Garmin zumo 660. Kokemuksia

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja K@zzu
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Olisiko foorumilla tietoa onko 660:ssä joilllakin aiemmilla versioilla esiintynyttä taustavalon pimentymisongelmaa pohjoiseen mentäessä?
Toi oli ainakin 550:ssa bugi joskus pari vuotta sitten, joka korjautui päivityksellä. Olisikohan 660 eri koodiperhettä jossa bugi vielä on mukana?

Taustavalo sekosi siis kun siirtyi alueelle jossa aurinko "ei laske" koko vuorokauden aikana. Joku sisäinen yö/päivä-laskentarutiini meni tuosta tilttiin ja laittoi valon pimeäksi.
Samaa mietin, siis että olisiko 660 koodin pohjaversio haarautunut ennen 550:n taustavalobugin korjausta eikä sitten kukaan hoksannut fiksata 660:een...

Miten on muilla tuon Zumon 660 kanssa, jos ei ole reititys päällä niin zuumaako automaattizuumaus kartat sille mallille, että näkyy pikkutiet ja niiden nimet. Minun laiteessa enen oli niin mutta nyt jostain syystä automaattizuumaus zuumaa niin kauas, että ei näy pikkuteitä eikä niiden nimiä. Käsizuumaus kyllä toimii. Asetuksena aivan sama onko jälki ylös tai 3D ja tietysti automaattizuumaus. Huolossa ei noteerattu mitenkään, vaan ilmoitetiin vain , että käytä "jälki ylös asetuksia". Pystyykö tuolle automaattizuumaukselle antamaan jotain oletusarvoa. Liikutaessa ilman reitritystä olisi kiva tietää missä on eikä vain jotain yleiskarttaa, näinhän oli aikaisemmin.

Miten on muilla tuon Zumon 660 kanssa, jos ei ole reititys päällä niin zuumaako automaattizuumaus kartat sille mallille, että näkyy pikkutiet ja niiden nimet. Minun laiteessa enen oli niin mutta nyt jostain syystä automaattizuumaus zuumaa niin kauas, että ei näy pikkuteitä eikä niiden nimiä. Käsizuumaus kyllä toimii. Asetuksena aivan sama onko jälki ylös tai 3D ja tietysti automaattizuumaus. Huolossa ei noteerattu mitenkään, vaan ilmoitetiin vain , että käytä "jälki ylös asetuksia". Pystyykö tuolle automaattizuumaukselle antamaan jotain oletusarvoa. Liikutaessa ilman reitritystä olisi kiva tietää missä on eikä vain jotain yleiskarttaa, näinhän oli aikaisemmin.

Automaattizoom ei tosiaan toimi ihan parhaalla mahdollisella tavalla silloin, kun reititys ei ole päällä. Taitaa (mutua) zoomaus perustua nopeuteen tuolloin. Itse olen todennut että mopokäytössä autozoom on paras pitää pois päältä, koska on helpompi lukea tien profiilia kun zoom on vakio (käytän 120m). Autoillessa pidän autozoomia päällä ja molemmissa "jälki ylös".

Saako ton zumon äänet bt:n kautta iphoneen? Tarkoitus olisi kuunnella musiikit puhelinen kautta korvanapeilla ja saada navin opasteet samoihin kuulokkeisiin.

Saako ton zumon äänet bt:n kautta iphoneen? Tarkoitus olisi kuunnella musiikit puhelinen kautta korvanapeilla ja saada navin opasteet samoihin kuulokkeisiin.

Ei saa. Mutta toiseen suuntaan pitäisi onnistua jos Zumossa on äänen lähtöliitin korvanapeille.

Itse käytän Scalan G4 kypäräpuhelinta ja olen parittanut puhelimen ja navin erikseen siihen. Toimii mulle.

-Pera

Kiitos, eli tarvii hankkia kypärä puhelin ns. Turhaan jos haluaa navin äänet kuuluviin. Taidan ajaa ilman ääniä.

Hello!, Itselläni on Nuvi550 ja vielä pelittää.... aattelin tuossa, että jos ostan uuden nykyaikaisen garminin esim Zumo590?. Onko muita hyviä ehdotuksia?

Ajelin viitisen vuotta Zumo 660:lla ja se pelitti jokseenkin hyvin.
Viime kesänä päivitin Zumo 390LM:een ja kokemukset siitä kyllä hyvät. Pariutuu mukisematta mös vanhan Lumia800:n kanssa.
Kypärässä Scalarider G4. :orgmp:

Vaihdoin aikanaan mallista 550 malliin 660, kun muisti ei enää riittänyt koko Euroopalle. Käyttöni on puhtaan visuaalista ilman ääniä tai puhelinkytköksiä, joten niihin liittyviä ongelmia ei ole tullut vastaan. Navina 660 on edeltäjäänsä parempi (kuvat risteysalueista ja kaistaopastus) ja huonompi ...

Suurimpana ärsytyksen aiheuttajana on 660:n näytön tapa alkaa pyöriä kuin puolukka *#&¤@ssä ajettaessa erittäin hitaasti - kuten ulos pihoista ja parkkialueista tai puuroisessa kaupunkiruuhkassa. Pyöriminen estää erittäin tehokkaasti arvioimasta mihin suuntaan pitää pyrkiä. ellei sattumalta tullut katsoneeksi ruudulle ennen rullaamisen alkamista. Aina se ei ole edes mahdolista, jos on vaikka tullut ulos autohallista, kapean kadun katveesta tai madellut risteykseen muuta liikennettä väistellen. Näytön rauhoittuminen vaatii gps-viiveen takia noin 10-15 metrin liikkumisen kävelynopeutta lujempaa, joten sillä matkalla voi olla jo missannut käännöksen.

Toivomuslistalla (edellämainitun korjaamisen lisäksi) olisi mahdollisuus saada sama valintalogiikka asetettua navigaattorille ja Basecamp-ohjelmalle, jolla suunnittelen reitit. Nyt navin logiikka poikkeaa sen verran, ettei se noudata samaa "vältä valtaväyliä" -logiikkaa kuin millä tein reitin softassa. Siksi ei voi olla varma, että päätyy samoille teille asettamatta ylimääräisiä kauttapisteitä lähtö- ja kohdepisteiden väliin. Toki voisi pakottaa navin ajamaan tarkasti suunnitellun reitin, mutta silloin se sekoilee esimerkiksi etsittäessä bensistä reitin ulkopuolelta.

Muuten olen ollut himmeliin ihan tyytyväinen. Olen kuitenkin samaa mieltä niiden kanssa, joiden mielestä Garminin softakehitys laahaa vakavasti jäljessä.

Itse vaihdoin 660:n 590LM:ään. Minua häiritsi että kartan yksityiskohtia ei näkynyt muuta kuin vasta sitten kun zuumasit hyvin lähelle, joten reitin teko oli aika työlästä. Siksi työlästä että kun syötit ensin vaikka vain lähtöpisteen ja sitten loppupisteen oli aika hankala selvittää mitä teitä pitkin reititys meni (kun oli kyseessä joku muu kuin päätie). Tämän takia hommasin pc:n reitin tekoon. Nyt tässä 590LM on parempi näyttö (isompi ja tarkempi) jossa yksityiskohdat näkyvät selkeämmin. Teen vieläkin mieluiten reitin pc:llä, mutta homma onnistuu tarvittaessa myös navilla ilman että tulee yllätyksiä sitten kun lähdet matkaan. Myös tuntuu siltä että äänet pelittävät Scala Riderin kanssa paremmin tällä uudella. 660:n kanssa oli aina jotain hämminkiä ja paljon eroa eri softaversioiden kanssa.

Garmin julkaissut pari uutta mallia mp-navigaattoreista, Zumo 595LM ja 395LM

https://buy.garmin.com/fi-FI/FI/tien-paalla/moottoripyorille/zumo-595lm/prod536397.html
https://buy.garmin.com/fi-FI/FI/tien-paalla/moottoripyorille/zumo-395lm/prod536248.html

Ominaisuusista mm:
- Garmin Adventurous Routing™ suosii mutkaisia ja mäkisiä teitä ja käyttää mahdollisimman vähän suuria valtateitä
- Ajajan hälytykset esimerkiksi jyrkistä mutkista, tasoristeyksistä ja valvontakameroista

Hyviä tarjouksia vanhemmista malleista odotettavissa. :orgmp:

Viimeksi muokattu:
Mistähän mahtaisi johtua seuraavanlainen ongelma zümo 660:ni? Eli reittiä navigoidessa lopettaa navigoimisen jossain vaiheessa kesken. Näyttää kyllä reitin, mutta ei esim. anna ääni opasteita tai näytä liittymiä. Kuitenkin navigointitila käynnissä koska aloitussivulla pysäytä ruutu aktiivisena. Painan pysäytä ja taas pelittää tovin kunnes tippuu kyydistä. Kyllä tolla karttanäkymälläkin pärjää, mutta välillä tulee tilanteet nopeasti eteen koska tuo ei anna ryhmittäytymisohjeita.

Edit. Siis toimii osoitteella haettaessa normaalisti.

Viimeksi muokattu:
Liittyy kartta-aineistoon ja siihen, että laite ei osaa sitä hanskata oikein. Muutamia paikkoja tullut vastaan missä noin käy.

Seuraava tyhmä kysymys johon en käyttöohjetta tavaamalla löytänyt vastausta: Mitä tekee tuo Asetukset> näyttö> kuvaotos käytössä toiminne? Tuo lisää näytölle kamerakuvakkeen jota klikkaamalla kuuluu kameran ääni mutta eihän tässä rakkineessa ole kameraa, joten mikä tuon toiminnon funktio on?

Kiitoksia. Mitähän ihmettä on insinööri moista sangen tarpeellista ominaisuutta suunnitellessaan miettiä?

Itsellä ollut käytössä Garmin 660 Zumo jo useamman kesän. Pääosin olen ollut siihen tyytyväinen.

Viime kesän reissulla tosin se alkoi käyttäytyä kovin merkillisesti. Edellisen kesä 2014 euroopan reissu meni ilman ongelmia. Keväällä 2015 päivitin sekä navigaattorin softan että uudet kartat kun oli taas reissuun lähtö edessä kesällä 2015. Taisin siinä samassa yhteydessä vaihtaa isomman SD muistikortin käyttöön.

Vasta reissussa sitten huomasin ongelman joka ilmenee suunnilleen seuraavasti. Jos paikasta A paikkaan B siirtymisen reitille osuus pätkä moottoritietä niin säännöllisesti navigaattori pimeni juuri siinä vaiheessa kun sain ilmoituksen tulevasta moottoritieltä poistumisesta. Eli noin 1km-500m ennen liittymää navigaattorin näyttö meni pimeäksi eikä ääniohjausta enää tullut korvaan.
Ensimmäisellä kerran luulin, että navista loppui virta ja ettei pyörän kiinteä lataus enää toiminut. Mutta siitä ei kuitenkaan ollut kysymys. Navi vaan pimeni ja jumittui. Power näppäimestä navia ei saanut enää sammumaan. Ainoa toipumiskeino oli irroittaa navista akku ja sen jälkeen se toimi taas normaalisti. seuraavaan moottoritiepätkään asti :grin:

Kaupungeissa ja pikkuteitä ajellessa ei jumittunut kertaakaan, mutta moottoritieltä poistuttaessa aina.

Olen yrittänyt googlen kautta löytää onko jollain ollut vastaavia ongelmia, mutta ei ole tullut vastaan tai sitten on ollu hakukriteerit väärät.

Itseä tietysti epäilyttää tuo ennen reissua tehty softa- ja karttapäivitys sekä tuo SD kortti. Olen tehnyt naville tehdasasetusten palautuksen, mutta tänä kesänä ei vielä ole ollut mahdollista testata ongelmaa kun ei ole noita moottoritiepätkiä osunut kohdalle.

Voihan tuo olla tietysti Navin "statement" moottoritiellä ajelemista vastaan :D

Jos jollain vastaavia kokemuksia tai ajatuksia mitä voisi kokeilla, niin kiitollisuudella otetaan vastaan

Voisko olla ongelmaa kaistannäyttökuvassa? Tohonhan tulee ihan valokuvana tuo ryhmittäytymisohje. Vaikuttaisi ettei laitteesi löydä tuota ja näytää näin ollen mustaa. Se miksi ei tuosta palaudu onkin sitten mielenkiintoisempi ongelma. Oletko kokeillut päivittää tuota tuon jälkeen?

Voisko olla ongelmaa kaistannäyttökuvassa? Tohonhan tulee ihan valokuvana tuo ryhmittäytymisohje. Vaikuttaisi ettei laitteesi löydä tuota ja näytää näin ollen mustaa. Se miksi ei tuosta palaudu onkin sitten mielenkiintoisempi ongelma. Oletko kokeillut päivittää tuota tuon jälkeen?

Ääni tuolle, JVC tiedosto on väärä ( ei pari sille kartalle). Oli joskus omassakin kun kopioin karttoja hiukan huolimattomasti.

Back