Ajokenkien hoito

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mik@
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Mik@

New member
Miten olette "huoltaneet" nahkaisia ajokenkiä ? Pelkkää tuttua ja turvallista Suomen armeijan mustaa lankkia pintaan ja kiiltäväksi vai jotain muuta kyllästysainetta. Meinaan vain sitä että vaikka kengässä on gore-suojaus, niin yksinkertaisella logiikalla jos tuon pintanahan kyllästäisi myös nyt talven aikana jollain aineella, niin kengässä olisi sitten kaksinkertainen suojaus vesivahinkoja vastaan ensi kesänä. Eli mitä myrkkyjä kannattaisi kokeilla pintanahan hoitoon pilaamatta itse kenkää?

Moi,

Lankkaus ihan jees, mutta jos halua pitää nahan muutenkin hyvässä kunnossa kannattaa käyttää tarkoitukseen soveltuvaa kenkä/saapasrasvaa.

HUOM! kaikki rasvat eivät käy, koska joissakin olevat ainesosat imeytyvät nahkaan ja sitä kautta vaikuttavat core-kalvoon, joten osta oikea rasva asiantuntevasta liikkeestä, esim. Partioaitta, Lassin Retkiaitta tulevat ensiksi mieleen.

Terveisin

Oon käyttänyt gorepopoissa , nahkapuvussa ja hanskoissa "tallipojan valjasrasvaa" jota saa ainakin Stormilta ja suutareilta. Pitää popot notkeina eikä ole heikentänyt goren vesitiiviyttä

Ko tuote ei ole kylläkään goreille suunniteltu extremevaha extremehintoineen, mutta hyvin on toiminut pari kertaa vuodessa kun pistää. Värittömänä se ei auta nahan haalistumisiin tai kulumajälkiin vaan niihin sitten erikseen sitä SA-rasvaa.
Maksaa muistaakseni ungefär 9e/puolen kilon purkki

Goren tarkoitushan on pitää vesi ulkona mutta päästää kosteus ulos. Nahkarasvoilla saa kengän kyllä pitämään veden ulkona mutta saattaa haitata kosteuden poistoa rasvan tukkiessa goren huokosia.
Kenkäkaupoista löytyy Collonil merkkistä ainetta (jopa muutamia eri värejä) jonka Gore-Tex on hyväksynyt ko. kalvoilla varustettujen kenkien hoitotuotteeksi ja mikä parasta hinta on samaa luokkaa kuin muilla kenkäkauppojen tököteillä.
Itse olen käyttänyt Colloniliä vaellus kengissä ja voin suositella.

Mitenkäs nämä "luonnontuotteet", Nahkiss, Nahfix ja kumppanit joita myydään torikaupoissa? Noilla saa tavallisista nahkakengistä ainakin hetkeksi kuin uudet - peittää naarmutkin. Vaan kuinkas tämä lampaan rasva (?) toimii Goren kanssa? Tukkiiko huokoset vaiko vain imeytyy itse nahkaan ja jättää kalvot kondikseen?
nixweiss.gif

Samaa olen itsekin epäillyt noiden luonnontuotteiden hengittävyyden kanssa, ettei nyt ihan kumisaapasta kengästä tulisi. Mutta jos tuo Collonil on kerran toimiva ja edullinen hoitoaine, niin käydään hakemassa sitä ja pistetään kengät kuntoon odottamaan kevättä.

Kenkäkaupoista löytyy Collonil merkkistä ainetta (jopa muutamia eri värejä) jonka Gore-Tex on hyväksynyt ko. kalvoilla varustettujen kenkien hoitotuotteeksi ja mikä parasta hinta on samaa luokkaa kuin muilla kenkäkauppojen tököteillä.
Kävimpäs sitten kysymässä näitä kenkien hoitoaineita partioaitasta ja ensimmäiseksi suosittelivat jotain väritöntä "NIXWAX" ainetta hintaa 9 ja risat. Kysyin sitten tätä Rikun suosittelemaa Collonil-ainetta mustana ja jostain alahyllyltä sitä löytyi 4,20 hintaan. Pullot suurinpiirtein samankokoisia, joten säästöä puolet  
smile_org.gif
. Nyt jäädään odottelemaan ensi kevättä onko sitten hintansa veroinen aine.

Kävimpäs sitten kysymässä näitä kenkien hoitoaineita partioaitasta ja ensimmäiseksi suosittelivat jotain väritöntä "NIXWAX" ainetta hintaa 9 ja risat. Kysyin sitten tätä Rikun suosittelemaa Collonil-ainetta mustana ja jostain alahyllyltä sitä löytyi 4,20 hintaan. Pullot suurinpiirtein samankokoisia, joten säästöä puolet  
smile_org.gif
. Nyt jäädään odottelemaan ensi kevättä onko sitten hintansa veroinen aine.
Olipas hyvä, ettet tuohon nixvaxiin sortunut. Mullekin meinaan aikanaan suosittelivat gorekenkiin sitä, tyhmänä ostin ja kenkäni sillä vahasin. Siihen loppui hengittävyys. Ero oli meinaan selkeä. Vaan reissusta palatessa kengät olivat jo sen näköiset, ettei kannattanut olla menossa paljon valittamaan...  
sad_orig.gif

Muuten kyseinen vaha on ollut hyvää ja riittoisaa, nahkapukuni vahaan sillä kerran vuodessa. Ja sama sitä on tässä vaiheessa kenkiinkin jo käyttää, kalvo on tukossa kun se on tukossa. Vettä kengät kyllä pitävät erinomaisesti. Varpaat pysyivät kuivina viimekesän sateissa Keski-Euroopassakin...
tounge.gif

Kannattaa myös varmistaa, että suoja-aineessa ei ole silikonia. Monissa on. Ja se tekee nahan pirullisen liukkaaksi. Ei se ehkä kengän päällä haittaa kuin korkeintaan vaihtamista, mutta sitten kun erehdyt vetäisemään samaa mömmöä satulaan...
crazy.gif

Back