Sorapyörää miettimässä 2023

Batmanninja

MotOrg ry
Sain keväällä tarpeekseni noista pienistä kisaenskoista ja hävitettiin 250&350 exc-f:t. Alkaa tulla näin ikämiehellä
kondiskin vastaan noita laillisia enskareittejä rymytessä.

Paljon on tullut kuitenkin luonnossa ja landella liikuttua ja sora/kurapyörä on alkanut himottaan jo pidemmän aikaa. Sellainen etupäässä istualtaan ajettava pitäisi löytyä, sen verran kevyt että saa ojasta yksin ylös mutta millä pystyisi nuo TET-reitit (Suomi-Balttia nyt aluksi) ajelemaan suht. luotettavasti ja ajan kanssa. Jos HS-euroturneen ohella tekisikin tuommoisen soraturneen...Ja mullahan täällä kakkospaikkakunnalla eli Länsi-Uudellamaalla sora- ja metsäautoteitä erittäin hyvin tarjolla ihan lähinurkilla.

Miten tommoset +kymmenen vuotta vanhat HVA 450TE tai BMW 450G soveltuis em. kuvauksen käyttöön? Onko turhan kisamaisia pelejä? Epäluotettavia? Mitä muita teillä ois suositella? Hirveästi en ajatellut rahaa tähän käyttää, joten uudet voi unohtaa....

Ainakaan toi Husse ei oikeastaan eroa pikkunelarista muuten kuin isomman koneen osalta. Ihan yhtä epämukava maantie ajossa. Mä jätin aikanaan itselle ajelupyöräksi just tuollaisen -08 mallin TE250:n mutta ei sillä oo paljoa tullut ajeltua, maantiet enempi V-Strommilla ja muuten sitten uudemmalla kisa-enskalla. No tokihan se on pikkunelari mutta muuten hyvin samanlainen ajossa kuin TE450.

Jos italian ihmeet kiinnostaa niin TE 610/630 olis sekalaiseen soratie surautteluun paljon mukavampi peli, toki hieman painavampi mutta paljon joustavampi kone jossa esim paremmin välitettu laatikko. Eli tuollaisella jaksaa ajaa satunnaista asfaltti siirtymääkin ja siis jopa persuus penkissä mikä taas noilla kisaenskojen lankun kovalla penkilla aika tuskaa on.

Noissa TE250/450/510 kisaenskoissa on niin tiheät vaihdevälit että jos laitat kohtuulliset maantievälitykset niin ykkönen menee sitten aivan liian pitkäksi.
BMW:stä ei oo oikein muistikuvaa mutta arvaan että samaa sarjaa.
Ja noihin viimeisiin Italian Husseihin tuli toi BMW:n väärinpäin pyörivä kone joskus 2011, ne mallit on nimetty TE (TC/SMR) 449/511.

Kyllä kai siihen mikä vaan käy. Itse ottasin naksuaa isompaa pyörää, esim 690 kotaria. Tarttis olla laite jolla pystyis oikeesti ajaan tiellä. Itse pohtinut kans samaa. Hyllyssä olis se kaadettu kawa. Jos sen pistäis myyntiin ja kattelis isompaa enskaa tilalle.

KTM 690, Husse 610/630, 660R/Tenere- Tuossa järjestyksessä leikkisästä rauhallisempaan pyörään, en juuri muita katsoisi.

Tuossa ollaan nyt kysymyksen äärellä johon ei ole olemassa selkeästi parasta vastausta.

Tarkoitus lienee kuitenkin löytää ratkaisu, jossa molemmissa käyttöpäissä voisi
rehellisesti todeta homman olevan ihan OK, eikä vaan..... nohh, onhan se toki mahdollista mutta... :paikallatuulee:

Asiaa on tullut tuumailtua säännöllisin väliajoin omallakin kohdalla jo ajalta kilpi ja miekka.

Taitaa ensin joutua puntaroimaan aika painavasti sitä, kumpi suoritepää kerää enemmän
tunteja/kilometrejä ja miten nuo omalla kohdallaan arvottaa.

Ikuinen El Classico. Aina ei voi voittaa kaikkea, ei edes joka ajelulla.

Jos jollain on esitettyyn kysymykseen/ongelmaan ihan oikeasti toimiva ratkaisu, moni kuuntelee kiitollisena.

TET-reittien ajeluun käy kyllä isompikin pyörä ja se on aika tavalla helppoa reittiä ja ajamista tulee helposti paljon niin en kyllä millään ihan pikku pyörällä jaksaisi niitä ajella. Itse olen ajanut aika paljon just tuon kaltaista reitistöä ja sanoisin, että joku T7 tenere kokoluokan pyörä olis varmaan ihan ok, ainakin itsellä rupes Hussen 701 ottamaan päähän (tai enemmän ehkä perseeseen), kun siirtymiäkin on pakko ajaa.

T7 olisin myös ehdottanut mutta aloittajan viimeinen lause torpedoi tämään ehdotuksen. 690 Endurolla ja vakiopenkillä tuli ajettua 100-150km pikasiirtymät pelipaikoille ja kyllä sillä tuollaiset matkat menee, vielä pidemmät jos välillä on teknisempää reittiä kun pikitietä. Päivälenkit oli jossain 300-350km paikkeilla.

osta täysjousto sähkömaastopyörä. sillä vatkaat polkuja, on vauhtia ja voi ajella missä tahansa poluilla, eikä vain enskareiteillä.

sitten kadulle joku iso enska. Gessu. tai tennari

osta täysjousto sähkömaastopyörä. sillä vatkaat polkuja, on vauhtia ja voi ajella missä tahansa poluilla, eikä vain enskareiteillä.

sitten kadulle joku iso enska. Gessu. tai tennari

Pistän paremmaksi. Osta juoksukengät.

Ja sitten järkeviin vastauksiin 690 Enduro tai jos hinkuaa tehdä vähän remonttia, niin toi 620, 625, 640 osasto. Alkavat vain olla melko vanhoja, että pitää löytää se saaressa ollut yksilö naisen ajosta.

Sähkötäpärit on oma hauska juttunsa mutta äkkiä niilläkin on kotipolut ajettu ja pyörä pitää tunkata auton perään seuraavalle reviirille.

690 on siitä hyvä pyörä että se pitää arvonsa, oman 2013 (11800€) mallin myin 2014 reilu kymppitonnilla ja 7 vuotta myöhemmin samanlaisista pyydetään 7500-8500 ja ne 2008-2009 mallit on edelleen 6000€ pyöriä kuten 7 vuotta sitten.

Hyviä kommentteja on tullut, kiitos. Lisääkin saa tulla. Sähköfillaria olen kyllä pyöritellyt mielessäni kun olen jalkapatikassa tuolla luonnossa pyörinyt...Mutta toistaiseksi kaipaan itselleni harrastukseen liittyviä oleellisia elementtejä eli pärinää ja kuolemanvaaraa...

Nettiä kun selailee niin ei tällä hetkellä ole hirveästi tarjontaa. Täytyy tsekata myös Ruotsin tarjontaa. Noi oranssit on kyllä omien kokemusten perusteella olleet melkoisen tiiviisti ropattavia. Oisko 690 sitten jo sellainen että pysyy nipussa paremmin?

Riippuu niin käytöstä. Keinuvipujen rullien materiaalilotosta sitten riippuu, kuinka ne kestää.

Olet ollut niin kauan ”alalla”, että tiedät kusettavasi itseäsi, jos kuvittelet oikotien onneen olemassaoloon :D

Re: Sorapyörää miettimässä 2023

Hyviä kommentteja on tullut, kiitos. Lisääkin saa tulla. Sähköfillaria olen kyllä pyöritellyt mielessäni kun olen jalkapatikassa tuolla luonnossa pyörinyt...Mutta toistaiseksi kaipaan itselleni harrastukseen liittyviä oleellisia elementtejä eli pärinää ja kuolemanvaaraa...

Nettiä kun selailee niin ei tällä hetkellä ole hirveästi tarjontaa. Täytyy tsekata myös Ruotsin tarjontaa. Noi oranssit on kyllä omien kokemusten perusteella olleet melkoisen tiiviisti ropattavia. Oisko 690 sitten jo sellainen että pysyy nipussa paremmin?
Itse ostin 2016 vm 701 Hussen 9tkm ajettuna kolme kesää sitten matkapyörän rinnalle. Mittarissa nyt 39tkm ja ainoa "vika" toistaiseksi ollut jarrupolkimen palautusjousen katkeaminen. Siihenkin lienee syynä polkimen taipuminen mutkille muutamaankin kertaan kun pyörä on välillä huilannut.

En osaa tällä yhdellä omalla kokemuksella kovin epäluotettavana pitää.

Itsellä pisimmät päivämatkat muutamaan kertaan olleet n .800km luokkaa ja silloinkin pienempää soraa painottaen reitit. Pisin reissu itsellä toistaiseksi n. viikon mittainen pieniä sorateitä reitille hakien ja yli 4tkm Hyvinkään seudulta Kalkkoaiviin - Altan vanha postitie- Tenojokisuu-Nuorgam ja takaisin. Altasta Tenojokisuulle oli toki pistoja lukuunottamatta asvalttiajoa. Muuten hyvinkin Tet-reitin tapaista koko reitti.

Mun mielestä soveltuu reissaamiseenkin ja myös nurkka-ajeluun ja hyville poluillekin oikein hyvin, enduropoluille suomienskaan auttamatta iso.Myös talviajoihin hauskuuskerroin kohdallaan ja vielä nosteltavissa hangesta. Moottoriteitä ja isoja asvalttiteitä en tykkää ajaa matkapyörälläkään, mutta olen kyllä kokeillut tuollakin , ehkä tunnin maksimissaan kerralla mennyt motaria ~120km/h, tylsääää.

Lisätankki on aika tarpeellinen, sen laitoin ilmanputsarikoteloon joku aika sitten.

hcMFUrC.jpg

Heip,

hommasin syksyllä Versys650:een karkeammat nakit
ja ajelin reilun tonnin etsien soraa Etelä-Suomessa,
hyvin pelasi, kura lensi ja oppia tuli:orgmp:

Ainakin kevyempi ja ketterämpi kun Vstrommi,
lisä-5-kiloa poistui Dominatorin sliparilla.
Ja katupyörägeenit löytyy siirtymiin.

Re: Sorapyörää miettimässä 2023

Okei, okei!

Sovitaankos, että Husse onkin ihan eri pyörä, Ameriikkaan Brandätty parempi painos Kotarista, koska siellä ollaan tarkempia.

Kaikki kasamisessakin tarkistettuna ainakin kahteen kertaan, koska joukkokanne ja laki.

Ei pelkästään porkkana allergiaa sairastaville tai komeammista väreistä tykkäville [emoji6]

Back