ABS-jarru tutkimus

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja honsuya
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

honsuya

New member
Moi
Löysinpä mielenkiintoisen tutkimuksen USA:sta "Insurance Institute for Highway Safety", tutkimuksessa vertaillaan moottoripyörä ja maxiskootteri onnettomuuksien suhdetta pyörillä joissa ei ole / pyöriin joissa on ABS-jarrut.

Melkoisen suuria eroja ovat tutkijat saaneet verratessaan vakavien onnettomuuksien (fatal) suhdetta toisiinsa - ABS-jarruilla varustetuilla pyörillä on 38% pienempi onnettomuusriski.
Mahtaako tämä näkyä pian myös vakuutusmaksuissa?

Lue täältä koko tutkimus:
http://www.iihs.org/research/topics/pdf/r1110.pdf
 
jeps..samaten ku tuossa ite tutkailin niin kokonaan jarruttomille ei sattunut ainootakaan kuolemaan johtanutta onnettomuutta! pitäsköhän ne vapauttaa maksuista kokonaan?

tutkisvat ihan muita asioita amerikois ku apseja..jarrutuksen aloittamisesta ajoissa vois aloittaa
sad_orig.gif
 
Meillä on näkynyt jo pidemmän aikaa vakuutusmaksussa > 5% "turvallisuusalennusta" ABS jarruista (ei nyt mitään hirveän isoa summaa tee, kun on täydet bonukset jo kasassa, ehkä noin 20 euroa alennusta/vuosi).
 
Ehkä sitä pyörissä nyt eletään sitä samaa aktiivisen (ja passiivisen) turvallisuuden vaihetta kuin autoissa reilut 10v sitten. Tuolloinhan ABS ei tosiaan ollut vielä mikään yleinen varuste autoissa ja siksi siitä vak.maksuissakin sai alennusta. No sittemmin se on yleistynyt, vak.alennukset poistuneet ja tehneet EU-alueella siitä jopa uusiin autoihin pakollisen varusteen
thumbs-up.gif
No tällä hetkellä elellään auto-puolella ehkä ESC:n kanssa about samaa alkuvaihetta ja ovathan nuo jo sitä ihan pakolliseksikin kaavailleet 2011 alkaen
062802jumpie_prv.gif


Minun mielestäni on vain hyvä että samaa turvallisuusajattelua on vihdoinkin tulossa myös mp-puolelle. Varmaan vielä kuitenkin menee jokunen vuosi ennen kuin ABS yleistyy, saati että siitä pakollinen tulisi. Ja onhan tuolta passiivisen puolelta jo mm. Honda kokeillut Gold Wingissään airbagiakin
thumbs-up.gif
 
jeps..samaten ku tuossa ite tutkailin niin kokonaan jarruttomille ei sattunut ainootakaan kuolemaan johtanutta onnettomuutta! pitäsköhän ne vapauttaa maksuista kokonaan?

tutkisvat ihan muita asioita amerikois ku apseja..jarrutuksen aloittamisesta ajoissa vois aloittaa
sad_orig.gif
En nyt jaksanut tuota tutkimusta lukea, mutta en pistä hanttiin loppupäätelmän kanssa. En jaksa ymmärtää juputusta ABS:ia vastaan. Mikä niissä on ongelma? Joo, tiedän painonlisäyksen ja hinnan, mutta onko jotain perustavampaa? Itse pari vuotta ABS-pyörällä ajaneena en ole ongelmia havainnut. Sen sijaan tehokkaan jarrutuksen tekemisen kynnys on alentunut, tuleepa usein treenattua ihan huvin vuoksi, koska se on helpompaa.
 
Hienoa, että saamme tänne tuollaisia älyllisesti fiksuja ja "kokeneita" henkilöitä antamaan rakentavaa ja älyllistä palautetta meidän ABS-jarrukeskusteluun - kiitos vaari.

Itse vain hieman yli 30v pyöräilleenä olen vuosien kuluessa havainnut erilaisia asioita, joissa ei ennakoivalla jarrutuksella ole mitään merkitystä, koska tilanne tulee eteen niin nopeasti.

Metsän suojasta kun tulee eteen hirvi, peura, poro tai vaikkapa kettu niin se ennakoiva jarrutus on ollut ja mennyt jo - silloin eletään vaistojen varassa ja jos ei tarvitse alkaa miettimään jarrutehon säätöä jalalla tai käsillä niin tilanteessa on paljon suurempi mahdollisuus selvitä vaurioitta, koska jarrut voi lyödä pohjaan ja samalla yrittää väistää edessä olevaa kohdetta.
Samoin, kun kolmion tai pysähtymismerkin takaa tuleekin se pappa autolla eteen ja asvaltti on märkä - silloinkin ennakoiva jarrutus on jo mennyt.
Paniikissa suurella osalla motoristeja ne jarrut lukittuu ja silloin ...se on menoa. No, näitä esimerkkejä nyt on vaikka kuinka paljon, pääasia että ymmärtää asiayhteyden.

Sateinen asvaltti, syksyn lehdillä kyllästetty asvaltti, hiekkainen kohta asvaltilla, tai vaikkapa hiekkatie on oivia paikkoja mennä kokeilemaan paniikkipysäystä normaalijarruilla / ABS-jarruilla, sekä suoralla tiellä että mutkissa.
Tällainen jarrutustilanne nimittäin tulee eteen ennemmin tai myöhemmin kaikille paljon liikkuville motoristeille. Itse esim. yhtä sadesäällä tapahtunutta porokolaria vierestä seuranneena (ja ilman kontaktia selvinneenä), voin sanoa että jos kaverin hd:ssä olisi ollut ABS-jarrut niin kolarin vauriot eivät olisi olleet niin musertavat ja ehkä siinä tilanteessa olisi kyetty jopa välttämään kolari.

Pystyykö ihminen ennakoimaan kaikki eteen nopeasti ja yllättäen tulevat tilanteet? Minun mielestäni ei pysty, toki vauhdin pitäminen tilanteen mukaisesti riittävän alhaisena auttaa asiaa - mutta mikä on riittävän alhainen tilannenopeus eri teillä liikkuessa?

Olen aivan varma, että mikäli autoissa olevat ABS-jarrut olisi koettu turhiksi, niin niitä ei nykyautoissa enää olisi vakiovarusteena. Siitä olen myös aivan varma, että tuo samainen lisävaruste tulee olemaan vakiovaruste myös kaikissa hyvissä/laadukkaissa uusissa mp:ssä ja maxeissa aivan lähiaikoina.
 
Kunhan ABS vielä hieman kehittyy (=keventyy/halventuu) voisin jopa ottaa pyörääni sellaisen järjestelmän, jonka saa halutessaan kytkettyä pois päältä.
 
Kunhan ABS vielä hieman kehittyy (=keventyy/halventuu) voisin jopa ottaa pyörääni sellaisen järjestelmän, jonka saa halutessaan kytkettyä pois päältä.
Joo, eihän tuollaisesta poiskytkennän mahdollisuudesta haittaa ole, mutta veikkaisin itselläni ja monella muullakin käyvän kuten auton automaattivaihteistolle, jossa on käsinvalintamahdollisuus. Muutaman kerran kun kokeilee, niin toteaa automatiikan itseä etevämmäksi.
 
Hienoa, että saamme tänne tuollaisia älyllisesti fiksuja ja "kokeneita" henkilöitä antamaan rakentavaa ja älyllistä palautetta meidän ABS-jarrukeskusteluun - kiitos vaari.

Itse vain hieman yli 30v pyöräilleenä olen vuosien kuluessa havainnut erilaisia asioita, joissa ei ennakoivalla jarrutuksella ole mitään merkitystä, koska tilanne tulee eteen niin nopeasti.

Metsän suojasta kun tulee eteen hirvi, peura, poro tai vaikkapa kettu niin se ennakoiva jarrutus on ollut ja mennyt jo - silloin eletään vaistojen varassa ja jos ei tarvitse alkaa miettimään jarrutehon säätöä jalalla tai käsillä niin tilanteessa on paljon suurempi mahdollisuus selvitä vaurioitta, koska jarrut voi lyödä pohjaan ja samalla yrittää väistää edessä olevaa kohdetta.
Samoin, kun kolmion tai pysähtymismerkin takaa tuleekin se pappa autolla eteen ja asvaltti on märkä  - silloinkin ennakoiva jarrutus on jo mennyt.
Paniikissa suurella osalla motoristeja ne jarrut lukittuu ja silloin ...se on menoa. No, näitä esimerkkejä nyt on vaikka kuinka paljon, pääasia että ymmärtää asiayhteyden.

Sateinen asvaltti, syksyn lehdillä kyllästetty asvaltti, hiekkainen kohta asvaltilla, tai vaikkapa hiekkatie on oivia paikkoja mennä kokeilemaan paniikkipysäystä normaalijarruilla / ABS-jarruilla, sekä suoralla tiellä että mutkissa.
Tällainen jarrutustilanne nimittäin tulee eteen ennemmin tai myöhemmin kaikille paljon liikkuville motoristeille. Itse esim. yhtä sadesäällä tapahtunutta porokolaria vierestä seuranneena (ja ilman kontaktia selvinneenä), voin sanoa että jos kaverin hd:ssä olisi ollut ABS-jarrut niin kolarin vauriot eivät olisi olleet niin musertavat ja ehkä siinä tilanteessa olisi kyetty jopa välttämään kolari.

Pystyykö ihminen ennakoimaan kaikki eteen nopeasti ja yllättäen tulevat tilanteet? Minun mielestäni ei pysty, toki vauhdin pitäminen tilanteen mukaisesti riittävän alhaisena auttaa asiaa - mutta mikä on riittävän alhainen tilannenopeus eri teillä liikkuessa?

Olen aivan varma, että mikäli autoissa olevat ABS-jarrut olisi koettu turhiksi, niin niitä ei nykyautoissa enää olisi vakiovarusteena. Siitä olen myös aivan varma, että tuo samainen lisävaruste tulee olemaan vakiovaruste myös kaikissa hyvissä/laadukkaissa uusissa mp:ssä ja maxeissa aivan lähiaikoina.
Daa..muistuupa mieleen täs jokusia vuosia sitten suomen turuus. kattelin ku eräs kotilo kääntyi toisen eteen. ja toinen tempas kylkeen. no tietysti kääntyjän vika, mutta tällä kylkeenajajalla oli reilu viiskymmentä metriä aikaa jarruttaa ja jarruttikin, mutta hieman sohjoinen keli niin jarrutus vain venyi ja venyi kylkeen ja pokx!
Muista elävästi ku hoin mielessäni, aitiopaikalla seuratessani,,väistä, väistä, mutku ei niin ei.

Kaverin eka kommentti, se vain meni suoraan vaikka jarrutuin minkä pystyin..vaikka oli apsit!

Kaveri teki sen minkä pystyi ja oli neuvottu. Tiukassa paikassa jarru pohjaan ja antaa apsin hoitaa hommansa! hieno vehe, muttaku se ei osaa väistää.

en ole koskaan sanonut ettei apseista olisi hyötyä tumpeloille, mutta sitä vastaan olen aina kritisoinut kun näitä hilanvitkuttimia tarjotaan kulkuvälineisiin, markkinoimalla niitä turvallisuutta lisäämällä. unohdetaan perusasiat, oikea jarrutus, liikenteen seuraaminen väistö jne. istutaan idioottina ja painetaan jarrua. annetaan tekniikan hoitaa hiommat, siirretään vastuu jollekkin muulle kuin kuin itselle..liukkaalle kelille, poroille, hirville, menninkäisille jne.

mää mitään ymmärrä, mut vierestä taas seurannut mitä tekee ihmisen perustaidolle kun ympätään oikein helvatusti tekniikkaa avuksi. peruskäsittelytaito katoaa.

toki apsien huyty on siinä ettei tarvitse ajatella ajaessaan mitä jos tulee tiukka paikka. saa ajaa surutta tumpelokin kun on apsi joka pelastaa.
itse ajan tällähetkellä ( tai kun tuo valkoinen töhnä katoaa) apsittomalla pyörällä ja kokoajan joutuu olla skarppina jarrun kanssa ja muutenkin pitää mieles, entä jos tulee tiukkapaikka?
oishan se kiva ku sais vain ajatella ilman moisia murheita, muttakun ei haluu..haluu ite hoitaa homman toistaseksi ja syyttää itteä jos pieleen menee.
ku mä en edelleenkään usko et ne porot ymmärtää olla säikyttelemättä jos pyörässä ois apsit.

tuo esimerkkisi..voi lyödä jarrut pohjaan  ja samalla väistää?
toimiiko se myös pyörässä? kertokaa joku..mä en ole uskaltanut vielä kokeilla
shaun.gif


ps..tos turkulaises kylkeen ajos hommas ei ois käynyt kuinkaan jos ois ollut tavalliset jarrut..ois mennyt pyörä lukkoon ja jarruttanut kokoajan, todennäköisesti kyntänyt ittesä sojon läpitte sulaan asfalttiin ja pysähtynyt jo ennen törmäystä.ehkä..

pss..sorppa..en todellakaan huomannut et tää oli teidän keskustelu.kas ku ei tule katsottua sen tarkemmin..valittelut  
bowdown.gif
 
Toisille se on vaan niin iso kynnys myöntää, että kone osaa hoitaa jarruttamisen paremmin siinä vaiheessa, kun kuskilla on kädet täynnä muutakin, mm. pystyssä pysymisestä ja mahdollisesta väistöstä huolehtiminen.

Äärimmäisen yllättävässä tilanteessa on myös todella vaikeaa toimia täsmälleen oikein, kun esim. reaktioaikaa ei oikeastaan ole. Muutenhan se tilanne ei edes olisi todella yllättävä. Juuri tämä on se pointti;
kyllä sitä moni jarruttelee jossain ajoharjoitteluradalla hienosti, mutta tilanteet on pääpiirtein ennalta arvattavissa ja yllätysmomentti puuttuu. Haluaisin nähdä sen Macgyverin, joka jossain sadekelillä tai muuten vaihtelevalla kitkalla vielä päihittää absin sillä hetkellä. Ne tyypit on oikeasti harvassa, enkä ainakaan itse lukeudu siihen joukkoon.

Ajoin pyörällä n. 15 vuotta ilman abseja, pari vuotta sitten tuli hankittua eka absillinen (olin kyllä kokeillut niitä mp:ssä jo aiemmin) eikä ainakaan itselläni ole paluuta vanhaan.

Toki he, jotka lujasti luulevat hanskaavansa aina kaiken joka ikisessä tilanteessa, voivat jatkossakin tehdä ihan omat valintansa, kuten me kaikki teemme
 
Kyllä mä ainakin jarrutan sillai ku ei olis absei... tulee jotenki vaistomaisesti. Tosin pari kertaa ku on auto kurvannu eteen niin on siitä tunnustelusta huolimatta alkanu peräpää kolisemaa kun on absit ottanu kiinni. Autolla ihan sama juttu. Ehkä en ole tottunut siihen että ei ne kuitenkaa mee lukkoon kun on aina ennen ollu lukkiutuvat jarrut autossa ja mopossa. En edes uskalla testata etupään abseja ku ylihän siitä lentää jos sen kuivalla asfaltilla tekee.
 
Toisille se on vaan niin iso kynnys myöntää, että kone osaa hoitaa jarruttamisen paremmin siinä vaiheessa, kun kuskilla on kädet täynnä muutakin, mm. pystyssä pysymisestä ja mahdollisesta väistöstä huolehtiminen.
Tuskin tätä on kukaan koskaan kiistänyt.
siitä joskus ollut puhetta kuinkausein tollanen apsijarrullinen joutuu tilanteeseen johon apsiton ei.

Kaksi kysymystä esitän..

1)Eli kuinka moni edelleenkin harjoittelee aktiivisesti tehokasta jarrutusta ja väistöä vaikka omaakin apsipyörän?

2) Kuinka moni uskaltaa jarruttaa kuivalla asfaltilla niin jotta apsi alkaa toimimaan etusessakin? Eli kuinka moni käytännössä on testannut kuinka ne apsit toimivat/tuntuvat?

Ollaanpa sitte rehellisiä kans...
 
Taitamattomalla risteyksessä etupää "nykinyt" irtohiekalla sivusuuntaan. Vahingossa, kait. Itse en edes tiedä missä nopeudessa se kytkeytyy pois? 20 vai 30 km/h?

Itselle oli vaan itsestään selvyys, että abs pitää olla, koska tunnistan oman osaamistasoni. Mutta mitä perusteluja ovat hinta ja paino jutut? Oma pyöräni ei paina esitteiden mukaan yhtään enempää tai vähempää abs:eilla?
 
No olihan viime keväänä yksi pitkä harjoittelujakso. Eka mopoa isompi värkki ja näin päälle nelikymppisenä. Työntöohjausta treenattiin niin kauan, että se tulee selkärangasta. Ja tietenkin jarrutusta myös. Hartaasti ja sitten vielä sama jarrutreeni kakspäällä. Sama kuvio samassa järjestyksessä taas tänä keväänä. Jotta pääsee taas ensi talvenakin tänne kirjoittelemaan.

Ei se abs mitään mun puolesta tee, mutta toivottavasti joskus jeesaa vähän. Tämä on mun lähtökohta.
 
En edes uskalla testata etupään abseja ku ylihän siitä lentää jos sen kuivalla asfaltilla tekee.
Mun ymmärtääkseni juuri tämän vuoksi ABS mp:ssä onkin ollut huomattavasti haasteellisempi toteuttaa kuin autossa - autot harvemmin heittää mitään stoppieta, etusella "keulimista"
tounge.gif
Voin toki olla väärässäkin, mutta käsittääkseni mp:ssa ABS huolehtii myös siitä ettei se takanen nouse ilmaan liiaksi. Ja mistäkö se compuutteri sen muka huomaa? Niin kauan kun takanen on tantereessa, se alkaa pyörimään heti kun vain jarru hiukka höllää. Vaan kun ollaan ilmassa, ei tuo takasen pyörintä alakkaan => systeemi höllää hiukka keulasta ja taas on takanen turvallisesti maan kamaralla
cool.gif
 
En edes uskalla testata etupään abseja ku ylihän siitä lentää jos sen kuivalla asfaltilla tekee.
Ei muuten lennä! Tai ainakaan minä en lentänyt kun vedin/painoin etuset ja takaset VOIMALLA pohjaan, kun kauris pomppasi eteen! Tässä sitä vielä näpytellään.....
Eedit: Mopona oli FJR ja Porkkalantiellä.... juu jatkakaa vaan...
 
Kaksi kysymystä esitän..

1)Eli kuinka moni edelleenkin harjoittelee aktiivisesti tehokasta jarrutusta ja väistöä vaikka omaakin apsipyörän?

2) Kuinka moni uskaltaa jarruttaa kuivalla asfaltilla niin jotta apsi alkaa toimimaan etusessakin? Eli kuinka moni käytännössä on testannut kuinka ne apsit toimivat/tuntuvat?

Ollaanpa sitte rehellisiä kans...
Olisit nyt lukenut noita aiempia viestejä.

1. Kerroin harjoittelevani täysjarrutusta usein ihan huvikseni, koska se on ABS:lla helppoa verrattuna lukkiutuviin.

2. Sitähän juuri harjoittelen. Kahva pohjaan ja hellätään vasta kun vauhti on pois. Ei nouse takapyörä, edes alamäessä. Jossakin toisessa pyörässä voi nousta, eli erojakin on. Mulla se tuntuu vaan pysähtyvän kuin liimaan ja jarrutusmatkakin on testien mukaan aivan markkinoiden lyhyimpiä.

Kuivalla ja puhtaalla asfaltillahan ABS-jarrutus on helpoin. Sitten kun lisätään vähän hiekkaa ja/tai vettä jne, menee hankalammaksi, mutta tavallisilla jarruilla se vasta hankalaa onkin.

Kirjoituksistasi selviää se tavallinen kokemuksen puute asiasta.
 
Kaksi kysymystä esitän..

1)Eli kuinka moni edelleenkin harjoittelee aktiivisesti tehokasta jarrutusta ja väistöä vaikka omaakin apsipyörän?

2) Kuinka moni uskaltaa jarruttaa kuivalla asfaltilla niin jotta apsi alkaa toimimaan etusessakin? Eli kuinka moni käytännössä on testannut kuinka ne apsit toimivat/tuntuvat?

Ollaanpa sitte rehellisiä kans...
Vastaukseni

1)Eli kuinka moni edelleenkin harjoittelee aktiivisesti tehokasta jarrutusta ja väistöä vaikka omaakin apsipyörän?

Noita tulee ainakin itselläni absipyörällä treenailtua paljon enemmän kuin ei-absillisella tuli. Varsinkin, jos on jotain hiekkaa, lehmänsitä taikka naftaa tienpinnalla, niin normaalijarruilla rupesi hieman jännittämään oikeasti kokeilla, mitenkä pysähtyy. Absien kanssa on helppo haeskella sitä kohtaa, missä ne alkaa puuttumaan peliin (optimihan olisi, että pystyy pitämään jarrupaineen koko ajan sellaisena, ettei systeemin tarvitse sitä vapauttaa). Varsinkin yhdistettynä nopeaan väistöön normaalijarrullinen peli kimpoaa lapasista paljon helpommin, siksi veikkaan, että se rajojen etsiminen jää useimmilla meistä paljon vähemmälle. Ja toki aina pitää varmistaa, ettei ole ketään takana, eikä oikeastaan tulossa vastaankaan, ennen kuin alkaa moisia tekemään.

2) Kuinka moni uskaltaa jarruttaa kuivalla asfaltilla niin jotta apsi alkaa toimimaan etusessakin? Eli kuinka moni käytännössä on testannut kuinka ne apsit toimivat/tuntuvat?

Olisiko peräti nyt paikallaan yksi vastakysymys: oletko ikinä ajanut abs-jarrullisella pyörällä? Tokihan se vaatii ensialkuun hieman totuttelua, mutta ei etupään absin saaminen toimintaan ole sinänsä juttu eikä mikään, edes kuivalla. Ennen kuin hankin abs-pelin, niin harjoittelin usein myös etupään lukitsemista kuivalla suoraan ajaessa, sekään ei ole mikään taikatemppu, vaatii lähinnä yhden rajun ´nyppäyksen´ etujarrukahvaan, ja pitää tietenkin myös älytä vapauttaa eturengas, ennen kuin pyörä on kyljellään. Tuollaista rajua äkillistä jarrun käyttöä harvemmin toisaalta uskalsin esim. märällä tai muuten vaihtelevalla pidolla kokeilla, kun taas absien kanssa sitä voi testata vaikka missä ja halutessaan vaikka monta kertaa päivässä.

Abs ei yksinään tietenkään pelasta ketään, ennakoiva ajotapa pelastaa. Mutta tiukassa paikassa se voi kyllä olla korvaamaton lisäturva.
 
Back
Ylös