• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Paljonko ajoit renkaillasi?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja designet
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Ducati 1199
Pirelli sp:t ( 200x55x17 ja 120x70x17)
3500km ja finito.. pari ratapäivää loppu normaali
maantieajoa..

Missä tosiaan on ne kestävät MP renkaat ? Tuossa jokin aika ihmettelin sitä kun mulla autossa kesärenkailla on ajettu varmaan jotain 45-50tkm, eikä edes kulumis rajamerkit ole vielä lähelläkään (Nokian renkaat). Bläkkärissä saa alvariinsa vaihtaa renkaita. Onko pyörien renkaiden kumiseokset niin paljon pehmeämpiä vai syökö renkaan se että tien pintaan osuva ala on niin paljon pienempi kuin autoissa, eli massa olisi suurempi per cm2 kuin autossa ?

Pyörä:K1300s
Rengaskoko: 120/70-17 ja 190/55-17
Mezler m3 (OEM) 4500km (9)
Road 3 9500km nyt sakkorajoilla.(8)
Ajotapa niin rauhallinen kuin tollaisen omistajalla vaan voi olla ;), ei kai noita kukaan körröttelyyn osta.

Super Tenere 2011

Renkaat Tourancet 110/80 x 19 ja 150/70 x 17. Vaihdettiin vajaan 19000 kohdalla. Takanen oli jo varsin lopussa, edessä olisi vielä ollut pintaa mutta se oli "nypyläinen". Tourance on ollut kyllä minulle hyvä rengas, olin hankkimassa vastaavia mutta sain sitten niin hyvän tarjouksen ja paljon lupauksia Anakee 3:sta että oli pakko vaihtaa. Saas nähdä.

Vanhassa GSX1400ssa ei Bridgestonet kestänyt kun 8000. Tälle nykyiselle ei kyllä saata antaa niin paljon sikaa kun se valittaa ja tuntuu hajoavan jo 4000ssa. Siitäkö johtunee kulutusero...

EDIT:
Niinjuu, ja kyseessä oli EXP:t edessä paineet 2,5 ja takana 2,9.

Viimeksi muokattu:
Missä tosiaan on ne kestävät MP renkaat ? Tuossa jokin aika ihmettelin sitä kun mulla autossa kesärenkailla on ajettu varmaan jotain 45-50tkm, eikä edes kulumis rajamerkit ole vielä lähelläkään (Nokian renkaat). Bläkkärissä saa alvariinsa vaihtaa renkaita. Onko pyörien renkaiden kumiseokset niin paljon pehmeämpiä vai syökö renkaan se että tien pintaan osuva ala on niin paljon pienempi kuin autoissa, eli massa olisi suurempi per cm2 kuin autossa ?

Tuossa yllä juuri joku kertoi ajaneensa FZ 6 S:lla & PR2:illa 25tkm.. Jos ajaa 5tkm vuodessa (varmaan aika keskimääräinen normilukema) niin se tekisi viisi kesää :)
Varmasti kestää bläkkärissäkin 15-20tkm jos bussissakin meni 18tkm. Ja soveltuu hienosti tourinkiin ja kovempaankin ajoon.
Veikkaisin että autonrenkaissa on yleensä kovempaa seosta..

Michelin Pilot Road 3:set kesti K1300S:n alla 17tkm, rengaspaineet oli edessä 2.5 ja takana 3 bar. Pari-kolme kertaa noilla tuli käytyä radalla, muuten ihan normaalia mutkatiekurvailua rauhallisella ajotyylillä.

Ihan törkeen hyvä rengas kyllä toi PR3, pitää ja kestää hyvin, joten ihan samanlaiset tuli hommattua uudetkin.

Lauantaina punnersin uudet kumit alle, kun halusin nappulat, uudet on Metzeler Karoo 2:t. Kun olin tsekannut Battlewingeja alla, kuvittelin niissä riittävän pintaa vielä parin tuhannen ajeluun, mutta irti otettuina paljastuivatkin olevan aivan loppu, eli kaatopaikka kamaa molemmat. En anna arvosanaa renkaille, kun kyseessä on eka oma pyörä, joten ei ole oikein vertailukohtaa.

Pyörä: Triumph Tiger 800XC
Rengaskoko: 90/90 ZR21 ja 150/70 ZR17
Bridgestone Battlewing 501/502
501 etu: 10 tkm
502 taka: 10 tkm
Paineet 2,4 ja 2,8

Viimeksi muokattu:
Paljonko ajoit renkailla? No 300, mittari ei näytä enempää. Oikeesti, RSV4:n alla Pilot Powerit (120/70 ja 190/55) kesti yli kymppitonnin ilman että olis sakkorajoille menny, saa nyt nähdä miten nämä uudet Power 3:t. Radallakin tuntui sekä Puret että Pp3:t toimivan aivan hyvin minun vauhdissani. Paineita olen pitänyt tehtaan suosituksen mukaan, 2.3 ja 2.5

BMW K1200GT - rengaspaineet ollut tuollaiset 2.5/2.9
Metzeler Z6 etunen meni viimeksi vaihtoon tuolla 12-13 tkm - ei ollut finaalissa, mutta vaihdoin ennen lomareissua
Nykyinen Metzeler Z6 takakumi ollut alla nyt 9 tkm ja uraa näyttäs olevan vielä rutkasti jäljellä...
Aika paljon kaksi päällä ajoa. Viimeksi reissulla matkakuormalla kaksi päällä oli yhdellä levähdyspaikalla vaaka, johon tietty piti ajaa - 510 kg...:kääk:...
En tuon mittauksen tarkkudesta nyt "pienillä painoilla", kait se oli joku kuorma-auto vaaka?? Mutta kyllä se suuruusluokka taitaa oikein olla.

Viimeksi muokattu:
Pyörä: CBR1100XX
Rengaskoko: 120/70 ZR17 ja 180/55 ZR17
Michelin Pilot Road 2 taka: 26 tkm
Michelin Pilot Road 2 etu: 28 tkm (hetken ois vie ajellu)

Michelin Pilot Road 3
Suzuki GSX 1250 FA
Eturinkula kesti aina vaan 24 tonnia ajoa paineella 2,9
Takarinkula kesti aina vaan 12-14 tonnia paineella 2,9
Ajelua yksin, kuormattuna, kaksi päällä, mutkapätkiä jne
Viime kesänä meni muistaakseni 3 tai 4 eturinkulaa noilla kilsoilla
Viime kesänä meni muistaakseni 5 takarinkulaa noilla kilsoilla

Pari kolme kymmenesosa baria lisää painetta molempiin, niin tulee muutama tuhat lisää. Eikä taida olla paljon vaikutusta turvallisuuteen eikä ajo-ominaisuuksiin. Suurin osa meistä ajaa kuitenkin suoraa tietä eikä paljon kaartele. Ratamiehet on erikseen, ne niiden paineiden kanssa pelaa.

Streetfighterissä alkuperäiset (muistaakseni) Pirelli Corsa 3:t kesti etu/taka noin 10/6 tkm. Metzeler Interact M5 noin 12/8. Paineet 2,5 edessä ja takana. Nyt alla Rosso Corsat, suosituspaine 2,6.

Paineet säädän kyllä ajotuntuman enkä keston optimoimiseksi. Jos haluaa säästää renkaita niin kannattaa ajaa autolla.

Michelin Pilot Power, 180/55 ZR17 tollanen on takana tällä hetkellä ja menee ens viikolla vaihtoon, noin 5000kilsan jälkeen. :p
Etunen ollut nyt reilut 4500 eikä juuri eroa huomaa, loistavassa kunnossa edelleen.

Hiukan "järkytyin" noista teidän takasten kilsoista, mutta ehkä pyörän malli ja siitä johtuva ajotyyli vaikuttaa kestoon... tai sit mulla on liian vähän painetta. Muistaakseni 2.4 on takana, ja ohjeen mukaan tarttis olla 2.2.

v-max -10

takarenkaat 3000-5000km
eturenkaat 8-10tkm

eli menossa kolmas eturengas ja seitsemäs takakumi, mittarissa 20tkm...

merkkeinä bridgestone ja metzeler marathon, "touring"rengas joista huonoin 210/40 kesti 1800km ja oli liukas silti ja kamala ajaa terävän reunan takia
vakiokoko 200/50 kestää paremmin ja on hyvä ajella

Michelin Pilot Power, 180/55 ZR17 tollanen on takana tällä hetkellä ja menee ens viikolla vaihtoon, noin 5000kilsan jälkeen. :p
Etunen ollut nyt reilut 4500 eikä juuri eroa huomaa, loistavassa kunnossa edelleen.

Hiukan "järkytyin" noista teidän takasten kilsoista, mutta ehkä pyörän malli ja siitä johtuva ajotyyli vaikuttaa kestoon... tai sit mulla on liian vähän painetta. Muistaakseni 2.4 on takana, ja ohjeen mukaan tarttis olla 2.2.

Oho... Itellä ohjekirja sanoo 2.9bar takan ja 2.5bar edessä :thumbup:
Pitoa löytyy ja eipä oo hirveesti kumit kulunu. Pyöränä tosiaan ZX6R ja takana Pirelli Diablo ja edessä Misukan Pilot Power 3.

TC 1600 cc Dyna, takarengas loppui 11tkm, eturengas 14tkm on hyvässä kunnossa ja jatkaa ihmeellistä eloaan. Eihän tossa muuta ole kuin vähän kovemmat paineet niin kestää pitkään. Metzeler me 880.

Gen 1 Busa. Edellinen takanen Metzeler z8 kesti reilut 10 tkm ja loput pari milliä hävisi taivaan tuuliin. Nyt testissä Nankangin Roadiac, ostin kun halvalla sain :) Ajokokemusta 3 tkm verran ja tuntuu ihan helvetin hyvältä :thumbup:
Katsotaan nyt miten kestää ja millainen on ajaa kuluneena.

Paineet säädän kyllä ajotuntuman enkä keston optimoimiseksi. Jos haluaa säästää renkaita niin kannattaa ajaa autolla.

Ainakaan itse en edes huomaa ajossa onko katurenkaassa 2,5 vai reilu 3 bar painetta. Tästä johtuen on fiksumpi käyttää vähän reilumpaa painetta, koska pitoa ainakin sporttikumeissa on riittävästi katukurvailuun ja tuntuma noissa on aina vähän epämääräinen varsinkin luiston suhteen. Radalla sitten katukumillakin kannattaa vähän tiputtaa paineita kun pääsee ajamaan sen verran mutkia, että kumi vähän lämpeneekin.

Itellä on yhessä säksättimessä etukumi Dunlop D404 muistaakseni, miljonäärimalli, on sillä ajettu ainakin 40000 km, kun sen olen itse ajanut, eikä se uusi ollut ostettaessakaan. Vielähän tuossa näytti olevan kulutuspintaa. Takasella menee kevyesti 15 000 km. Hyvinhän noilla on pärjännyt, niin autobaanan kaatosateessa kuin kotimaan asvaltilla, ainakin tähän asti. Siellä on seassa pyöritty, muun liikenteen mukana. Paineissa komppaan edellistä puhujaa, minä en ainakaan huomaa mitään eroja, tavallisessa katuajossa, voihan sitä olla jo niin vanha ettei enää tajua asioista mitään.
-H

Back