250cc 2t vs 4t

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja welmu
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

welmu

New member
Kumpikohan se noista kannataisi laittaa kun tarjontaa on molemmissa samanverran. Lähinnä vm-04 ja sitä uudempia katellut. Onko tuo 4t ihan veen kallis pitää? Onko merkillä väliä yleensäkin crosseissa? Onko joku merkki merkittävästi muita parempi kestävyydeltään tai päinvastoin? Ei oikeen ole kokemusta näistä crosseista
withstupid.gif
 
No täähän on vaan mun mielipide, mutta 250 2-t on toki ärhäkämpi liikahtamaan.. ja muutamia kertoja ku on semmosta saanu testata niin vääntöäki minun käyttöön oli ihan tarpeeksi.. Ja onhan 2-t tosiaan helpompi huoltaa.. tiiä sitte, että kuinka paljon pitempi nelarissa on huoltoväli.. mutta siis 2-t ois mun valinta
smile_org.gif
(nii ja tommosta nelaria en oo päässy testaamaan eli ehkä hiukan puolueellinen senkin vuoksi?)
Edit: niin ja luulenpa että nykyään ei merkillä ole kovin suurta väliä.. osia taitaa löytyä jokaiseen ja eiköhän ne kestäkkin yhtälailla.
 
No täähän on vaan mun mielipide, mutta 250 2-t on toki ärhäkämpi liikahtamaan.. ja muutamia kertoja ku on semmosta saanu testata niin vääntöäki minun käyttöön oli ihan tarpeeksi.. Ja onhan 2-t tosiaan helpompi huoltaa.. tiiä sitte, että kuinka paljon pitempi nelarissa on huoltoväli.. mutta siis 2-t ois mun valinta
smile_org.gif
(nii ja tommosta nelaria en oo päässy testaamaan eli ehkä hiukan puolueellinen senkin vuoksi?)
Edit: niin ja luulenpa että nykyään ei merkillä ole kovin suurta väliä.. osia taitaa löytyä jokaiseen ja eiköhän ne kestäkkin yhtälailla.
Kiitoksia sulle
thumbs-up.gif
Lisää vaan mielipiteitä kehiin
smile_org.gif


Edit:kirjaitus virhetet
wink.gif
 
Itsehän en kurapyöristä mitään tiedä mutta minkä takia toi 4-t ois kalliimpi pitää? Luulis ainakin 2-tahtisessa olevan enemmän huoltamista?
 
Moro,

Vasta itselleni ostin yamaha wr 250 f enduron. Päädyin merkkiin sen takia koska taitaa olla nelareista melko kestävin, ainakin kuultujen juttujen mukaan.

Öljyjä noihin nelareihin on suositeltavaa vaihdella aika tiheästi (vähän riippuu taas ajotyylistä).

2t-Laitteita sen verran kokeillut, että kyllä 250 2t-vehkeessä tosiaan potkua enemmän on. Ittellä melkein enduro käytössä mopo ollu, niin on kyllä vielä tehot riittäny. Kikkailuunkin potkua riittää, kolmoselle asti keulii kaasusta. No saishan sitä jerkkua kyllä lisääkin olla.

Kyllä nelarin pitäminen harrastekäytössä on kohtuu edullista, mutta käytetyn ostaminen on aina riski. Kohtuu kalliit kansiremontit ja täytyy noihinkin mäntiä välillä vaihdella + tiivisteet + kytkinkellot + kapiakseli+ kiertokanki, eli pahimmassa tapauksessa kallis paukku.

Makuasia sano koira kun pallejaan nuoli. Itten en 2t-laitteeseen vaiha ihan heti.
 
Luokkajakohan menee niin, että 125 2t ja 250 4t on samassa. Tuota puolikasta nelaria ja 2t on turha verrata keskenään. 2t pesee kyllä lattiaa puolikkaalla nelarilla miten lystää moottoritehoissa.

Ennen se hyöty siitä, että nelari on halvempi pitää toimi, kun ne oli laiskoja ja ei lähelläkään nykyisiä kierroksia. 2t on halvempi pitää, koska liikkuvia osia ei ole niin paljoa. Silti se yleinen v*ttuilun aihe mäntä, ei kovin iso kulu ole, kun kerran vuoteen sen jaksaa vaihtaa. 200e... Kireän nelarin ostaa niin sen männän kera saa kyllä yleensä kiertokangen vaihtaa ja laakerointi tulee kampiakselin päittäisvälysten kera eteen. Tietty venttiilien kanssa tappelemista. Tietty vähän kärjistän tuota, mutta kaveri on saanut tapella noiden asioiden kanssa, niin sitä seuranneena tullu huomioitua.

Ite en nelarissa näe sitä parempaa kaasuunvastaavuutta ja helpompaa ajettavuutta niin isoksi hyödyksi, että 2t helppouden ja hauskuuden takia vaihtaisin. Tietty pyörä itsessään on nelarina painavampi ja leveämpi mitä en pienenä tyyppinä kovin hyvänä puolena pidä metsässä ajellessa.
Osta 2t, tehopiikki on aina hauska ja iso 2t ei tosiaan kovin ihme huoltoja tarvitse, piikki onkin sitten erikseen...
 
En tiedä kuinka kokenut kuski on kyseessä, mutta 2-t puolikas on aika puuduttava ajettava, ainakin perusharrastajalle, lähinnä tuon repivyytensä vuoksi.

Nelari on mielestäni näistä opettavaisempi, nopeampi ja miellytävämpi ajettava. Huoltaminenkaan ei ole juuri 2-t:tä kummosempaa ja tehokin riittä varmasti.

Ja nuo -04:ta uudemmat mallit (Honda-Yamaha-Suki-Kawa) kestävät kyllä jo vallan mainiosti, kunhan et osta 04-05 rm-z:aa tai kx-f:ää, näissä on lähes kaikissa venojen ja kannen kanssa ongelmia. Toimivat kyllä nekin hyvin, jos seetit ja venat ovat jälkikäteen vaihdettu esim. rosteriksi.

Mulla ois tossa yks vimpan päälle -06 250 Kx-f, jonka voisit saada edullisesti.  
biggrin.gif

Laita privaa tai mailia jos kiinnostaa.  
tounge.gif


e. typo
 
2t opettaa ajamaan agressiivisesti, sen kun osaa ja vaihtaa nelariin niin silloin on nopea kaveri.
 
Kustannusten ja huollettavuuden takia valitsisin 2t:n, mutta jos rahasta ei ole pulaa, niin kyllä noi nykyiset puolikkaat nelarit on pirun kivoja laitteita ajaa. Potkua on ihan riittävästi, keulii vielä kutosella ja rapa lentää niinkun pitääkin, keveyttä on ja ennenkaikkea moottori on pirun nöyrä ja tasanen. Ei potki, eikä hyydy, vaan vääntää tasasen varmasti.

Eli jos oot rahamiehiä ja oot valmis vaihtamaan mopoa parin vuoden välien, ota nelari, mut jos meinaat ajaa samalla mopolla pitempään ja tahdot päästä mahdollisimman edullisesti, niin ota kakstahtinen.

Itellä 250cc 2t-kotari.
 
Itsellä sama pohdinta käynnissä. RääRää hommista alkoi tällä kaudella hiipumaan innostus (=en vain osaa) ja taidan vaihtelun vuoksi siirtyä takas krossihommiin.

2t 250cc taitaa olla valinta, merkistä ei vielä tietoa, liekö sillä väliäkääb, kunhan ei ole kawasaki.
 
Nyt sellanen 140h 2t ajoa takan.. ja siis todellisia ajotunteja eikä varikolla hieromista.. bensaa tankkiin, kerran mäntä ja petilaakerit vaihtanut..
Vauhti ei ole nyt kovaa.. normaalia C luokan 10 sakissa kisoissa..

Houlettomia pelejä ainaki noin vajaatahtiset.. pikkunelari vois olla nöyrempi ajettava mutta taas kilahtaessaan "pienellä" budjetilla ajavalla voi homma tyssätä kuin seinään jos kertakilaus on 2-3ke

samaan ajomäärään nelarilla ois pitäny laittaa jo venat. kampi, mäntä ja paljon muuta

edit: ja pelinä GG200 joka tuntuu repivän tarpeeksi kun nyt pikkuhiljaa sillä alkanut availemaan
 
Itsellä sama pohdinta käynnissä. RääRää hommista alkoi tällä kaudella hiipumaan innostus (=en vain osaa) ja taidan vaihtelun vuoksi siirtyä takas krossihommiin.

2t 250cc taitaa olla valinta, merkistä ei vielä tietoa, liekö sillä väliäkääb, kunhan ei ole kawasaki.
Meinaatko että nämä uudemmatkin vm-04-> olevat kawatkin olis vielä luotettavuudeltaan huonoja?
 
2t opettaa ajamaan agressiivisesti, sen kun osaa ja vaihtaa nelariin niin silloin on nopea kaveri.
Totta! Sanoisin kuitenkin, että 2-t piikki opettaa ajamaan agressiivisesti ja osittain myös puolikas nelari.
Puolikas 2-t ja nelari fiddy ovat sitten jo vähän laiskoja opettajia...  
tounge.gif


edit. lisäys
Ja jos on joku frendi joka ajaa, niin käy ny ihmeessä jossain radalla koittaan.
Lisäksi sillä ajavalla frendillä on siellä radalla aina sen verran tuttuja, että pääset varmasti koittaan kumpaakin vaihtoehtoa.  
sport05.gif
 
niin kyllä noi nykyiset puolikkaat nelarit on pirun kivoja laitteita ajaa. Potkua on ihan riittävästi, keulii vielä kutosella ja rapa lentää niinkun pitääkin, keveyttä on ja ennenkaikkea moottori on pirun nöyrä ja tasanen. Ei potki, eikä hyydy, vaan vääntää tasasen varmasti.
Keveyttä, 250sx 97kg ja 250sx-f 98kg, eikä nyt ylistetä liikaa puolikasta nelaria, ei ne niin tehokkaita ole. Tai sitten allesi on kyllä osunut super yksilöitä. Itelleni ne tuntui niin kovin nössöille. Alhaalta heräs ihan kivasti mutta ei se ylhäältä menny sen kummemmin kuin piikki. Sielä sitä kumminkin tulee huuatettua. Plus stumppasin sen paristi, 2t harvemmin tulee niitä ongelmia.

Jos haluaa rauhallisen 2t puolikkaan niin ostaa enduron. Ei revi eikä riehu... Pakoputken vaihdolla alkaa laulu irtoamaan
wink.gif
 
Itse lopetin ainakin väliaikaisesti asvaltilla ajot ja hommasin krossin. Päädyin koeajelu rupeaman jälkeen YZ250:n...
Alussa meinasin jotta 250 4T olisi ollut se mun juttu, mutta kun hieman enemmän pääsi noita kokeilemaan, alko oppimaan elämään tuollaisen 250 2T:n terävyyden kanssa... lisäksi vaakakupissa 2T:n puolesta oli talven tulo jolloin pääsee myös jäällä loirottamaan... silloin tuollainen terhakka tahtari puolikas on saakelin paljon ihanampi kuin laiskan oloinen vastaava 4T.
Mainittakoon ettei mulla ole muutamaa tuntia enempää krossikokemusta mutta ainakin KTM ja tuon Jammun alustan toimivuudessa on iso ero vakiona... KTM on paljon kovempi ja tuntui mielestäni "pompottavalta" radalla... en oikein tykännyt. Jammussa on aavistuksen pehmeempi ja nielevämpi alusta joka ainakin kaltaiselleni amatöörille sopii kuin nenä päähän.
Huollot tulevat 2T:n pidemmän päälle paljon halvemmiksi ja ovat pääsääntöisesti huomattavasti helpompia tehdä vaikkei mekaanikon tutkintoa olisikaan
smile_org.gif
Aika näyttää mitä tulee, nyt olen 3 tuntia omalla ajanut ja parikymmentä olisi vielä matkaa ekaan rengastukseen... suodattimen pesua ja vaihteistoöljyjen vaihtoa siihen asti... kerrasta tai viimeistään toisesta käymään kylmälläkin
buttrock.gif


PS. Jos tuntuu että ei alaväännöt piisaa niin ainakin jammuun ja KTM:n saa eri jäykkyisiä pakoaukonsäädin jousia joista on apuja noissa hommissa...
 
Keveyttä, 250sx 97kg ja 250sx-f 98kg, eikä nyt ylistetä liikaa puolikasta nelaria, ei ne niin tehokkaita ole. Tai sitten allesi on kyllä osunut super yksilöitä. Itelleni ne tuntui niin kovin nössöille. Alhaalta heräs ihan kivasti mutta ei se ylhäältä menny sen kummemmin kuin piikki. Sielä sitä kumminkin tulee huuatettua. Plus stumppasin sen paristi, 2t harvemmin tulee niitä ongelmia.

Jos haluaa rauhallisen 2t puolikkaan niin ostaa enduron. Ei revi eikä riehu... Pakoputken vaihdolla alkaa laulu irtoamaan
wink.gif
En mä missään vaiheessa sanonu, että tehoa on PALJON, sanoin että sitä on TARPEEKSI. Ja nimenomaan helppoja ajettavia aloittelijalle. Ainoa miinus on tosiaan tuo stumppausherkkyys, mutta siihen auttaa reilumpi kaasukäsi. Kysehän oli aloittelevasta harrastajasta.

Kun on tottunu 2-tahtiseen, tulee helposti ajettua nelarillakin vain yläkierroksilla huudattaen, vaikka nelarin hienous on juuri _laajassa_ vääntöalueessa. Ei pääse 2t endurolla samaan tasasuuteen mitenkään, kyllä siellä aina se tehopiikki löytyy.

Oma valintani on silti 250cc 2t. Rahasyistä.
 
Tos kuukausi sitten kävin KTM:n koeajopäivillä jossa ajoin seuraavat pannut: 450 sx-f, 250 sx-f, 250 exc. Laaja kirjo mutta ainakin omalle kohalle tuo 250 exc oli parhain, ehottomasti parhain myös hinta/ominaisuus-suhteeltaan. 250 sx-f oli suht pehmeä ajettava, mutta laiskahan se on jos sillä tän kokosta kaveria pitäs esim. crossiradalla viedä. Isompi crossinelari oli taas ihan liian tykki, pitäs ajaa crossin mm-sarjaa jotta pyörä pääsis oikeuksiinsa. Ainoa mikä jäi vielä avoimeksi oli tuo 300 exc 2-tahti jota ei ollut mukana. Siinä vois olla vielä lisää vääntöä alas joka helpottas ajamista reilusti.
 
Back
Ylös