Teltta asiaa.

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja JeTi
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Jos yhden miehen teltta on minkäänlainen vaihtoehto, niin riippumajoitettakin kannattaa harkita. "pystyttäminen" on todella nopeaa ja pakkauskoko erittäin pieni. Ajokamat saa kyllä suurelta osin pukea ulkona, mutta ne saa sateen suojaan majoitteen alle.

http://hennessyhammock.com/catalog/#hammock

Suurimpana etuna pidän erittäin kevyttä ja pienikokoista pakettia ja hyvin nopeaa pystytystä. Huonona puolena on kylmyys, keväällä ja syksyllä saa olla aika tukeva makuupussi mukana ja makuualusta on käytännössä pakollinen. Alusta voi olla tosin ilmatäytteinen ja ohutta materiaalia, se tuskin tuolla saa maakosketusta koskaan.

Pidempiaikaiseen majoittumiseen harkitsisin isompaa ja tukevampaa telttaa, mutta minun tyyliini, eli pari yötä metsässä ja sitten hostelli tai hotelli jossa pääsee oikeasti pesulle ja oikeaan sänkyyn, tyyliseen käyttöön aivan erinomainen laite.

Tuo "halvalla ei saa hyvää" pitää varmasti paikkansa. Kysymys onkin nyt lähinnä hinta/laatu suhteesta, missä menee järkevä raja? Esim omaan käyttööni joku hillbergin 800e teltta on aivan naurettava ajatus, olkoonkin kuinka hyvä tahansa. Tosin 50e festariteltalla taas ei tee mitään jos se kestää "ehkä" yhden yön.

If you catch my drift..? :right:

50e festariteltta? Are u serial? :grin:

Omasta festariteltastani maksoin 5e ja hyvin kesti yhden provinssin. Ottaisin sen kesän reissullekkin mukaan jos meitä ei lähtisi useampaa. :thumbsup:

Minulla on kaksi telttaa, molemmat merkkiä Fjällräven. Vanhempi on hankittu joskus 70-80 -lukujen taitteessa ja on sellainen kevyt ruumisarkunmuotoinen kahden hengen 2-kerroksinen vaellusteltta. Uudempi on 90-luvun puolivälissä hankittu 2-kerroksinen 4 hengen tunneliteltta. Pienemmässä nukkuu 2, mutta ei siellä mitään illanistujaisia vietetä. Isompi on turhan painava, jos vaikka rinkkaan pitäisi laittaa kiinni ja kantaa. Mutta moottorikäyttöisissä kulkuneuvoissa menee hyvin mukana.

Poika muuten osti jonkun parinkympin festariteltan. Yhdellä festarilla oli ja heitti sitten pois. Ei kannata huonoa = halpaa ostaa. Hyvä kestää vuosikymmeniä.

Täytynee muuten sanoa tosta riippumatosta, et yks reissu tehty semmosilla. Toimii aivan loistavasti, kuhan on se hyttysverkko siihen olemasa. Ite vedettiin säätiedotuksen tarinaan uskoen eikä otettu mitään sadesuojaa mukaan. :p

Moro, jo viidellä moottoripyörämatkalla on hyväksi todettu myös Eurekan Mountain Lite 2 (partioaitta ainakin myy). Kahden hengen teltta johon sopii hyvn kaksi ja vermettä vielä sateen suojaan pariin absidiin. Kertaakaan ei ole vettä tiputtanut vaikka melkosissa sateissa on meidänkin teltta ollut. Helppo pystyttää yksinkin muutamassa minuutissa. Pakkauskokonsa ja painonsa puolesta sopii moottoripyörällä kuljetettavaksi.

Olen tässä myös etsinyt telttaa kesäksi ja yhdeksi ehdoksi olen asettanut sen, että sisä- ja päälikangas nousee samalla kertaa. Sateessa kun koittaa telttaa kasata, niin on melko ikävää jos teltta on jo puolillaan vettä siinä vaiheessa ku heittää kamoja sisään. Ylempänä ketjussa mainituista marmotin teltoista taidetaan kaikki kasata periaatteella "ensin hyttysverkko jonka päälle pingotetaan sadesuoja".
Menee melko vaikeaksi kun pitäisi tuo edellä mainittu ehto täyttyä, sitten pitäisi saada vielä kohtuulliseen hintaan ja vielä kohtuullisen pieni pakkauskoko. Taidan tarvita kolme telttaa.

^no tunnelimallisissa teltoissa tuo täyttyy, ainakin pohjoismaisten valmistajien malleissa. Halti, Fjällräven jne.
Mutta sit huonona puolena on jo aiemmin mainittu että ei ole itsekantava. Eli haasteellinen pystytettävä esim. kalliolla.

Täällä joku jo aiemmin väläyttikin riippukeinumallia.
Lekamarketista telttakangas, riippukeinu, hyttyssuoja ja lämmikettä sään mukaan.

12557e.jpg

http://www.varusteleka.fi/category/leiriytyminen/150

Suurimpana etuna pidän erittäin kevyttä ja pienikokoista pakettia ja hyvin nopeaa pystytystä. Huonona puolena on kylmyys, keväällä ja syksyllä saa olla aika tukeva makuupussi mukana ja makuualusta on käytännössä pakollinen. Alusta voi olla tosin ilmatäytteinen ja ohutta materiaalia, se tuskin tuolla saa maakosketusta koskaan.
Miksi ihmeessä alusta?? Mä en ole koskaan käyttänyt moista, äkkiä veikkaisin että nukkumamukavuus kärsisi siitä. Noissa kun on just ihan paras nukkua, voittaa teltan 100-0. Mun hammock ainakin pitää tuulta niin hyvin että makuupussilla on pärjännyt kovassa viileässä tuulessakin. Ja jos epäilyttää, oon ottanut extraksi silkkimakuupussin, joka tulee sen tavallisen sisään, eikä vie mitään tilaa. Sillä saa noin viitisen astetta lisää kylmänkestävyyttä.

Motonetissä naytti olevan 50 euron kohtuu järkevän painoinen polyesterikupoli( en tosin tiedä että oliko kepit mukana kun yksi nippu vieressä, täytyy käydä joku päivä uudestan ku ei ole tuota juhannusvilinää). oli teipattua saumaa ja kaikkee.
Onko kukaan tämmöstä testannu. Ebayssa olis jack wolfskini alle sataseen mutta ei enää uskalla tilata ku tarttee jo kahen viikon päästä, eikä tosin jut ny ole rahaakaan.
Olis kunnon eteinen.

http://kauppa.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=53-7022

-vk-

Satunnaiseen käyttöön erinomaisen käyttökelpoinen paketti:

Easy Camp 200 Eclipse.

2-hengel kupoli erittäin tilavalla eteisellä.

Tarjouksissa hintoihin 49 - 59 egee.

Eihän tuo tietenkään Akalle pärjää, eikä ole tarkoituskaan, mutta
keväästä syksyyn, satunnaiseen käyttöön erinomainen keksintö.... tuohon rahaan.

Fjällraven Akka

2 tai 3 versio (vanhat taitaa olla R/S lisänimellä), kaivaa alennuksia tai ostaa käytettynä. Mielestäni laadukas ja tilava majoite suhteessa kuljetuskokoon/-painoon.

Itse hommasin Vango Omega 250 teltan lähinnä tulevia Norjan reissuja varten. Tuossa on ihan kivan kokoinen absidi pukeutumista yms. varten (mm. korkeus 120 cm), lisäksi tuo pakkautuu yllättävän pieneen tilaan (47x18 cm) ja on myös aika paljon leveämpi sisältä kuin muut kahden hengen teltat yleensä (, eli tuohon voi oikeasti majoittaa kaksi henkilöä).

Advriderin sivuilta löytyy aika laaja arvostelu teltasta: Vango Omega 250 tent review. Hintaa teltalle tuli n. 140 € Brittiläisestä ulkoilukaupan verkkokaupasta hankittuna.

Mikä on oma kommenttisi tuosta teltasta?

Back