+500 4-t enskaa miettimässä?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja trj
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

trj

New member
Nyt on alkanut mietityttämään ja pieniin aatoksiin alkanut tulemaan:

Eli nyt on kaksi (kolme) malmikasaa, ja suunnitelmissa olis näin että olis yksi malmikasa ja sitten jokin +500 4t enduro. Vois kenties antaa tuohon mp-matkailuun uutta perspektiiviä ja ajokauteenkin lisäaikaa? Sekä säilyttämään innon ja palon harrastukseen.
Siis niinkuin kaksi muijaa? Blondi ja brunette :paikallatuulee:

Enduroa ei ole ollut kuin joskus 16 vuotiaana, eli 30 vuotta sitten, joten näistä kokemusperäisistä vinkeistä olis nyt hyvät vihjeet tarpeen ennen ostoa.

Vaatimuksena olis että vehkeestä pitäis löytyä:

-4-tahti
- yli 60 hp
- luotettava, ei lastentauteja
-toimintasäde riittävä tankillisella, eli väh. + 200 km
-hankintahinta edullinen (max 3000 e.)
-kuljetus kapasiteetti riittävä, eli laukuilla löytyis paikat yms.
-helposti ja ihan maalaisjärjellä huollettava
-kohtuuhintaiset varaosat
-ei mielellään sitten niitä turhia nappeja tai muutakaan reistailevia ja turhanpäiväisiä hiluja

Eikä ole tarkoitus ajella pahimpia metsäpooreja eikä myöskään autobaanoilla, eli jos matkatessa tie ja halut vie vähän pienemmälle hiekkatiellekin niin ei aiheuta ongelmaa. Pyörän koko ja paino ei tuota ongelmaa kun on tosiaankin tullut iät ajat ajeltua noilla isoilla sotanorsuilla.

Saa toki, ja tietenkin tuosta hintahaarukasta johtuen voi olla vanhempikin.

Siis jos on hyviä käytännön kokemuksia jostain merkistä ja mallista tai muuten suosituksia, niin hyvät vinkit tulee tarpeeseen.
 
Viimeksi muokattu:
Aika kovat vaatimukset...
Pikku tinkiminen vaatimuksista ja 640Adventure alle, se on hyvä... :p
Tai 625 sxc..
Hinta kuitenkin rajoittaa kaikki uudemmat pois laskuista...
 
Jos jostain vielä löydät, XR600. Helppo huoltaa, menee pahemmista paikoista mitä kuski uskaltaa ja kestää maailman tappiin taatusti. Teholukemasta ei muistikuvaa.
honda-xr-600-08.jpg
 
Itse mietin tonnisen kyykyn jälkeen, että ei helvetissä mitään alle 600cc vehjettä tule alle.. Siitä lisää tässä ketjussa.

Mutta kuinka kävikään. Kävin testaamassa 640cc kottaraisen ja olin sitä jo ostamassa. Ei tullut kauppoja toisesta syystä ja pääsin kokeilemaan pienempää (tuo nykyinen 450) ja hyvä jumala siihen rakastui samantein. Ok, on huoltoa aika paljon enemmän, mutta huomattavasti helpompaa (oikeasti) kuin varmaan missään isommassa dualsportissa.

Jos sulla on Oulussa päin käyntiä, niin tarjoan mielelläni pientä koeajoa tuolla omallani. (En myy).
 
Jos jostain vielä löydät, XR600. Helppo huoltaa, menee pahemmista paikoista mitä kuski uskaltaa ja kestää maailman tappiin taatusti. Teholukemasta ei muistikuvaa.

Ei tuo rfvc konekkaan ihan täysin tuhoutumaton ole, siinäkin on ne heikot kohtansa, yhden XL600r:n ja 40kkm otannalla ainakin (+netti)...
Sinänsä oli XL:kin ihan ok pyörä, ja XR kuitenkin tuota nykyaikaisempi alustaltaan.

Taitaa olla jotain +40 hp vakiona?
 
^no jos ihan täysin tuhoutumattoman haluaa, sitten pitää valita XR400 :thumbup:

Lukisin kuitenkin tuon 600- mallinkin siihen kestävimpään kalustoon mitä markkinoille on pungettu.
XR400/600 pelejä vaan ei tahdo enää (hyväkuntoisena) mistään löytyä.
 
Mitä nyt oon parituhatta omalla Transalpilla ehtinyt ajelemaan, nii voisin kyl suositella muuten mutta teholukema on siinä se 50hp.
Muut kriteerit taitaskin täyttyä.
 
uiop sanoi:
Mutta kuinka kävikään. Kävin testaamassa 640cc kottaraisen ja olin sitä jo ostamassa. Ei tullut kauppoja toisesta syystä ja pääsin kokeilemaan pienempää (tuo nykyinen 450) ja hyvä jumala siihen rakastui samantein.

Pilkut huutaa tuskasta, mutta melkein voisi olla varma ettet käynyt... :p
Se on pikkaisen pienempi tuo vanha perus LC4, 625cc, ei 640cc...

Alkaa vaan noilla pienemmillä (kisa vehkeillä) tulemaan tuo kuljetuskapasiteetti vastaan, sen suhteen joku kahdelle rekisteröity on ihan eri luokassa.
 
Mitä nyt oon parituhatta omalla Transalpilla ehtinyt ajelemaan, nii voisin kyl suositella muuten mutta teholukema on siinä se 50hp.
Muut kriteerit taitaskin täyttyä.

No ei se puuttuvat 10 hp:tä taida maailmaa kaataa. Laitoin lähinnä tuon 60 hp että vauhti ja vääntö riittää silloinkin jos on mentävä motarille matkavarustuksissa. Itselläni kun se maksimaalinen teho ei ole enää ollut pääkriteerinä kulkuneuvoa ostettaessa. Se aika on jo ollutta että mennyttä.
Luotettavuus on sijalla yksi, että tietää millä vehkeellä tullaan reissuista myös takaisinkin. Ja se että saa myös yhden äijän reissutavarat kulkemaan mukana. Mutta ei tarvitse rahdata ylimääräisiä varabensakanistereita ja paria pakillista (erikois)työkaluja/varaosia.

Pitääpä alkaa myös tutkailemaan tuota transalpia ihan varteenotettavana vaihtoehtona.
 
Viimeksi muokattu:
Aika tärkeä homma on mun mielestä se että kuinka maastokelposen pyörän sä itseasiassa haluat.

Pieniä hiekkateitä kyllä ajelee melkeen millä vaan ja tekstistä kuitenkin käsitin että ajo ois enimmäkseen matkaa?

Kyseeseen vois melkeen tulla joku peruspyörä tyyliin diversion? Jos kuitenkin katuenskan haluut ni pidä mielessä että yksmukiset kuitenkin tuppaa tärisemään ja ellet oo sen kanssa sujut ni se rupee tikuttamaan jossain vaiheessa matkaa ajaessa.

Jos käyttö on enimmäkseen asfalttia ni rengastuskin tulis varmaan olemaan aika sileä. Joku transalp tai afrikkalainen ois varmaan ihan passeli.

Ite olin tossa aiemmin keväällä vähän samantyyppisessä tilanteessa ja ostin sit pegason. Ihan hyvä pyörä ei siinä mitään mutta nyt muutamat kerrat jossain ojassa jumissa olleena oon tajunnu etten sittenkään ollut ihan rehellinen itelleni siinä että mitä oikeen haluan. Joutunen jossain vaiheessa vaihtamaan pyörän johonkin maastokelposempaan.
 
Hondamiehen on helppo vastata. Molemmat omistaneena,transalp,afrikkalainen.
Niin helppohoitoisia,että ilo on ollut ajella. öljyt vaihtaa noin 6 tkm välein ja kulutusosia tarpeen mukaan.

Menee kyllä pahoissakin paikoissa,mutta yksin ajellessa vähän miettii mihin kannattaa upottaa :D
tavaraa kulkee mukana ja hyvin saa marssivauhtia pidetyä päällä,eli motarilla pärjää hyvin liikenteen mukana.
 
Juu eihän tuommoset yli 500:t ole enää puskaan tarkoitettuja, eikä oikeastaan minulla nyt ole puskaan edes halujakaan mennä. Sitä puska-ajelua varten on ne pienemmät enskat. Käyttötarkoitus olis ajella matkaa, jolloin ei tarttis aina miettiä että onkohan tuolla välillä hiekkapätkiä. Ja ajokausi saattais olla vähän pidempi kuin noilla asfalttiratsuilla.
Tarkoitus olis kumminkin jättää toiseksi pyöräksi toi uusin maantiejyrä, lähinnä siihen pidempään asfaltti matkailuun.
Kaksi ajopeliä, vähän fiiliksen, vaihtelun ja reissun mukaan. Ja kyllä kait noi isommat enskat on kaupunkiajossakin ihan soivia pelejä? Kun ei ole tosiaankaan noista isoista enskoista mitään kokemusta.

Mitähän hintaluokkaa mahtaa olla perusvakuutukset esim. tuollaisella africalla? Nyt kun noissa maantiejyrissä on perusmaksut n. 1000 e/kpl. Bonukset 75, 30, ja sitten yksi poissa liikenteestä tällä hetkellä kokonaan.
 
Mitähän hintaluokkaa mahtaa olla perusvakuutukset esim. tuollaisella africalla? Nyt kun noissa maantiejyrissä on perusmaksut n. 1000 e/kpl. Bonukset 75, 30, ja sitten yksi poissa liikenteestä tällä hetkellä kokonaan.


itellä ifin hinta 440e /vuosi. ympärivuotinen ja joku huippukasko. bonuksia en muista.
 
Back
Ylös