• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

1098S todistettavasti nopein uusista sporteista!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jyri
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Kävin tänään hakemassa paikalliselta Suzuki-diileriltä rompetta oman ratakiksuttimen huoltoja varten ja tuli siinä samalla vilkaistua esitteille tuotua 1098:a. Ei voi muuta sanoa, kuin että ompahan Ducatilla taas pitkästä aikaa melko hieno ratalaite. Noin karvalakkinakin tuli melkein kylmät väreet selkään. Toivottavasti joku tuo tuollaisen RR:n SM-sarjaan. Olisi toisaalta hienoa vaihtelua ja saattaisi olla jopa kilpailukykyinen peli. Itse tuskin hankkisin Ducatia ratapyöräksi mutta ymmärrän toisaalta hyvin, jos joku vauraampi niin tekee. Erikoisia ovat, niin hyvässä kuin pahassakin.
...kyllähän Italialaiset on lunkia porukkaa...
...vaikka paskat se ketään kiinnostaa...

Tästähän voisi päätellä, että Ducatistin pitää ajaa pyörällään 15000 kilsaa vuodessa, jotta voi sanoa sen olevan luotettava ja japsikuskitkin sen uskoo.
Pistetään paremmaksi. Tuli muuten ajettua 999:llä parhaana kesänä 22500 km, ongelmitta.  
eek.gif
Kunnioitettava lukema Madam.
smile_org.gif

Montako Ducatia olet omistanut? Eli minkälainen on käsityksesi laadusta? Vai perustuuko laatukäsityksesi mielikuviin kuten oletan?
Jyri, tiedät hyvin itsekin Ducatin laadun vs japsit  
wink.gif
 Kaipaa kyllä melkoisesti enemmän huoltoa ja huolenpitoa..
Niin kaipaa. Hyvällä huolenpidolla ovat toimivia vehkeitä, kuten kaikki koneet.
Jep, toiset kaipaa sitä hoivaa jatkuvasti, kun toisilla voi keskittyä ajamiseen  
wink.gif
Vaikka sitä toista hoivaa enemmän, niin silti se hajoaa tai oireilee useammin.

Sad but true  
062802moto_prv.gif
Kannetaan nyt itekki yks korsi kekoon, kun muut on jo ahkeroineet näppikset sauhuten..

Josko 1098 nyt sitten on hiukan lähemmäs samalla viivalla kun kuutioita on enempi. Varmaan kyllä se 200 kuutiota tarttis olla että olis lähempänä sitä viivaa.

Ihan pakko kysyä, että mikä niissä Ducateissa sitten useimmiten hajoaa, kun ite en ole saanut vielä rikottua. Kytkinkö vai mikä. Oikeen mistään en löytänyt muuta. Ehkä jossain oli nokka-akseli kulahtanut. Mikä niissä hinattavissa on posahtanut? Nina taisi joskus kommentoida, että vähillä kilsoilla Ducati on paras ja isoilla kilsoilla (siis per kesä) japsi on paras. Tää ehkä pätee minuun hyvin, kun ei ehdi paljoa ajella, mutta kun ajelee, niin fiilis on hyvä ja terapia toimii. Siis Ducatilla tai Maseratilla, jos sataa, joka tosin kotilo, mutta ei ehkä niin lussu.. no se taas toinen juttu.

Uskon helposti sen, että Ducatissa on ollut laatuvikoja, mitä ne sitten kelläkin ovat. Muuten kuvittelen sen olevan enempi työpaikan moraalista kuin tarveaineista ja osista kiinni. Mulla oli uunituoreen ST4s:n takalokari toiselta puolelta irti ja syy se, että kierteet loppui siltä puolelta kesken.
tounge.gif

Toinenkin vika löytyi samalla katselulla, irrallinen pultti törrötti katteen välistä, kun ei asentaja ollut jaksanut sitä sieltä kaivaa, kun asentaessaan oli sen sinne pudottanut.

Ehkä kiintoavainkin löytyisi jos kaivaisi syvemmältä.
biggrin.gif

Japsit ja muutkin tuotantokatumopot joissa on 4 mukia (tai enempi kuin 2) tulee aina antamaan enemmän tehoa kuin itskut ja muutkin, joissa 2 mukia, jos koneen tilavuus sama. Fyysistä faktaa on todella vaikeaa kumota.

Vaikee kuvitella, että tehosta tykkäämään oppinut jaksaisi ajaa purjeveneellä. Huono vertaus.

Olen koettanut aina perustella Ducatin fiilistä ja että en tartte niin paljon tehoa. Autoissa taas olen aivan urpohölmönä tehoihin ja hyvään alustaan ja siihen että mitään umpityperää ajontylsistysjärjestelmää ei ole, mutta paljolti myös saundeihin. V8:n mörinä mahtuu parhaiten korvista sisään autoissa (vähänks makeeta) ja V2:n hiukan tai enemmänkin sitä muistuttava ääni prätkäpuolella. Toki tykkään ferraarimaisesta nelarinkin ujelluksesta ja Desmosedicin nelarisaundi on oudon kiehtova. Tai ainakin oli. Uutta 800cc en ole ehtinyt bongaamaan netistäkään.

Prätkissä tehoa tarttis vasta sitten kun sitä ensin oppis uskaltamaan eli käyttämään. Saas näkee. Olen siinä aiheessa mammanpoika vellipöksy. Varmaan kaikki foorumin piikkikuskitkin pesis tän äijän radalla. No mitä sit? Pesköön vaan. Autollakin vaan kuvittelen osaavani jotain. Aina kun istuu hetken Salmenaution kyydissä, muistaa, miten iso se ero todellisen rattimiehen ja itsen välillä on. Säälittävvää. Ja silti taas pian se unohtuu.

1098:n meriittejä tuskin voi kummiskaan ohittaa. On siinä taas kauhalla laitettu lisää ruutia ja hämmennetty putkirungosta läskiä pois. Varmaan hauska vekotin ja hyvän näkönenkin.

Mullahan aivosolukko on köyhän amerikaanon, joka on pesty kaikenmaailman brändistöllä. Pitäs olla Bemarin M5 ja Jaggen S-Type R ja vaik mitä. Samaten toi MV:n peli on kiusannut pitkään ajatuksia kunnes oli pakko pätkällä hommata 999R. "Kulttuuriteko" Heh.

No sitäpä tässä maksellaan hissun kissun. Jospa tulevana kesänä kävis olemassa sen kanssa tien tukkeena tai radalla. Varokaa sen perää. Se on hitaampi kuin uskottekaan. Siis mun käytössä. Kolmepuolikas Jaawa vois kummiskin jäähä. Johonki se raja on vedettävä.

Jaa, että tekiskö mieli 1098:a? En tiiä. Jostain syystä onneks ei tee mieli. Desmoseeditsiä tekis, mut ku tonnikiksussa on viidesosahinnalla samat tehot.

Ja perhe haluis uuden isomman talon ja joskus ehkä veneen tai kesämökin yms. On saatu sitä vakoo niin riittävästi, että iltatähtihän sieltä on tilattu. Kuvitelkaa. Nuorimmainen on nyt yheksän ja meikä meni tilaamaan vauvan. Jees. Ei mikään tuhkamuna. Tää on nimittäin neljäs, jos kaikki hyvin menee.

Mut pyörän piän kuiteski. Noi likat nimittäin kiels iskää myymästä. Haluuvat kuulemma ehottomasti ajelulle taas ens kesänäki.

Jaa, mitä muuta. Ei mitää. Jatkakaa. Ihan hauskaa luettavaa, ainakin osaks.

t. Lussukuski Spakuraku

Silti en ostaisi autoksikaan Kiaa, Hyundaita tai Lexusta vaikka lupaavat 5v takuun. Ennemmin ostaisin BMW 335i ilman takuuta.
Menee aiheen ulkopuolelle, mutta hyvä automaku sinulla. Kun itse tyypitin 335i:n totesin, että kyllä on niin maan perusteellisen hätäinen peli autoksi ja kiva vetää mutkateillä umpilaittomia (Suomessa) nopeuksia. 335i tai 335d saattaa olla meikäläisen seuraava bilika, tiedä häntä, kun ei ole uuteen M5:een varaa (nyyh).
Joo se on mun työauto. Piti mainita kun tuossa aiemmin verrattiin Ducatia ja BMW:tä. Huippuauto, mutta ruma (touring). Firmasta eivät antaneet ostaa coupea, joka alkaa taas pitkästä aikaa olla hyvän näköinen BMW. Ominaisuuksia voisin kehua vaikka miten, mutten kehtaa tästä viedä palstatilaa.

Huomaatko, ei ne makuasiat niin kaukana välttämättä ole. 1994 ostin H-D:n verovapaana, koska se oli ainoa vaihtoehto jolla tienasi Gold-Wingiä lukuunottamatta jota en tietenkään edes harkinnut. Kun hain sen niin ajattelin, että mitä v***** tuli tehtyä. 500 km jälkeen huomasin, että maantiellä loistava peli. Ja kyllähän siitä virittämällä sitten sai siedettävän ja 65.000 km tuli ajeltua.

Oli mulla Hayabusakin 2004...
Juu, bemput on ylihyviä ajaa. Sikahauskoja autoja, vähän niinku Ducatit mopoina. Ainoo itku, on se, että joka kerta kun lähtee ajamaan, tarttee painaa sitä luistonestonappia puol minuuttia, että saa edes osan siitä ajontylsistyslaitteesta pois päältä.

Mitä tekee takavetosella autolla, joka ei sudi tai sladi? No ei yhtäämmitää. Kammoksuttaa moiset älyvempaimet.

Marsu on jopa automaatilla ihana ajaa liukkaalla, kun se ei kesken sladin ala vaihtaa isommalle, niinku jotkut tavalliset perheversiot. Outo tomaattiloota, ehkä paras mitä ikinä oon ajanu. Ja alusta on mukava ja silti ei kallistele yhtään kurvassa.

Ihan kun iso mikroauto. Hitto vaan, että tytöt ei enää pitkine koipineen mahu takritsille ja pakko hommata joku urpo neliovipersio. Yhyy.

Jaa 1098 topikki?? Sori.

Klipsu..
Kyse taitaa olla siitä, että suuren yleisön mielestä rahoille saa Gixxerin tapauksessa melkoisesti enemmän vastinetta, kuin vaikka 749R:n tai 999R:n tapauksessa  
wink.gif

Ducatilla ei auta vaikka ilmoittavat tehot kampuralta, koska ovat silti alakynnessä tehojen suhteen, vaikka lisäsivätkin kuutioita  
tounge.gif

Voisin ostaa 1098:n jos se maksaisi alle 20.000e, ainakin harkitsisin vakavasti. Oletettu hyvä ajettavuus ja vahva ala- sekä keskikierrosten vääntö houkuttelee. Oli muuten myös enemmän kuin lähellä etten tilannut MV Agusta F4 1000 R:ää alle täksi kesäksi.

Lopulta päädyin siihen, etten saa yhtään sen parempaa pyörää kuin nykyinen fillarini on, joten mitä sitä turhaan tuhlaamaan. Haluaisin mielelläni mennä uudella fillarilla kaikissa ominaisuuksissa eteenpäin. Kiihdytelläkään en näillä kahdella italialaismerkillä uskaltaisi lähteä, koska pelkäisin, että ne hajoaisivat. Hyvin luultavasti niin kävisikin.

Tuolla massa-suitsallani voin tehdä kaikkea mitä haluan, ja se vaan toimii. Vaihdan sen kyllä kun tulee selvästi parempi vaihtoehto tilalle, sillä aikaa tyydyn parantelemaan sitä.
Nii i. Noo, jospa tää on Väniti-kortti. Musta on rehellisesti kiva ajaa mopolla, jota ei joka parkkiksella tule vastaan. Oon siis turhamainen. Näää... No hitto.

Ei sen kyllä ihan niin kallis olis tarttenu olla, mut kerrankos sitä.. Pääsis ny ees ajamaa taas. Eilen tuli joku outo ajatus kesken kotimatkan, että hö, nythän vois jo ajaa mopolla, tie ihan sula. Kas kolme astetta lämpöö.. Juma, mä oon ihan pimahtanu. Ei kai ny tonne kuravelliin kukaan täyspäine voi lähtee vetää. Jäitä hattuu ja hattu silmille. Hitsiläinen, kuin voi olla niin kova hinku puikkoihin.

Ja viel Ducaatin. Hmm. Onks muilla vastaavia oireita?

Tästähän voisi päätellä, että Ducatistin pitää ajaa pyörällään 15000 kilsaa vuodessa, jotta voi sanoa sen olevan luotettava ja japsikuskitkin sen uskoo.
Pistetään paremmaksi. Tuli muuten ajettua 999:llä parhaana kesänä 22500 km, ongelmitta.  
eek.gif
Mut kalleilla huolloilla..ko? Tai jotain sellaista perustelit kun möit sen kaunottaren veks, vai möitkö...? Emmää muista.

Älkää nyt lopettako kesken, viis tekniikkamielipiteistä tai faktoista, mutta hupaisaa on tuo jätkien sapelinkalistelu
tounge.gif

Myönnettäköön että en ole lukenut kaikkea...
smile_org.gif

Silti en ostaisi autoksikaan Kiaa, Hyundaita tai Lexusta vaikka lupaavat 5v takuun. Ennemmin ostaisin BMW 335i ilman takuuta.
Menee aiheen ulkopuolelle, mutta hyvä automaku sinulla. Kun itse tyypitin 335i:n totesin, että kyllä on niin maan perusteellisen hätäinen peli autoksi ja kiva vetää mutkateillä umpilaittomia (Suomessa) nopeuksia. 335i tai 335d saattaa olla meikäläisen seuraava bilika, tiedä häntä, kun ei ole uuteen M5:een varaa (nyyh).
Joo se on mun työauto. Piti mainita kun tuossa aiemmin verrattiin Ducatia ja BMW:tä. Huippuauto, mutta ruma (touring). Firmasta eivät antaneet ostaa coupea, joka alkaa taas pitkästä aikaa olla hyvän näköinen BMW. Ominaisuuksia voisin kehua vaikka miten, mutten kehtaa tästä viedä palstatilaa.

Huomaatko, ei ne makuasiat niin kaukana välttämättä ole. 1994 ostin H-D:n verovapaana, koska se oli ainoa vaihtoehto jolla tienasi Gold-Wingiä lukuunottamatta jota en tietenkään edes harkinnut. Kun hain sen niin ajattelin, että mitä v***** tuli tehtyä. 500 km jälkeen huomasin, että maantiellä loistava peli. Ja kyllähän siitä virittämällä sitten sai siedettävän ja 65.000 km tuli ajeltua.

Juu, bemput on ylihyviä ajaa. Sikahauskoja autoja, vähän niinku Ducatit mopoina. Ainoo itku, on se, että joka kerta kun lähtee ajamaan, tarttee painaa sitä luistonestonappia puol minuuttia, että saa edes osan siitä ajontylsistyslaitteesta pois päältä.

Mitä tekee takavetosella autolla, joka ei sudi tai sladi? No ei yhtäämmitää. Kammoksuttaa moiset älyvempaimet.

Marsu on jopa automaatilla ihana ajaa liukkaalla, kun se ei kesken sladin ala vaihtaa isommalle, niinku jotkut tavalliset perheversiot. Outo tomaattiloota, ehkä paras mitä ikinä oon ajanu. Ja alusta on mukava ja silti ei kallistele yhtään kurvassa.

Ihan kun iso mikroauto. Hitto vaan, että tytöt ei enää pitkine koipineen mahu takritsille ja pakko hommata joku urpo neliovipersio. Yhyy.

Jaa 1098 topikki?? Sori.
Itselläni on noita Bemareita vuosien varrella ollut useita (toki muitakin premium-merkkejä on kokeiltu) ja ei ainakaan uutena ostetuissa ole tullut mitään ylimääräisiä kustannuksia huoltojen lisäksi. Takuukorjauksia on tietty ollut ja tehdas on hoitanut kerran yli 2 vuotta takuuajan jälkeenkin ilmenneen vian (lasku olisi ollut 2.000 euroa) omaan piikkiinsä. Se on sitä goodwill-takuuta, että asiakas on tyytyväinen ja tulee kenties vaihtamaan autonsa jälleen uuteen Bemariin. Ducatiin ero on BMW:llä siinä, että Ducatilla ei tunneta mitään goodwill-takuita siitä päätellen, millaisia viestejä tällekin Ducati-palstalle on tullut. Jep, Bemari on hauska ajaa ja siitä saa ESP:n kahdessa osassa pois. Ainakaan Mesessä ei luistonestoja saanut pois kun välillä sellaisella ajelin, ja ko. auto oli tylsä ajaa, mutta teknisesti toimiva. Itse maltan sen pari sekuntia odottaa kun ESP menee pois päältä, ja sen jälkeen onkin tosi hauskaa kun lumisella tiellä saa vetää kylki edellä takafillarit jatkuvasti sutien. Volvo-traktorikuskit vain kateudesta vihreinä katsovat autoissaan, jotka puskevat kurvissa ulos ja joissa takapyörät eivät sudi. On se niin väärin.

Alustahan Bemarilla on ollut aina paras rivikuutoskoneiden ohella, samoin tarkka ohjaus. Bemarilla on kiva lasettaa Suomessa sikalaittomilla nopeuksilla mutkaista asfalttitietä kun auto istuu tiessä kuin tauti. Volvollahan ei pysty tunnetusti edes suoralla ja kuivalla asfalttitiellä ajamaan sallittuakaan nopeutta, kuten tuore kansanedustaja Sasin tapaus todistaa.

Tietty kyttiä täytyy yrittää autolla ja prätkällä varoa, mutta joskus paskalakit valitettavasti pääsevät yllättämään, mikä haittaa harrastusta eli kaahaamista. Mutta kyllä ne ylinopeussakot ovat olleetkin sen kaiken kaahaamisen väärtejä.

Trollia kehiin ja kunnolla:

DUCATI voitti MotoGP:n ekan osakilpailun ja kirkkaasti; ei ollu TOHTORISTA ja pianosta vastusta!

Ja SukiSuki tuli siellä jossain kaukanaaaaaaa perässä!!

T: Ex-kawakuski joka on täysin lääpäällään uuteen z750:een, mutta ostais pikkumonsterin(695) heti kun olis rahaa..(ees jompaankumpaan..)

Juu..offtopic ja lujaa mutta niinhän täällä muutenkin
nixweiss.gif

Motoristit onnistuu aina valinnoissaan, vaikka mihin merkkiin vaihtaisi niin sattuupa vaan olemaan just paras merkki ja malli.

Thanks Jyri. Spagulle sen verran, että ei se ylläpito halpaa ollut noilla kilometreillä. Yksi syy oli myös se, että pyörässä oli mittarissa 37500 (vai 38500, en muista enää) km, joten oli syytä hankkiutua siitä eroon niin kauan kun sen sai vielä vaihdettua. Monet ovat ostajaehdokkaat kun ovat kilometrikammoisia.
smile_org.gif

Thanks Jyri. Spagulle sen verran, että ei se ylläpito halpaa ollut noilla kilometreillä. Yksi syy oli myös se, että pyörässä oli mittarissa 37500 (vai 38500, en muista enää) km, joten oli syytä hankkiutua siitä eroon niin kauan kun sen sai vielä vaihdettua. Monet ovat ostajaehdokkaat kun ovat kilometrikammoisia.
smile_org.gif
Justiinsa,
Juu, nythän nuo huoltovälit ainaski on pidentyny. Toisaalta on myös niin, että mitä enemmän koneella on ajettu ja jos se edelleen toimii hyvin, niin sitä epätodennäköisempää on, että se laukeaa. Päinvastoin moottorin ja vaihteiston sisäiset kitkat on noissa kilometreissä lähes optimaalisen pienet ja tehot sekä toimivuus parhaimmillaan.

Kilometrit tuntuu prätkissä tosiaan monista jotenkin erilaisilta, kuin autoissa, mutta mitään teknistä syytä siihen ei ole kuin ehkä ketju-ratas-setti ketjuvetoisissa ja sehän ei paljoa maksa.

1975 Tuutilla oli ajettu 37500 mailia kun ostin sen ja kone kävi erinomaisen siististi ne neljä vuotta, jotka se minulla oli. Toki kaasuttimia olisi pitänyt hiukan huoltaa vielä ja säätää, mutta sekin johtui enempi iästä kuin kulumisesta.

Mun kesäsillä kilsoilla ei ehdi huoltokuluihin paljoa palaa. Lähinnä pääomakuluihin ja arvon alenemiseen.

Vieläkö ajattelit joku päivä ottaa italialaisen masiinan?

t. Spagu

Jaa 1098 topikki?? Sori.
Itselläni on noita Bemareita vuosien varrella ollut useita (toki muitakin premium-merkkejä on kokeiltu) ja ei ainakaan uutena ostetuissa ole tullut mitään ylimääräisiä kustannuksia huoltojen lisäksi. Takuukorjauksia on tietty ollut ja tehdas on hoitanut kerran yli 2 vuotta takuuajan jälkeenkin ilmenneen vian (lasku olisi ollut 2.000 euroa) omaan piikkiinsä. Se on sitä goodwill-takuuta, että asiakas on tyytyväinen ja tulee kenties vaihtamaan autonsa jälleen uuteen Bemariin. Ducatiin ero on BMW:llä siinä, että Ducatilla ei tunneta mitään goodwill-takuita siitä päätellen, millaisia viestejä tällekin Ducati-palstalle on tullut. Jep, Bemari on hauska ajaa ja siitä saa ESP:n kahdessa osassa pois. Ainakaan Mesessä ei luistonestoja saanut pois kun välillä sellaisella ajelin, ja ko. auto oli tylsä ajaa, mutta teknisesti toimiva. Itse maltan sen pari sekuntia odottaa kun ESP menee pois päältä, ja sen jälkeen onkin tosi hauskaa kun lumisella tiellä saa vetää kylki edellä takafillarit jatkuvasti sutien. Volvo-traktorikuskit vain kateudesta vihreinä katsovat autoissaan, jotka puskevat kurvissa ulos ja joissa takapyörät eivät sudi. On se niin väärin.

Alustahan Bemarilla on ollut aina paras rivikuutoskoneiden ohella, samoin tarkka ohjaus. Bemarilla on kiva lasettaa Suomessa sikalaittomilla nopeuksilla mutkaista asfalttitietä kun auto istuu tiessä kuin tauti. Volvollahan ei pysty tunnetusti edes suoralla ja kuivalla  asfalttitiellä ajamaan sallittuakaan nopeutta, kuten tuore kansanedustaja Sasin tapaus todistaa.

Tietty kyttiä täytyy yrittää autolla ja prätkällä varoa, mutta joskus paskalakit valitettavasti pääsevät yllättämään, mikä haittaa harrastusta eli kaahaamista. Mutta kyllä ne ylinopeussakot ovat olleetkin sen kaiken kaahaamisen väärtejä.
Joo, elämä on vaan sellasta, että on pakko olla takavetonen auto. Neliveto on liian "helppo" ajaa. (Lue. tylsä)

Bemareista on yks ollu uusi 325 ja ne käytettyinäkin ostetut seiskat ja kuutoset (yks M-kuutonenkin) on kaikki toiminu hemmetin hienosti, paitsi siinä yhdessä seiskassa, jossa oli ollu joku mälli takana ja kuskin penkki alkoi pettää mutta sitä ei lasketa merkin viaks. Nykyset muotoilut ei vaan mahu silmistä sisään, eikä oikeen kukkaronkaan puolesta, siis ne mallit jota vois haluta, ni en oo sit enää hommaillu. Jonku M-kuutosen vois edelleen joskus ottaa harrasteautoks. Jos lottovoitto osuis kohdalle niin uus M5 ois myös kiva.

Ducatissa on sekin mukava piirre, että sen ympärillä oleva yhteisö on täynnään hauskaa porukkaa, joka osaa pitää yhtä. Se on yks etu, koska apuja löytyy aina, jos tenkkapoo yllättää.

Hauska oli nähdä, että MotoGP:stäkin tulee jännä sarja jälleen. Sama juttu SBK:ssakin. Kliffaa.

v*tut noi japsitkaan sen enempää kestä.

omaa on huollettu takuuseen enemmän kun riittävästi esim.kaikki sähköt vaihdettu!!!

edellinen xx ja sama homma josta syystä se sai mennä!

eli jos duket menee tohon suuntaan miltä näyttää nii seuraava pyörä on suurella todennäköisyydellä dukke!

Viime vuonna kävin Ducatilla Turkin Aasian puolella. Matkalle mittaa yli 8.000 km Lähtiessä pyörän mittarissa 500. Ei teknisiä ongelmia. Uhkarohkea?

Viime vuonna kävin Ducatilla Turkin Aasian puolella. Matkalle mittaa yli 8.000 km Lähtiessä pyörän mittarissa 500. Ei teknisiä ongelmia. Uhkarohkea?
Tuskinpa vain. Enpä ole hirvittäästi kuullut, että ducatien myllyt olisivat ajossa lauenneet. Ongelmat taitaa useimmiten johtua, kuten jo joku mainitsikin, koontalinjan kulttuurisidonnaisesta suurpiirteisyydestä ja materiaalien heitoista.

Oma on 10tkm yhteisellä taipaleella jättänyt ainoastaan kerran pulaan. Akun mokoma tyhjensi seisoessaan rankkasateessa, sillä välin kun itse olin nauttimassa ansaittua lounasta. Ystävällinen Corollakuski suostui lainaamaan oman akkunsa virtaa ja matka jatkui paria minuuttia myöhemmin.

Kwaakulle, tein aikoinani kevyen kenttäpurun sähköjen hävitessä kesken matkan. Vika löytyi hapettuneesta liittimestä. Samasta kapistuksesta halkesi myös vesiletku (omaa tyhmyyttä tosin, kun en tajunnut mokoman letkun kuntoa säännöllisin väliajoin tarkistaa). Nopeusmittarin vaijerin se jätti kerran tielle ja kaikkien vilkkujen umpiot päästivät vettä sisäänsä.
Suzuki popsi tulppia välipalaksi jonkun aikaa, luoja ties mistä syystä, kunnes lopetti yhtäkkiä. Mikä mahtoi siinäkin olla vikana. Sähköjen kanssa tuli tapeltua ja kaasarien kanssa pulattua useammankin kuin kerran. Tielle se ei tosin jättänyt kuin kerran, mutta silloinkin oli varatulppa penkin alla. Susnan kanssa tapellessa päätin myös olla koskaan enää ostamasta kaasarillista pyörää...

Omien kokemusten pohjalta Ducati on ollut kaikkein luotettavin masiina. Kone ei ole yskinyt, rykinyt tai pätkinyt kertaakaan. Ei edes sammunut tyhjäkäynnillä valoihin, kertaakaan. Voi toki olla että oma pyöräni on vaan "hyvä" yksilö, mutta enpä minä muidenkaan ducatistien suusta oli hirvittävästi pahaa sanaa kuullut.

Back