• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Ajopuvun pesu

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja janneja
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

janneja

New member
kuinka usein pesette tekstiiliset ajokamppeenne?
Miten pesu vaikuttaa vedenpitävyyteen?
Kolmatta kautta oleva sinisalon puku alkoi jo haista siihen malliin, että tein ympäristöteon, ja laitoin puvun pesukoneeseen.
Otin suojat pois, käänsin ympäri, laitoin kirjopesuainetta, en huuhteluainetta.
Rouva neuvoi vielä oikean pesuohjelman, jota pesumerkit näyttivät

Meillä on tapana pestä paskaset vaatteet..... eli muutaman kerran kaudessa. Jos vedenpitävyys kärsii niin kaupasta saa uutta rytkyä.

Kyllä ne kestää pesua, kun jättää huuhteluaineen pois ja linkouksen myös. Vedenpitävyys ei oo mun rukassa eikä mp-asussa menny mikskään. Pesen 2-3 kertaa kaudessa, aina jos sateessa ja kurassa oon ajellu.

Mielenkiinnosta vaan, että mikä siinä huuhteluaineessa on, kun on kiellettyä?

Se huuhteluaine heikentää vedenkestävää kalvoa. Vähän sama idis kun strechiä sisältäviin vaatteisiin ei sais laittaa ettei se strech-osio rätissä katoa. Näin olen antanut itseni ymmärtää :) Mistä se johtuu, sitä en tiiä. Kun huuhteluaine pehmentää ni pehmentäiskö se sen vedenkestävän kalvon sit :)

Se huuhteluaine heikentää vedenkestävää kalvoa. Vähän sama idis kun strechiä sisältäviin vaatteisiin ei sais laittaa ettei se strech-osio rätissä katoa. Näin olen antanut itseni ymmärtää :) Mistä se johtuu, sitä en tiiä. Kun huuhteluaine pehmentää ni pehmentäiskö se sen vedenkestävän kalvon sit :)

OK, jotain sellaista se voisi olla. Ei sitä varmaan oo turhaan kielletty.

Niin olen itseni antanut ymmärtää että kalvokuteet nimenomaan tykkää ohjeenmukaisesta pesusta, hengittävyys pysyy hyvänä eikä tomu yms. hankaa kalvoa, pahimmassa tapauksessa puhki...

Mielenkiinnosta vaan, että mikä siinä huuhteluaineessa on, kun on kiellettyä?

Huuhteluaineenn tarkoitushan on abaut pörröttää pehmeeksi puuvillat ja muut luonnonkuidut. Vedenpitävät ja hengittävät muovikalvot toimii mikroskooppisten pienten reikien avulla joista vesimolekyyli ei mahdu läpi mutta kaasumainen haihtuva vesihöyry mahtuu. Huuhteluaine tukkii ne pienet reiät. Samasta syystä kaiketi kannattaa käyttää nestemäistä pesuainetta.

Enpä olis uskonu näkeväni tätä päivää että MIEHET tekee pyykinpesusta tiedettä ja ovat kerrankin OIKEASTI kiinnostuneita koko aiheesta :grin:

Huuhteluaineenn tarkoitushan on abaut pörröttää pehmeeksi puuvillat ja muut luonnonkuidut. Vedenpitävät ja hengittävät muovikalvot toimii mikroskooppisten pienten reikien avulla joista vesimolekyyli ei mahdu läpi mutta kaasumainen haihtuva vesihöyry mahtuu. Huuhteluaine tukkii ne pienet reiät. Samasta syystä kaiketi kannattaa käyttää nestemäistä pesuainetta.

Olin laittamassa pulveria koneeseen, mut rouva kertoi, että pitää olla nestemäistä pesuainetta.
Kaikkea ne saksalaiset keksii.:D

Toi mun MP asun kortsu ois pesua vailla ja toivon että kalvo menis poks... Hikoiluttaa ni keleesti jos lämpöä päälle 10 ja ainahan mulla mukana kumipuku pizzalaatikossa...

Rukka ohjeisti pesemään vähintään kahdesti kaudessa. Tietenkin useamminkin saa pestä jos tarvetta.

Syyksi rukan edustaja sanoi seuraavaa: Keväällä hieno pöly menee kankaan ja gore kalvon väliin ja etenkin taivekohdissa pikkuhiljaa syö gore kalvon rikki. Tämä ohje siis koskee nimen omaan gore pukuja joissa ei ole kalvoa laminoitu suoraan kankaaseen kiinni.

suositteli 30-40 asteen pesua ja välttämään kovaa linkousta. Huuhteluaineen kielsi. Kehoitti pesemaan vielä takin ja housut erillään, kuulemma yksituote kerrallaan koneeseen niin tulee mekaanista kulutusta vähemmän pesun aikana.

Näillä ohjeilla on menty ja 6 pesun jälkeen vieläkin kuin pakasta vedetty.

6 kautta putkeen ns kakkostakkina Richan Le mans. Haisi ihan v#tun pahalle.. Laitoin pesukoneeseen.

Meni pilalle. Pesun jälkeen haisi vielä pahemmalle. Roskiin.

Dieselin kuvailemalla tavalla Rukkan kamppeet pestään 3-4x kesän aikana.

Sen verran useasti ajokamat on kuraiset ettei niitä joka kerta viitsi koneeseen laittaa. Ajokamat päällä suihkuun, siellä reilulla vedellä suikutus ja harjaus, kamat henkariin valumaan/kuivumaan ja seuraavana päivänä taas ajoon. Lähtee ihan hyvin suikussa puhtaaksi.

Back