• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Airbag takit

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja MotorArse
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

MotorArse

New member
Miten airbageillä varustetut takit "laukeaa"?
Voiko takki laueta, jos on kiire kahville ja unohtaa piuhan kiinni?
 
Jossain lehdessä (bike?) oli tollasesta miniesittely, ja se ainakin oli juuri tälläisella "tapponarulla" laukeava.

Eli se kannattaa unohtaa irrottaa moposta sitten mutterin edessä..
smile_org.gif
 
Muistaakseni jossain testissä oli myös tämä osuus "testattu" ja tarvittava voima oli kuulemma kuitenkin sen verran suuri ettei se nyt ihan "huomaamatta" kyllä laukea
wink.gif
 
biggrin.gif
biggrin.gif
biggrin.gif
*Kuvittelee, että joku noussee pyörän päältä ja *PUF!!* ja paisuu yhtä-äkkiä isoksi palloksi
buttrock.gif
biggrin.gif
!

eek.gif
 
Tarvittava veto oli kuulemma jo sitä luokkaa että siinä miltei helpommin tulee pyörä mukana nurin kuin paukut laukeaa - tosin sitten ne viimeistään laukeaa kun pyörä könöllään repii jätkän mukaansa
tounge.gif
Jos nyt ajattelet kolaritilannetta, niin se voima tosiaan voi olla aika suurikin, sillä 50km/h liikkuvan, 100kg lihamäärän pysäyttäminen tuollaisen narun avulla tosiaan jo vaatii "hiukan" voimaa
wink.gif
 
baaa.gif

Ollaan yksi takki räjäytetty testiluontoisesti ja aika piukalla naru on... Toiseksi se Airbagin kokohan verrattuna esim. auton tyynyyn on todella pieni ja pienestä koosta johtuen tietenkin tyhjeneekin melko nopeasti.. Voima, mikä tyynystä lähti, oli PALJON odotettua pienempi, eli hiukan ukko hytkähti ja siinä se.. myös tod.näköistä on, että ensimmäinen pään heilaus olis tullut jo ennen tyynyt laukeamista.. eli ei meikäläistä saanut mitenkään vakuuttuumaan.
Tämäkin vain MUTUa
thumbs-up.gif
 
Vähän on mietityttänyt se, että kuinka se bäggi kestää hankautumista, siis tyhjeneekö se hetikohta asfalttiin osuessaan?
 
Vähän tuntuu uusmotoristeja varten kehitetyltä mainoskikalta tommonen air-bag takki. Airbagit mielletään useimmiten selvästi turvallisuutta parantavaksi varusteeksi autoissa ja tätä positiivista mielikuvaa koitetaan hyödyntää noiden takkien markkinoinnissa.

Ilmatilavuus takissa on niin pieni, ettei se pysty 100kg ruhon törmäystä asfaltiin paljon hidastamaan. Autossahan turvavyö ottaa suurimman osan kuljettajan painosta vastaan ja ilmatyynyt ovat ihan eri kokoluokaa muutenkin. Siltikään turvatyyny ei pysty aina estämään kuljettajan pään osumista esim. ohjauspyörään tai kojelautaan, voimat ovat todella suuria.

Kaiken lisäksi ainakin ixs:n airbag-takki maksaa ihan tajuttomasti, 999e.
omg.gif

Varmaan ihan laadukas takki mutta eihän tuossa ole enää mitään järkeä. Ennemmin käyttäisin rahat selkäpanssariin.
 
Back
Ylös