mek
New member
2025 toukokuu ja Vesterålen
26.5. Skibotn Hotel
Tämä reissuun lähtö ja kohde oli epävarmaa viimeiseen asti. Alun perin oli tarkoitus ajella Etelä- tai Keski-Norjaan, mutta lupaili sen verran huonoa säätä sinne, että päätin kuitenkin tulla tänne pohjoiseen.
Yöllä nukuin jollakin lailla, vaikka yksi kiveen hakatut pitikin välillä kuunnella Yle Areenasta. Kahdeksan maissa pääsin matkaan poutaisessa 10 asteen kelissä. Samanlaista vaihtelevaa puolipilvistä poutasäätä olikin koko matkan. Suomen puolella lämpö nousi 15:een, laskeakseen sitten Kilpisjärvellä kymmeneen ja täällä taas 15. Liikennettä ei ollut liiaksi, eikä tietöitäkään pahemmin, joten matka joutui mukavasti. Suzukin aerodynamiikka näyttää olevan vaikea laji, mutta V-Stream pleksi MRAn spoilerilla ja Gessun sivuohjaimilla tuottaa siedettävän lopputuloksen. Ajattelin ensin pysähtyväni Torniossa tai Ylitorniolla välikahville. Huoltoasemakahvi ei oikein innostanut, yritin Torniossa etsiä kahvipaikkaa kaupungiltakin. Sopivaa paikkaa ei löytynyt ja kun ajo tuntui maistuvan, niin loppujen lopuksi ajelin Pelloon Vihreälle pysäkille syömään. Kainuunkylän kohdilla tuli vastaan samanlainen vihreä, vanha RT kuin mchuurteella, mutta puhelimitse varmistui, ettei ollut mchuurre. Muita pyöriä ei sen jälkeen liikenteessä näkynytkään, ennen kuin Skibotnissa joku naapuri lähti vanhalla V-Stromilla ilta-ajelulle. Vihreän pysäkin pakastesei oli vähän teollisen makuista, mutta onneksi oli pullakahvit jälkiruuaksi. Seuraavaksi köröttelin Kolariin tankille. Ensimmäiset porot näkyivät Kolarin ja Muonion välillä. Koukkasin Ylimuonion raitin kautta, mutta aika lailla on ränsistynyt viime näkemän (2001).
Lunta näkyi ensimmäisen kerran Pakajoen notkossa. Sonkamuotkan matkatavaramyymälässä join 50 sentin munkkikahvit, jotka tosin pankkikortilla maksaen maksoivat 80 senttiä. Toki vielä silläkin hinnalla 20 senttiä halvempaa kuin Biltemassa. Kemissä näkyi olevan Biltema ja siellä myös kahvila, ehkä palatessa. Pikku hiljaa ylöspäin noustessa alkoi ensin näkyä lumiläjien rippeitä pihoilla, sitten alkoi näkyä lumihuippuisia vuoria Ruotsin puolella. Ropinsalmelta eteenpäin oli järvet jäässä ja maastossa enemmän lunta kuin sulaa. Kilpparilla ei ollut pientäkään hiirenkorvaa puissa, mutta täällä Skibotnissa kevät samassa tahdissa Kempeleen kanssa, eli puut hiirenkorvalla ja nurmikot vihertää. Jossakin Ropinsalmen jälkeen huomasin, että Garminin näyttö oli pimeänä. Teki tuokin saman tenän kuin aikaisemmat, eli automaattisella kirkkaudella veti näytön pimeäksi. Korjaantui Kilpparin jälkeen onneksi itsekseen joten ei tarvinnut mennä hotellissa pimeään vessaan säätämään. Laskettelin kauniissa aurinkoisessa kelissä Skibotniin ja tankkasin Bunker Oilista. Hotell Skibotn löytyi heti tien varresta ja sain huoneen saman tien. Perillä olin paikallista aikaa ennen puolta viittä, ajomatkaa kertyi 670 km. Söin Kilpparilta ostamani eväät, mutta oli sen verran kevyt ateria, että suihkun jälkeen kävelin vielä 3 km lenkin ostamaan Jokerista pastasalaatin ja pienen oluen. Olin huoneessa kun kuului ihmeellinen kolahdus. Kypäräkameran kiinnike irtosi tarrasta ja kamera putosi lattialle. Hyvä että sattui täällä niin ei tullut enempää vahinkoa. Alkuillasta piti alkaa satamaan, mutta eipä tuolla ole paljoakaan tihuuttanut. Sadetutka kyllä näyttää sadetta ja harmaat pilvet peittävät nyt Lyngenin huiput. Joutuu varmaan nukkumaan tulpat korvissa, kun hotellin pitäjien koira itkee pihalla ja silloin kun se on hiljaa, niin meriharakat pitävät älämölöä.


26.5. Skibotn Hotel
Tämä reissuun lähtö ja kohde oli epävarmaa viimeiseen asti. Alun perin oli tarkoitus ajella Etelä- tai Keski-Norjaan, mutta lupaili sen verran huonoa säätä sinne, että päätin kuitenkin tulla tänne pohjoiseen.
Yöllä nukuin jollakin lailla, vaikka yksi kiveen hakatut pitikin välillä kuunnella Yle Areenasta. Kahdeksan maissa pääsin matkaan poutaisessa 10 asteen kelissä. Samanlaista vaihtelevaa puolipilvistä poutasäätä olikin koko matkan. Suomen puolella lämpö nousi 15:een, laskeakseen sitten Kilpisjärvellä kymmeneen ja täällä taas 15. Liikennettä ei ollut liiaksi, eikä tietöitäkään pahemmin, joten matka joutui mukavasti. Suzukin aerodynamiikka näyttää olevan vaikea laji, mutta V-Stream pleksi MRAn spoilerilla ja Gessun sivuohjaimilla tuottaa siedettävän lopputuloksen. Ajattelin ensin pysähtyväni Torniossa tai Ylitorniolla välikahville. Huoltoasemakahvi ei oikein innostanut, yritin Torniossa etsiä kahvipaikkaa kaupungiltakin. Sopivaa paikkaa ei löytynyt ja kun ajo tuntui maistuvan, niin loppujen lopuksi ajelin Pelloon Vihreälle pysäkille syömään. Kainuunkylän kohdilla tuli vastaan samanlainen vihreä, vanha RT kuin mchuurteella, mutta puhelimitse varmistui, ettei ollut mchuurre. Muita pyöriä ei sen jälkeen liikenteessä näkynytkään, ennen kuin Skibotnissa joku naapuri lähti vanhalla V-Stromilla ilta-ajelulle. Vihreän pysäkin pakastesei oli vähän teollisen makuista, mutta onneksi oli pullakahvit jälkiruuaksi. Seuraavaksi köröttelin Kolariin tankille. Ensimmäiset porot näkyivät Kolarin ja Muonion välillä. Koukkasin Ylimuonion raitin kautta, mutta aika lailla on ränsistynyt viime näkemän (2001).
Lunta näkyi ensimmäisen kerran Pakajoen notkossa. Sonkamuotkan matkatavaramyymälässä join 50 sentin munkkikahvit, jotka tosin pankkikortilla maksaen maksoivat 80 senttiä. Toki vielä silläkin hinnalla 20 senttiä halvempaa kuin Biltemassa. Kemissä näkyi olevan Biltema ja siellä myös kahvila, ehkä palatessa. Pikku hiljaa ylöspäin noustessa alkoi ensin näkyä lumiläjien rippeitä pihoilla, sitten alkoi näkyä lumihuippuisia vuoria Ruotsin puolella. Ropinsalmelta eteenpäin oli järvet jäässä ja maastossa enemmän lunta kuin sulaa. Kilpparilla ei ollut pientäkään hiirenkorvaa puissa, mutta täällä Skibotnissa kevät samassa tahdissa Kempeleen kanssa, eli puut hiirenkorvalla ja nurmikot vihertää. Jossakin Ropinsalmen jälkeen huomasin, että Garminin näyttö oli pimeänä. Teki tuokin saman tenän kuin aikaisemmat, eli automaattisella kirkkaudella veti näytön pimeäksi. Korjaantui Kilpparin jälkeen onneksi itsekseen joten ei tarvinnut mennä hotellissa pimeään vessaan säätämään. Laskettelin kauniissa aurinkoisessa kelissä Skibotniin ja tankkasin Bunker Oilista. Hotell Skibotn löytyi heti tien varresta ja sain huoneen saman tien. Perillä olin paikallista aikaa ennen puolta viittä, ajomatkaa kertyi 670 km. Söin Kilpparilta ostamani eväät, mutta oli sen verran kevyt ateria, että suihkun jälkeen kävelin vielä 3 km lenkin ostamaan Jokerista pastasalaatin ja pienen oluen. Olin huoneessa kun kuului ihmeellinen kolahdus. Kypäräkameran kiinnike irtosi tarrasta ja kamera putosi lattialle. Hyvä että sattui täällä niin ei tullut enempää vahinkoa. Alkuillasta piti alkaa satamaan, mutta eipä tuolla ole paljoakaan tihuuttanut. Sadetutka kyllä näyttää sadetta ja harmaat pilvet peittävät nyt Lyngenin huiput. Joutuu varmaan nukkumaan tulpat korvissa, kun hotellin pitäjien koira itkee pihalla ja silloin kun se on hiljaa, niin meriharakat pitävät älämölöä.








