2t-öljyä 4t koneen bensan sekaan

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jskanerva
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

jskanerva

New member
Silloin kun lyijy katosi bensiinistä niin tapasin porukan CBX-ajajia jotka tankatessa kaatoivat hieman öljyä tankkiin, kuulemma venttiilien voitelemiseksi.
Olen myös muualta kuullut että kone, kaasarit ym tykkää jos voitelua on enemmän kuin nykybensassa, onkohan huhua,
vaikko faktaa, muistelen että puhuttiin jostain 1/2 desiä auton tankilliseen.
Olen itsekin kaasarikoneisiin sillointällöin kaatanut öljyä,
enkä ole mitään haittaa huomannut, vaan onko siitä hyötyäkään, ja entäs ruiskukone??
 
Ainakin joskus on myyty ihan bensaan sekoitettavaa lisävoiteluainetta, joka on tarkotettu näille vanhoille 99 kotturoille. Jos ajat tämän vuosituhannen pelillä, en usko että on tarpeellista voidella venttiilejä yhtään enempää.
 
Ainakin palotilat saa näppärästi täytettyä karstalla kun lisää riittävästi öljyä bensan sekaan.
 
Tämä on nyt taas ihan uutta... Saa ainakin koneen käryämään hyvin ja itsensä haisemaan "mopo-pojalta"
Jotkut lisäävät diesel-polttoaineeseen 2t-öljyä. Kuulemma voitelee suuttimia ja pumppua, kun polttoaineessa ei ole rikkiä.. Tämä ainakin on täysin legendaa - polttoaineessa on muita voitelevia aineita...
 
Tämän kesän nurmikot olen ajellut 2-t bensalla, kun sitä jäi talven jäljiltä niin paljon yli. Niin kuumana tuo b&s käy, että ei tule savua eikä hajua. Painepesurissa on tecumseh kone, eikä sekään mitään savupilveä tee ympärilleen.
 
Tämä on nyt taas ihan uutta... Saa ainakin koneen käryämään hyvin ja itsensä haisemaan "mopo-pojalta"
Jotkut lisäävät diesel-polttoaineeseen 2t-öljyä. Kuulemma voitelee suuttimia ja pumppua, kun polttoaineessa ei ole rikkiä.. Tämä ainakin on täysin legendaa - polttoaineessa on muita voitelevia aineita...
Ei ole legendaa vanhemmissa dieselkoneissa joissa on rivi- tai jakajapumppu mekaanisilla suuttimilla. uudempiin sähköisiin suuttimiin ja korkeapainejärjestelmiin ei voi suositella eikä saakaan tahtiöljyä laittaa saati sellaisiin joissa on hiukkassuodatin.

Olen laittanut silloin tällöin tahtiöljyä noin vajaan kahden prosentin seoksena vanhan vitaran tankkiin ja käyntiäänen muutokseta kuulee että hyvää tekee. todennköisesti suutinten avautumispaineet tasoittuvat josta johtuu käynnin tasoittuminen.
 
talvisäilytykseen se on ihan hyvää kaasarikoneisiin.

ei ruostu tankki, ja voideltuu konekin, sylinterit yms ja pysyy kaasarin tiivisteet notkeina. ei tule ruostetta sylintereihin, eikä pakariin.
 
talvisäilytykseen se on ihan hyvää kaasarikoneisiin.

ei ruostu tankki, ja voideltuu konekin, sylinterit yms ja pysyy kaasarin tiivisteet notkeina. ei tule ruostetta sylintereihin, eikä pakariin.
Ne määrät mitä laitoin oli jotain ehkä 1/4 dl/15l, eikä sitäkään joka tankilliselle syksyllä useammin, enpä oikein usko että tuo karstoittaa moottoria, varsinkin kun muistaa "poltella" karstat pois sillointällöin
cool.gif
 
Tämä on nyt taas ihan uutta... Saa ainakin koneen käryämään hyvin ja itsensä haisemaan "mopo-pojalta"
Jotkut lisäävät diesel-polttoaineeseen 2t-öljyä. Kuulemma voitelee suuttimia ja pumppua, kun polttoaineessa ei ole rikkiä.. Tämä ainakin on täysin legendaa - polttoaineessa on muita voitelevia aineita...
Ei ole legendaa vanhemmissa dieselkoneissa joissa on rivi- tai jakajapumppu mekaanisilla suuttimilla.
Ja tuokin koski lähinnä aikoinaan niitä Venäjällä tankkaajia, jotka tankkasivat sitä "liian halpaa" naftaa epämääräisistä paikoista.... Länsimaissa ei tuotakaan ongelmaa ole ollut, sillä täällä on polttoaineet olleet aina laadukkaampia.
 
Tämä on nyt taas ihan uutta... Saa ainakin koneen käryämään hyvin ja itsensä haisemaan "mopo-pojalta"
Jotkut lisäävät diesel-polttoaineeseen 2t-öljyä. Kuulemma voitelee suuttimia ja pumppua, kun polttoaineessa ei ole rikkiä.. Tämä ainakin on täysin legendaa - polttoaineessa on muita voitelevia aineita...
Ei ole legendaa vanhemmissa dieselkoneissa joissa on rivi- tai jakajapumppu mekaanisilla suuttimilla.
Ja tuokin koski lähinnä aikoinaan niitä Venäjällä tankkaajia, jotka tankkasivat sitä "liian halpaa" naftaa epämääräisistä paikoista.... Länsimaissa ei tuotakaan ongelmaa ole ollut, sillä täällä on polttoaineet olleet aina laadukkaampia.
Isot pojat Esson baarissa on ainakin sanonut, että nykydieseli suomessakin on liian kuivaa vanhoille vehkeille. Ainakin vanhaan ameriikan dieseliin ammattilaiset kehottavat lisäämään välillä tankilliseen desin pari 2t öljyä, säästäisi kuulemma mahdolliselta pumppurempalta. Näin olen tehnytkin ja teen jatkossakin, tuskin tuosta haittaakaan sille on.
 
Ei ole legendaa vanhemmissa dieselkoneissa joissa on rivi- tai jakajapumppu mekaanisilla suuttimilla.
Ja tuokin koski lähinnä aikoinaan niitä Venäjällä tankkaajia, jotka tankkasivat sitä "liian halpaa" naftaa epämääräisistä paikoista.... Länsimaissa ei tuotakaan ongelmaa ole ollut, sillä täällä on polttoaineet olleet aina laadukkaampia.[/QUOTE]
Nuoruudessa kun olin huoltoasemilla (ja ihan kotimaassa:) töissä, niin 2-t öljyn lisääminen dieselin sekaan oli - jos ei ihan yleistä, niin ainakin ihan tavallista.
 
Koska diesel kuuluu öljyihin.
Jalostamoissa tuotetaan (kolonnissa tislataan):
- kevyitä tisleitä (bensiinit)
- keski-tislejakeita (öljyt: diesel, kerosiini)
- raskaat jakeet (raskas polttoöljy)
 
Joopa. Ei nykydiesel-auto tarvitsekaan mitään lisäaineita. Ne on suunniteltu ja tarkoitettu kulkemaan näillä nykyisillä vähärikkisillä polttoaineilla, mutta kun heitetään yhtälöön vanha esikammiomoottori mekaanisella pumpulla, niin asia ei olekaan ihan näin. Niiden aikakautena diesel oli jonkin verran voitelevampaa ja USA:ssa kun siirryttiin ULSD:ään (Ultra Low Sulder Diesel) 2006, raportointiin ihan konkreettisia laukeamisia mekaanisen syöttöpumpun ennenaikaisen kulumisen seurauksena. Suomessa vielä talvilaatu on pykälän verran kuivempaa kuin kesälaatu. Voiteluongelman korjaa nimenomaan 2t öljyn (tai muun tarkoituksen mukaisen lisäaineen) lisäys polttoaineeseen.

Tästä ennenaikaisesta kulumisesta ja muista oireista varoittaa jopa oman autoni syöttöpumpun valmistaja käytettäessä vähärikkistä ja myy - tottakai - omaa lisäainettaan siihen.

Tämä ei ole mikään absoluuttinen mielipide, mutta itse käytän 23 vuotta vanhassa jenkkidieselissä sitä ja tulen käyttämään jatkossakin. Niin kuin tulee moni muukin vastaavan laitoksen kanssa käyttämään jonkinlaista lisäainetta.

Delvacitkin on koneessa. Em. koneessa siis. Tissitkin joskus kyydissä.
 
Tämä on nyt taas ihan uutta... Saa ainakin koneen käryämään hyvin ja itsensä haisemaan "mopo-pojalta"
Jotkut lisäävät diesel-polttoaineeseen 2t-öljyä. Kuulemma voitelee suuttimia ja pumppua, kun polttoaineessa ei ole rikkiä.. Tämä ainakin on täysin legendaa - polttoaineessa on muita voitelevia aineita...
Ei ole legendaa vanhemmissa dieselkoneissa joissa on rivi- tai jakajapumppu mekaanisilla suuttimilla.
Ja tuokin koski lähinnä aikoinaan niitä Venäjällä tankkaajia, jotka tankkasivat sitä "liian halpaa" naftaa epämääräisistä paikoista.... Länsimaissa ei tuotakaan ongelmaa ole ollut, sillä täällä on polttoaineet olleet aina laadukkaampia.
Isot pojat Esson baarissa on ainakin sanonut, että nykydieseli suomessakin on liian kuivaa vanhoille vehkeille. Ainakin vanhaan ameriikan dieseliin ammattilaiset kehottavat lisäämään välillä tankilliseen desin pari 2t öljyä, säästäisi kuulemma mahdolliselta pumppurempalta. Näin olen tehnytkin ja teen jatkossakin, tuskin tuosta haittaakaan sille on.
Aikanaan, kun käytössä oli kunnon vanhanajan esikammiodiesel ja oli juttua erään suuren öljy-yhtiön edustajan kanssa, totesi hän että polttoaineessa on rikin korvaava aine ja pumpun ja suuttimien voitelu on kunnossa.
Lähipiiriin tuli 90-luvun lopussa uusi erään valtamerkin kuorma-auto ja siinä oli vielä perinteinen pumppu ja suuttimet, kiellettiin 2t-öljyn käyttö huollon toimesta ja uhkasivat muistaakseni jopa takuu raukeamisella. Eikä ollut mitään ongelmia ja auto kävi paljon tyhjäkäyntiä. Lisäksi lähipiirissä on muita vanhempia dieseleitä ja joissakin on jonkun aikaa käytetty 2t-öljyä, mutta käyttö on loppunut syystä tai toisesta, mutta koneet pelaa. Joten mun mielestä 2t-öljyn lisääminen on turhaa, koska polttoaineessa on tarvittavat lisäaineet. Eri asia on itärajan takaa tullut polttoaine, siitä ei ole kokemusta.
 
Tämä ei ole mikään absoluuttinen mielipide, mutta itse käytän 23 vuotta vanhassa jenkkidieselissä sitä ja tulen käyttämään jatkossakin. Niin kuin tulee moni muukin vastaavan laitoksen kanssa käyttämään jonkinlaista lisäainetta.

Delvacitkin on koneessa. Em. koneessa siis. Tissitkin joskus kyydissä.
Niin ja kun on oikein kovat pakkaset, eikä sitä Arktista laatua ole siihen hätään saatavissa niin hätäkeinona on myös tuon dieselin sekaan laittaa bensaa + loraus kakstahtiöljyä voitelun varmistamiseksi.......
 
Tämä ei ole mikään absoluuttinen mielipide, mutta itse käytän 23 vuotta vanhassa jenkkidieselissä sitä ja tulen käyttämään jatkossakin. Niin kuin tulee moni muukin vastaavan laitoksen kanssa käyttämään jonkinlaista lisäainetta.

Delvacitkin on koneessa. Em. koneessa siis. Tissitkin joskus kyydissä.
Niin ja kun on oikein kovat pakkaset, eikä sitä Arktista laatua ole siihen hätään saatavissa niin hätäkeinona on myös tuon dieselin sekaan laittaa bensaa + loraus kakstahtiöljyä voitelun varmistamiseksi.......
Valopetroli on kyllä parempi vaihtoehto ja pikkasen kalliimpi... En kyllä meni nykyaikaisiin common rail-vehkeisiin bensaa laittamaan, enkä kyllä vanhoihinkaan....
 
Miten muistaisin että CBX on kuusipyttyinen Hondan moottoripyörä?Taisin erehtyä.
baaa.gif
 
Miten muistaisin että CBX on kuusipyttyinen Hondan moottoripyörä?Taisin erehtyä.
baaa.gif
Heh, oikiassa olet, ja 2-t öljyä kaatoivat tankkiin.

Vanhoihin dieseleihin tai yhteen jonka omistan (Fordson) olen kyllä lisännyt sekä öljyä, että bensaa, kun on ajelu niin vähäistä, ettei oikein pysy nuo vuodenaikojen laadut järjestyksessä, Delvaccia ei ole siinäkään
cool.gif
 
Back
Ylös