• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

3 kk:n kilvistä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja TNT
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

TNT

New member
Mulle on ensi viikon maanantaina ja tiistaina tulossa pyörä Belgiasta. Siihen pitäisi sitten hankkia 3 kuukauden kilvet.

- Mitä tarvitsen mukaani?
- Saanko kilvet heti mukaani?
- Kauan olette joutuneet odottamaan autoveropäätöstä

Itsellä on kyllä kokemusta pyörän tuonnista Saksasta, mutta se oli sitä aikaa kun oli vielä verotusarvo korkeampi eli itsellä ei ole tietoa miten tuo tänäpäivänä toimii, joten olisin todella kiitollinen avusta.

Olen myös käsittänyt, että ajoneuvo pitää maahantulokatsastaa 10 pv sisällä 3 kk kilpien saamisesta. Olenko oikeassa?

Onko kellään tietoa mistä saisi halvalla tuon vaatimuksenmukaisuustodistuksen, todennäköisesti saisin sen myyjältä, mutta Belgialaiset TüV- todistukset eivät kuulemma ole kelvanneet paikalliselle katsastusmiehelle.
veryangry.gif

Hommaat liikennevakuutuksen, menet kaikkien paperien (ja rahojes) kanssa tulliin, ja sanot että haluat 3kk ajoluvan. Täyttelet paperit(myös veroilmoitus), maksat 14 ekua. Saat tarrat, meet 10 päivässä katsastaan ja ootat viikon päätöstä, maksat, haet kilvet.  
062802moto_prv.gif

todistus:
penamoto

Terse

Itse hoidin samalla reissulla sekä tulli-ilmoituksen että
anoin ja sain 3 kk:n käyttöluvan. Mukaan alkuperäinen
rek.ote, lasku ja/tai kauppasopimus, kuitti, ja henkilötodistus.
Itselläni koko prosessi vei tullissa 15 min ja tuo tilapäinen
ajolupa maksaa 14 €.

Rekisteröintikatsastus on todella aloitettava 10 päivän sisällä
tilapäisen ajoluvan myöntämispäivästä lukien.

Verotuspäätös tulee nykyään todella nopeasti eli
2-3 viikkossa jos kyseessä on paljon tuotu malli.
Omaani saattaa virkailijan mukaan mennä n. 3 kk,
kun ei ole niin yleinen tuontipyörä.

Hommaat liikennevakuutuksen, menet kaikkien paperien (ja rahojes) kanssa tulliin, ja sanot että haluat 3kk ajoluvan. Täyttelet paperit(myös veroilmoitus), maksat 14 ekua. Saat tarrat, meet 10 päivässä katsastaan ja ootat viikon päätöstä, maksat, haet kilvet.  
062802moto_prv.gif

todistus:
penamoto
Eikö tuon liikennevakuutuksen pysty tullistakin ottamaan vai pitääkö se erikseen hakea?

Kannattaako muuten heti hankkia pysyvä vakuutus eli parhaalla tarjouksella saatu liikenne+kasko vai kannattaako ottaa vain joku vakuutus?

Kyllä se tullista otettu vakuutus on tosi kallis, olikohan jopa pelkkä liikennevakuutus jotain 9 ekee päivä. Kannattaa hakee heti etukäteen, tullistahan ei kaskoa ees saa.

Kyllä se tullista otettu vakuutus on tosi kallis, olikohan jopa pelkkä liikennevakuutus jotain 9 ekee päivä. Kannattaa hakee heti etukäteen, tullistahan ei kaskoa ees saa.
Ei pidä paikkaansa. Tullissa kysyvät jotta mihin vakuutusyhtiöön haluat vakuutuksen, mä esim. sanoin että pistetään Pohjantähteen kun siellä ne muutkin on. Faksaavat tullista sitten tarvittavat paperit vakuutusyhtiölle, jossa voi sit itse käydä aikanaan sopimassa kuviot tarkemmin, kuten mahdolliset bonusten siirrot ym.

Tarkoitit tuossa varmaan sitä katsastuskonttorilta saatavaa siirtolupaa, johon vaaditaan aina myös siirtovakuutus, joka on hinnaltaan juurikin tuota 9 euroa / päivä luokkaa. Mutta se on eri asia kuin tuo tullin kuvio.

Joo, niin se tais mennä. Mut tuossa tilanteessa on sitten turha mennä mitään tarjouksia lateleen enää, jos on jo se vakuutuskin kerta "otettu".

Itselleni tuli pyörä saksasta 2viikkoa sitten Panthermann firman kautta ja he lähettivät silloin paperit tulliin ja itse hain pyörän siirtokilvillä (3pvä) ja ajoin kotiin. Kilvet eivät ole vieläkään saapuneet, mikä johtuu varmasti siitä että pyörä on harvinainen Suomessa (Suzuki GSF 400 Bandit). Nyt vain paniikki alkaa iskeä, että jos kilpien tulemisessa kestää kuukausia, niin jää ajelut vähille, koska 11.7.2005 intti kutsuu
veryangry.gif
. Ajattelin nyt vain, että onnistuisikohan ton 3kuukauden ajoluvan saaminen, jos menen käymään tuossa Jyväskylän tullissa ja esitän asiani, ja sanon että paperit ovat jossain päin suomea tullissa...? Kova hinku olisi päästä ajamaan... Olisin todella kiitollinen neuvoista.

Back