Non nii ja herneet nenään heti, kun vaan hieman ihmettelee.. Hienojahan nuo Ducatit on ja kauniita kuin karamelli. Useampia malleja on tullut koeajettuakin muutaman kerran ja joskus ollut jopa osto mielessä. Ei ollenkaan paha, mutta ei nuo koeajamani kuitenkaan varsinaisesti säväyttäneet.
Siis ihmettelen vain ja edelleen sitä jos pyörä on 70 tkm jälkeen edellä mainittuja toimenpiteitä vaativassa kunnossa. Laatuhan on silloin ja suoraan sanoen todella syvältä. Melkein kuin kuussatanen Fiiatti 70-luvulta, 100 tkm ja sen jälkeen koneremonttiin. Ja joka katsastukseen kaikki nivelet ja jarrut uusiksi.
Ja jos näin tosiaan on, niin Ducatin nopeaa ja melkoista arvon laskua en enää ihmettelekään.
Ei tässä mitään sen kummempaa mollausta ollut mielessä. On tuossa nykyisessä Ässässänikin puutteensa ja miksen niitäkin arvostelisi. Satula on minulle liian kova, tankkikin saisi olla muutaman litran isompi. Kerran jätti jopa tielle, kun sivutuen kytkin hajosi. Nypyttää epämiellyttävästi pienissä nopeuksissa - korjautui tosin PC:n asennuksen jälkeen. Äänenvaimenninkin on viallinen, sillä ei kai muuten lähes joka ässään olisi vaihdettu Remusta, Laseria Akraa, sun muuta
Enkä voi sille mitään, että mielestäni K 1200 RS on hyvän näköinen. Jopa se kamala moottorimurikka on onnistuttu kätkemään sulavalinjaisten katteiden alle. Noista edellisen polven bemuista mielestäni parhaiten onnistunut muotoilu. Helvatin hyvä ja todella luotettava pyörä muutenkin, eikä tartte ihmetellä uskaltaako ostaa 70 tkm ajettuna..
K 1200 RS
Muokataanpa vielä vähän..
"Lyön vaikka kivekseni pantiksi että ducatilla (916) nauttii mutkapätkistä noin 976% enemmän kuin Bemarilla(K 1200 RS)."
- menetit juuri kiveksesi. K 1200 RS on maantiellä vakaa kuin luotijuna, mutta myös mitä mainioin mutkapätkillä. Nykyinen ässä on toki vielä parempi.
"Toisaalta matkailuun Bemari on varmasti järkevämpi (tunne jolla ei ole mitään tekemistä moottoripyöräilyn kanssa)."
- olet väärässä. Matkaa voi tehdä myös pikkuteitä pitkin ja niinpä aina teenkin, jos vaan aika ei ole kortilla. Nautinto tuolla oli taivutella alppiteidenkin mutkiin.
Tässä vanhemmassa Bemussa on hyvää myös muokattavuus. Jalkatappeja, ohjaustankoa ja satulaa säätämällä K 12 RS muuttuu sport-touringista lähes kyykyksi.
Bemun kone on hieman tehoton 1200 kuutioiseksi, mutta pienellä (muutaman satasen) virityksellä koneeseen saa 15-20 kaakkia lisää ja vääntökäyränkin aivan toisen malliseksi.
"Ja jos olet hankkimassa ensimmäistä pyörää, en suosittele 297kg:n kuivapainolla varustettua BMW:tä."
- olet erittäin oikeassa. K 12 RS ei todellakaan sovellu 1. pyöräksi. Se on painava pyörä, joka vaatii määrätietoiset otteet. Painoa ei tosin huomaa kuin paikallaan käsitellessä ja pienissä nopeuksissa.
Kuivapainoksi muistelisin kylläkin 285 kg, vai oliko se edes kuivapaino..
"Olen nimittäin päässyt vierestä naureskelemaan kun, ylpeä ensimmäisen MP:n omistaja kippaa uuden K 1200 RS:nsä kaupan pihaan."
- olenpa vastaavan tapauksen nähnyt minäkin, en tosin kaupan pihassa.
Ei jaksanut kaveri sitä edes yksin nostaa pystyyn, se oli varmasti nöyrä paikka.
- ei jaksa, jos tekniikka ei ole hallussa. Tarttee samantyyliset otteet kuin kuorma auton pyörää paikalleen laittaessa. Ja nousee jopa yllättävän helposti, harjoitusmielessä tuli kerran kokeiltua.