• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

2-viikkoinen GS kuoli

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja strider
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

strider

New member
Ja nyt kosahti... Olo on kuin sillä proverbiaalisella Sciurus vulgaris -lajin edustajalla jolla on käpy jäässä ja hampaat kipeät.

Gessuhan siis on kokonaiset 2 viikkoa vanha ja piirua alle 2000 km ajettu. Käytetty tonnin huollossa merkkiliikkeessä jne.

Tuuttasin siihen viime viikolla vajaan tonnin lisää sen huollon jälkeen ja sitten perjantaina toin kotiin ja pistin pressun alle.

Tänään sitten piti lähteä vähän pöristelemään ja rouheasti vaan gessu tulille. Vaan mitäpä käykään. Normaali startup-sekvenssi jonka jälkeen punainen kolmio jää vähäksi aikaa päälle (käytyään sen keltaisen valon kautta) ja sitten kaikki kuolee. Ei valon valoa mittaristossa, ei mitään reagointia mihinkään avaimeen eikä muuhunkaan.

Soitto siis satulan alla olevaan BMW Mobility Service -numeroon ja parin tunnin venailun jälkeen tulee hinausauto paikalle. Booster pack kiinni ja sama tauti.

Mopo lavalle ja kohti korjaamoa. Että osaa ottaa kupoliin. Ja tietty olisi reissuun lähtö noinniinkuin perjantaina.

Argh!
 
Lastentaudithan tulee aina alussa, parasta aikaa mopoilla on 5000-100000 kun ei ole kun kuluvien osien vaihtoja.
Onhan tuo jo perjantaiksi kunnossa, ei nyt ruuhkia ole
 
Oliko sulla jotain elektroonista lisälaitetta kiinni vai kuoliko akku/sähköhengetär ihan itsestään?
 
Näin maalaisjärjellä ajateltuna viittaisi siihen että akun jännite on liian alhainen  mutta se tuntuu kummalta jos apusähköstä ei ollut apua.
Eiköhän se merkkihuollossa nopeasti selviä testerillä .
Toivotaan että saat pyörän viikonlopuksi ajoon.
 
Joo - ainakin huollossa oltiin sama todettu ettei akusta lähde mitään puhtia. Ensimmäinen syytös oli että navigaattorin piuha oli kostea ja siksi siis maattanut pikkuhiljaa akun.

Sanoin siihen että homma on hieman mahdoton koska olette itse asentaneet sen CAN-väylään juuri tämän tilanteen estämiseksi ja CAN-väylässä on automaaginen virrankatkaisu tietyn viiveen jälkeen.

Lisäksi se ei selvitä sitä miksi pata ei lähtenyt tulille apukaapelien kanssa. Vaan meni taas ihan mykäksi.

Odotellaan diagnostiikan etenemistä. Odottavan aika on vaan nii-in pitkä....
 
Tuohon väylän ohjaamaan plugiin saattaa olla ohjelmaversion ominaisuus ettei katkaise navin virtaa,
tiedän ainakin yhden gessun jossa näin käy ajoittain,,ei aina, mikä viittaisi viesteihin maailmalta joissa on kerrottu että tietyllä sekvenssillä sytytysvirtaa kytkemällä/katkomalla saa virtaplugin pysymään hengissä niin että voi käyttää tavallista laturia.

Ai niin tässä samaisessa gessussa meni akku samalla tavalla, tankkauksen jälkeen ei inahtanutkaan eikä apuvirta auttanut asiaan.Pyörä hinurilla korjaamolle,uusi akku paikalleen ja menoks!

Kari
 
Navin virtajohtoon se tuntuu viittaavan - kuulemma oli ihan hapettunut sekä zümon säilytyspesä että navin liitin. Silti olen kauhian hämmästynyt sillä mielestäni zümo muutaman kerran todistetusti ilmoitti että nyt lähtee virrat pois...

Tosin välittämättä avaimen asennosta niin se kyllä lähti tulille aina kun hetken seisomisen jälkeen pisti tökkelin naviin. Olisikohan toiminta niin että kun mopon sammuttaa ja ottaa avaimen pois niin jonkun ajan kuluttua tulee virralle aikakatkaisu ja sen jälkeen mennään "seurantamoodiin" että jos piuhaan tuleekin laite niin lyödään väylää auki "for your convinience". Tällöinhän veden kanssa oikosulussa oleva navin liitin alkaisi hissukseen valuttaa virtaa harakoille.

Sinänsä mielenkiintoista että huoltomies soitteli että yrittävät vielä ladata akkua ja tarkastaa josko se pitäisikin virtaa. Kun se uusi akku on kuulemma niin arvokas. Ainoastaan se seikka että mun on ihan pakko saada se pyörä huomenna alle ettei reissu mene aivan /cc:n niin annoin olla avautumatta... Kun on noita tuttuja erilaisissa huoltokorjaamoissa duuneissa niin olen kuullut sivusta että ne helpoimpien asiakkaiden vehkeet tulee aina nopeimmin korjattua.... Jos avaudut liikaa niin voi olla "ettei varaosa ole tullutkaan tämän päivän kuormassa"...

Jos nyt sitten kaikki menee putkeen niin sitten ei tarvitsekaan ratkaista kuin yksi asia - kuinka saada huomenna mopo Vantaalta Hyvinkäälle... Ironisuutta lisää se että olen tietenkin duunissa muutaman kilsan päässä korjaamosta mutta kun on sellainen päivä että pitää olla puku päällä töissä ja ne ajokamatkin pitäisi saada kulkemaan. Eikä oikein autoakaan viitsisi jättää torstaista maanantai-iltaan liikkeen pihalle jossa on Q-Parkin tunnukset.

Että voi joskus olla haasteellista...
 
Joo vittuilemalla ja huutamalla, ei kaiva kuin verta nenästään, eli niin se metsä vastaa.....

Varmaan parhaansa yrittävät, varsinkin jos asiallisesti kertoo, miten kiirus olisi....


Ja kannattaa miustaa, ettei ne mekaanikotkaan mitään ihmeittentekijöitä ole...
 
Navin virtajohtoon se tuntuu viittaavan - kuulemma oli ihan hapettunut sekä zümon säilytyspesä että navin liitin. Silti olen kauhian hämmästynyt sillä mielestäni zümo muutaman kerran todistetusti ilmoitti että nyt lähtee virrat pois...

Tosin välittämättä avaimen asennosta niin se kyllä lähti tulille aina kun hetken seisomisen jälkeen pisti tökkelin naviin. Olisikohan toiminta niin että kun mopon sammuttaa ja ottaa avaimen pois niin jonkun ajan kuluttua tulee virralle aikakatkaisu ja sen jälkeen mennään "seurantamoodiin" että jos piuhaan tuleekin laite niin lyödään väylää auki "for your convinience". Tällöinhän veden kanssa oikosulussa oleva navin liitin alkaisi hissukseen valuttaa virtaa harakoille.

Sinänsä mielenkiintoista että huoltomies soitteli että yrittävät vielä ladata akkua ja tarkastaa josko se pitäisikin virtaa. Kun se uusi akku on kuulemma niin arvokas. Ainoastaan se seikka että mun on ihan pakko saada se pyörä huomenna alle ettei reissu mene aivan /cc:n niin annoin olla avautumatta... Kun on noita tuttuja erilaisissa huoltokorjaamoissa duuneissa niin olen kuullut sivusta että ne helpoimpien asiakkaiden vehkeet tulee aina nopeimmin korjattua.... Jos avaudut liikaa niin voi olla "ettei varaosa ole tullutkaan tämän päivän kuormassa"...

Jos nyt sitten kaikki menee putkeen niin sitten ei tarvitsekaan ratkaista kuin yksi asia - kuinka saada huomenna mopo Vantaalta Hyvinkäälle... Ironisuutta lisää se että olen tietenkin duunissa muutaman kilsan päässä korjaamosta mutta kun on sellainen päivä että pitää olla puku päällä töissä ja ne ajokamatkin pitäisi saada kulkemaan. Eikä oikein autoakaan viitsisi jättää torstaista maanantai-iltaan liikkeen pihalle jossa on Q-Parkin tunnukset.

Että voi joskus olla haasteellista...
Mä olen tulosssa aamulla Hyvinkäältä vantaalle..... laita privalla puh numero, niin katsellaan, voinko olla avuksi.
tai ile.lehtinen(at)gmail.com
 
Kun saat reissun heitetyksi (toivottavasti) niin varaa sitten vielä puheenvuoro siitä akusta.
Jos se on geeliakku ja mennyt täysin tyhjäksi, niin se on menetty kalu! Kyllä sen latauskeplottelemalla saattaa saada vielä nippa nappa henkiin, mutta se on kaukana vastaavanikäisestä ei-syväpuretusta akusta. Murheesi jatkuvat...

Tarviit takuuseen uuden akun ja sillä sipuli! Älä tyydy korjaamon lataamaan kerran purettuun geeliakkuun.
Ja tietysti se syväpurkauksen syy pitää selvitä - vai jokos se selvisikin...?

t. pozo

062802moto_prv.gif
 
Nonniiiin.... Gessu taas kotipihalla. Olihan jumppa.

Kaiken muun hyvän lisäksi niin Trafi oli sekoillut vanhan pyöräni siirtopapereissa ja vakuutusyhtiö tietenkin rallatteli vielä hyvän kolme viikkoa laskuja.... Oikaisupyyntöön tietenkin tarvittiin vakuutuusyhtiöön päin kopio luovarista tai kauppakirjasta. No - kaaosarkistointini ei tuottanut tulosta joten oli lähdettävä hakemaan kopiota myyntiliikkeestä.

Nokivasara käyntiin ja turbo punaiseksi kohti Vantaata. Sattuikin vielä myyjä joka muisti Trafin sekoilun joten se puoli hommasta meni helposti kuntoon. Faxilla suoraan vakuutusyhtiöön.

Ei kun sitten viideltä korjaamon puolelle kyselemään notta mites sen akun kanssa... Juu täysin kaput. Ei ota täyttä latausta.

No mikä oli vika? Ei kuulemma tarvinnut testailla kun oli niin selvästi tuo navigaattorin johto hapettunut että vihersi. Se-e-e-lvä.

Laitetaan sitten uusi akku - takuuseen tietenkin - kun oli ihan teidän asennus omilla sarjoilla jne. Ai ei vai, olisi pitänyt olla ihan oikea BMW Navigaattori BMW kilkkeillä jotta menee takuuseen. Nyt ei voi kuin laittaa laskulle, juu hintahan on sitten reilun huntin
eek.gif
Asiakas vetää syvään henkeä ja sanoo että excusez-moi ja menen tuonne myymälän puolelle keskustelemaan hieman myyjän kanssa ja katoan savun noustessa korvista.

Samalla kopiolla kauppakirjasta lähestyn lempeimmällä mahdollisella äänellä myyjää vaikka otsasuonieni tykytyksellä olisi soittanut vaikka erään heviyhtyeen kappaleen missä viitataan tietyn kuuman paikan kellojen kuminaan... Lyhyt keskustelu jossa palautettiin mieleen tärkeät faktat 1) pyörä oli uusi ostettaessa - 2) luovutus tapahtui 2 viikkoa sitten - 3) kaikki sähkötyöt tekivät teidän omat mekaanikot - 4) 1000 km sisäänajohuolto tehtiin teidän liikkeessänne omien mekaanikkojenne toimesta. Myyjä soitti huollon puolelle ja hetken keskusteltuamme todettiin että uusi akku paikalle - liike huolehtii kustannuksista - mutta lostonaattorin piuha irroitetaan. Tästä eteenpäin olisin omilla vastuilla sen kanssa.

Ja sitten odotettiin että uusi akku hapotettiin ja laitettiin pyörään ja kohta pääsikin sitten kotiin taas omalla Gessulla. Erityiskiitos jo etukäteen Ilelle joka heittää minut aamulla hakemaan auton pois Vantaalta...

Disclaimer 1: Tällä vuodatuksella en tosiaan halua kritisoida huollon toimintaa. Moottorikäyttöisten vehkeiden huoltoja sivusta seuranneena tiedän että päämiesten asettamat vaatimukset takuurahojen saamiselle on kovia.

Disclaimer 2: Pointsit myynnille. Hyvin hoidettu tilanne jossa asiakas tunsi päätyneensä väliinputoajaksi.

Disclaimer 3: Kuka v**tu BMW:llä on kehittänyt sellaisen CAN-bus -järjestelmän joka pumppaa virtaa kokoajan järjestelmään vaikka avain on irti pyörästä ja ohjauslukko päällä?


Toisen G&T:n jälkeen tässä alkaa pikkuhiljaa rauhoittumaan. Enää pitää ihmetellä miten moinen saadaan estettyä tulevaisuudessa ja kuinka saan sen hapettuneen USBipiuhan puhdistettua taas toimivaksi.... Saa antaa vinkkejä!

strider
 
Tuossa gps piuhan päässä olevassa telineessä taitaa kiertää virta koko ajan (mikä navi?) eli voihan olla että se valtavan älykäs känniväylä kuvittelee siellä olevan jotain joka haluaa virtaa.

Itsellä tuo navi ottaa virran suoraan akulta tulevalta piuhalta releen ja sulakkeen kautta. Rele ottaa herätteensä siitä diagnostiikka plugin piuhasta, se kun ei ole känniväylässä kiinni. Aluksi oli siinä satulan alla olevassa, mutta havaitsin vähän samaa että satunnaisesti jätti virran siihen päälle ja päätin tehdä näinkin radikaalin muutoksen.

Siis mistä se on hapettunut? Olen koko ajan laittanut crc:tä noihin liittimiin, toimii paremmin.

Toisaalta1, PCV ottaa nykyisin virtansa tuosta navin pistokkeesta edestä ja se ei ole jäänyt päälle. Voi tietysti kuluttaa niin vähän ettei siitä tuo akku mitään välitä...

Toisaalta2, akkuja menee ja tulee, osa niistä on susia jo tehtaalta lähtiessä. Ei olisi eka bmw akku joka simahtaa ennen takuuajan umpeutumista. Eikä viimeinen.
 
Tuossa gps piuhan päässä olevassa telineessä taitaa kiertää virta koko ajan (mikä navi?) eli voihan olla että se valtavan älykäs känniväylä kuvittelee siellä olevan jotain joka haluaa virtaa.
Tuskin kulkee. Kyse on Garminin zümo 220:n RAM-mount telineestä mihin tulee Garminin oma muuntajalla varustettu mini-USB joka tuottaa tarvittavan virran navigaattorille.

Ja ne USBin päät on oikeasti hapettuneet. Jos (ja todennäköisesti ovatkin) uineet telineeseen rakennetussa holderissa niin jos tuo überälykäs CANbussi puskee helatiden virtaa sinne niin varmaan on alkanut purkamaan...

Pitää ensimmäiseksi puhdistaa ja hioa USBi puhtaaksi ja varmaan porata pieni reikä tuon holderin pohjaan ettei vesi jää sinne. Ja sitten käyttää spraytä varmistamaan kosteuden poistuminen...

Mitenköhän se kama toimisi mitä hierotaan akkunapojen päälle. Dielectric grease vai mitä se nyt olikaan.... Voisi olla syytä miettiä Centech AP1 tai Touratech TPS 15 -tyyppistä sulakkeellista relerasiaa jos tästä tulee ongelma....
 
Tuossa gps piuhan päässä olevassa telineessä taitaa kiertää virta koko ajan (mikä navi?) eli voihan olla että se valtavan älykäs känniväylä kuvittelee siellä olevan jotain joka haluaa virtaa.
Tuskin kulkee. Kyse on Garminin zümo 220:n RAM-mount telineestä mihin tulee Garminin oma muuntajalla varustettu mini-USB joka tuottaa tarvittavan virran navigaattorille.

Ja ne USBin päät on oikeasti hapettuneet. Jos (ja todennäköisesti ovatkin) uineet telineeseen rakennetussa holderissa niin jos tuo überälykäs CANbussi puskee helatiden virtaa sinne niin varmaan on alkanut purkamaan...

Pitää ensimmäiseksi puhdistaa ja hioa USBi puhtaaksi ja varmaan porata pieni reikä tuon holderin pohjaan ettei vesi jää sinne. Ja sitten käyttää spraytä varmistamaan kosteuden poistuminen...

Mitenköhän se kama toimisi mitä hierotaan akkunapojen päälle. Dielectric grease vai mitä se nyt olikaan.... Voisi olla syytä miettiä Centech AP1 tai Touratech TPS 15 -tyyppistä sulakkeellista relerasiaa jos tästä tulee ongelma....
Ei vanhanaikainen kytkin tai rele olisi mitään katkaisemaan tuo navin virta. Ei tarttis miettiä mitä se känniväylä älykkyydessään tai älyttömyydessään puuhaa...
 
Laita se CAN-bus ohjaamaan relettä. Esimerkiksi mulla HP2 Sportissa oli tuosta otettu suoraan virta navigaattorille, Power Commander V:lle ja Autotunerille. Jostain syystä virta jäi päälle ainakin kymmeneksi minuutiksi aina virran katkaisun jälkeen. Ennen PCV:n asennusta huomasi navigaattorin saavan joku puoli minuuttia virtaa, mutta heti PCV:n ja Autotunen asennuksen jälkeen navi pysyi päällä tuon jonkun reilu 10 min. Tuossa Autotunessa on lämmitysvastus laajakaistalambdassa. Varmaan vie hyvin virtaa, jos vastus on päällä. Kun siirsi releen taakse kaikki, niin ongelmat hävisivät. Aivan turha kapine tuo CAN-bus.
 
Tuossa gps piuhan päässä olevassa telineessä taitaa kiertää virta koko ajan (mikä navi?) eli voihan olla että se valtavan älykäs känniväylä kuvittelee siellä olevan jotain joka haluaa virtaa.
Tuskin kulkee. Kyse on Garminin zümo 220:n RAM-mount telineestä mihin tulee Garminin oma muuntajalla varustettu mini-USB joka tuottaa tarvittavan virran navigaattorille.
Kyllä tuo garminin virtalähde (P/N 320-00322-40) on aina päällä olevaa mallia, eli se 5 V löytyy sieltä usb liittimestä jos vaan 12 V sähköä on tarjolla.

Ilman navia 5,2 V ja 3,52 mA, mitattuna.
 
Kyllä tuo garminin virtalähde (P/N 320-00322-40) on aina päällä olevaa mallia, eli se 5 V löytyy sieltä usb liittimestä jos vaan 12 V sähköä on tarjolla.

Ilman navia 5,2 V ja 3,52 mA, mitattuna.
Näin se on todettava.... Mulla ei virtamittaria ole käytössä mutta volttejahan se puskee kyllä ulos. Viddu minkä riesan pukkasi. Joko rupean rakentamaan koko johdotuksen (releen CANniväylästä ja johdot akulta) uusiksi huomenna illalla ennen reissua tai sitten kolvaan jonkun kytkimen piuhan väliin tai sitten reissussa koitan muistaa irroittaa sen CANniliittimen.

Kohta lähtee CANnin puolelle....
 
Back
Ylös