• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

45mm erikoishylsy

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja HeikkiL
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

HeikkiL

New member
Olen tässä nyt pohtinut tuon teettämisen mahdollisuutta. Jos vaikka jossain ammattikoululla väsäilisivät muutaman tuollaisen.

Kyseessä siis tuo huoltomanuaalista löytyvä hylsy. Piirtelin muutaman luonnoksenkin jos epäselvää mikä käikäle:
Kuva1
Kuva2

Mietityttää vaan olenko käsittänyt oikein, että toi 45mm tarkoittaa ton hylsyn ulkohalkasijaa. Ja sitten noi kuvaan piirretyt mitat olis hakusessa. Elikkäs ulokkeen paksuus, leveys ja ehkä syvyyskin olisi hyvä tietää.

Stormilla jotain erikoisia hylsyjä ollu valmiina,jotka tarvitaan esim.takahaarukan asennuksessa susukin swingin kanssa. Kato onko tollasta valmiina sielä,niin ei tartte teettää...

Jos toi on se ohjauslaakerin kiristykseen tarkoitettu, niin soppelin saat kun ostat Motonetista tms. sopivalla sisämitalla olevan hylsyn ja rälläköit reunasta tuon kuvasi mukaisen.

Mitään mahdottomiahan sen ei tarvii kestää kumminkaan, kun esikiristys oli muistaakseni 40Nm ja varsinainen luokkaa ~20Nm.

Mulla on se tehtaan versio jossakin päin tallilla. Voin mittailla joku viikko kun liikun siellä päin, jos sulla ei ole kiirus.

Itse kaivoin työpaikan miljoonalaatikosta epämääräisen hylsyn ja hyllystä 46mm putkea ja siihen veistelin rälläkällä sopivat väkäset paperimallin mukaan. Ja kempillä heppiin.

Tosiaan momentti on niin pieni, että jos rälläkkähommiksi menee niin turha siihen on noin montaa 'hammasta' tehdä.

Jos toi on se ohjauslaakerin kiristykseen tarkoitettu, niin soppelin saat kun ostat Motonetista tms. sopivalla sisämitalla olevan hylsyn ja rälläköit reunasta tuon kuvasi mukaisen.

Mitään mahdottomiahan sen ei tarvii kestää kumminkaan, kun esikiristys oli muistaakseni 40Nm ja varsinainen luokkaa ~20Nm.

Mulla on se tehtaan versio jossakin päin tallilla. Voin mittailla joku viikko kun liikun siellä päin, jos sulla ei ole kiirus.
Jos muistat mittailla niin hienoo. Rälläkällä vois tosiaan tehdä jostain aihiosta. Täytyypä pohdiskella.

Näyttää liian matalilta. Kun säädät Trumpetin ohjauslaakeria niin sulla sojottaa ohjausakseli keskellä tuota hylsyä. Noista jos löytyisi syvempiä versioita niin lienee aika lähellä.

Edit. Tai no, vaikea sanoa noista Stormin kuvista miten syvä tuo keskikohta noissa oikein on. Pitäisi melkein mallata paikalleen ja kokeilla mahtuuko. Emäputken muttereihinhan ne Stormilla tuota mainostaa, että kai se johonkin pyörään akselin päällekin sopii.

Muistelen joskus kuulleeni että kuorma-autohommissa olisi jotain saman kokoluokan kruunumuttereita jossain päin autoa. Tiedä sitten mistä Scaniapajat työkalunsa hommaavat ja ovatko kalliimpia vai halvempia kuin Trumpan oma hylsy.

Itse tein työkalun mutteria varten poraamalla kaksi viiden tai neljän millin reikää noin halkaisiltaan noin 12mm putkeen (20cm). Reikiin lyhyet pultit ja mutterit. Hyvin on toiminut Daytonassa
biggrin.gif

Noita on valmiina löytynyt myös ihan työkalu kaupoissa.

Oulussa esim. työkalutori

-Mikko

Back