Aamuinen näkyvyyden menetys

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja MarcusB
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

MarcusB

New member
Tänään aamulla lähdin prätkällä kohti stadia tuolta Porvoon itäpuoleiselta maaseudulta, n. klo 7:40 suurpiiirtein. Tuttuakin tutummat mutkat jne, ja hieno ajokeli (sadetonta, +9C, tyyntä). Tai niin minä luulin. Alle 2 km ajettuani tulin siihen samaan joka-aamuiseen mettästä peltoaukealle oikealle kaartuvaan alamäkimutkaan, ja menetin kaiken näkyvyyden aivan hetkessä. Visiiri oli aivan silmänräpäyksessä huurtunut täysin läpinäkymättömäksi, ilman mitään enteilyä (esim. hengitykseni ei ollut huurtunut sisäpinnalle ensin). Enpä muista monivuotisen motoristiurani aikana koskaan ennen kokenut mitään samanlaista, ja niinkin yllättävän hetkellistä (edes talvella ajettuani). No, sain tietenkin visiirin heti ylös eikä siinä sen kummempaa. Mutta olipahan silti vanhalle täysin uusi kokemus.

Onko teillä vastaavia kokemuksia?

/MarcusB

PS. Kypäränä Shoei Multitech ja visiiri ilman pinlockia (jota en voi käyttää kun sen kalvon yläraja aina osuu juuri silmieni näkökentän keskelle). Pinlokin asennus ylösalaisin ei myöskään ole ratkaisu, joten kikkoja otetaan kiitollisena vastaan. DS.
 
Vähän vastaavaa tuossa maanantaina Porvoosta Helsinkiin. Porvoon uudella tiellä näitä tuli kun pääsi aukeille metsästä. Visiiri ja peilit ihan kunnolla kasteen peitossa. Tuntui siltä kun aamukaste on nytten lämpimän kesän jälkeen vähän reippaampi kuin aikaisemmin. Kai tämä meidän ilmastonmuutos on nytkähtänyt eteenpäin jälleen.
 
On vastaavia kokemuksia. Pottana Raidi ykkönen ilman pinlockia. Nyt pinlockilla ei ongelmia.

Itsellä olosuhde on ollut aina suurinpiirtein samassa paikassa tultaessa työmatkalla mäennyppylän yli metsästä suojaiselle peltoaukealle. Korkeuseroa kartan mukaan viidensadan metrin matkalla kolmisenkymmentä metriä ja lopussa olevan nypyn ja mutkan vuoksi ei osaa ennakoida, vieläkin yleensä hidastan ellei lämmin tai tuulinen keli.

Kikkana se pinlock...ja sitä ennen sukkahousut kypärän yläosaan ettei reuna osu silmiin
 
Taitaapi nämä olosuhteet johtua lämpimähköistä ja sateisista päivistä yhdistettynä viileisiin öihin (= kosteus haihtuu päivällä, mutta heti auringon laskettua tiivistyy ja jää maan tasolle).

Espoon perukoilla on pari viime viikkoa ollut lähes joka ilta/aamu usvaa avoimilla paikoilla.
 
On kokemuksia samanlaisesta, toki tuo tapahtui jo 2002 elokuun loppupuolella ollessani ajamassa IBA-ajoa. Tosiaan ilman mitään ennakkovaroitusta visiiri ihan umpihuuruun, ja näkyvyys nolla. Kyllä siinä meinas hieman jännäkakkaa pukata pöksyyn, mutta onneksi sain visiirin auki ennenkuin tapahtui mitään pahempaa.

Silloin ei mitään pinlockkeja edes vielä ollut, mutta nykyisessä potassa (myöskin SHOEI Multitec) on molemmissa mukana tulleissa visiireissä pinlock kiinni, eikä parempaa kikkaa huurtumisen estoon ole  
thumbs-up.gif
 
......
Visiiri oli aivan silmänräpäyksessä huurtunut täysin läpinäkymättömäksi, ilman mitään enteilyä (esim. hengitykseni ei ollut huurtunut sisäpinnalle ensin). Enpä muista monivuotisen motoristiurani aikana koskaan ennen kokenut mitään samanlaista, ja niinkin yllättävän hetkellistä (edes talvella ajettuani). No, sain tietenkin visiirin heti ylös eikä siinä sen kummempaa. Mutta olipahan silti vanhalle täysin uusi kokemus.
Siis oliko se visiiri sisältä vai ulkoa ummessa?
Joka syksyhän kosteus pamauttaa ainakin täällä päin noissa rokkasumuissa visiirin ulkoa litimäräksi ja näkyvyys on kaputt.
 
Aamulla ihan sama juttu Hyrylän keskustassa. Kannattaa pitää se visiiri lukitsematta kiinni asentoon.
 
Siis oliko se visiiri sisältä vai ulkoa ummessa?
Joka syksyhän kosteus pamauttaa ainakin täällä päin noissa rokkasumuissa visiirin ulkoa litimäräksi ja näkyvyys on kaputt.
No sehän tässä yllättikin, kun oli sekä että. Ei sama tilanne kun jos ajaa sumuun/pilveen (esim alpeilla), vaan visiiri lämähti huurteeseen ulko- ja sisäpuolelta, ja aivan hetkessä. Eikä ollut sumua lähettyvilläkään.

/MarcusB
 
Siinä on vissiinkin ollut kosteamman ilman klöntti mihin olet ajanut ja klöntissä kastepiste vähän ylempänä kuin sun visiirin lämpötila. Ensin menee ulkopinta umpeen, sitten visiiri auki ja sitten onkin visiirin sisäpinta ummessa. Ei ole tommosta omalle kohdalle osunut, mutta takavuosina ajelin Tuusulanväylällä aamupakkasissa tiheään ja jäätävään pintasumuun. Ensin meni visiirin ulkopinta jäähän, sitten nopeasti visiiri auki, ja seuraavaksi oli silmälasit jäässä. Sitten kurkkimista lasien yli, mutta sumun vuoksi näki vain jonkun 20 metriä eteen muiden perävaloja ja vauhtia joku 80 km/h. Ei oikein tiennyt pitäisikö hidastaa vai eikö pitäisi, sumu meni onneksi ohi asiaa funtsiessa.
 
Mielenkiintoinen ilmiö, ja hyvä pitää mielessä toummoisenkin mahdollisuus! Jostakin kastepiste-systeemistähän tuo johtuu, eli ilman kosteus ja ilman lämpötila muuttuivat juuri tuossa metsästä aukealle kohtaa.
 
Pari viikkoa sitten torstai-aamuna kävi lähes samalla tavalla, yhtäkkiä olin keskellä hernerokkasumua. Se oli ihan käsikopelolla ajamista.
Mulla on myös Shoei Multitech ja pinlock. Silti visiiri meni aivan tukkoon ulkoapäin, sormella piti vetäistä huurut pois hyvinkin tiuhaan. Kokeilin ajaa visiiri auki, huono homma, se sumu oli sitten silmälasien pinnoissa! Jonka seurauksena piti ottaa välittömästi linkkupysäkille putsaamaan. Sisältäpäin visiiri ei ole huurtunut kertaakaan.
 
Back
Ylös