Ducati Hypermotard-horinat tänne!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja villero
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
No hyvä niin päin. 1100:n keula on nimenomaan liian jäykkä Suomen pomppuradalle ja oikeaa ratailua en harrasta. Olisin kaivannut löysyyttä siihen, mutta säästyypi rahat ja näillä mennään:D

Edelleen minun silmissä vika on enemmän herkkyys ja vaimennuspuolella kuin välttämättä jousessa. Toki koska terminologiaa ei ole tarkistettu, voi hyvinkin olla että tulkitsen väärin.

Jousen liika jäykkyys pitäisi näkyä esim siten ettei mopo käänny mutkaan ja on kankea kääntyilemään, koska liian jäykästä jousesta johtuen keula pysyy liian korkealla. Vaimennukset ja liikkeen herkkyys syö ensisijaisesti pomput, ei jousi.

No hyvä niin päin. 1100:n keula on nimenomaan liian jäykkä Suomen pomppuradalle ja oikeaa ratailua en harrasta. Olisin kaivannut löysyyttä siihen, mutta säästyypi rahat ja näillä mennään:D
Ei kai sentään? Ainakin tuo 1100s marzocci keula huollettuna ja 5w motulin keulaöljyillä on aivan eliitti kadulle. Tuolla vedän hidastetöyssyjen sun muiden yli mitään huomaamatta, vaikka noita vanteita varjelenkin kolhuilta. Tottelee vielä säätöjäkin kun yks päivä innostuin epäbalanssia tuunaamaan pois etu- ja takapään väliltä.

Tämä vehje tarvis oikeesti ohjausiskarin, mutta en jaksa enää sitä hommata, kun sitä ei viis vuotta sit tullu laitettua. Välillä ravistaa pelottavasti jossain 100-140 kiihdytyksen aikana ja ei rauhotu edes sulkemalla kaasua, ja lisää ei voi laittaa :D Tuo ominaisuus tuli takaisin kun vaihdoin ohjauslaakerin, vissiin välys antanut sen elää sopivasti.

En ole alusta-ammattilainen ja täytyy sanoa että toi on osa-alue jonka säätäminen ei innosta (koska se vaatii niin paljon hifistelyä ja testailua). Tietysti käytetyssä on myös se ongelma, ettei tiedä millainen se oli uutena. Tuli niitä säätöjä joskus renkattua tuloksetta. Laitoin sitten lopulta tehtaan ilmoittamat ja nekin on hyvin softilla puolella.

Mutta meno on siis paikoitellen kivirekeä eli joka töyssy tuntuu tangossa. Toiveissa olisi että töyssyssä rengas "nousisi" ylöspäin eikä koko mopo :D Eli paikoitellen tuntuu kuin keulassa olisi kaksi rautakankea.

Mutta talvella pumput tai koko mopo ammattilaiselle ja laittakoon sitten jiiriin sen. Mulla siis perus 1100 ei S.

Ei kai sentään? Ainakin tuo 1100s marzocci keula huollettuna ja 5w motulin keulaöljyillä on aivan eliitti kadulle. Tuolla vedän hidastetöyssyjen sun muiden yli mitään huomaamatta, vaikka noita vanteita varjelenkin kolhuilta. Tottelee vielä säätöjäkin kun yks päivä innostuin epäbalanssia tuunaamaan pois etu- ja takapään väliltä.

Tämä vehje tarvis oikeesti ohjausiskarin, mutta en jaksa enää sitä hommata, kun sitä ei viis vuotta sit tullu laitettua. Välillä ravistaa pelottavasti jossain 100-140 kiihdytyksen aikana ja ei rauhotu edes sulkemalla kaasua, ja lisää ei voi laittaa :D Tuo ominaisuus tuli takaisin kun vaihdoin ohjauslaakerin, vissiin välys antanut sen elää sopivasti.

Mahtaakoha noissa marzocchin keuloisa olla kovin paljon eroa S ja karvalakki 1100? Ite kaipais kans vähä herkkyyttä lisää keulaan. Viime kesänä kun vaihdoin stefat nii laitoin iha suosituksen mukaiset 7.5w öljyt keulaan. Tuoha ei iso homma ois kokeilla että paranisko jos vaihtais 5w. Ohjausiskarin kyllä tarvis todellakin, bitubolta sais varmasti hyvän, oma nuukuus vaan meinaa hidastaa hankintaa:D

Kaikkien aikojen kyssäri, Motul 300v vai originel Shell Advance Ultra? Toine o 20e kalliimpi 4 litra tonkka....

Kaikkien aikojen kyssäri, Motul 300v vai originel Shell Advance Ultra? Toine o 20e kalliimpi 4 litra tonkka....

Itse olen tuota Shelliä laittanut koneeseen, mutta jos päädyt kokeilemaan Motulia niin kerro toki huomasitko mitään eroa.
Itse olen vähän skeptinen noiden erojen suhteen varsinkin kun kytkin on kuiva. Kerran ostin vahingossa purkillisen "väärällä" viskositeetillä olevaa Shelliä, mutta ohjekirjan taulukon mukaan saattoi olla jopa sopivampaa Suomen lämpötiloihin niin laitoin silti. En huomannut mitään eroa missään.

En ole alusta-ammattilainen ja täytyy sanoa että toi on osa-alue jonka säätäminen ei innosta (koska se vaatii niin paljon hifistelyä ja testailua). Tietysti käytetyssä on myös se ongelma, ettei tiedä millainen se oli uutena. Tuli niitä säätöjä joskus renkattua tuloksetta. Laitoin sitten lopulta tehtaan ilmoittamat ja nekin on hyvin softilla puolella.

Mutta meno on siis paikoitellen kivirekeä eli joka töyssy tuntuu tangossa. Toiveissa olisi että töyssyssä rengas "nousisi" ylöspäin eikä koko mopo :D Eli paikoitellen tuntuu kuin keulassa olisi kaksi rautakankea.

Mutta talvella pumput tai koko mopo ammattilaiselle ja laittakoon sitten jiiriin sen. Mulla siis perus 1100 ei S.

Olit kysellyt aiemmin tuolla toisella puolella ja nyt pompsahti tämäkin silmään...

Jos paluuvaimennuksen säädöllä saa helposti huojumisen kuriin jo aivan säätövaran alkupäässä (ruuvi auki), niin ohuemmilla öljyillä herkkyyttä hakiessa jäisi vielä pelivaraa. Vaimennuksen säädöthän eivät vaikuta vaimenninpakkaan vaan pelkästään ohivirtaukseen, jolla on lähinnä vaikutusta hitaampaan liikkeeseen.
Mielestäni helppo tapa säätää vaimennuksia on ottaa paluu auki ja lähteä siitä kiristämään vähän kerrallaan sen verran ettei enää huoju.
Reboundissa on tietty oikea asento (huomioiden jousen, öljyn yms) mutta kompressio on enemmänkin mielipidekysymys vaihtelevassa katuajossa, jossa satunnaisia pohjaamisia rajuissa möykyissä ei ole mahdollista välttää.

Googletuksen perusteella perusmallin 1100 hyperissä on monien mielestä kova keula ja S-versiossa paljon parempi ja herkempi. Näin ollen se ei luultavasti ole uutenakaan ollut kovin hyvä.

Olit kysellyt aiemmin tuolla toisella puolella ja nyt pompsahti tämäkin silmään...

Jos paluuvaimennuksen säädöllä saa helposti huojumisen kuriin jo aivan säätövaran alkupäässä (ruuvi auki), niin ohuemmilla öljyillä herkkyyttä hakiessa jäisi vielä pelivaraa. Vaimennuksen säädöthän eivät vaikuta vaimenninpakkaan vaan pelkästään ohivirtaukseen, jolla on lähinnä vaikutusta hitaampaan liikkeeseen.
Mielestäni helppo tapa säätää vaimennuksia on ottaa paluu auki ja lähteä siitä kiristämään vähän kerrallaan sen verran ettei enää huoju.
Reboundissa on tietty oikea asento (huomioiden jousen, öljyn yms) mutta kompressio on enemmänkin mielipidekysymys vaihtelevassa katuajossa, jossa satunnaisia pohjaamisia rajuissa möykyissä ei ole mahdollista välttää.

Googletuksen perusteella perusmallin 1100 hyperissä on monien mielestä kova keula ja S-versiossa paljon parempi ja herkempi. Näin ollen se ei luultavasti ole uutenakaan ollut kovin hyvä.

Pitää googletella noita termeja ihan tosissaan jotta saa teorian haltuun. Mitä tuo huojuminen meinaa ?

Itse olen tuota Shelliä laittanut koneeseen, mutta jos päädyt kokeilemaan Motulia niin kerro toki huomasitko mitään eroa.
Itse olen vähän skeptinen noiden erojen suhteen varsinkin kun kytkin on kuiva. Kerran ostin vahingossa purkillisen "väärällä" viskositeetillä olevaa Shelliä, mutta ohjekirjan taulukon mukaan saattoi olla jopa sopivampaa Suomen lämpötiloihin niin laitoin silti. En huomannut mitään eroa missään.

Otin kallista Motulia, samalla viskolla kun manuaali kertoo. Joo tuskin on eroa, mutta katsellaa. Huomenna testaillaan

Jos jollai on myynnissä tai tiedossa mistä saisi käytetyn, niin termignoni tai sc-project yksihuilunen slipari tai kokoputki kiinnostaisi! Oon kyllästyny noihi termin penkinalus putkiloihin.
Lisäksi oken lihonut ja täytyy siis keventää pyörää

Se o nimeomaa nii, että ei kannata lihoa, mutta jos lihot niin helpoin keventää pyörää!
Kiinnostaisiko ketään ostella toi Termignoooni penkialus sliparihässäkkä??

Kiinnostaako ketään ostaa täydellinen Hyperin 796/1100 punainen katesarja?
Sit löytyy hiilikuituinen etukatekin...
Katteet hyvässä kunnossa :)

Ps.sit löytyy jotain vakio osiakin... peilit, vaimentimet jne...

Mulla jäi näköjään 1100 mallista se kytkimen kansi(?) varastoon. Siis se, mikä otettiin pois kun laitettiin avoin hiilikuitusuoja tilalle. Kouvolasta saa ilmaiseksi hakea. En viitti jumpata postituksia...

Katutappelija-topicin innoittamana tuli tehtyä uudet akkukaapelit hyperiin. Tässäkin alkuperäiset todella pientä kaapelia heppoisilla liittimillä ja akkuhan on lähes niin kaukana startista kuin mahdollista. Nyt on sitte 25mm2 johtoa, todella tarkalla oli että mahtuivat menemään tankin yläosan kourussa ja muuallakin. Ensistarttaus talven jälkeen aivan yhtä nihkeä kuin aina ennenkin:paikallatuulee:

Niin ja vaimentimen (termi sinkkumalli) villoitin myös uudestaan, hyvin olivat palaneet vanhat

Morjens kaikille!

Uusi hypermotardisti ilmoittautuu!

Tuli hankittua käytettynä 2015 mallin 821. Pyörään olen ollut tyytyväinen. Käynnistysongelmista olen lukenutkin jo eri foorumeilta ja tässäkin yksilössä sitä esiintyy lämpimällä moottorilla. Keskimäärin 3-4 kertaa saa startata ennenkuin käynnistyy. Kylmänä lähtee "kuin palmun alta".

Ajattelin ensin sen johtuvan akusta, pyörä ollut n. 2-vuotta hyvin vähällä ajolla. Vaihdoin akun, ei muutosta ongelmaan. Epäilen nyt starttimoottoria josta myöskin löytyy paljon tarinaa maailmalta. Kysyisinkin näin kokemattomana, missä hintaluokassa starttimoottorit pyörii ja kuinka iso operaatio vaihdattaa?

Pyöränä kyllä katseita kääntävä ja KTM kuskit härnää minkä kerkeää :D vielä on tunteet ja kaasukahva pysynyt maltillisena.

Terveisin

Liikenneopettaja, moottoripyöräkouluttaja

LarZu

Morjens kaikille!

Uusi hypermotardisti ilmoittautuu!

Tuli hankittua käytettynä 2015 mallin 821...
LarZu

Morjens ja tervetuloa!

Haitko sen Hyperin pois, jossa SC Projectin "ylä"putki? :D Välillä tulee näitä nettimotosta metsästettyä mielenkiinnosta kun niin harvoin on tarjolla.. Ongelmiisi ei ole mulla vastausta, sen puolesta turha postaus tämä,sorry :grin: Hienon pyörän hommasit!

Aiheesta toiseen: oman 939 kanssa ihan kuin olisin huomannut, että moottorijarru ykkösellä ois heikentynyt yhtäkkiä viime viikolla.. Onkohan harhakuvitelmaa vai voisko olla kytkimessä jotain, onko jollain kokemusta/tietoa? Heikohkonlaisesti löysin/osasin englanniksi kyseistä asiaa metsästää. Pyörä -16 ja ajettu n. 12tkm.

Laitetaan nyt pyörästä kuvakin kevään kunniaksi kun tullut talven aikana kaikkea pientä väsäiltyä:
hyper1.jpg

ˆmulla säädettiin kytkimen vapaaliikettä 939SP:ssä viime kesänä, ajettu 19tkm.

Hyvin näemmä mahtuu samaan parkkiruutuun mopo ja smart fortwo :thumbup:

Morjens ja tervetuloa!

Haitko sen Hyperin pois, jossa SC Projectin "ylä"putki? :D Välillä tulee näitä nettimotosta metsästettyä mielenkiinnosta kun niin harvoin on tarjolla.. Ongelmiisi ei ole mulla vastausta, sen puolesta turha postaus tämä,sorry :grin: Hienon pyörän hommasit!

Aiheesta toiseen: oman 939 kanssa ihan kuin olisin huomannut, että moottorijarru ykkösellä ois heikentynyt yhtäkkiä viime viikolla.. Onkohan harhakuvitelmaa vai voisko olla kytkimessä jotain, onko jollain kokemusta/tietoa? Heikohkonlaisesti löysin/osasin englanniksi kyseistä asiaa metsästää. Pyörä -16 ja ajettu n. 12tkm.

Laitetaan nyt pyörästä kuvakin kevään kunniaksi kun tullut talven aikana kaikkea pientä väsäiltyä:
katso liitettä 21150

Kyllä, kuopiosta tuli haettua :) nyt vähän lisää tietoa etsinyt ja huonoja kaapeleita myöskin epäilen. Päivittelen kun ongelma ratkeaa.

Back