• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

999/749 polttimot?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja -Artsi-
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

-Artsi-

New member
Kertokaas pizzanpyörittäjät riisimopoilijalle millaisia polttimoita Ducce käyttää noissa 999:n ajovaloissaan? Onko halogeenit (H1, H7,...) vai mimmoiset tuikkukynttilät niihin on tungettu?
Myös käytännön kokemukset valaisukyvystä syksyn pimeydessä saattais olla kiintoisaa luettavaa, eli esim. tyyliin onko paremmat/yhtähyvät(huonot)/huonommat _kuin_ *missä*...

Valot ovat halogeenit H3 12V 60 W lyhyissä sekä pitkissä. Itse olen sitä mieltä, että minulla on ollut tasan yksi moottoripyörä, jossa olen pitänyt ajovaloja kohtuullisen hyvinä pimeällä ja se on Kawasaki ZX-9R, ei Ducati.

Jos ajatellaan pimeässä ajoa, sivuttaissuunnassa en ole saanut säädettyä Ducatin valoja näyttämään itseäni tyydyttävällä tavalla yrityksistä huolimatta. Ainoa milloin pimeässä ajaessa saa hetkellisen avun on, kun ajaa lyhyet päällä ja väläyttää valoja esim. ohitustilanteessa; tällöin lyhyet ja pitkät palavat samaan aikaan ja se jeesaa hieman. Pitkissä saisi olla enemmän tehoa. En usko, että ongelma on pelkkä valojen suuntaus.

Summasummarum: mielestäni valot ovat tavanomaiset, mitä yleensäkin tapaa monissa moottoripyörissä. Omakohtaisena kokemuksena ainoa kunnollinen valontuoja on ollut mainitsemani Kawasaki. Mutta tämä on vain minun kokemukseni asiasta.

Kiitos Nina vastauksesta, se oli 'valaiseva'.
Tuli mieleen että tuohon vaatimattomaan valaisukykyyn voisi olla lääkkeenä kytkeä lähivalo palamaan koko ajan, siis myös pitkillä. Melko simppeli juttu, vaikkapa erillinen kytkin ko. toiminnolle, jolloin sen saa halutessaan pois (lue = ratsiassa). Virransyöttökyky tietysti pitää varmistaa, riittääkö omien johtojen kautta vai tarviiko oman johdotuksen...
Ja saahan noita tehokkaampia polttimoitakin, esim. 80W kaukovalopoltin voisi olla hyvä ratkaisu. Edellyttää sitten taas riittävää kapasiteettia piuhoilta...

On käynyt mielessä nuo ihan samat toimenpiteet mitä ehdotit, mutta olen antanut asian olla toistaiseksi. Osittain ehkä siksi, että aika vähän tulee loppujen lopuksi ajettua aivan pilkkopimeällä. Osasyy voi olla myös oma laiskuus..

Kahdella sokealla pyörällä liikkeellä ollessa ihmisen mieli on keksinyt hätäpäissään muita konsteja parantaa näkyvyyttä pimeässä akuutin tarpeen niin iskiessä. Ja jos on oikein fiksu, kannattaa iltalenkki heittää kaverin kanssa, jolla on paremmat valot, joten pärjätty on näinkin.. toistaiseksi.  
biggrin.gif

Pieni korjaus: polttimot ovat tyyppiä HB3, eivät H3. Eli semmoiset kulmamallit, tunnetaan myös koodilla 9005.
Tämä selvennykseksi ettei kukaan jatkossa tilaile väärää rautaa huoltsikan tiskiltä...  
baaa.gif
Oikeassa olet, HB3 eikä H3 kuten kirjoitin. Täytyy vissiin alkaa oikolukemaan paremmin mitä kirjoitan. Yhden pukin löysin ja korjasin, pahempi jäi. Nyt tuli tehtyä sellainen moka, että pukki (joulusellainen) taitaa viedä lahjat tänä vuonna toisen kuusen alle. Paha, paha.

Siis eikö 999/749 valot toimikkaan niin että pitkien ollessa käytössä molemmat lamput palaisivat??? Kyllä noissa muissa ainakin molemmat lamput palavat pitkien ollessa päällä.

Varmaan palaa, mutta lyhkäset ei silti ole päällä. Pitkät ja lyhkäset on eri asia, kaikki 4 asentoa ei voi olla samaan aikaan päällä.
thumbs-up.gif

Ihan nyt selventääkseeni itselleni, siinä on kaksi lamppua joista toinen pitkä toinen lyhyt?? Ja lyhkästen ollessa päällä vain toinen lamppu palaa?? Pitkien ollessa päällä molemmat palaa, mutta toisessa pitkä toisessa joku muu... Vai onko HB3 polttimossa molemmat pitkä sekä lyhyt?? Vai palaako lyhyessä parkki (sekin lieneen erikseen...

Varmaan palaa, mutta lyhkäset ei silti ole päällä. Pitkät ja lyhkäset on eri asia, kaikki 4 asentoa ei voi olla samaan aikaan päällä.  
thumbs-up.gif
WTF? Mitkä neljä asentoa? Polttimot palaa yhtäaikaa mutta lyhkäset ei ole päällä...?  
omg.gif
På vinska ktoos, eli rautalangasta?

JP: HB3:ssa on vain yksi hehkulanka, ja 999:ssä parkki kokonaan erillinen.

Itse oletin että lyhyet valot sammuu kun vaihtaa pitkille, eli vaan jompikumpi noista umpioista on valaistu. Poislukien pitkien ohitusvilkku, jolloin molemmat palaa yhtäaikaa...? Vai onko asia niin kuin JP_455 mainitsi, pitkien ollessa päällä molemmat palaa?  
nixweiss.gif

Aaarghhh... Nina, talliin mars tarkistamaan! Ja noista pukeista en edes yritä ottaa tolkkua...  
tounge.gif

Itse oletin että lyhyet valot sammuu kun vaihtaa pitkille, eli vaan jompikumpi noista umpioista on valaistu. Poislukien pitkien ohitusvilkku, jolloin molemmat palaa yhtäaikaa...? Vai onko asia niin kuin JP_455 mainitsi, pitkien ollessa päällä molemmat palaa?
nixweiss.gif

Aaarghhh... Nina, talliin mars tarkistamaan! Ja noista pukeista en edes yritä ottaa tolkkua...
tounge.gif
Menee kohta oikeasti pukit sekaisin.. Tallissa on niitä on erinäinen määrä; on sinisiä, punaisia ja vaikka mitä. Olen käyttänyt punaisia, sopivat pyörän väriin. Sitten on vielä pukkeja kaalimaan vartijoina, joulupukkeja, kirjoitusvirhepukkeja jne. Menee pää ihan pyörälle. Ja juuh, tämä osio on täysin off-topic.

Noista valoista sen verran, että itseasiassa mopossa on kolme erillistä valoa: parkit, lyhyet ja pitkät. Parkki palaa aina, ajoit lyhyillä tai pitkillä. Ja kahdesta viimeeksi mainitusta palaa yksi kerrallaan paitsi valoja väläytettäessä, jolloin lyhyet ja pitkät palavat samaan aikaan (muistaakseni).
tounge.gif

nixweiss.gif

tounge.gif
Menee kohta oikeasti pukit sekaisin.. Tallissa on niitä on erinäinen määrä; on sinisiä, punaisia ja vaikka mitä. Olen käyttänyt punaisia, sopivat pyörän väriin. Sitten on vielä pukkeja kaalimaan vartijoina, joulupukkeja, kirjoitusvirhepukkeja jne. Menee pää ihan pyörälle. Ja juuh, tämä osio on täysin off-topic.

Noista valoista sen verran, että itseasiassa mopossa on kolme erillistä valoa: parkit, lyhyet ja pitkät. Parkki palaa aina, ajoit lyhyillä tai pitkillä. Ja kahdesta viimeeksi mainitusta palaa yksi kerrallaan paitsi valoja väläytettäessä, jolloin lyhyet ja pitkät palavat samaan aikaan (muistaakseni).
tounge.gif
Ompa typerästi tehty järjestelmä... Japseissa ainakin palaa pitkien päällä ollessa molemmat lyhyet sekä pitkät...

tounge.gif
:Dno niinhän se on, meni puurot ja vellit sekaisin.

Eli tuossa on tosiaan linssi, minkä kautta heijastetaan valokuvio. Umpioita on kaksi, ja lisäksi pieni parkkivalo.

Toinen umpio on pitkä, eli säädetty näyttämään ylemmäs, toinen lyhyt ja säädetty alemmas.

Kummankin linssin takana siis yksi hb3 polttimo, missä ei ole pitkiä ja lyhkäisiä erikseen, vaan vain yksi hehkulanka.

omg.gif
cool.gif

Ompa typerästi tehty järjestelmä... Japseissa ainakin palaa pitkien päällä ollessa molemmat lyhyet sekä pitkät...
Tää nyt on harmaata muisteloa menneiltä ajoilta mutta mielestäni ainakin joskus oli säädös jossa nimenomaan määrättiin _erillisten_umpioiden_ alla olevat lähi- ja kaukovalot toimimaan tällä tavoin, eriaikaisesti. Oisko ollu vielä niin että Bemarilla oli poikkeuslupa tähän sääntöön... siis kotilopuolella. Jos taas lähi- ja kaukovaloilla oli yhteinen lasi, tulkittiin tämä yhdeksi valaisimeksi ja silloin saipi palaa molemmat kaukovaloilla...
Tämä nyt siis myöhäis-nuoruuden de.. detonaation nakertamien muistisolujen tuotosta, miten lienee asianlaita nykyään.... liian laiska tarkistaan... sikspä tätä oikeastaan kyselinkin...  
baaa.gif

Ja pukeista tulikin mieleen että tarvitsen itseasiassa yhden minäkin. Vartijaa en kaipaa kun kaalimaatakaan en omista, jouluversio lupasi tulla tänäkin vuonna käymään, kirjoitusvihreitäkin minulla jo on mutta mopolle tars saada malli lankarullista_nostava. Saa tarjota, välillä ei väriä.

Tää nyt on harmaata muisteloa menneiltä ajoilta mutta mielestäni ainakin joskus oli säädös jossa nimenomaan määrättiin _erillisten_umpioiden_ alla olevat lähi- ja kaukovalot toimimaan tällä tavoin, eriaikaisesti.
Käsittääkseni tuota sääntöä ei ole ollut enää tällä vuosituhannella.

Back