1098 korkeuden säätö

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja RLa
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

RLa

New member
Kaivataan apua / tietoa seuraavan tyyppiseen, hieman oudon tuntuiseen ongelmaan;

Ostettuani käytetyn 1098:sin huomasin takajousituksen olevan jokseenkin ihmeellisesti säädettynä. Jousen esijännitys oli "avattu" täysin eli perä painui aivan liika kun istuin pyörän päälle sekä perän korkeuden säätö oli todella korkealla (reippaasti yli ohjekirjassa suositellun). Ajotuntuma oli kaikkea muuta kuin luotettavan oloinen. Säädin vaimennukset alkuperäiselle asetukselle, sekä muutin esijännityksen / jousituksen painauman sopivaksi. Korkeussäädön tanko ei kuitenkaan liiku kuin muutaman millin suuntaansa ja jumiutuu. En siis saa laskettua perää juuri nimeksikään. Ilmeisesti alkuperäisasetuksilla tuo perän korkeussäädön tanko kuuluisi olla ruuvattuna niin lyhyeksi kuin mahdollista? Onko jollakulla tietoa, miksi tuo tanko liikkuu vain muutaman kierroksen, eikä ruuvaudu kiinni asti? Olen siis löysännyt tangon ylä - ja alapäässä olevat lukitusmutterit. Olenko missanut jotain oleellista?

Lähinnä tarkoitus saada jousitus orkkis asetuksille josta lähteä hiomaan itselle sopivaksi.

Tuliko sulle pyörän mukana ohjekirja?Jos ei sulla oo,niin mä voin auttaa.Mulla on kirjssa säätöarvot 1098 ja1098s.lle.Yhtäkkiä tuntuus jotta korkeudensäätötanko on ruuvattu liian pitkäksi ja kierteet on saaneet vähän "siipeensä".Ota koko tanko irti ja korjaa jenkapakalla.

Tuo säätötanko on kokemukseni mukaan oikea murheen kryyni. Laittavat tehtaalla kierteisiin ilmeisesti jotain vahvaa lukitetta eikä niitä sitten tahdo saada enää pyöriteltyä. Alumiinitangosta leikaantuu ainetta teräskierteisiin, joka jumittaa säädön. Paras on ottaa koko tanko irti ja koittaa pyöritellä niitä päitä lämmön kanssa viilapenkissä. Kierrepakalla tai -viilalla voi sen jälkeen puhdistella ne teräskierteet. Itse käyttäisin kyllä kierreviilaa, niin ei tarvitse ostaa kahta pakkaa, ellei sitten satu olemaan sellaisia valmiina (vasen ja oikea kierre). Sitten tarvitaan mahdollisesti myös kaksi kierretappia (vasen ja oikea) sen alumiinitangon kierteisiin, jos ne kierteet ovat vielä korjattavissa. Se säätötanko ei ole normaaliasennossa ihan kokonaan kiinni ruuvattu, vaan molemmista päistä kierrettä on näkyvissä yhden - kahden nousun verran.

Nuo tangot jumitteli vanhemmissakin Ducateissa. Tilasin ex-ST4seen eBaysta uuden tarvikesäätötangon, joka oli alkuperäistä parempi - hintaluokk aoli jotain 60-70 euroa. Joku saksalainen oli niitä tehny myyntiin. Ehkä 1098iinkin löytyy, kun penkasee eBysta tms.

EDIT: oisko joku tuommonen lähellä linkki

Uusi säätötanko tulossa Sato Racingiltä. Kuten tuossa ylempänä mainittiin, oli korkeussäädön tangosta jengat sileänä. Kiitokset vinkeistä
blush.gif

Back