• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Huomioliivi, käytätkö?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Athene
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Huomioliivi, käytätkö? -

• Käytän

Ääniä: 11 8,6%
  • En vielä, mutta ajattelin hankkia

Ääniä: 14 10,9%
  • En käytä

Ääniä: 103 80,5%

• Ääniä yhteensä
    128
, olen omaa empiiristä tutkimusta ja liivin  hyöty on +/- nolla. "Tutkimus" on tehty moottoripyörällä, kuorma-autolla ja maasturilla ajettaessa.
Olen aivan samanlaista tutkimusta tehnyt talvella ja liivi kasvattaa huomattavasti takana ajavien turvaväliä verrattuna ilman liiviä jutailtaessa !

Varsinkin silloin kun on mukana vain sivulaukut eli peräpoxi puuttuu, jolloin n ä k y y !
Mutta jokainen kokeilkoon
062802moto_prv.gif

En käytä. Tosin joskus käytän valkoista nahkatakkia, ajanee saman asian, jonkun tutkimuksen mukaan valkoinen on erottuvin väri
smile_org.gif

Mutta mutta, sadeasuni on neon-keltainen, ajattelin että sateessa näkyvys on toisinaan niin heikko että silloin koetan näkyä parhaani mukaan. Suorastaan ihmetyttää, että miksi v*tussa monet valmistajat tarjoavat mustaa tai tummaa sadepukua  
crazy.gif

En käytä. Jotenkin yhdistän moiset liivit metsästykseen ja virkavaltaan ja minä en metsästä enkä ole poliisi.

Onhan tuota tullut käytettyä, vaikkei se nyt niin "muodikkaalta" näytäkkään.

ps. ei nuo Macnan liivit lepata eikä erikseen juuri tarvi pukeakaan kun pysyvät takin päällä kun sen ottaa pois päältä/pukee.

En käytä. Olen kyllä miettinyt miten parantaa omaa näkyvyyttä liikenteessä. Kypärä on korkeimmalla ajaessa, joten siihen olisi loogisinta kiinnittää huomioteippiä. Ei jotenkin vaan ajatuksena jaksa innostaa.

Tämä liivi-juttu on naurettavinta skeidaa, jota on alkanut nyt näkyä katukuvassa. Ihan itkettää/naurattaa ja hihityttää, kun tietää sen tosiasian, että suurempi riski moottoripyöräilijälle itselleen on hän itse.

Mun mielestä moottoripyöriin pitäisi laittaa pakolliseksi varusteeeksi peili, josta kuski näkee koko ajan oman lärvinsä sekä onnettomuustilastot.

Lisäksi kun kaikki me tuunataan moottoripyörää, paras tuunaus turvallisuuteen on mennä ottamaan ammattilaisten antamia ajotunteja mp:n käsittelyyn.

Ja jos turvallisuutta pitäisi jollain kehittää, pitäisi kaikki effortti laittaa mieluummin koulutukseen ja opetukseen, kuin vain 1900-luvun alkupuolen rankaisumenetelmän avulla. Ihmisistä tulee piittaamattomia, kun suunnitellaan kaikkea, mm. tälläisiä liiviasioita. Nämä "liivi-asiat" johtaa turvallisuuden ja sen ratkenteen aivan väärille urille.

Tämä liivin käyttö ei ole ongelmaan ratkaisu, eikä sen poisto, koska suurin osa onnettomuuksista johtuu aivan muista tekijöistä. Lopettakaa hyvät ihmiset nyt tämä liivi-asia, tämä on kertakaikkisen itseämme loukkaavaa ja nöyryyttävää toimintaa.

033102beer_1_prv.gif

Tämä liivi-juttu on naurettavinta skeidaa, jota on alkanut nyt näkyä katukuvassa. Ihan itkettää/naurattaa ja hihityttää, kun tietää sen tosiasian, että suurempi riski moottoripyöräilijälle itselleen on hän itse.

Mun mielestä moottoripyöriin pitäisi laittaa pakolliseksi varusteeeksi peili, josta kuski näkee koko ajan oman lärvinsä sekä onnettomuustilastot.

Lisäksi kun kaikki me tuunataan moottoripyörää, paras tuunaus turvallisuuteen on mennä ottamaan ammattilaisten antamia ajotunteja mp:n käsittelyyn.

Ja jos turvallisuutta pitäisi jollain kehittää, pitäisi kaikki effortti laittaa mieluummin koulutukseen ja opetukseen, kuin vain 1900-luvun alkupuolen rankaisumenetelmän avulla. Ihmisistä tulee piittaamattomia, kun suunnitellaan kaikkea, mm. tälläisiä liiviasioita. Nämä "liivi-asiat" johtaa turvallisuuden ja sen ratkenteen aivan väärille urille.

Tämä liivin käyttö ei ole ongelmaan ratkaisu, eikä sen poisto, koska suurin osa onnettomuuksista johtuu aivan muista tekijöistä. Lopettakaa hyvät ihmiset nyt tämä liivi-asia, tämä on kertakaikkisen itseämme loukkaavaa ja nöyryyttävää toimintaa.

033102beer_1_prv.gif
Amen.

Tuossa kolmekymppisenä kun muutama vuosi takaperin ajoin A-korttia, kysyi opettaja teoriatunnilla mielipidettä huomioliiveistä. Kun kukaan niistä mopopojista ei uskaltanut mitään vastata, niin lopulta meikä siinä omana mielipiteenäni ilmaisin, että aika pelleltä näyttävät. Opettaja siihen, että oikea vastaus. Eli en käytä, enkä tule käyttämäänkään.

Ylipäätään liivinkäyttäjät näyttävät ihan pelleiltä. Oli huomioväriä tahi ei
biggrin.gif

Liivejä kun en meinaa hankkia niin laitoin huomiovalot pyörän keulille. Nyt siinä sojottaa kolme polttimoa etiäppäin, joten ehkäpä sekin herättää autoilijoiden huomion.

Edit: Ja toisin kuin liivit niin lanppuset näyttävät hyvältä pyörässä

En käytä.
Näin kerran Tuunatun kyykyn, jossa oli miniMINIvilkut, takavalo hinattu johonkin takalokasuojan syövereihin ja jollain tavalla tummenetun ajovalon, josta ei juurikaan erottanut, onko valot päällä vai ei. Taisi olla lainakuski sarvissa, kun kuskilla oli keltainen liivi päällä.
Jos ei ollut, niin mikä helevetin järki on tehdä moottoripyörästä "näkymätöntä" ja sitten ajella keltainen liivi päällä.

Jos normaalit ajovalot päällä olevaa moottoripyörän kokoista esinettä ei huomata tienpäällä, niin sitten ei huomata. Ei siihen enää mitkään liivit auta.

Jos normaalit ajovalot päällä olevaa moottoripyörän kokoista esinettä ei huomata tienpäällä, niin sitten ei huomata. Ei siihen enää mitkään liivit auta.
Ja kun näkeminenkin on vain fyysistä, sillä vielä ole mitään tekemistä nähdyn tajuamisen kanssa
lookaround_orig.gif
Ei meinaan ole yksi eikä kaksi kertaa kun on noita kolari-juttuja kuunnellut ja eteentulija selittää "Kyllä mä sen näin, mutta..." = se nähdyn tajuaminen on jäänyt puuttumaan jotta prätkähän se perhana on tms. ja kohta paikalle soitetaankin jo piipaa-autoa
sad_orig.gif

Sinällään olisi mielenkiintoista nähdä minkälaisen inflaation tuo liivi joutuu kärsimään jos jokaisella jalankulkijalla, polkupyöräilijällä, mopoilijalla... olisi moinen asuste yllään. Erottaisiko tuosta joukosta enää niitä joiden oikeasti pitää esim. työnsä puolesta noita liivejä pitää oman turvallisuutensa vuoksi? Tai jäisikö liiveistä huolimatta tai juuri niiden yleisyyden takia nuo näkemiset yhä enenevässä määrin vain rekisteröitymättä = liivi ei enää toimisi kuin on tarkoitettu?
nixweiss.gif

Tai vastaavasti olisiko noista liiveistä saatavissa jonkinlaista käyttötarkoituksen mukaista väritystä aivan kuten on esim. majakoista sininen hälytysajoneuvoille ja keltainen huoltoajoneuvoille. Esim. vaikka keltainen siviilille ja oranssi työnsä puolesta liiviä kantavalle? Olisiko liivin saaman huomion inflaatio näin kenties pienempi = työnsä puolesta liiviä kantavat eivät joutuisi erilaisen värityksen ansiosta ainakaan siitä kärsimään?
nixweiss.gif

Joo, emmäkää mihkää liivijutskiin lähe. Tietty sellanen metrin korkee oranssi/heijastava lippu tarakalle - vähän niinku lasten ostoskärryissä marketeissa, vois olla simppeli pakollinen varuste moottoripyöriin...  
withstupid.gif

Totta puhuen, yks hailee jos joku käyttää. Itse on koe tarpeelliseksi.

Hehee, en todellakaan käytä moottoripyöräillessä. Laud pais seiv laivs pitää paikkansa.
smile_org.gif

Back