• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Ajopukua

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Raatis
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Raatis

New member
Nyt ollaan siirtymässä ajopuvun hankintaan. Ikuisuus kysymys nahkaa vai tekstiiliä? Olen kääntymässä Nahan puolelle, mutta miltä valmistajalta saisi hyvää halvalla tai vähän suuremmallakin tukulla rahaa. Mitä olisi hyvä löytyä ajopuvusta ominaisuuksiltaan? Hengittävä ja suojaava ovat varmaan tärkeimmät ominaisuudet?

Makuasioita mutta jos yhdellä puvulla meinaat pärjätä niin sanoisin kuitenkin että vedenpitävä tekstiilipuku irroitettavalla vuorilla. Se sopii lähes kaikkeen käyttöön koko ajokauden aikana, vaikka ei olekaan niin hyvä kuin nahka sille sopivalla kelillä. Hommaat sitten kaksiosaisen nahkapuvun vaikka käytettynä myöhemmin, niitä on aika hyvin liikkeellä. Oli materiaali mikä tahansa niin itse painottaisin sitä että takki istuu hyvin omalle kropalle.

Olisi mielenkiintoista kuulla Halvarssonin Carat nahkapuvun käyttökokemuksia. Kehuivat Ratas-lehdessä, että yhdistää tekstiilipukujen vedenpitävyyden ja nahkapukujen istuvuuden eikä ole hinnalla pilattu..

Itse pähkäilin tuota juurikin , päädyin sitten nahkatakkiin ja tekstiilihousuihin. Nahan etu on suojaavuus jos jotain sattuu, ja se on niin pirun paljon siistimpi päällä :WAZAAP:
Jos joskus pitää mennä satella liikenteeseen, niin se ei ole lähiaikoina koska vasta korttia olen saamassa, ja silloin voi ostaa sadetakin tai vaihtoehtoisesti toisen takin. Tarkoitus on kuitenkin ajella hyvällä kelillä.

Itsellä löytyy monenlaista ajoasua yksiosaisesta nahasta ajofarkkuihin, mutta ajelemaan mennessä helposti päälle sujahtaa nahkatakki + tekstiilihousu -kombinaatio... Molemmat rukkan gorelaminaattia eli ei tarvitse vuoria tms. Jos on liian kylmää tai kuumaa, niin sitten sovitellaan alusasu kelin mukaan väliltä sportkerrasto, t-paita+kalsarit,thermokerrasto.

Rukan Gore-nahka toimii kyllä. Olen 3 vuotta pärjännyt Lancelotilla, lämpötilojen vaihdellessa 0 ja 38 asteen välillä. Aina tekninen alusasu alla, 17 asteen paikkeilla lämpötakki alle, johon sitten sähköt siinä 14 asteen paikkeilla. Toki alle 8 astetta alkaa olla jo viileää, paleltuminen ei kumminkaan uhkaa (kahvalämppärit). Asu pitää vettä mutta ei tuulta, noin vähän karrikoidusti. Uudemmasta Merlinistä ei ole kokemuksia.

Tyyris jos listahinnalla joutuu ostamaan, mutta eiköhän noita tarjouksia löydy näin loppukesästä. Joka tapauksessa hintansa väärti. Nahka mukautuu ja on miellyttävä käytössä. Gore-tekstiili jää yleensä naulakkoon roikkumaan.

Sitten jos radalle mielit niin sinne kannattaa hankkia ratanahkat. Suojaavuus on parempi, on polvipalat sun muut. Eikä kallista touring-pukua kannata radalla tärvätä, tästäkin on kokemusta.

Olisi mielenkiintoista kuulla Halvarssonin Carat nahkapuvun käyttökokemuksia. Kehuivat Ratas-lehdessä, että yhdistää tekstiilipukujen vedenpitävyyden ja nahkapukujen istuvuuden eikä ole hinnalla pilattu..

Piti oikein käydä kokeilemassa BW:ssä, housuja (Safir) ei ollut minun kokoa 52 mutta laittoivat niitäkin tulemaan henkarille. Aika paljon oli kamppeissa tekstiiliä, jos nyt vaikka vertaa Rukan gorenahkoihin jotka on kokonaan sitä ihtiään. Ihan hyvältä ne vaikutti käyn kokeilemassa uudestaan kun ne housut saapuu.

Back