100w polttimot

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja juupa67
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

juupa67

New member
mahtaakohan tulla ongelmia jos vaihtaa banditissa pitkien polttimon 100 wattiseksi?
pitäis sipaista saksan läpi yöllä ja olis kiva nähdä vähän pitemmälle
 
Polttimon kanta saattaa sulaa, jos alkuperäinen oli jotain 50 .. 60 wattia. Lisäksi on nähty sulaneita lampun kantaliittimiä, niiden pitää olla kunnossa, jotta ylimenoresistanssi (R x I^2) ei muutu liialliseksi lämmöksi kun lamppu muutenkin kuumenee ja ottaa virtaa entistä enemmän. Nämä tosin autoissa, mutta lamppujen ja sähköjen osalta samanlaista tekniikkaa.

Nämä näitä pessimistisiä näkymiä, onhan kai monet onnistuneesti tuon vaihdon tehneetkin. Mulla itsellä kun on mopossa tehtaan jäljiltä kaksi H4:sta vierekkäin ja vielä yhtäaikaa päällä, valoa riittää jopa paremmin kuin autossani ;-)
 
käytä mieluummin jotain philipsin +50% polttimoita, vastaavia on muillakin merkeillä. Valotehon lisäys samaa luokkaa 100w polttimoiden kanssa mutta ei vaaraa valokatkasijan tai liittimien sulamisesta. AfricaTwiniin sai noilla philipseillä aivan järjettömän hyvät valotehot
eek.gif
 
Koko valosysteemi on mitoitettu ja rakennettu 55W:lle polttimoille. Lisääntyvän kuormituksen seurauksena vaara on, että liitokset, johdot, kytkimet, mitä vain jäsjestelmään kuuluu, saattavat lämmetä liikaa ja sulaa. Häviöistä johtuen et tule missään tapauksessa em. järjestelmällä saamaan samaa valotehoa kuin järjestelmässä, joka on rakennettu käyttämään 100W polttimoita. Umpio joka tapauksessa kuumenee aika paljon. Sateella pieni vesisuihku lasille voi hajoittaa sen saman tien. Kehoittaisin harkitsemaan, ennenkuin vaihdat polttimot tehokkaampiin.
Vaihdoin omaani Osramin CoolBlue-polttimot (55W). Valoteho on selvästi, kuin tavallisilla polttimoilla. Hintakin on selvästi "parempi".
 
Hayabusassani (edellinen ajokki iso-Bandit) oli nuo 50W xenonit juuri kertomallani tavalla kytkettynä jo viime ajokaudella - no problemos - xenon lämpenee vähemmän ja valaisee enemmän kuin vastaava halogeenipolttimo, mutta korkeajännitemuunnin vetää kylmänä enemmän virtaa kuin halogeenin suorakytkentä, siksi tuo kaukovalojen releistys eli virta akusta.
 
K1200S Bemarissa Can-väylästä huolimatta ei ole ollut mitään ongelmia, vaikka korvasin vakion 55W H7 lähivalopolttimon 100W:sella.

Ei edes vastaantulijat ole räpytelleet.
cool.gif
 
Saksassa pimeällä motarilla autoa ajaneena...
Tuntuvat räpyttelevän tosi helposti valoja jos ajelee pitkät päällä(Siis motari jossa välissä jotain pensasta)
Valojen suuntaus oli ok ja ihan tavalliset valot...
Xenonit kiinni,näkee puolet pidemmälle ja puolet leveämmälle.
Ja noita +50% polttimoita saa olla vähän väliä vaihtamassa ainakin autossa,kestää huonosti.
xenonit kestää monta vuotta ja tulee ajan myötä halvemmaksi kuin "superextrabrightlongallsee+300%view-polttimot
 
onko nuo 100w valot jossain vaiheessa muuttunut sallituiksi...?

ennen ainakin ne myytiin merkinnällä "ei tieliikennekäyttöön"
 
Xenonit on ehdottomat, kun ajelee hämärässä. Niinkuin aikaisemmin tuli ilmi, tulee valojen suuntaus tarkistaa asennuksen jälkeen. Lähivalot valaisee pientareita paljon paremmin ja kaukovaloon sai paljon pidemmän kantaman.

033102ass_1_prv.gif
Tää on jo etukäteen kukkahattutätösille.

Ps. multa löytyy pienillä litteillä ballasteilla olevia 2:n polttimon sarjoja 100€/sarja. Privaa, jos kiinnostaa.
 
Xenonit on ehdottomat, kun ajelee hämärässä. Niinkuin aikaisemmin tuli ilmi, tulee valojen suuntaus tarkistaa asennuksen jälkeen. Lähivalot valaisee pientareita paljon paremmin ja kaukovaloon sai paljon pidemmän kantaman.

033102ass_1_prv.gif
Tää on jo etukäteen kukkahattutätösille.

Ps. multa löytyy pienillä litteillä ballasteilla olevia 2:n polttimon sarjoja 100€/sarja. Privaa, jos kiinnostaa.
Xenonit on helvetin hyvät mutta vaatii melkeen linssitekniikalla tehdyt valot, ts. valot joissa umpion lasi on kirkas. Muuten saattaa tulla hajavaloa niin helvetisti ettei lähvaloillakaan tee esim. sumussa mitään! Hyvä esimerkki liikenteessä on vanhat puolmilliä ajetut mersut ja hiacet joissa jälkiasennusxenonit.. no mopolla ajetaan harvoin pimeässä tai sumussa niin ei tosta kelleen haittaa ole.

Jos nyt sattuu olemaan reisuun just lähdössä ja tietää että pimeessä ajetaan niin ite ainakin laittaisin vain paremmat polttimot. Ei se releiden ja sytyttimien virittely ihan tunnin parin homma ole jos sen huolella tekee.
 
usein valoteho paranee jo uudella johdotuksella ja polttimolla.sen voi vaihtaa vaikkei olekkaan vielä rikki...monesti nuo piuhat on aika niukasti mitoitettu.
samate jos tuplaa tuon wattimäärän ni voi olla melko varma et jostaki kärvähtää ajanmyöten.

jos muuten pärjää, niin yhtä saksan läpiajoa varten ei kande suuriin hommiin alkaa..baanasta riippuen voi olla ettet pysty montakaan kilometriä ajaan pitkillä..
itse en kyllä tohon homman ryhtyisi...pimeällä paanalle.mopolla.
 
Haltin manaaman kasan sulaa muovia olen autostani kerran siivonnut 100W polttimoiden jäljiltä. Oli vielä onni onnettomuudessa kun ei koko sähköpääkeskus kärähtänyt, vaan ajovaloreleen liittimen pystyi vaihtamaan koko käärmeenpesää hajottamatta.

Vanhan Banditin linssivalo on hankala, koska vakiovalo on heikohko, umpio on pienikokoinen eikä kestä lisää lämpöä ja kaiken lisäksi polttimo on H3B, joten valikoimaa ei ole ylen runsaasti.

Mutta uusi Bandit on monessa muussakin suhteessa niin paljon parempi, että paras vaihtaa koko mopo
biggrin.gif
 
onko nuo 100w valot jossain vaiheessa muuttunut sallituiksi...?

ennen ainakin ne myytiin merkinnällä "ei tieliikennekäyttöön"
Ei ole! Mutta tämä ei näy poliisien tutkassa mitenkään! Tuskin niillä mitään luximittareita on matkassa. Ja lamppujen tarkastus tien päällä vaatiikin jo mekaanikon taitoja, joten ei pelkoa - ainakaan mulla!

Mutta itseasiassa en ole ihan varma onko käyttö kielletty. Ehkä vain myynti? Onko kenelläkään parempaa tietoa?
 
Just kun palasin sieltä ja muutamaan kertaan tuli ajettuun myös yöllä niin aika harvoin pääsi sitä pitkää käyttään. Kivaa kiitää kakssataa kellossa ja kun ajattelet: PUSSI PÄÄSSÄ.
cool.gif
 
Philipsiltä ostin joskus 80 wattiset polttimot,toimi hyvin.
Jos pelkää johtojansa niin kokeilee noilla.
Tarvi tilata autotarvikeliikkeestä,ei ollut hyllykamaa.
Rallikäyttöön taitaa löytyä 130 wattisiakin jos piuhat kestää...
 
onko nuo 100w valot jossain vaiheessa muuttunut sallituiksi...?

ennen ainakin ne myytiin merkinnällä "ei tieliikennekäyttöön"
Ei ole! Mutta tämä ei näy poliisien tutkassa mitenkään! Tuskin niillä mitään luximittareita on matkassa. Ja lamppujen tarkastus tien päällä vaatiikin jo mekaanikon taitoja, joten ei pelkoa - ainakaan mulla!

Mutta itseasiassa en ole ihan varma onko käyttö kielletty. Ehkä vain myynti? Onko kenelläkään parempaa tietoa?
Myynti on sallittua. Suomessa tieliikennekäyttö kielletty.
 
Haltin manaaman kasan sulaa muovia olen autostani kerran siivonnut 100W polttimoiden jäljiltä. Oli vielä onni onnettomuudessa kun ei koko sähköpääkeskus kärähtänyt, vaan ajovaloreleen liittimen pystyi vaihtamaan koko käärmeenpesää hajottamatta.

Vanhan Banditin linssivalo on hankala, koska vakiovalo on heikohko, umpio on pienikokoinen eikä kestä lisää lämpöä ja kaiken lisäksi polttimo on H3B, joten valikoimaa ei ole ylen runsaasti.

Mutta uusi Bandit on monessa muussakin suhteessa niin paljon parempi, että paras vaihtaa koko mopo  
biggrin.gif
juuri tämän takia xenon

a) valoteho kaksinkertainen (älä ota 'cool'ia sinistä korkea lämpätila, vaan matalin=kirkkain ihmissilmälle) jo 35W
tehoilla halogeeniin verrattuna
kolminkertainen niillä 50W polttimoilla ja Ballastilla (korkeajännitemuunnin)

Halogeenit vaihdetaan kun ne on rikki
Xenonit kun ne ovat himmenneet (5v?)
ne kun ei pala rikki ja kestää tärinää (niinku leditkin)

eka kerralla ei ehkä saa 2h laitettua, mutta touhu on sen arvoista
Mukana on niissä omat eristejohdot (se korkeajännite)

Ottoteho on suuri (varsinkin muunnin kylmänä eli kaukovaloissa) eli jos laitat molrmmat, niin kaukovalo ajulta releistettynä vanhalta kaukovalosyötöltä.

Koska 50W Xenon tekee enemmän valoa kuin 120W rallivalo
niin lämpöä tulee vastaavasti vähemmän.
Ei sula umpiot!
Laita vaan ne Xenonit

Eikä sillä Bandiitilla niin lujaa pääse, että vauhti tappais.
Kuolee sitä kolarissa yli 200 lasissa kotilossakin.
Pellit vaan antaa väärää turvallisuuden tuntua,
Aja varovasti ilman turhia riskejä, baanalla ei oo kaikki fiksuja saksalaisia...
 
Halogeenit vaihdetaan kun ne on rikki
Xenonit kun ne ovat himmenneet (5v?)
ne kun ei pala rikki ja kestää tärinää (niinku leditkin)


Eikä sillä Bandiitilla niin lujaa pääse, että vauhti tappais




baanalla ei oo kaikki fiksuja saksalaisia...
menee ne xenonitkin rikki eli kandee pitää se orkkislamppukin matkassa, ettei ole ihan ilman valoja..nopsa vaitaa siihen alkuperäiseen kantaan.

kyllä bandiitilla saa hyvin helposti irrotettua sielun lihoista.mitä tulee vauhtiin.

fiksuja saksalaisia? saattaahan siellä sellasiakin olla
biggrin.gif

harvemmin vain sattunut kohdalle
sad_orig.gif
 
Onko kellään kokemusta noista johtojen sulamisista? Aikoinani nelipyöräisten ralleissa kierreltyäni en muista kenenkään 100w lamppujen takia johtoja polttaneen? Teoriassa virran n.30% nosto kyllä sulattaa johtoja ja liittimiä,mutta kukaan ei ikinä ollut törmännyt tuohon ongelmaan. Olisiko juttujen syynä nuo 130w polttimot?
 
Back
Ylös