Acewell mittariston epätarkkuus

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja TunturiTT
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

TunturiTT

New member
Asentelin talvella pyörääni Acewellin 38XX mittariston ja kaikki piuhat löysivät paikkansa ja toiminnot toimivat. Nyt vaan kun mittaria on tuossa nenän edessä tullut töllisteltyä, on käynyt oikein ärsyttämään kierroslukumittari. Tai lähinnä sen toiminta.
Ohjeen mukaan anturijohto kierretään tulpanjohdon ympärille muutamalla kierroksella ja se on siinä. Onhan se, mutta näyttämä ei ole sitä mitä pitäisi. Ajossa mittarinnäyttämä ei nouse juurikaan yli 2500 kierroksen, ei palkkina eikä juoksevina numeroina. Paikallaan kierrätellessä, rauhallisesti kierroksia nostamalla palkin saa nousemaan ainakin 5500 rpm (en viitsi veekonetta laulattaa paikallaan kovin paljoa).
Tuntuu siis, ettei anturi jotenkin omaisi riittävää herkkyyttä.
Kysymys kuuluukin että voiko tuon kytkeä esim jotenkin suoraan kärjiltä (kyllä, pyörässäni on kärjellinen sytytys) puolalle tulevaan johtoon? Onko jollain ollut vastaavia herkkyysongelmia Acewellin kanssa? Vai onko tuo mittari jotenkin rikki?
 
omassa acewellissä oli kaks mahollista tapaa kytkeä kiekkapiuha...joko tulpan johdon ympäri tai sitte johonki muualle mikä oli vähän monimutkasempaa...

ja siinä tulpanjohon ympärille laittaessa oli ohjeessa että vähintään 2 kierrosta ja mitä enemmän kierroksia piuhan ympäri sitä herkempi/tarkempi tulos...

jos ei muuta ni mailaa acewellille ja kysy...ite sain vastauksen heti aamusta kun illalla lähetin kysymyksen..vastaavat asiallisesti ja olivat jopa kaivaneet jostain kaavioita jne mun kysymykseen liittyen..
 
Jep. Minä sain tapella jonkuverran acewellini kanssa, mutta saksasta tuli aina nopeasti vastauksia.

Eli sen voi liittää joko kiertämällä tulpanjohdon ympärille taikka sitten rosvolla puolalle tulevaan piuhaan. Eli ainakin minulla tulee kaksi johtoa jokaiselle puolelle, niin toiseen niistä (pitää olla oikea, mutta kokeilemalla löytyy -> toinen ei anna mitään signaalia mittarille). Luki se siinä ohjelappusessa että pitikö se olla plussa vaiko mikä, mutta en nyt muista..

Sitten kun sen saa paikoilleen, niin mittarista oikea säätö päälle omalle koneelle, eli montako sykäystä antaa kierrokselle, tai joku semmonen..

Nämä kun sain kuntoon, niin näytti tyhjäkäynnillä ihan huuluja lukuja ja kierroksilla näytti oikein -> tuli liian vahvaa signaalia joten väliin piti liittää vielä vastus. En nyt heti muista moniko ohminen oli, mutta tsekkaanpa sen vielä tässä kun joudan/musistan.

edit. Joo eli acewelliltä käskivät juottamaan keltaiseen piuhaan 1Mohm vastuksen. Eli ihan tavallisen ~muutaman centin maksavan jalallisen vastuksen. Taisin laittaa vähän pienemmän, joten ei taida olla niin nuukaa minkäkokoinen se on..
 
Voisiko tuossa olla sitten niin, että antaa korkeammilla kierroksilla kovempaa signaalia? Tuon pulssiluvun olen kyllä säätänyt kohdalleen.
 
Testaa homma silleen että käy kipase tuommonen vastus elektroniikkaliikkeestä ja pistä katkase piuha jostakin kohti ja laita vastus siihen väliin.
En ole varma auttaako tuohon jos on käärittynä tulpanjohon ympärille, mutta sittenpähän sen näet.. Jos ei toimi, niin rosvoliittimellä puolaan tulevaan piuhaan kiinni.
 
Back
Ylös