1050 eturenkaan laakerit

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja wille-
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

wille-

New member
Kuinka tiukkaan laakerit pitää painaa väliholkkia vasten?

Kävi nimittäin niin, että pistin aluksi sen puolen pohjaan asti missä ei ole lukkosokkaa, ja sitten kun lukkosokan puolelta yritin niin eihän se mennytkään tarpeeksi syvälle, että sokan olisi saanut paikalleen.

Pistänkö siis nippanappa niin tiukalle, että molemmat laakerit ja väliholkki pyörii yhtenä pakettina herkästi?

Nyt uus yritys, jos vaikka onnistuisi. Empä ois uskonut, että tuonkin voi sössiä
smile_org.gif
 
Kai nyt joku osaa heittää tähän mielipiteen...
Aika jäykästihän nuo pyörivät jo tehtaan jäljiltä, että voisko ne jättää hieman löysemmälle?
 
2 kuulalaakeria ja väliholkki
confused_orig.gif
?
Mittaa pesien etäisyys ja vertaile väliholkkiin.
Periaatteessa vastaavan laakeroinnin voit kiristää mutuna tiukkaan ja toimii edellyttäen ettei holkki ole lyhyempi kuin pesien välinen etäisyys.

Ymmärsiks mä oikein mitä kysyit
confused_orig.gif
biggrin.gif



Kato jos oletetaan että etupyörän laakerit on kiristetty yli ja holkki on tyssääntynyt vaikka 0,1 mm niin jo se vie laakereista välyksen kiristettäessä.
 
Jos holkki tyssääntyis niin välyshän vain kasvaisi(eli ei purisi niin tiukkaan). Kyllä nyt ihan yli millistä oli kyse eikä millin kympeistä. Holkki on siis pidempi kuin pesien välinen etäisyys.

Noh nyt se on jo vanne paikoillaan ja jälkiviisastelut turhia. Kaippa se sinne asettuu.
 
Kässäätkö et jos holkki on lyhyempi kuin pesien välinen etäisyys niin kiristettäessä sisäkooli liikkuu vielä kun ulkokoolit ovat pesiä vasten.
Ei siinä laakerivälys kasvamaan pääse
biggrin.gif

Taas jos laakerien ulkokoolien taakse jää tilaa kun akseli on kiristetty niin silloin koko vanteella on mahdollisuus liikkua laakereiden taakse jääneen matkan verran.
 
sulla on tollanen hieman outo ongelma niin parasta kai tarkastaa omastakin se laakerointi.
Laakereiden asennus ei saa aiheuttaa ominaiskuormaa aksiaalisesti eikä radiaalisesti.
Olisko trumpan etupyörän laakeroinnissa jotain hämärää
nixweiss.gif

outo olisi sekin.
 
Ihan perusjuttu. Ensin asennetaan se laakeri mikä lukitaan ulkoreunastaan lukkorenkaalla. Sit holkki väliin ja naputellaan toinen laakeri kevyesti paikoilleen siten että se ei kanita yhtään. Akselimutterilla vedetään laakerit tiukkaan nippuun holkkia vasten. Toinen laakeri on ns. uiva. Tiedän tapauksen että on asennettu uudet laakerit ja lähdetty suoraan baanalle ja laakeri on haljennut ulkokehältään. Syynä oli se että uusi laakeri lämpesi nopeammin kuin rumpu ja tämä uiva puoli ei kerinnyt asettua paikoilleen, välys poistui ja laakeri hajosi. Olisikin hyvä ajella aluksi lyhyempiä matkoja käytellen välillä jarruja jotta rumpu lämpiää ja laakeri pääsee sijautumaan kohdalleen.
 
Ihan perusjuttu. Ensin asennetaan se laakeri mikä lukitaan ulkoreunastaan lukkorenkaalla. Sit holkki väliin ja naputellaan toinen laakeri kevyesti paikoilleen siten että se ei kanita yhtään. Akselimutterilla vedetään laakerit tiukkaan nippuun holkkia vasten. Toinen laakeri on ns. uiva. Tiedän tapauksen että on asennettu uudet laakerit ja lähdetty suoraan baanalle ja laakeri on haljennut ulkokehältään. Syynä oli se että uusi laakeri lämpesi nopeammin kuin rumpu ja tämä uiva puoli ei kerinnyt asettua paikoilleen, välys poistui ja laakeri hajosi. Olisikin hyvä ajella aluksi lyhyempiä matkoja käytellen välillä jarruja jotta rumpu lämpiää ja laakeri pääsee sijautumaan kohdalleen.
No sittenhän tää meni ihan nappiin
thumbs-up.gif
 
Back
Ylös