Väärä ajosento

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja TeijaMM
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Eli jos vasemmalle tuntuu kääntäminen kinnaavan, niin sit sitä pitää vaan harjoitella enemmän. Ja kropan suoristukseen tosiaan fyssari, osteopaatti tai joku jäsenkorjaaja, niin siitä se lähtee. Sit seuraavaks se AT2, jossa opetellaan se oikea asento sille kropalle mutkissa. Sit vaan pitää oman kropan ehdoilla sitä opettaa siihen.

Juu mä nyt katselen mihin menisi, fyssäri, osteopaatti vai jäsenkorjaaja. Ja ostan nyt lipun 23.8 AT2:seen.

Mulla on lievä skolioosi selkärangassa ja sen takia itse ajan hieman vinossa niin prätkällä kuin fillarilla. Muistan aikoinaan kun ihmettelin että miksi kaikissa prätkissä on stonga aina vähän vinossa, mutta sitten tulin siihen tulokseen että mä oon vinossa ite. Tossa sitten vaja kymmenkunta vuotta sitten lääkäriin mennessä se lekuri sanoi enismmäiseksi että sulla on lievä skolioosi eli selkärangan vääntymä ja tulin sitten siihen tulokseen että varmaan toi vinossa ajaminenkin johtuu siitä.

Mulla kans tunne että pyörä puoltaa oikealle. Olin jo varma edellisen pyörän kanssa että rengaspaineet vituralleen tai jotain muuta. Mies katsoi paineet ja oli ok. Mies kävi ajamassa pyörällä ja ei tietenkään huomannut siinä mitään vikaa. Tänään töihin tullessa uusi pärrä tuntui menevän mangeetin lailla pientareelle. Ikävä tunne. Mutta onneksi nyt löytyi syy tähän vasemmalle kaartamis ongelmaan ja siihen et pyörä puoltaa oikealle. Kai nää kropan vinoudet on korjattavissa.

Joo ei muuta Teija ku vain osaavalle jäsenkorjaajalle.

Itte oon jo yli 10v käyny kalevalaises jäsenkorjaukses.

Mulla sitä vikaa,et toinen jalka vähä pitempi ja lantio vinos ja sitä kautta tuloo kaikkia propleemia.

Aina ku korjaukses on käyny niin vikaa löytyy vaikka ei itte sitä tiedosta ja aina on niin ku uus kaveri sen jälkeen.

Ja jos jäsenkorjaus kiinnostaa niin suosittelen mahdollisimman kokenutta kaveria niin ne tiätää jo päältä päin mitä pitää tehdä.

Osaatko suositella Uudenmaan alueella pätevää jäsenkorjaajaa?

Osaatko suositella Uudenmaan alueella pätevää jäsenkorjaajaa?

Valitettavasti en tiedä sieltä päin ketään.

Mä oon käyny ainoastaan muutamalla jäsenkorjaajalla ja vain yks niistä on ollu säännöllinen.

Hän on oulusta kotoisin, mut kiertää sekä lapissa ja täällä etelä-pohjanmaalla.
En oo varma käykö hän kuinka eteläs, mut voin kyl kysyä.

Eläkkeellä oleva herrasmies, mutta suuren kysynnän vuoksi teköö näitä hommia vielä.
Ja kyl tiätää mikä on vikana jos on jotain.

Asentovirhe ei automaattisesti tarkoita että kehossa on vikaa. Se että istuu miten sattuu voi olla ihan vain tottumiskysymyskin.

No on se minusta vähän hölmöä, kun mitään tarvetta ei ole, ja jos roikut sisäkaarteen puolelle, niin kaatuuliikenteessä pitää pystyä tekemään äkkinäisiäkin väistöliikkeitä vastakkaiseen suuntaan niin väärällä puolella roikkuva massa ei ainakaan helpota sitä väistöä. Päätä ja katsetta kannattaa siirtää peilin suuntaan ja paikalle vauhdikkaimmissa kurvailuissa.

Kukanen tyylillään. Minulle ainakin toimi hyvin tuo pieni liikuskelu pyörän päällä siihen että istun nykyään keskellä. Eikä ole kyse mistään isosta liikkeestä, loppujen lopuksi veikkaan että liikettä ei ole edes montaa senttiä sivulle kun persusta liikuttelen. Tavaksi kun on tullut mutkan jälkeen siirtää ahteri keskelle niin pysyy siinä kans. Ja mielestäni turvallisuudenkin kannalta ihan jees, jos vaikka mutka tiukkenee yhtäkkiä niin on valmiiksi paremmassa asennossa.

Varasin nyt ajan jäsenkorjaajalle ja lipun ostan AT2 kurssille niin jospa näillä saataisiin mun kiero ruho suoraksi. 😅

Varasin nyt ajan jäsenkorjaajalle ja lipun ostan AT2 kurssille niin jospa näillä saataisiin mun kiero ruho suoraksi. 

Pitikin juuri tuota ehdottaa, sillä Kalevalainen jäsenkorjaaja aina ensin mittaa kuinka paljon jaloissani on pituuseroa ja muljaa ne sitten tasapituisiksi. Siinä kulkee sitten kanivinossa jos koivet on eripituisia.

Joo ei muuta Teija ku vain osaavalle jäsenkorjaajalle.

Itte oon jo yli 10v käyny kalevalaises jäsenkorjaukses.

Mulla sitä vikaa,et toinen jalka vähä pitempi ja lantio vinos ja sitä kautta tuloo kaikkia propleemia.

Aina ku korjaukses on käyny niin vikaa löytyy vaikka ei itte sitä tiedosta ja aina on niin ku uus kaveri sen jälkeen.

Ja jos jäsenkorjaus kiinnostaa niin suosittelen mahdollisimman kokenutta kaveria niin ne tiätää jo päältä päin mitä pitää tehdä.

Oma Kalevalainen jäsenkorjaajani sanoi, että jalat ovat harvoin eripituisia.

Juu se voi olla ku ainaki ittellä se pituusero vähenöö käsittelyn jälkeen ja on taas helpompi olla.

Jostain syystä sitä pituuseroa kuitenkin aina tuloo tiätyn ajan kuluttua eli lihakset varmaan kireytyy epätasaisesti.

Opettelee alkeet, eli vastaohjauksen ja katseen käytön, niin perseen siirtoa ei tarvitse normiliikenteessä miettiä.
Tosin mp-kokemusta vasta 50 vee.

Viimeksi muokattu:
Opettelee alkeet, eli vastaohjauksen ja katseen käytön, niin perseen siirtoa ei tarvitse normiliikenteessä miettiä.
Tosin mp-kokemusta vasta 50 vee.

Samaa mieltä, jos painonsiirtoa haikailee niin tiellä ajellessa varsin pitkälle riittää jos katsoo sisäkurvin puoleisen kahvan yli. Ahterin siirto vaatii jalkojen aktivoimista ihan erilailla vaikkei nyt varsinaisesti roikottaisikaan.

Mikäli suomalaisilla maanteillä ajaa edes rikesakkorajojen mukaisia nopeuksia, niin roikkuminen mutkissa on tarpeetonta, omaksi huviksi voi toki sitäkin tehdä.
Nopeuden noustessa selkeästi, tilanne muuttuu, mutta silloin ollaan helposti kortti kuivumaan nopeusluokissa.
Radalla luonnollisesti ihan eri juttu.

Mullekin jäsenkorjaaja sanoi, että lantio on vinossa ja sen vuoksi raajat eripituiset. Osteopaatti oli kuitenkin lopulta se, joka mittasi voimamittarilla jalkavoimia ja totesi, että oikean puolen jalan tietyt lihakset on vasempaa puolta heikompia ja määräsi kohdennettuja jumppaliikkeitä.

Tätä ennen oli ongelmia IT-jänteen, juoksijanpolven, SI-nivelen ja häntäluukipujen kanssa.

En jäisi toispuoleisuuden kanssa odottelemaan, vaan selvittäisin, missä syy ja saako sen korjattua. Paskamaisia vaivoja, jos niitä ei yritä korjata, kun ikää tulee ja alkaa oikeasti rajoittaa liikkumista ja harrastuksia.

Tälläinen on siis asento kun ajan. Vähän vaikea demonstroida kun pyörä jalkatuella mutta jotakuinkin näin istun pyörän päällä.. asento.jpg

Viimeksi muokattu:
Tässä videosta napattu kuva, tästäkin joten kuten näkee asentoa miten vinossa olen.. asento2.jpg

Tässä videosta napattu kuva, tästäkin joten kuten näkee asentoa miten vinossa olen.. katso liitettä 28156

Minä ajoin noin lopuksi viime viikon pitkällä reissulla, kun perse ei kestänyt normaalia ajoasentoa. Jotenkin oli helpompaa ajaa pelkällä oikean puoleisella kankulla ja nyt sitten lähtee penkki vaihtoon. Tuskin tällä on sinulle merkitystä, mutta miettisin onko satula kuskille sopiva vai yrittääkö kuski sopia satulaan.

Minä ajoin noin lopuksi viime viikon pitkällä reissulla, kun perse ei kestänyt normaalia ajoasentoa. Jotenkin oli helpompaa ajaa pelkällä oikean puoleisella kankulla ja nyt sitten lähtee penkki vaihtoon. Tuskin tällä on sinulle merkitystä, mutta miettisin onko satula kuskille sopiva vai yrittääkö kuski sopia satulaan.

Satula kyllä tosi hyvän tuntuinen, ei puudu perse. Mielellään en penkkiä vaihtaisi kun tätä muokattu mulle että jalat yltää paremmin.

Kun ajoit oikean puoleisella kankulla, huomasitko että vasemmalle kaartaminen haastavampaa?

80 tiellä suurinpiirtein saan pidettyä vauhdin 80:ssä kun kaarran vasemmalle mutta motarilla pakko hiljentää, muuten tulee tunne että menee metikköön.. Tosi ikävää.

Tämä kuulostaisi omaan korvaan siltä, että tietoinen vastaohjaus puuttuu. Vasemmalle kun halutaan kaartaa, painetaan vasempaa kahvaa eteenpäin. Tämän kun tekee tietoisesti, eikä jonkun oikun kautta vahingossa, pyörä kyllä kääntyy vauhdista riippumatta. Mitä enemmän on vauhtia, sitä suuremmat on pyörän vakauttavat voimat ja ohjaussyötteen pitää olla voimakkaampi.

Harjoittele jollain parkkiksella vaikka 20 km/h vauhdilla sitä ohjausta että huomaat, miten pyörä toimii.

Satula kyllä tosi hyvän tuntuinen, ei puudu perse. Mielellään en penkkiä vaihtaisi kun tätä muokattu mulle että jalat yltää paremmin.

Kun ajoit oikean puoleisella kankulla, huomasitko että vasemmalle kaartaminen haastavampaa?

Sitä ei Lapin loputtomilla suorilla huomaa😁

Kannattaisi ensimmäiseksi istahtaa tavalliselle keittiöjakkaralle ja pyytää siippaa havainnoimaan selän asentoa. Mikäli se on samankaltainen, kuin edellisissä ajokuvissa, niin suunta fysioterapeutille/jäsenkorjaajalle, mutta mikäli asento on erikoinen vain pyörän päällä, niin opettelu ajoasennon suhteen uusiksi.

Ihminen on nimittäin yllättävän oppivainen, niin hyvässä kuin pahassakin. Eräs urheiluvalmentaja totesi, että yksi suuria haasteita on yrittää opettaa oppilas pois joistain itseoppimistaan vääristä toimintatavoista. Ehkä tässä voi olla kyse vastaavasta, ellei erikoinen istuma-asento ole tullut esiin aiemmassa elämässä?

Back