990 Superduke nakutusta

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jökke55
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Jökke55

New member
Moro, 990 superdukessa ilmennyt nakutusta jonka paikansin takapyttyyn. Nakutus kuuluu ainoastaan tyhjäkäynnillä kun kytkintä ei ole painetta. Häviää välittömästi kokonaan kytkintä painettaessa. Onko kellään samanlaisia oireita tai ideaa mistä voisi johtua?
 
Sylinterilä ei ole mitään tekoa kytkimen painamiseen. Vaikuttaa enemmän vaihdelaatikosta kuuluvalle äänelle.
 
Kiitos vastauksista, täytyy varmaankin ekana purkaa kytkimen puoli ja ihmetellä. Laittaa vaikka tänne video jos joku osaa auttaa tai antaa arvauksia.
 
Kuulostaa erittäin loogiselle selitykselle. Kytkimiin tulee kaikenlaisia helinöitä eri syistä kun osat kuluvat. Kytkinkorin vaimennusjouset löystyvät ym.

Niin ja onhan minulla Ducatikin.:D sitä voi talvella fiilistellä kun laittaa muttereita peltipurkkiin ja ravistelee.
 
Aiheutatta pientä naurua ja helpotusta huoleeni. Kiitos jälleen vastauksista. Päädyn siis jatkamaan kovia vetoja ja talvella puretaan kytkin atomeiksi:WAZAAP:
 
Aikoinaan kävin SMT paikkoja läpi värinöiden vuoksi, ja kytkimen pultit oli osittain löystyneet. Momenttiavaimella momenttiin, se koppahan on helppo avata.
 
Kellään hyviä ideoita? Ajelin Kuopiosta pikkuteitä Lappeenrantaan ja viimeiset 100km pyörä värisee yhä enemmän varsinkin perseosastolla. Kyllähän nämä värisee enemmän tai vähemmän, mutta tämän 5v omistaneena tiedän mitä normaali on. Koneesta ehkä kuuluu jotain poikkeavaa korkeammilla kierroksilla mutta pyörii kuitenkin normaalisti ja vastaa kaasuun. Tasakaasulla ihan kuin vähän takertelee ja tosissaan värisee paljon. Olen yrittänyt potkia takapyörän laakereita löytämättä kuitenkaan mitään selvää välystä. Eipä tuovarmaan selviä kun purkamalla, toivottavasti pääsee kotiin.
 
Kellään hyviä ideoita? Ajelin Kuopiosta pikkuteitä Lappeenrantaan ja viimeiset 100km pyörä värisee yhä enemmän varsinkin perseosastolla. Kyllähän nämä värisee enemmän tai vähemmän, mutta tämän 5v omistaneena tiedän mitä normaali on. Koneesta ehkä kuuluu jotain poikkeavaa korkeammilla kierroksilla mutta pyörii kuitenkin normaalisti ja vastaa kaasuun. Tasakaasulla ihan kuin vähän takertelee ja tosissaan värisee paljon. Olen yrittänyt potkia takapyörän laakereita löytämättä kuitenkaan mitään selvää välystä. Eipä tuovarmaan selviä kun purkamalla, toivottavasti pääsee kotiin.

Missäs kunnossa eturatas?
 
Ei ole kyllä koskaan sattunut kuin yksimukisissa kohdalle, mutta katsos ettei koneen pultit ole löysällä. Siitä seuraa ihan uuden luokan tärinät. On löystynyt äänenvaimentimen kiinnityskin joskus hassua tutinaa aiheuttanut.
 
Ketjuratas paketilla ajettu 5000 ja rasvassa on. Epäilen vahvasti jotain laakeria.

Vetoakselin laakeri? Jos vaikka ketjut menneet liian piukalle vaihdossa?

Tietty, kyllähän toi alkais pulputtamaan öljyä lävitse, kun tiivistekin happanee samalla, joten toivotaan, että ei. Kannattaa kuitenkin kurkata ja pyöritellä.

Tuosta vielä, että Scuuballa oli perseessä ihme värinöitä kesällä. Olikohan se sitten aika epätasaiseksi venynyt ketju, joka sen aiheutti (S1000RR). Aiheuttajaa etsittiin kissojen ja koirien kanssa.
 
Pitänee avata tuo kytkin vielä kokeeksi. Aamulla kytkin tuntui normaalia jäykemmälle, tietysti kylmä ja värinät ei olleet niin pahoja mitä illalla. Ehkä joku on korjannut vian yön aikana.. Vaihdan joka tapauksessa pyörän laakerit molempiin päihin ja tutkin vetopakan sekä toisioakselin laakeroinnin. Kiitos kommenteista.
 
Pitänee avata tuo kytkin vielä kokeeksi. Aamulla kytkin tuntui normaalia jäykemmälle, tietysti kylmä ja värinät ei olleet niin pahoja mitä illalla. Ehkä joku on korjannut vian yön aikana.. Vaihdan joka tapauksessa pyörän laakerit molempiin päihin ja tutkin vetopakan sekä toisioakselin laakeroinnin. Kiitos kommenteista.

Omassa SE:ssä oli vetopakan laakerit ihan loppu tuossa keväällä ja vaihtaminen ei huonontanut ajonautintoa.
 
Omasta kävin värinöiden vuoksi läpi: takarattaan uudet kumipuslat vanteeseen ja pultit, koneen ja kytkimen pultit, ja vähän yllättäen myös polttoaineensuodattimen vaihto myös paransi selvästi käyntiä.
 
Omasta kävin värinöiden vuoksi läpi: takarattaan uudet kumipuslat vanteeseen ja pultit, koneen ja kytkimen pultit, ja vähän yllättäen myös polttoaineensuodattimen vaihto myös paransi selvästi käyntiä.

Ketjut on tärkeässä roolissa tärinöiden kanssa.
Omassa oli rattaat ihan ok näköiset, ketjut ekana vaihtoon ja jumputus hävisi.
Jumputus/tärinä alkoi vasta noin 15-20min matka ajon jälkeen.tai kuski huomasi vasta sitten sen jumputuksen :paikallatuulee:
 
Back
Ylös