Hienoa, että saamme tänne tuollaisia älyllisesti fiksuja ja "kokeneita" henkilöitä antamaan rakentavaa ja älyllistä palautetta meidän ABS-jarrukeskusteluun - kiitos vaari.
Itse vain hieman yli 30v pyöräilleenä olen vuosien kuluessa havainnut erilaisia asioita, joissa ei ennakoivalla jarrutuksella ole mitään merkitystä, koska tilanne tulee eteen niin nopeasti.
Metsän suojasta kun tulee eteen hirvi, peura, poro tai vaikkapa kettu niin se ennakoiva jarrutus on ollut ja mennyt jo - silloin eletään vaistojen varassa ja jos ei tarvitse alkaa miettimään jarrutehon säätöä jalalla tai käsillä niin tilanteessa on paljon suurempi mahdollisuus selvitä vaurioitta, koska jarrut voi lyödä pohjaan ja samalla yrittää väistää edessä olevaa kohdetta.
Samoin, kun kolmion tai pysähtymismerkin takaa tuleekin se pappa autolla eteen ja asvaltti on märkä - silloinkin ennakoiva jarrutus on jo mennyt.
Paniikissa suurella osalla motoristeja ne jarrut lukittuu ja silloin ...se on menoa. No, näitä esimerkkejä nyt on vaikka kuinka paljon, pääasia että ymmärtää asiayhteyden.
Sateinen asvaltti, syksyn lehdillä kyllästetty asvaltti, hiekkainen kohta asvaltilla, tai vaikkapa hiekkatie on oivia paikkoja mennä kokeilemaan paniikkipysäystä normaalijarruilla / ABS-jarruilla, sekä suoralla tiellä että mutkissa.
Tällainen jarrutustilanne nimittäin tulee eteen ennemmin tai myöhemmin kaikille paljon liikkuville motoristeille. Itse esim. yhtä sadesäällä tapahtunutta porokolaria vierestä seuranneena (ja ilman kontaktia selvinneenä), voin sanoa että jos kaverin hd:ssä olisi ollut ABS-jarrut niin kolarin vauriot eivät olisi olleet niin musertavat ja ehkä siinä tilanteessa olisi kyetty jopa välttämään kolari.
Pystyykö ihminen ennakoimaan kaikki eteen nopeasti ja yllättäen tulevat tilanteet? Minun mielestäni ei pysty, toki vauhdin pitäminen tilanteen mukaisesti riittävän alhaisena auttaa asiaa - mutta mikä on riittävän alhainen tilannenopeus eri teillä liikkuessa?
Olen aivan varma, että mikäli autoissa olevat ABS-jarrut olisi koettu turhiksi, niin niitä ei nykyautoissa enää olisi vakiovarusteena. Siitä olen myös aivan varma, että tuo samainen lisävaruste tulee olemaan vakiovaruste myös kaikissa hyvissä/laadukkaissa uusissa mp:ssä ja maxeissa aivan lähiaikoina.
Daa..muistuupa mieleen täs jokusia vuosia sitten suomen turuus. kattelin ku eräs kotilo kääntyi toisen eteen. ja toinen tempas kylkeen. no tietysti kääntyjän vika, mutta tällä kylkeenajajalla oli reilu viiskymmentä metriä aikaa jarruttaa ja jarruttikin, mutta hieman sohjoinen keli niin jarrutus vain venyi ja venyi kylkeen ja pokx!
Muista elävästi ku hoin mielessäni, aitiopaikalla seuratessani,,väistä, väistä, mutku ei niin ei.
Kaverin eka kommentti, se vain meni suoraan vaikka jarrutuin minkä pystyin..vaikka oli apsit!
Kaveri teki sen minkä pystyi ja oli neuvottu. Tiukassa paikassa jarru pohjaan ja antaa apsin hoitaa hommansa! hieno vehe, muttaku se ei osaa väistää.
en ole koskaan sanonut ettei apseista olisi hyötyä tumpeloille, mutta sitä vastaan olen aina kritisoinut kun näitä hilanvitkuttimia tarjotaan kulkuvälineisiin, markkinoimalla niitä turvallisuutta lisäämällä. unohdetaan perusasiat, oikea jarrutus, liikenteen seuraaminen väistö jne. istutaan idioottina ja painetaan jarrua. annetaan tekniikan hoitaa hiommat, siirretään vastuu jollekkin muulle kuin kuin itselle..liukkaalle kelille, poroille, hirville, menninkäisille jne.
mää mitään ymmärrä, mut vierestä taas seurannut mitä tekee ihmisen perustaidolle kun ympätään oikein helvatusti tekniikkaa avuksi. peruskäsittelytaito katoaa.
toki apsien huyty on siinä ettei tarvitse ajatella ajaessaan mitä jos tulee tiukka paikka. saa ajaa surutta tumpelokin kun on apsi joka pelastaa.
itse ajan tällähetkellä ( tai kun tuo valkoinen töhnä katoaa) apsittomalla pyörällä ja kokoajan joutuu olla skarppina jarrun kanssa ja muutenkin pitää mieles, entä jos tulee tiukkapaikka?
oishan se kiva ku sais vain ajatella ilman moisia murheita, muttakun ei haluu..haluu ite hoitaa homman toistaseksi ja syyttää itteä jos pieleen menee.
ku mä en edelleenkään usko et ne porot ymmärtää olla säikyttelemättä jos pyörässä ois apsit.
tuo esimerkkisi..voi lyödä jarrut pohjaan ja samalla väistää?
toimiiko se myös pyörässä? kertokaa joku..mä en ole uskaltanut vielä kokeilla
ps..tos turkulaises kylkeen ajos hommas ei ois käynyt kuinkaan jos ois ollut tavalliset jarrut..ois mennyt pyörä lukkoon ja jarruttanut kokoajan, todennäköisesti kyntänyt ittesä sojon läpitte sulaan asfalttiin ja pysähtynyt jo ennen törmäystä.ehkä..
pss..sorppa..en todellakaan huomannut et tää oli teidän keskustelu.kas ku ei tule katsottua sen tarkemmin..valittelut