• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Äänekäs Daytona 675

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja TMD106
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

TMD106

New member
Daytona 675, 2006, ajettu n.13000km, viimeaikoina lähes pelkästään radalla. Laite on täysin vakio, alkuperäinen putki. Motoparkin ohiajomelu maalisuoralla oli n.100dB 27.09.2010. Samaan aikaan radalla oli kaksi Ducatia joten mittausvirheestä tuskin on kysymys. Palaakohan sieltä vaimentimesta jotakin pois reippaamman kaasunkäytön seurauksena? Ääni on kyllä korvakuulollakin koventunut tänä kesänä. Onko kellään kokemuksia Leo Vincen sliparista melutason suhteen, killerillä varustettuna? Oval Alu olisi aika edullinen.

Tulipahan jälleen kerran todettua että "voorumeilta" on turha kysyä mitään asiallista. Kysymykset ilmeisesti pitää liittyä esim. kilpitelineeseen, äänien koventamiseen, nopeusrajoituksiin ym. muuhun lapselliseen. Luulisi noita Leon slipareita jollakin olevan käytössä kun ovat myyjitä loppuneet.

Äänen koventuminen itsekseen vakioputkella noilla kilometreillä ei ole ihan normaalia. Ei niissä yleensä ole niin nopeasti muuttuvia osia. Tilanne on toinen jälkiasennusputkissa, joissa käytetään villaa. Sen vaimennusteho heikkenee käytön myötä.

Olisko katti palanut, sellainenhan siellä vakioputkessa kaiketi on.

Killerillä varustettu slipari uusine villoineen epäilemättä korjaa tilanteen, joksikin aikaa.

Olen muuten omassakin pyörässä pistänyt merkille äänen koventumisen tänä kesänä, mutta pitänyt sitä Akran villojen 'kuoleentumisena' 30tkm ajon jälkeen. Radalla tuntui erityisesti ääntä piisaavan.

Tulipahan jälleen kerran todettua että "voorumeilta" on turha kysyä mitään asiallista. Kysymykset ilmeisesti pitää liittyä esim. kilpitelineeseen, äänien koventamiseen, nopeusrajoituksiin ym. muuhun lapselliseen. Luulisi noita Leon slipareita jollakin olevan käytössä kun ovat myyjitä loppuneet.
Yritän lukea rivien välistä. Aika turhaa alkaa itse lämmetä jos harvinaiseen pyörämalliin ei saa jollakin forumilla syksyllä välitöntä vastausta. Aika moni voisi vuorollaan mennä peilin eteen pohtimaan asiaa...

Triumph on jo tehtaalta lähtiessään äänenvoimakkuudeltaan ihan rajoja hipoen hyväksytty. Sen vuoksi eri mallien ja lisävarusteputkien e-tyyppihyväksyntöjä on haettu milloin Kreikasta milloin Maltalta. En nyt muista mistä 675 Daytonan hyväksyntä on haettu.

Onko pyörä ollut itselläsi uudesta asti? Jos se on tuo 2006 niin senikäinen kyykky on voinut olla jo muutamalla käyttäjällä eikä olisi mikään ihme jos joku olisi rälläköinyt vaimentajan auki ja "keventänyt" sisuskaluja.

Tuota...ei se Leo Vincellä ainakaan hiljene
blush.gif
!

Uutena olen ostanut, ensimmäisenä siinä oli se Triumphin not for road use slipari. Siinä vasta hirvittävä meteli oli joten vaihdoin vakioputken takaisin n.4000km ajon jälkeen. Eihän sillä
vakiovaimentajalla ole kuin 9000km ajettu. Saattaahan se japanilaisiin verrattuna olla harvinainen mutta kyllä niitä nyt kuitenkin aika runsaasti on myyty. Olen asiaa tutkittuani päätynyt hankkimaan uuden tai vähän käytetyn alkuperäisen vaimentimen. Sen jälkeen voin laittaa nykyisen putken remonttiin/villoitukseen?

Omassa oli TOR-pönttö paikoillaan ja sen kanssa ääni koveni selkeästi n. 15-18tkm välillä. Kun myin pyörän pois n. 22tkm ajettuna, olivat äänet todella orgastisen ja metallisen repivät korkeilla kierroksilla, vieläkin vituttaa kun joutui luopumaan...

Samaa olen huomannut -06 sprint st.n putkessa et on alkanut ääni kasvamaan.Ajettu kuitenkin yli 40,ja pakokaasun haju viittaa et ois katti palanut muusiksi
ghostface.gif

Näkyy ne kilometrien myötä suurenevan äänet monissakin. Oma Bemu 50 tkm mittarissa vakioputkella ja äänet on aika selkeästi koventuneet.

Herää tästä asiasta sellainen ajatus että nämä moottoripyörien katalysaattorit eivät ole kovin pitkäikäisiä. Varsinkin reipas rata-ajo pienemmissä 600 --- 675 kokoluokissa kypsyttänee ne nopeasti. Asialla ei olisi muuten niin merkitystä mutta kun näiden ratojen melurajoille ei mitään mahda. Varsinkin Motoparkissa on huomattavasti enemmän tilaa normaalipäivinä. Olisi saatava putki ilman kattia mikä kuitenkin olisi riittävän hiljainen.

Mulla oli tuommoinen Leovincen alumiinislipari Speed Fourissa aiemmin ja se oli kyllä oikein hiljainen killeri paikallaan. Ei tullut mitattua, mutta korvakuulolta veikkaisin, että samaa tasoa oli äänet vakioputken kanssa. Eikä se mahdottoman äänekäs ollut ilman killeriäkään. Ehdottomasti sivistynyt valinta.

Back