Ahvenisto hiljenee?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Kiira
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Hieno homma kun hanketta viedään eteen päin
bowdown.gif
 
sanoi:
Pohjavesitutkimuksissa radan alue luokiteltiin riskiryhmään B (vähäinen/erittäin vähäinen) kun taas esim. naapuruston omakotitaloalue sai suuremman riskiluokituksen A. Tämä johtui n. 200:sta maan alle sijoitetusta öljysäiliöstä (talojen lämmitysöljyä), jotka arvioitiin rataa huomattavammaksi suuremmaksi ympäristöriskiksi.

Eikö sitä hökkelikylää nyt voi purkaa pois siitä ympäriltä vaarantamasta luontoa. Nyt pitäisi jonkun päättävän elimen ottaa itseään niskasta kiinni ja sulkea nuo uhkaavasti saastuttavat hökkelit siitä ympäriltä. Aivan uskomatonta, että tuommoista riskiä sallitaan pohjavesialueella. Johan siitä sammakot kärsii, jos lutakot lilluu polttoöljyssä. Varmuuden vuoksi pitäisi nuo talot kyllä purkaa, jotta pääsisi tuo huomattavasti ympäristölle turvallisempi rata kasvamaa.
 
Positiivinen artikkeli.

Muistetaan jokainen ajaja auttaa kantamalla kortemme kekoon ja noudattaa melurajoituksia.
 
Erittäin mielenkiintoisia uutisia ja todella positiivista, että tällaista kehitystyötä tehdään.

Sumppa tuossa esitti hyvän kommentin, toivottavasti jokainen kuski nyt vihdoin ymmärtää, että ne melurajat ovat ihan perustellusta syystä ja niitä pitää tiukasti noudattaa. Muutoin näiden suunnitelmien perään ei tarvitse haikailla..

//Andy
 
Noo eipä ole meikäläisen laitteella asiaa tulle Affenistolle kuljailemaan... Siis pysymmä Kemoralla ja Botnialla...
 
Valoa tunnelin päässä näkyvissä!
062802jumpie_prv.gif
Todella hienoa, varsinkin tuo turvallisuuden parantaminen!
bowdown.gif
 
Upealta vaikuttava juttu, jos tuota ahvenistoa kehitettäisiin ja saisi jatko aikaa
062802jumpie_prv.gif
Harmillista vain jos tuonne pitää jatkossa mennä niin, että mopotista ei saa ääntä päästä. On se osa sitä "fiilistä" radalla, kun pelit raikaa. Pitäsivät tuon 97dB:tä ja rakentasivat jonkin absorvoivan melusuojan siihen pääsuoralle...

sanoi:
Pohjavesitutkimuksissa radan alue luokiteltiin riskiryhmään B (vähäinen/erittäin vähäinen) kun taas esim. naapuruston omakotitaloalue sai suuremman riskiluokituksen A. Tämä johtui n. 200:sta maan alle sijoitetusta öljysäiliöstä (talojen lämmitysöljyä), jotka arvioitiin rataa huomattavammaksi suuremmaksi ympäristöriskiksi.

Eikö sitä hökkelikylää nyt voi purkaa pois siitä ympäriltä vaarantamasta luontoa. Nyt pitäisi jonkun päättävän elimen ottaa itseään niskasta kiinni ja sulkea nuo uhkaavasti saastuttavat hökkelit siitä ympäriltä. Aivan uskomatonta, että tuommoista riskiä sallitaan pohjavesialueella. Johan siitä sammakot kärsii, jos lutakot lilluu polttoöljyssä. Varmuuden vuoksi pitäisi nuo talot kyllä purkaa, jotta pääsisi tuo huomattavasti ympäristölle turvallisempi rata kasvamaa.

Tää pisti silmää, että noi radan vieressä olevat talot on varsinainen ympäristö riski vaikka siellä häärää joku yhdistys mikä yrittää tota rataa pois kokonaan melun ja ympäristö riskien takia. Melua tuolla tuottaa motari ja tiiriö. Ja näköjään ahveniston sammakkoja uhkaakin noi valittavien tahojen omat asumukset
mad.gif
 
Valoa tunnelin päässä näkyvissä!
062802jumpie_prv.gif
Todella hienoa, varsinkin tuo turvallisuuden parantaminen!
bowdown.gif
Tuolla on saannutkin ajaa aika lailla kieli keskellä suuta, kun ei ne metalli seinät heti siinnä vieressä/edessä anna motoristille kyllä pätkääkään armoa
sad_orig.gif


Mahtaskohan turva järjestelyt parantua niin paljon, että tuolla ajettaisiin jo kohta tosissaankin mp:llä kisoja? Voisi kierros ennätykset mp:llä mennä uusiksi kun osaavat kuskit pistäs nykyvehkeillä tosissaan kisaa siellä...
 
Mahtaskohan turva järjestelyt parantua niin paljon, että tuolla ajettaisiin jo kohta tosissaankin mp:llä kisoja?
Ei varmasti. Radalla on monta paikkaa mihin yksinkertaisesti ei ole mahdollista rakentaa riittävää turva-aluetta.
Moottoripyörien kannalta tuo turva-alueiden asvaltointi on vähän kaksipiippuinen juttu. Toisaalta on varaa ajaa mutka hieman leveäksi turvallisesti, mutta toisaalta ei siellä vauhti paljon turvallaan mennessä hiljene. Ja tosiaan, useita paikkoja jää vaaralliseksi etenkin mopoille, vaikka turvallisuus paraneekin.
 
Kovasti jotkut paikalliset asiasta rähisee. Valtaosa kitisijöistä ei ole edes ottanut selvää, mistä on oikeastaan kysymys. Tilanne kuitenkin on se, että kitinä ei mitään auta eikä vaikuta.

Lisäsin äsken Hämeen Sanomien keskusteluun omat havaintoni:


Kävin tänään Kastellissa lukaisemassa tehdyn ympäristölupahakemuksen liitteineen.

Melumittauksia on tehty viime kesänä useista paikoista läheltä rataa yhteensä 63 tuntia ja näytteitä otettu 10/sekunti eli näytedataa on yli kaksi miljoonaa sämpleä. Näytteet on otettu kilpailupäivinä eli kovimman melun aikaan. Verrokkina on koko ajan käytetty Rekkaportin mittauspistettä ja näin saatu luotettavaa informaatiota siitä, miten reaaliaikainen mittaus pihojen ja muiden alueiden meluhäiriöiden rajoittamiseksi voidaan uskottavasti järjestää. Tutkimuksen on tehnyt ulkopuolinen helsinkiläinen firma. Erittäin luotettavan ja ammattitaitoisen näköistä jälkeä.

Mittausten mukaan asuntoalueilla ylittyi 70 dBLAFmax vain hyvin harvoin ja vain kovimpina melupäivinä. (Sosiaali- ja terveysministeriön vanhan ratameluohjeen mukaan 15 dB:n ylitys ekvivalenttimelussa 10-15 päivänä vuodessa katsotaan hyväksyttäväksi. Eiköhän silloin pari maksiminylitystäkin mene läpi.) Täällä esitetty 80 dBLAFmax ylitettiin vain Rekkaportin kontrollipisteessä. Yhtenä kilpailupäivänä mittauksista ei tullut mitään, kun taustamelu ylitti ratamelun. Tämä oli 8.6. Porche-Cup. Ei saatu autoista lukemaa siinä Tiiriön metelissä.

Tavallisina päivinä, jolloin radalla surrasivat alle 97 dB:ksi mitatut laitteet, melu ei ollut mitattavissa taustamelun vuoksi eli melu radan ulkopuolella oli käytännöllisesti katsoen sama kuin niinä päivinä kun radalla ei ajettu.

Hakemuksesta ilmeni myös, että Poltinahontien liikennelaskentaan perustuva liikennetiheys on 5000 autoa vuorokaudessa ja Parolantien laskettu liikennetiheys 15000-18000 autoa vuorokaudessa. Luontoon tai luontoarvoihin ei hakemuksella havaittu olevan haittavaikutuksia.

Nykyisen ympäristöluvan ajoneuvokohtaiset melurajat ovat olleet 100 dB tavallisena päivänä ja 110 dB kilpailupäivänä. Lupahakemuksen mukaan arvoa pudotetaan 97 dB:iin tavallisina päivinä, ajoaika lyhenee kuukaudella vuodessa ja tunnilla päivässä. Kilpailupäiviä olisi edelleen 12 vuodessa ja silloin rajana tuo 110 dB.Kokonaisuutena arvioiden äänienergia vähenee uuden lupaehdon myötä siten alle puoleen entisestä tuotantopaikalla.

Tätä lupaehtojen tarkistamista täällä vastustetaan nyt kovasti. Vastustamiselle pitää kuitenkin olla joku peruste. Ympäristölupaharkinta on niin sanottua laillisuusharkintaa. Ei edes mitään demokraattista päätöksentekoa. Ympäristölupa on lain mukaan myönnettävä, jos sen mukainen toiminta lupaehdot huomioon ottaen täyttää säädetyt vaatimukset. Nyt näyttäisi täyttävän. Nähtävillä oleva hakemus on erittäin hyvin laadittu, seikkaperäinen, tiukka ja kattava. Riskit ja haitat on kartoitettu ja niihin on lupaehdoissa reagoitu. Ahvenistolla ajetaan vielä pitkään näillä spekseillä.
 
Ai juu, ja vielä tollanen havainto, että 19.7. nopea luokka sai aikaan 8 dBLAFmax paremman meiningin kuin possujuna...
 
Kävin johonkin nettiadressiin nimeni laittamassa.
En tiedä, onko mitään apua, mutta ei varmasti haittaakaan.

Voih, toivon niin kovin ettei Ahvenistoa suljeta. Turva-alueita liian vähän tai ei, mutta se on niin pirun hauska rata käydä ajelemassa moottoripyörällä omaksi ihan vain omaksi ilokseen. Korkeuserot, hitaat, tiukat mutkat tuovat juuri sopivaa haastetta ja nautintoa.

Ketjun avaajan otsikko oli nyt niin pysäyttävä, että minunkin piti jo avautua...

Muuten, ihan vain sellaisia pohdin, että mihin tämä maailma on ylipäätään menossa? Ilman saastuttamista pidetään aina vain rikollisempana, melua pidetään vakavana haittana. Sähkötekniikka kehittyy huimaa vauhtia, myös akkutekniikka.

Varmasti naiivi ajatus, mutta kuinka realistista on esim. viiden vuoden aikaikkunalla nähdä varteenotettava ratapyörä sähkömoottorilla? Esimerkiksi joku hieman heikkotehoisemmallakin sähkömoottorilla varustettu pyörä, jonka akku riittäisi esim. 30min rata-ajoon. Voisi olla aika kevyt ilmestyskin ja siis juuri Apparallan kaltaisella radalla yllättävän hauska laite suoraviivaisine vääntökäyrineen.

sorry tämä ot-ajatusvirta.

t: Sarkka
 
Back
Ylös