• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

ajoituksen kanssa onkelmia

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Petri
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Petri

New member
Vaihdoin tuossa muutama päivä sitten taaimmaisen sylinterin alatiivisteen ja kun kasasin pyörää huomasin, että kaikki venttiilikoneistojen yms. ajoitusmerkit eivät täsmänneetkään. Eli kun motissa olevat kaksi hammaspyörää ovat merkissään, ei taaimmaisen sylinterin pyörä olekaan merkin kohdalla, vaan hampaan tai kaks jäljessä. Etummaisessa sylinterissä ei ole mitään merkkejä, jonka mukaan se pitäsi ajoittaa. Merkkasin kuitenkin paikat jossa hihnat olivat ennen irroitusta, sen takia tuo takasylinterin heitto juuri ihmetyttää, koska pyörä on toiminut hyvin, eikä ylimääräisiä ääniä ole kuulunut.

Eli mikä neuvoksi? pitäisikö vetää vaan tunteella, niin kuin tähänkin asti?
biggrin.gif
 
Mikä pyörä?

Kyllä siellä merkit on vetoakselille, sekä nokkapyörille. Kaksiventtiilikoneissa nokkapyörille on merkkeinä kumiset nystyrät ja neliventtiilikoneissa alumiiniseen hihnakopan runkoon on valettu merkit (O = horisontal ja V = vertical).
 
niinjoo, se pyörä
biggrin.gif
620i.e. monsteri. vm.2002.. Juu kyllä siinä horisontaalissa pytyssä pitäisi olla samanlainen kuminen nystyrä, kuin vertikaalissakin, mutta kun ei vaan ole!
 
oisko apua?
Lainaus Ducati desmodue/desmotre maintance & modification guide : On the horizontal cylinder there is often NO timing mark on the casing. Instead, align the cam wheel timing mark with the screw drilled into the corner of the inner belt cover.

Kuvaa tuosta merkittömästä kopasta ei ole.
 
juu, tuota epäilinkin, mutta tuon ruuvin kanssa linjatessa se voi heittää sen yhden hampaan verran, mutta onko se niin tähteellistä?
 
On tarkka ajoituksesta. Hampaan verran on jo niin suuri ero, että saattaa ottaa venttiilit mäntään. Lisäksi toisesta sylinteristä putoaa tehot, eli käyntikin on ns. persiistä.
 
miten tuon nyt sitten varmasti tietää, että on ajoitus oikea? eihän sitä viittisi ihan käynnistäkään ja kuunnella...
 
Kun hihna on tiukalla ja alamerkki kohdallaan, niin eiköhän hampaan poikkeaman jo huomaa tuosta ruuvista..
 
Back
Ylös