10R takahaarukan laakeroinnin voitelun

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Miq
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Miq

New member
Onko C-mallin 10R:n takahaarukan laakeroinnin voitelu kuinka tarpeellinen operaatio (ainaskin kuulemma työläs)? Kuuluu ainakin 24tkm kohdalla huoltoohjelmaan...
 
Juu, kiinostais itsekkin tietää kun ajattelin seuraavaksi tehdä. Mitä rasvaa olette siihen muuten käyttäneet?
 
Juu, kiinostais itsekkin tietää kun ajattelin seuraavaksi tehdä. Mitä rasvaa olette siihen muuten käyttäneet?
Hmm, tuota on liikkeellä näköjään. Itselläkin pitäs ruveta purkamaan ja rasvaileen (kun jaksais)..

TUOTA käytin ysipärrässä ja totesin hyväksi aineeksi.. ei ole hinnalla pilattu ja het reilusti tuossa tuubissa.

Hitto kun tuo homma oli ysissä helppoa
smile_org.gif
siellä oli tehtaan jäljiltä nippa paikoillaan, ei muuta kuin prässin letku paikoilleen ja puristaa mönjät sisään..

Vähän kuin pikapano
biggrin.gif
... kymppi onkin sitten kuin perus-nainen, pitää rassata paljon ennen kuin pääsee rasvat nakkaan sisään
baaa.gif


- P
 
Joo toi on just oikeeta tavaraa noihin swingin laakereihin toi mölybeduiini rasva, vai mikä se oli. Sitte toi litium rasva käy taas noihin muihin vipuihin ja laakereihin.

Tack tack
 
Joo toi on just oikeeta tavaraa noihin swingin laakereihin toi mölybeduiini rasva, vai mikä se oli. Sitte toi litium rasva käy taas noihin muihin vipuihin ja laakereihin.

Tack tack
Noissa rasvoissa nimet vähän hämää kun vähän joka purkissa lukee sekä lithium että molybdenium mutta homma menee jokatapauksessa näin:

Sitä musta-harmaata MoS (molybdeenisulfidi tms. mikälie) rasvaa, jollaista tuo jälkimmäisen linkin tavara kait on, ei kyllä 10R:ssä (eikä missään muussakaan modernissa japsipyörässä) laiteta muualle kuin moottorin runkolaakeripulttien ja kansipulttien kierteisiin ja niiden prikkojen alle kasausvaiheessa jotta nuo em. saa tarkemmin oikeaan momenttiin. Sitä käytetään myös kasausvaiheessa moottoriöljyllä ohennettuna moottorin ja vaihteiston liukulaakeripinnoille varmistamaan voitelu "ensikäynnistyksessä" ennenkuin öljy alkaa kunnolla kiertää noille laakereille.

Swingin-, linkuston- ja ohjauslaakereihin siis läpikuultavaa (yleensä kellertävää tai ruskeaa) "litium" rasvaa eli semmoista vedenkestävää "perusvaseliinia".
 
Itse olen käyttänyt noihin kosteuden kanssa tekemisissä oleviin kohteisiin kunnon punaista vaseliiniä, koska näissä vedenkestävyys on maksimaalinen.. Tässä esimerkkinä Yamahan alkuperäisillä vaseliineillä oleva ohjauslaakeri vuoden jälkeen.. (ei ole pesty painepesurilla)
IMG_2433.jpg

ja tässä täytän SKF:n uuden laakerin tuolla punaisellla rasvalla..
IMG_2532.jpg


ps. ei kannata tuudittautua siihen, mitä vaseliinia pyörässä on käytetty alkuperäisenä, koska rasvakin on tehtaille kustannuserä. Mm. tuossa omassa Yamahassa oli rasvaa vain nokare ja sekin jotain voin korviketta.. Kannattaa ennemmin katsoa netistä vaseliinivalmistajien suositystaulukkoa..
 
Itse olen käyttänyt noihin kosteuden kanssa tekemisissä oleviin kohteisiin kunnon punaista vaseliiniä, koska näissä vedenkestävyys on maksimaalinen.. Tässä esimerkkinä Yamahan alkuperäisillä vaseliineillä oleva ohjauslaakeri vuoden jälkeen.. (ei ole pesty painepesurilla)
http://i204.photobucket.com/albums/bb63/juky2200/IMG_2433.jpg
ja tässä täytän SKF:n uuden laakerin tuolla punaisellla rasvalla..
http://i204.photobucket.com/albums/bb63/juky2200/IMG_2532.jpg
Mistäs tota (Shell SRS 4000(?)) saa?
 
Esim. Agrimarketista, Tarjoustalosta, AD-varaosilta ja jopa huoltoasemilta jne..
Ja sen vaseliinin ei tarvitse välttämättä olla juuri Shell merkkistä, vaan kävelet johonkin auto/konetarvikkeita myyvään liikkeeseen ja ilmoitat haluavasi punaista vaseliinia tuubillisen.

Koska tarvitset vain tuubillisen (se koko loppuelämäksesi), niin se hintakaan tuskin on este. (Normaali keltainen vaseliini maksaa alle 10 euroa ja tällainen spesiaalirasva maksaa 10-20 € tuubi)
 
Joo toi on just oikeeta tavaraa noihin swingin laakereihin toi mölybeduiini rasva, vai mikä se oli. Sitte toi litium rasva käy taas noihin muihin vipuihin ja laakereihin.

Tack tack
Noissa rasvoissa nimet vähän hämää kun vähän joka purkissa lukee sekä lithium että molybdenium mutta homma menee jokatapauksessa näin:

Sitä musta-harmaata MoS (molybdeenisulfidi tms. mikälie) rasvaa, jollaista tuo jälkimmäisen linkin tavara kait on, ei kyllä 10R:ssä (eikä missään muussakaan modernissa japsipyörässä) laiteta muualle kuin moottorin runkolaakeripulttien ja kansipulttien kierteisiin ja niiden prikkojen alle kasausvaiheessa jotta nuo em. saa tarkemmin oikeaan momenttiin. Sitä käytetään myös kasausvaiheessa moottoriöljyllä ohennettuna moottorin ja vaihteiston liukulaakeripinnoille varmistamaan voitelu "ensikäynnistyksessä" ennenkuin öljy alkaa kunnolla kiertää noille laakereille.

Swingin-, linkuston- ja ohjauslaakereihin siis läpikuultavaa (yleensä kellertävää tai ruskeaa) "litium" rasvaa eli semmoista vedenkestävää "perusvaseliinia".
Duoda, eli tuo linkittämäni aine juurikin sitä musta-harmaata. Tämä siis EI mielestäsi sovellu swingiin / laakereihinsa? Itse olen ajatellut tuoteselosteen + muutaman vuoden käytön perusteella (entisessä pärrässä pysyi hyvässä kunnossa tuolla) että olisi oikeinkin hyvä aine tuonne? Vissiin sitten olettanut väärin..

Miksei tuo "moly"rasva sovellu swingiin?

- P
 
ps. ei kannata tuudittautua siihen, mitä vaseliinia pyörässä on käytetty alkuperäisenä, koska rasvakin on tehtaille kustannuserä. Mm. tuossa omassa Yamahassa oli rasvaa vain nokare ja sekin jotain voin korviketta..
Tämä on kyllä tullut havaittua useamman tehdasuuden pyörän kohdalla. Suosittelen kyllä laakerointipisteiden voitelua viimeistään tehtaan ilmoittamalla huoltovälillä (uuden pyörän ollessa kyseessä mieluummin toki jo aikaisemmin).

-Jay
 
Tuo molyrasva on erittäin hyvää swingin laakerointiin.. (jopa parasta jos ei katsota ulkoisia voimia, koska sietää iskumaisia kuormia erittäin hyvin.)
Olen itsekin käyttänyt "mustaa" vaseliinia aikaisemmin monessa moottoripyörän kohteessa.. En vain tykkää siitä, miten tuo musta mönjä tulee pihalle sotkien joka paikan ja harvemmin olen nähnyt moottoripyörässä nivelen/laakerin, joka on kulunut nopeasti, mikäli siellä ei ole vettä/likaa..
Molyrasva omasta mielestäni sopii kohteisiin, jossa on rasvanippa. Tällöin rasvaa voi lisätä riittävän usein, jollloin uusi rasva työntää sisäänpäässeen veden/lian ulos.
Tällaisiin n. kerran 3 vuodessa avattaviin kohteisiin laitan mieluiten kaikkein vedenkestävintä tavaraa. Jos "väärä" rasva on aiheuttanut ylimääräistä kulumaa, niin on helppo samalla vaihtaa tarvittaessa laakerit.. mutta tuskin!
 
Hitto kun tuo homma oli ysissä helppoa
smile_org.gif
siellä oli tehtaan jäljiltä nippa paikoillaan, ei muuta kuin prässin letku paikoilleen ja puristaa mönjät sisään..
Ettei tosa kybässä ois vastaavaa mahdollisuutta? Et viittis kele käydä vilkaseen mopostas?

Ihan pikkasen epäilyksen kuulin että sama pikapano pitäs onnistua kybässä...
 
Molybdeenisulfidirasva nimensä mukaisesti sisältää molybdeenisulfidia, joka grafiitinsukuisena aineena periaatteessa vähentää kitkaa. Se passaa aivan varmasti tuohon swingin laakerointiin. Olen käyttänyt sitä myös esimerkiksi akseliin ja sen laakerointiin ongelmitta. Laakerinrasvauksessa huono puoli on tuo tumma väri, johon epäpuhdaudet saattavat sekoittua. Siksipä käyttäisin vaikka tuolta Bilteman normaalia kirkasta laakerirasvaa, joka ei käytännössä maksa mitään. Vahinkojen välttämiseksi tärkeä ominaisuus noissa on tuo lämmönkesto. En usko, että katupyörässä laakerointeihin joutuu niin älyttömästi vettä, että sinne kannattaisi ruveta erikseen jotain vesivaseliinia hankkimaan.

Vaikka nuo ohjauspään kuvat näyttävät hurjilta, on tuo ohjauspään laakeroinnille ihan riittävä voitelu, kun siellä ei puhuta mistään kovista lämmöistä tai hurjista pyörimisnopeuksista. Vaihtaisin toki silti sen parempaan, jos purku on edessä.
 
Ihan vaan vinkkinä kaikille, kannattaa käyttää kunnon vedenkestävää vaseliinia. Porukoilla (myös minulla) kun on kuitenkin kiire keväällä suolapaskakeleillä ajelemaan ja sen jälkeen painepesuripesuun, kun ei se tatina muuten irtoa. Itse käytän Bel-Ray merkkistä, mutta kaikki muutkin vastaavat toimii taatusti yhtä hyvin.
 
Onko C-mallin 10R:n takahaarukan laakeroinnin voitelu kuinka tarpeellinen operaatio (ainaskin kuulemma työläs)? Kuuluu ainakin 24tkm kohdalla huoltoohjelmaan...
No en tiedä C 10R:stä, mut 636C1H:n kans tuli eteen pienimuotoinen vitutuksen kulminaatiopiste...
http://www.ip.fi/~scuuba/org/vitutuksen_kulminaatiopiste/JK1P1845.jpg
http://www.ip.fi/~scuuba/org/vitutuksen_kulminaatiopiste/JK1P1848.jpg
Tuossa vaiheessahan on jo joutunut irrottamaan takajarrun, takarenkaan, takaiskarin, takahaarukan akselin ja takahaarukan. Joka meni kikkailuks koska siitäkin piti ottaa pakoputkisolan jäykistyslevy irti. Ja sitä ei saanut irti ellei ensin ottanut jalkatapin asetelmaa irti. Jota taas ei saanut irti, ennen kuin keksi jonkun muun kannatus systeemin takapäälle kuin takajalkatapit. Ja jos haluaa takahaarukan kokonaan irti, joutuu tietty katkaisemaan ketjun.
Ja myöskään koiranluiden pultti (muistaakseni, no joku pultti linkusta kuitenkin) ei mahtunut tulemaan irti, ilman että hieman käytti bruteforcea kattiin.

No sit hetkeks funtsimaan; a) rälläkällä pultti poikki? b) "kaikki" katteet irti, jäähdytysjärjestelmä tyhjäks, jäähdytin irti, pakosarjan pultit "auki", väliputki irti jne. vai c) vittu bruteforcea damage hazardilla: väliputki löysälle ja pari rengasrautaa käteen ja vääntämään öljypohjaa/öljypohjan reunaa tukipisteenä käyttäen kattia sen verran alaspäin ett saa pultin ujutettua pois.
Sai muuten käyttää voimaa ihan huolella....

No sitten palkitsin itseni pienellä hifistely-nysväyksellä. Ja ai että kun tuli nättiä (vs eka kuva):
http://www.ip.fi/~scuuba/org/vitutuksen_kulminaatiopiste/JK1P1894.jpg
Aseina CRC, hammasharja ja froteepyyhe.
 
Esim. Agrimarketista, Tarjoustalosta, AD-varaosilta ja jopa huoltoasemilta jne..
Ja sen vaseliinin ei tarvitse välttämättä olla juuri Shell merkkistä, vaan kävelet johonkin auto/konetarvikkeita myyvään liikkeeseen ja ilmoitat haluavasi punaista vaseliinia tuubillisen.

Koska tarvitset vain tuubillisen (se koko loppuelämäksesi), niin se hintakaan tuskin on este. (Normaali keltainen vaseliini maksaa alle 10 euroa ja tällainen spesiaalirasva maksaa 10-20 e; tuubi)
No AD:ssä tietenkään ollut tota 4000, joten arpa osu Mobiliin; Mobilith SHC 100 (NLGI 2), oli niin kallis tuubi ku vertas muihin hyllyssä oleviin tuotteisiin, 16e, ett pakko olla hyvää.
Speksit sanoo ett vähän ehkä turhan velttoo josta syystä vedenkesto heikompaa kuin noilla muilla.  
sad_orig.gif

Mut toisaalta sit taas linkuston pitäis olla ultraherkkä.  
smile_org.gif


http://www.mobil.com/USA-English/Lubes/PDS/GLXXENGRSMOMobilith_SHC.asp
 
Hitto kun tuo homma oli ysissä helppoa
smile_org.gif
siellä oli tehtaan jäljiltä nippa paikoillaan, ei muuta kuin prässin letku paikoilleen ja puristaa mönjät sisään..
Ettei tosa kybässä ois vastaavaa mahdollisuutta? Et viittis kele käydä vilkaseen mopostas?

Ihan pikkasen epäilyksen kuulin että sama pikapano pitäs onnistua kybässä...
Yritän muistaa tänään tsekata, heti röiden jälkeen kun kotiudun.

- P
 
Back
Ylös