• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Akkulaturista?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tisha
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Aikasemman laturin pikaliitin unohtu senaikaseen mopoon joka vaihtui, mutta ei tuntunut suomesta uusia liittimiä löytyvän niin laitoin sähköpostin valmistajalle Ruåttiin.
Lähettivät ystävällisesti uuden piuhan mulle himaan postilla utan kostnad oli varsin nöjd ;)

Vähän offtopic, mutta tulipa taannoin tarve uudelle akkulaturille, ja hetken kuukleteltuani törmäsin tämmöiseen, jonka sitten nettikaupasta tilasinkin kaljapäissäni. Olihan tuo melko kallis, 87e ovelle tuotuna, mutta onhan se Baijerissa valmistettu ja ihan überhieno. Taatusti komeampi kuin naapurilla!

Suosittelen kaikille tekno-onanisteille.  
cool.gif

Google tuppaa olemaan aika hyvä tiedonhakuun niin ei tarvi arpoa
google
wink.gif

Mopo 14.4V/0.8A
Auto 14.4V/3.6A
Hiutale 14.7V/3.6A
Testasin cetekkiä juuri. Laitoin auton akun lataukseen sillä hiutale vaihtoehdolla. 2 h päällä ja näytti akun tilaa puolikasta. Vaihdoin latauksen sille auto kuvakkeelle, niin alkoi heti näyttää täyttä. Lisäksi huomasin, kun oli hiutaleella laturi itse kuumeni aika paljon. No hyvä laite joka tapauksessa.
062802moto_prv.gif

Google tuppaa olemaan aika hyvä tiedonhakuun niin ei tarvi arpoa
google
wink.gif

Mopo 14.4V/0.8A
Auto 14.4V/3.6A
Hiutale 14.7V/3.6A
Testasin  cetekkiä juuri. Laitoin auton akun lataukseen sillä hiutale vaihtoehdolla. 2 h päällä ja näytti akun tilaa puolikasta. Vaihdoin latauksen sille auto kuvakkeelle, niin alkoi heti näyttää täyttä. Lisäksi huomasin, kun oli hiutaleella laturi itse kuumeni aika paljon. No hyvä laite joka tapauksessa.
062802moto_prv.gif
Jos lataat akkua hetken, että jännite nousee jonkun tietyn rajan yli laturi näyttää täyttä akkua kun kytket sen uudelleen lataamaan. Eli vaikka olisit aloittanut uudelleen lataamisen lumihiutale vaihtoehdolla olisi se näyttänyt täyttä akkua.

Ja kyllä tuo lämpenee ihan normi tilassakin kun hieman tyhjempi akku.

Olisiko noissa ollut jotain ongelmia verkkojohdon kuoren pakkasenkestävyyden kanssa?

Murtuu pakkasessa liian helposti yms. paikallisten normien mukaan?

Käyttöhjeessa kuitenkin kohta "Ympäristölämpötila -20c - +50c"
Näin se kai on. Motonetissa joskus myytiin hyvällä alennuksella ko laitteita juuri sen vuoksi, että johdot eivät kestä pakkasta. Se koskee vain sitä tiettyä tyyppiä/erää.

Olisiko noissa ollut jotain ongelmia verkkojohdon kuoren pakkasenkestävyyden kanssa?

Näin se kai on. Motonetissa joskus myytiin hyvällä alennuksella ko laitteita juuri sen vuoksi, että johdot eivät kestä pakkasta. Se koskee vain sitä tiettyä tyyppiä/erää.
Juu mä ostin kans ton omani motonetin alesta oisko ollu hinta 30e pintaan. No en oo kyl pakkasessa käyttänyt vain sisätiloissa.Käytän aika paljon laturia näin talven aikaan moottoripyörien akkujen lataukseen. Hyvin on muuten akut kestäneet esim. ed.suzuki 1200 bandiitti oli viis vuotta vanha kun sen viime talvena vaihdoin. Sama akku kesti mukisematta sen ajan mitä mulla oli. Et kyl toi laturi lisäaikaa antaa pienille akuille.
062802moto_prv.gif

Juu mä ostin kans ton omani motonetin alesta oisko ollu hinta 30e pintaan. No en oo kyl pakkasessa käyttänyt vain sisätiloissa.Käytän aika paljon laturia näin talven aikaan moottoripyörien akkujen lataukseen. Hyvin on muuten akut kestäneet esim. ed.suzuki 1200 bandiitti oli viis vuotta vanha kun sen viime talvena vaihdoin. Sama akku kesti mukisematta sen ajan mitä mulla oli. Et kyl toi laturi lisäaikaa antaa pienille akuille.  
062802moto_prv.gif
Juu murtu vähän johdon pinta tuosta CTEK MULTI XS 3600 mallista -30c pakkasessa, nou hätä vähä teippiä kehiin ja taas pelaa.
Tulee käytettyä autossa talvisin tuota kun vaimoke ajaa aika lyhyttä työmatka ajoa päivittäin ja lämmitys autossa on webastolla.
Ja käyttänyt nimenomaan tuota lumihiutale modia n 2-8h per viikko.
Akku on peräkontissa ja liikennevalo piuha suoraan akulta, siitä helppo jatkoroikalla ottaa virtaa lämpötolpasta.
1 viikko unohtui ladata ja eipä tarvinu autoa laittaa käyntii kun webasto oli ollut viikolla joka päivä n 1h käytössä ajot puolestaan reilu 30min päivittäin.2h ctekillä virtaa ja ilosesti pörähti taas käyntii -30c pakkasessa.
Pyörässä kans käyttänyt välillä tuota laturia viikon pätkissä.
Viime talvena oli akku jo niin hyytynyt ettei huolinut enää tavalliselta laturilta virtaa, vissinki sulfanoitunut vai mikäs se oli.. no mutta ctekillä 2 viikon lataus ja hyvin pelittänyt sen jälkeen taas.Että hyviä latureita ne on nuo ctekin laturit
062802jumpie_prv.gif

Siinämäärin olin tyytyväinen, että päivitin omani tähän uusittuun versioon, mittä on hieman fiksummat pikaliittimet ja pikaliitin jossa on ne liikennevalo ledit kertomassa akun tilaa.

Tuota talvilatausta olen auton kanssa harrastanut; paljon lyhyttä ajoa + webasto + poppikoneet nupit kaakossa +talvi...
Tarkoitatko tota MXC5.0 mallia? Mistä sitä saa pääkaupunkiseudulla?

Pukinkontista löytyi akkulaturi Ctek Xs 800. Totta kai ensin luetaan käyttöohje.  Löytyi tarra jossa kielletään laitteen käyttö alle nolla-asteen lämpötiloissa. Onkohan tämä ohje noita maailmalla olevia" ei kissaa kuivausrumpuun" neuvoja?              

Tartteekos nyt aina akut kantaa lämpöseen vai onkos tämä värkki vain kesäkäyttöön?
Mulla oli ko. CTec ylläpitolaturi kun oli V-Rod ja säilytys kodinhoitohuoneessa huoneen lämmössä ! Vaihoin Electra Glideen, eikä mahu enään ajaan ovesta sisään !
biggrin.gif
tounge.gif

Ctec piti TODELLA hyvin akun varaustilan ja käyntiin lähti keväällä eka painalluksesta. ( Häly syö HD:n akkua tehokkaasti ilman ylläpitolaturia ). Kyselin silloin jostain ( ennyt muista mistä ) Ton CTekin pakkaskestävyyttä, ja EI suositeltu AINAKAAN kovemmilla pakkasilla
confused_orig.gif

Exit : llä löytyy TODELLA hyvä ylläpitolaturi joka kestää pakkastaKIN muistaakseni -40 asteeseen, sekä XS 800 CTekkiin verrattuna pelittää akuissa aina 80 amp/h asti. Suosittelen ! Pari kybää kalliimpi, mutta toimii MYÖS meidän "autokkeissa".
buttrock.gif

Törmäsin tälläiseen, oli Cetekki kiinni kotilon akussa 4kk:n reissun ajan ja tietty siinä ajassa sähköt olleet jossain vaiheessa poikkikin. Oli sähkökatkossa laturi mennyt standy-tilaan ja akku ei lataantunut. Eli onko kyseessä ylläpitolaturi, jota pitää vahtia??? Kuinkas nämä on toiminut mitkä pitävät koko ajan kiinni kotiloissa, pitääkö nekin aina painaa napista päälle, kun laittaa auton piuhaan??
Jospa kuitenkin laturisi on benton tai jokin vastaava setekin kopio, mutta jos se on aito niin sitten se on rikki.
nixweiss.gif

Minulla on pari tuollaista jatkuvasti akussa kiinni ja virtaa ne saa toisinaan esim kun auto ei liiku. Moodi pysyy toisin kuin jossakin kopioissa.
Ebersprääderin kanssa lyhyillä ajoilla on hyvä olla laturi vaikka Optima ottaakin virtaa vastaan sen mitä laturi antaa.

Optima suosittaa akkujensa AGM lataamista aina lumihiutale moodilla.

Törmäsin tälläiseen, oli Cetekki kiinni kotilon akussa 4kk:n reissun ajan ja tietty siinä ajassa sähköt olleet jossain vaiheessa poikkikin. Oli sähkökatkossa laturi mennyt standy-tilaan ja akku ei lataantunut. Eli onko kyseessä ylläpitolaturi, jota pitää vahtia??? Kuinkas nämä on toiminut mitkä pitävät koko ajan kiinni kotiloissa, pitääkö nekin aina painaa napista päälle, kun laittaa auton piuhaan??
Jospa kuitenkin laturisi on benton tai jokin vastaava setekin kopio, mutta jos se on aito niin sitten se on rikki.
nixweiss.gif

Minulla on pari tuollaista jatkuvasti akussa kiinni ja virtaa ne saa toisinaan esim kun auto ei liiku. Moodi pysyy toisin kuin jossakin kopioissa.
Ebersprääderin kanssa lyhyillä ajoilla on hyvä olla laturi vaikka Optima ottaakin virtaa vastaan sen mitä laturi antaa.

Optima suosittaa akkujensa AGM lataamista aina lumihiutale moodilla.
Laturi on aito Ctek MULTI XS 3600. Täytyypä tehdä laturille testi, että kuinka oikein toimii sähkökatkoissa, mutta kun oli 4kk autossa kiinni ja välissä oli ollut sähkökatkoja, niin eipä akussa ollut virtaa starttaamiseen. Laturissa näyttää olevan viiden vuoden takuu jos ei tunnu toimivan oikein.

Mulla nuo on juuri 3600 myös.

Laita ensin kiinni akkuun, valitse moodi ja kokeile rumpata töpseliä seinään ja pois.
Moodin on pysyttävä muistissa niin kauvan kun se on akussa kiinni.

Onkos kellään kokemusta Benton BX-1 laturista? Eilen ostin mokoman ja laitoin pyörän akun lataukseen. Aamulla Standby valo vilkuttaa nopeaan tahtiin. Ei vaikutusta vaikka ottaa piuhat irti akusta, vilkutus jatkuu kunnes töpselin irroittaa seinästä.

Käyttöohjeet olis kova juttu.. Cetekki kauppaan seuraavaksi perkkele
biggrin.gif

Onkos kellään kokemusta Benton BX-1 laturista?

Käyttöohjeet olis kova juttu.. Cetekki kauppaan seuraavaksi perkkele
biggrin.gif
On jopa tommonen, kun ctek'it oli aina väärässä paikassa, kun tarvittiin. Mulla on ctekistä isompi ja pienempi, ku on ladattaviakin aina liuta.
Kaivelin Bentonin esiin, mutta näköjään olen heittänyt käyttöohjeella vesilintua.
Se kumminkin toimi aikoinaan ihan hyvin vn800 akun latauksessa. Kieltäyty tolleen lataamasta 9 vuotiasta  akkua, jonka olin jättänyt syksyllä lataamatta. Kunnollisen akun kanssa vörkki ok. On tommonen kiinalainen ctek kopio, mutta hämmästyksekseni toimi.

Back