• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

600rr -08 ei starttaa

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja sniiki
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

sniiki

New member
Hirmuisella innolla kävin tänään laittaas uuden etudonitsin alle ja ajattelin käyttää pörriäistä päällä kun akkukin oli juuri ladattu (ei ole koko talvena käytetty), vaan eipä lähtenyt. Pyöritti kyllä iloisesti akun hyytymiseen asti, mutta sitten huomasinkin että eipä kuulu bensapumpun hurinaa laittaessa virrat päälle.

Eli bensapumpussa / sytytyksessä jotain mätää. Sulakkeet tarkistin tottakai ensimmäisenä (ne mitä satulan alta löytyy), kaikki ok. Bensapumpun rele ei naksahda kun virrat kääntää päälle, vaikka tässä kohtaa pumpun pitäisi pari sekuntia surista.

Googlettelin aiheesta ja näköjään löytyy äkkiseltään vaihtoehtoja kaikesta aina rikkinäisestä releestä BASiin (kallistusanturi) ja itsestään tuhoutuneeseen ECUun.

HISS järjestelmä vilkuttaa punaista lediä ja vilkkuminen loppuu kun virrat laittaa päälle, joten se lienee ok? En huomannut bensan katkua pitkänkään startin jurnuttamisen jälkeen, eli vaikuttaisi siltä että koko sytytys-/ruiskujärjestelmä on död.

Pyörä on vieraalla talvivarastossa, joten räpläystunnit on vähän rajalliset + tilat on suht ahtaat niin ei pysty koko pyörää levittään sinne.
Olisiko teillä heittää kokemuksia / hyviä ideoita mistä tuota kannattaisi lähteä troubleshoottaamaan?
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ratkaisu:
Hapettunut tappokytkin.

Mitä opimme:
Turha maalata piruja seinille etsimällä netistä kaikki mahdolliset kalliit vaihtoehdot.

Piirikaaviot:
moottorireleen piiri
starttimoottorin piiri
 
Viimeksi muokattu:
Hirmuisella innolla kävin tänään laittaas uuden etudonitsin alle ja ajattelin käyttää pörriäistä päällä kun akkukin oli juuri ladattu (ei ole koko talvena käytetty), vaan eipä lähtenyt. Pyöritti kyllä iloisesti akun hyytymiseen asti, mutta sitten huomasinkin että eipä kuulu bensapumpun hurinaa laittaessa virrat päälle.

Eli bensapumpussa / sytytyksessä jotain mätää. Sulakkeet tarkistin tottakai ensimmäisenä (ne mitä satulan alta löytyy), kaikki ok. Bensapumpun rele ei naksahda kun virrat kääntää päälle, vaikka tässä kohtaa pumpun pitäisi pari sekuntia surista.

Googlettelin aiheesta ja näköjään löytyy äkkiseltään vaihtoehtoja kaikesta aina rikkinäisestä releestä BASiin (kallistusanturi) ja itsestään tuhoutuneeseen ECUun.

HISS järjestelmä vilkuttaa punaista lediä ja vilkkuminen loppuu kun virrat laittaa päälle, joten se lienee ok? En huomannut bensan katkua pitkänkään startin jurnuttamisen jälkeen, eli vaikuttaisi siltä että koko sytytys-/ruiskujärjestelmä on död.

Pyörä on vieraalla talvivarastossa, joten räpläystunnit on vähän rajalliset + tilat on suht ahtaat niin ei pysty koko pyörää levittään sinne.
Olisiko teillä heittää kokemuksia / hyviä ideoita mistä tuota kannattaisi lähteä troubleshoottaamaan?

Bensapumpun liitin irti. Se tulee yleensä irroitettua tankkia nostaessa, koska se helpottaa toimenpidettä ja sen jälkeen jää laittamatta takaisin. Been there, done that.
 
Tankkia ei ole otettu irti, eli liitin varmaankin paikoillaan kun ennen talvijäähyä ajosta suoraan talliin meni. Toisekseen vaikka liitin olisikin irti, ei sen kiinnittäminen paljoa auta jos ei kerta releet edes naksu laittessa virrat päälle.

Ilmeisesti tuon BAS anturin saa ohitettua jotenkin, joten täytyy kokeilla sitä keinoa.
 
Se oli se 1 sekunnin riemu kun luulin kans syyn olevan siinä, mutta ei. Ei taida ees pyörittää starttia tappokytkimen ollessa päällä. Yritin myös rämpätä sitä kytkintä ees taas jos olis hapettunu tms.

Hieman on hakuammuntaa ulkomaan foorumeilta tuon vian etsiminen kun jokanen vastaavasta viasta kertova ketju on täynnä mutuilua, eli ei oikeen tiedä uskoa mihinkään. Jossain luki että ajovalot ei mene päälle jos BAS anturi luulee prätkän olevan kumos? Mulla kyllä pelas valot, vilkut ja kaikki muukin paitsi sytkä & ruokinta.

E: parissa muussa ketjussa kyllä oli että valot toimii jos BAS on baskana.
 
Viimeksi muokattu:
Tossa vielä kuva sähköistä. Engine stop rele siis ottaa plussan tappokytkimeltä ja maadoituksen BASin kautta, eli tarttee koittaa jumpata noi BASille menevät vihree ja puna/sininen karva.
 
Mittasitko jo tuleeko relelle sähköä kun laittaa virrat päälle?
Noin uusi honda niin siinähän voisi olla takuu voimassa? Jos brandtilta ostettu ja huollettu hondalla..
 
Täytyy selvittää takuu, mutta taitaa olla jotain ihmekautta suomeen tuotu koska suomenkielisessä huoltokirjassa ei käyttöönottopäivän kohdalla ole minkään liikkeen leimaa. Tai emminä tiä tarviiko se leima olla jotta takuu suomessa toimii.

Anyhow, en sitä ala minnekää huoltoon ite ainakaa raijaamaan ku se niin huonosti tonne sedanin takaluukkuun sopii...

E: ja en ehtinyt releitä tarkistaa kun ei eilen ollut mittaria eikä jumppilankaa mukana. Ruuvarilla kyllä naputtelin noita hereille josko olis jumittanu.
 
Viimeksi muokattu:
Mä kyllä veikkaisin että akku on paskana eikä anna tarpeeksi virtaa. Aika outoa jos se on ehjänä laitettu talviteloille ja nyt se on hajalla.

Itsellä oli samaa ongelmaa -03 600rr:n kanssa ja uusi akku auttoi.
 
No ainakin se oli laturin päässä tovin ja laturi näytti kyllä täyttä (eihän se toki mitään takaa akun todellisesta kunnosta). Akku on ollu ihan hyvässä kuosissa kyllä eikä ole oirehtinut tähän mennessä. Jaksoi myös pyörittää starttia todella kauan iloisesti ennenkuin rupesi hyytymään. Eli sen puolin tosi vaikee uskoa ettei sen vertaa olis potkua että nyt pumppua höräyttäisi.

MUTUA/arvailua: voi kai se olla että ECU:ssa on joku minimijännite jonka jälkeen sytkäpuoli ei aktivoidu, varsinkin kun startti kuormittaa ja samalla pudottaa jännitetasoa. Onko kellään enempi/vähempi faktaa tuosta?
 
MUTUA/arvailua: voi kai se olla että ECU:ssa on joku minimijännite jonka jälkeen sytkäpuoli ei aktivoidu, varsinkin kun startti kuormittaa ja samalla pudottaa jännitetasoa. Onko kellään enempi/vähempi faktaa tuosta?


Näin se on.Susuki pyöritti iloisesti,mut ei lähtenyt tulille.Työntämällä kuin palmun alta käymään.Uus akku ja nyt lähtee kahvastakin käymään.
 
Tjoo tai voisi kait koittaa vaikka auton akun avulla startata kun yksi ylimääräinen tossa on irtonaisena. Jos ei senkään avulla lähde niin sitten on varmaan jotain muuta mätää.
Takuu on ilmeisesti kunnossa mutta lähin valtuutettu huolto, Metura motors, ei valitettavasti ehdi hakee mopoo ennen ensiviikolla ja noutokaan ei tietty mene takuun piikkiin. Pakuakaan ei itseltä/lähipiiristä löydy niin ei omin voiminkaan tuota saa minnekään siirrettyä.

E: ja nyt sielä olis ulkona +8C varjos ;(
 
Viimeksi muokattu:
Hyviä ja huonoja uutisia.
Hyvät uutiset: Mopo lähti käyntiin.
Huonot uutiset: Nolottaa vähäsen (vaikka tosin teinkin ihan "oikein" vikaa etsiessä).

Koska takuu oli vielä kuukauden voimassa ja oma aikataulu turhan kiireinen pyörän roplaamiseen, ehdin jo sopia pyörän huoltoon viemisestä mutta eipä tarvinnut. Vika oli kuitenkin lopulta tappokytkimessä (ei, ei se ollut väärässä asennossa). Oli hapettunut sen verta että sitä piti vielä pari kertaa lisää naksauttaa. Tottakai sitä ite yritin naputtaa edestakaisin kymmeniä kertoja kun sitä ekana epäilin eilen ja vielä tänäänkin naksuttelin, mutta vasta kun Biketeamin huoltomies saapui pihaan hakeen pärrää (kiitokset vain heille mahtavasta palvelusta kun työmatkalla lupautuivat omalla autollaan hakemaan huoltoon :thumbup:) ja kultaisella kosketuksellaan vielä pari kertaa lisää naksutti tappokatkaisijaa niin alko releet napsua ja niinhän se hörähti vaivattomasti käyntiin. Ehkä ulos viileään tuominen kutisti kytkimen metallisia kärkiä juuri sen tarvittavan 0,01mm joka riitti "korjaamiseen".

Kuljen "Dorka" kyltti seljässä seuraavan viikon tästä hyvästä.
 
Heh, noh noita sattuu. Menikö muuten takuun piikkiin tuo magic touch-vierailu? :)
 
Kai se huoltomies pärjäs naurupalkalla.

Kotimatkallaan siinä poikkes kun sattu matkan varrelle tämä ja tosiaan itse ehdotti että noutaa sen pyörän siinä ohi mennessään, ei voi moittia joustamattomuudesta.

Mutta joo, tuskinpa tuo olis selvinny ite venkslaamalla ennenku olisin purkanu BAS-anturin ja koko oikeanpuolen kahvan.
 
Truuttaa sinne katkaisijaan nyt sitten WD-40:stä hieman. Vilkkujen yms katkaisijat/liitinpinnat kannattaa myös huoltaa tuolla aineella. Pikku ruiskaus WD:n ohuella pillillä vilkkukatkaisjan/starttinappulan yms sisuksiin, ja sitten muutaman kerran nappulan käyttöä eestaas estää tulevat murheet.

Syksyllä sitten sama huolto ennen pyörän talliin taluttamista. Näin välttyy todella pienellä vaivalla noilta hapettunutkontaktipinta- ongelmilta.
 
Viimeksi muokattu:
vma: joo tai sitten laittais ihan kunnollista tohon suunniteltua vaseliinia sinne ni pysyis pidempään.

scuuba: jep, mutta toisaalta mittailu ei olis auttanut sinänsä mitään, paitsi valitsemaan sen miltä puolen lähtee purkamaan ja purkamaanhan olisin lähtenyt kuitenkin siinä uskossa ettei se kytkintä eestaas rämppäämällä korjaannu.
 
Viimeksi muokattu:
Juujuu tottamaar ensi olisin mitannu releboxin päästä noi jännitteet ja piipannu BASin kautta tulevan maadoituksen ennenku summamutikas olisin alkanu purkaa tai jumpata kytkentöjä, mutta olis se silti ärsyttäny tuskailla tuon kans yhtää enempää näin jälkikäteen ajateltuna. Ja koska mahdollisuudet ropaamiseen oli rajalliset, olisin kuluttanu pari iltaa kahlaten netin foorumeita ja etsien potentiaalisia muita syitä, kuin tuo moottorirele-piiri. Tuntu noita pikaisella vilkaisullakin löytyvän jos jotain ongelmapesäkettä samoin oirein. Lisäksi oon jo jotenki tottunu siihen että kaikissa kulkuneuvoissani ilmenee kaikki ko. mallin tyyppiviat ensimmäisen kahden vuoden aikana, niin ei enää jaksa uskoa tämmösiin helppoihin ratkaisuihin.

Purkuhommiinhan toki joudun nytkin jos nuo kaikki kahvojen kytkimet käy läpi rasvaten.
 
vma: joo tai sitten laittais ihan kunnollista tohon suunniteltua vaseliinia sinne ni pysyis pidempään.

Turhaa hommaa yrittää keksiä pyörää uudelleen. WD40 (tai vastaava) on pitänyt nuo kontaktit toimivina vuosikymmenet tuhansissa ja tuhansissa pyörissä, ja ihan ilman turhia kahvojen purkamisia.

Toki, tässäkin tapauksessa on voimassa se ns. "omalleen saa tehdä mitä haluaa"- sääntö.
 
Back
Ylös