r1150r
New member
Lueskelin juur ostamaani MO-lehden syksyistä BMW-erikoisnumeroa, joka käsittelee nyt vain boxereita. Siinä on esitelty kolme erilaista viri-juttua, joista yksi on turbo.
Mielnkiintoinen juttu oli 1150 GS:n katin poisto ja korvaaminen pelkillä suorilla putkilla. Vaimentajaksi jäi alkuperäinen.
Tulos... Huipputehoa samanverran kuin alkuperäisessä hieman pienemmillä kierroksilla mutta käyrä on kokoajan alkuperäistä korkeammalla ja jo selvästi 3000 rpm alkaen. Normaali maantienopeudessa 4000 rpm kohdalla ero näyttäisi olevan jo yli 5 heppaa 5000 rpm liki 10... Myös vääntökäyrä kulkee korkeammalla ja huippuvääntöä 5 nm enemmän hieman vakiota aikaisemmin.
Varsin mielenkiintoista. Metissen muunto-osat on 299€ ja lieko noi muillakin samaa luokkaa. Eikä ole putkentekijälle iso homma vaikka vääntäisi itse.
Painonsäästö on noin 6 kg.
Mielnkiintoinen juttu oli 1150 GS:n katin poisto ja korvaaminen pelkillä suorilla putkilla. Vaimentajaksi jäi alkuperäinen.
Tulos... Huipputehoa samanverran kuin alkuperäisessä hieman pienemmillä kierroksilla mutta käyrä on kokoajan alkuperäistä korkeammalla ja jo selvästi 3000 rpm alkaen. Normaali maantienopeudessa 4000 rpm kohdalla ero näyttäisi olevan jo yli 5 heppaa 5000 rpm liki 10... Myös vääntökäyrä kulkee korkeammalla ja huippuvääntöä 5 nm enemmän hieman vakiota aikaisemmin.
Varsin mielenkiintoista. Metissen muunto-osat on 299€ ja lieko noi muillakin samaa luokkaa. Eikä ole putkentekijälle iso homma vaikka vääntäisi itse.
Painonsäästö on noin 6 kg.