• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

750 ff sport -02

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja White
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

White

New member
Kaveri osti otsikon mukaisen pyörän. Aj. 25tkm.

Onko pyörässä tyyppivikoja tai muuta mitä kannattaa ottaa huomioon ? Millanen pyörä on käytössä yms. ? Kaikki mahdolliset kokemukset ja tiedot olisi tarpeen.

Njaah, taitais olla helpompi kun esittäisit itse tarkempia kysymyksiä. Nääs kun tuohon 'millainen se on käytössä' -asiaan on hiukan hankala antaa hyvää vastausta, sen verran omaperskohtainen asia kun se on.

Tuosta samaisesta mallista on kyllä useampikin ketju jo ennestään, eli niitä vastauksia löytyy varmaan montakin kun rupeat selaamaan noita aiempia ketjuja taaksepäin.

Ainoa tyyppivika joka tulee mieleen on tuo joissakin -02 -malleissa vuotamaan ruvennut takapytyn alatiiviste, mutta se ei ole kovin iso ongelma, ainoastaan veemäinen korjata itse, se kun vaatii pytyn nostoa ja näinollen koneen pudotuksen rungolta. Jos sitä ei siis teetä jollain ammattilaisella. Useimmiten tuo vuoto on kyllä jo korjattu takuuseen ja noilla kilometreillä olisi jo pitänyt tulla esiin, jos tuossa yksilössä olis sattunut se maanantaitiiviste olemaan.

Noin muuten se on ihan oiva menopeli ja yleensä tuon ikäiset on varsin timmissä kunnossa muutenkin. En nyt oikein osaa ilman kyssäreitä sen tarkemmin luonnehtia ko. mopoa muuten kuin että kivahan tuolla on ollut ajella, mukavan kevyt käsitellä ja kiva opetella mutka-ajoa. Etenkin nuo kivat mutkaiset maalaistiet on kivoja. Pitempiäkin reissuja on tehty, mutta se mukavuus on sitten taas omapreksohtainen juttu, kun ajoasento on tietty aika etukeno, mutta muuten varsin tilava.

Itse ajelin moisella -02 -mallilla (harmaa runko) 10tkm viime kaudella ilman huolen häivää ja kivaa oli. Yhden takarenkaan sain pilattua omaa tollouttani, siinäpä se kait on.
Ainoa murhe oli tuo kyseinen tiivisteen vuoto tuossa 10tkm:n kohdalla, mutta ei se ajoa haitannut, koska vuoto on aika pientä ja pienenee edelleen sopivilla öljyillä (15W50 kesällä). Nyt sekin murhe on korjattu ja pois päiväjärjestyksestä, ja mopotti muutenkin tip top -kunnossa.
Tuommoinen kone on aika kestävä, se kun ei ole mitään viimeisintä hi-tekkiä, joku 20tkm on vasta sopiva sisäänajo.
wink.gif

Elikkä eikun lueskelemaan vaan noita vanhempia ketjuja, sieltä löytyy jo paljon tietoa. Jos juuri moinen malli sinuakin kiinnostaa, niin privana voi pistää tarkempia kyssäreitä.
Täällä kun tahtoo muutenkin olla välillä vaarallista 'kehua' omia ajokkejaan.
tounge.gif

Itse ajelin viime kesän tuollaisella ss mallilla. Huolettomia kilometrejä kertyi n.8000. Muuta ei tarvinnut tehdä kuin öljyt vaihtaa pari kertaa, välttämättä ei olisi tarvinut kilometrien puolesta mutta teinpä vaan ihan tekemisen ilosta. Tuohan on tosiaan todellinen mutkatierassi, mitä tiukenpaa kurvia sen mukavampaa. Vähäisten tehojen vuoksi mutkista ulostulot voi suorittaa avaralla kaasulla pelkäämättä pyörän karkaamista käsistä.
Matkapyöräksi löytyy varmasti järkevämpiä vaihtoehtoja, mutta kyllä tuollakin matka taittuu. Yhden 500 kilsan siivun pyyhkäisin parilla tankkaustauolla eikä tuntunut missään.
Itse vaihdoin pois kun ajoasento ei oikein tehnyt hyvää selälle. Toiseksi alkoi himottaa hiukan tehokkaampaa laitetta alle.
Toisaalta jos tänne Ouluun saadaan se mp-rata tehtyä niin voisihan tuommoisen kilvettömänä ratapeliksi laittaa.

Ainoa tyyppivika joka tulee mieleen on tuo joissakin -02 -malleissa vuotamaan ruvennut takapytyn alatiiviste, mutta se ei ole kovin iso ongelma, ainoastaan veemäinen korjata itse, se kun vaatii pytyn nostoa ja näinollen koneen pudotuksen rungolta. Jos sitä ei siis teetä jollain ammattilaisella. Useimmiten tuo vuoto on kyllä jo korjattu takuuseen ja noilla kilometreillä olisi jo pitänyt tulla esiin, jos tuossa yksilössä olis sattunut se maanantaitiiviste olemaan.
Oikeastaan tuo oli osassa -01 valmistetuissa ongelmana. Osa näistä -01 valmistetuista on myyty -02 mallina. Tällainen tapaus on minullakin... Takapytyn juuri on lievästi öljyinen, muttei täydy siis lisätä, eikä se sotke paikkoja pahasti. Voisihan sen joskus silti laittaa kuntoon.

Pikkusportti on oikein kiva peli. Mulla ainoa todellinen ongelma on ollut liian vähän ajoa pari viime vuotta, eikä se taida parantua pyörää vaihtamalla, vai?

Ehkä ei, tai sitten ehkä parantuiskin, ainakin hetkeksi. Mene ja tiedä.

En sitten tiedä tuosta vuosimallirajasta tuon vuodon suhteen, sillä saattaahan se tiiviste prakata uudemmastakin, kuten mulla kävi, vaikka se ei kovin yleistä oliskaan. Omastani en tietty tiedä onko se lähtenyt tehtaalta -01 vai -02 mallina, mutta ainakin rungon väri on vaihtunut harmaaksi siitä -01 mallin kultaeloksoidusta. Eipä tuolla ole paljoa merkitystä, kun vuosimallit on teknisesti kait ihan samanlaisia.
Enivei, aika pikkujuttu, ei kannata säikkyä moisen takia, eikä sen osuminen kohdalle ole kovin todennäköistä noilla kilsoilla enää.

Back