• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Ajolasit voimakkuuksilla?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jörkka
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

jörkka

New member
Onkos kenelläkään ajolaseja voimakkuuksilla ja jos on, mistä  ne hommattu? En nyt tarkoita optikolta saatavia tavallisia silmälaseja, vaan avopotan kanssa käytettäviä suojalaseja, joissa olis voimakkuudet. Piilolinssit suoja/ajolasien alle eivät ole vaihtoehto minun kohdallani.

JK

Tähtioptikolta ostanut muutama vuosi sitten Adidaksen aurinko lasit. Niihin saa irralliset voimakkuudet "sisälle". Suojaa hyvin silmiä tuulelta ainakin aktiivisessa liikunnassa, esim. laskettelu.

En ole ihan varma mitä ajat takaa, tämä ainakin on toimiva setti. Löytyy useita malleja sekä erivärisiä linssejä.

Nykyään saa jo suomestakin noita kaarevia laseja omilla voimakkuuksilla. Ei tarvita edes mitään irto-härpäkkeitä, mutta toki niidenkin kanssa pärjää.
Oakley valmistaa tosi kaareviakin linssejä eikä tule vääristymiä ja ovat turvalliset. Muitakin valmistajia on ja riippuu voimakkuuksista ja optikon ammattitaidosta kuinka kaareviin laseihin voimakkuudet saa ilman suuria kustannusten nousua.

Ymmärsin, että olet etsimässä avokypärän kanssa käytettäviä ajolaseja, et aurinkolaseja. Hankin itse kaarevat aurinkolasit voimakkuuksilla Sanomatalon Cazze -optikolta (Hki). Heillä on paljon kokemusta erilaisten urheilulasien tekemisestä; luulenpa, että saat sieltä myös asiantuntevan vastauksen kysymykseesi. Paikallinen optikkoni Raumalla oli sitä mieltä, että kaarevia aurinkolaseja ei kannata valmistaa minulle (hajataittoisuuden vuoksi), koska lasien reunoille tulisi liikaa vääristymiä. Cazzen modifioimat erittäin kaarevat Rudy Project Graal SX -lasit toimivat kuitenkin aivan loistavasti.

Jos linssit ovat kovin kaarevat, eikä sitä oteta hiontavaiheessa huomioon, tulee niitä vääristymiä ja ne voivat olla kovin kiusallisiakin.
On kuitenkin täysin mahdollista ja taloudellisesti ihan kannatavaakin, hioa sellaiset linssit joissa on vääristymät korjattu. Hajataitteisuutta pystytään korjaamaan -/+4,0 asti, riippuen vähän kokonaisvoimakkuudesta.

Tämä on yksi niistä asioista joka todistaa sen että optikko päättää asiakkaan puolesta...

Rillireseptin kanssa ostin sopivat aurinkolasit .. avot ..
cool.gif

Back