Ajovalojen tehon nosto

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja marmotoven
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Täytyy käydä illalla kokeilemassa. Vaihdettiin vaimon pyörään ledilamput. Niin no - samalla kyllä vaihtui pyöräkin! :jpstyle:

Edit: Nyt kävin kokeilemassa. Ledi-valot ovat huomattavasti kirkkaamman näköiset kuin halogeenivalo.
 
Viimeksi muokattu:
On kokemusta LED-polttimoista, niin autoissa kuin omassa pyörässäkin.
Ex-Transporteriin T5 laitoin H4:n tilalle IPF:n LED muutossarjan. Kirkkaus oli aivan toista luokkaa verraten halogeniin. Valokuviokin oli varsin hyvä. En olisi vaihtanut koskaan niitä pois, niin iso parannus oli varsinkin lähivaloilla. Nämä IPF:t ovat kyllä varsin kalliita, tuo H4-muutossarja maksoi silloin 350€. Hinnasta huolimatta, näitä saatiin myytyä kiitettävästi ex-firmassa. Pahaa sanaa ei tullut keneltäkään näitä ostaneilta.

Pyörään (F800GS) laitoin Philipsin LED-polttimot. Kirkkaus on monta kertaluokkaa parempi ja valokuvio tallin seinää vasten varsin terävä. Mutta nämähän tuottavat hajavaloa todella paljon koska halogeenille tarkoitettu umpio ei pysty sitä rajoittamaan. Käytännössä piti valojen suuntausta laittaa alemmaksi etteivät vastaantulijat räpyttele pitkiään kohdatessa.

Hyvältä ne näyttävät pyörän muiden LED-valojen kanssa.
 
On kokemusta LED-polttimoista, niin autoissa kuin omassa pyörässäkin.
Ex-Transporteriin T5 laitoin H4:n tilalle IPF:n LED muutossarjan. Kirkkaus oli aivan toista luokkaa verraten halogeniin. Valokuviokin oli varsin hyvä. En olisi vaihtanut koskaan niitä pois, niin iso parannus oli varsinkin lähivaloilla. Nämä IPF:t ovat kyllä varsin kalliita, tuo H4-muutossarja maksoi silloin 350€. Hinnasta huolimatta, näitä saatiin myytyä kiitettävästi ex-firmassa. Pahaa sanaa ei tullut keneltäkään näitä ostaneilta.

Pyörään (F800GS) laitoin Philipsin LED-polttimot. Kirkkaus on monta kertaluokkaa parempi ja valokuvio tallin seinää vasten varsin terävä. Mutta nämähän tuottavat hajavaloa todella paljon koska halogeenille tarkoitettu umpio ei pysty sitä rajoittamaan. Käytännössä piti valojen suuntausta laittaa alemmaksi etteivät vastaantulijat räpyttele pitkiään kohdatessa.

Hyvältä ne näyttävät pyörän muiden LED-valojen kanssa.

Eli ilmeisesti tieliikenteeseen sopimattomat ja laittomat valot.

Tottakai niillä näkee kun tehoo ja valokuvioo on niin että kaikki muut sokastuu
 
Laittomatpa tietenkin ovat. Suomessahan lakien mukaan ei saa nähdä eikä tulla nähdyksi...
Paras tietenkin olisi laittaa oikeat LED-ajovaloumpiot oikeine kuvioineen ja sellaiset ovatkin itsellä suunnitteilla.
 
Tilasin Aliexpressistä autoon peruutusvaloledipolttimot. Niissä piti olla huomattavan paljon valotehoa. En enää muista kuinka paljon, koska ne eivät olleet paikoillaan kuin sen ajan, että todettiin niiden olevan ihan puppua.
Auto on xc60 ja ledipolttimot sopivat paikoilleen kuten hehkulankapolttimotkin.
Puolasta ne lähetettiin. En suosittele. Ostin uudet osramin hehkulankaiset.
Ps. jos joku tietää kuinka noihin peruutusvaloihin saa lisää valaisutehoa, kerro tänne. En näillä näkymin halua asentaa lisävaloja. Voi tosin olla, että ne pitää laittaa. Syksy tulee ja haluaisin nähdä mihin peruutan.
 
Paljon noita on vastaan tullut, eipä nuo led tai xenon muutokset juurikaan häikäise,
Jotkut uunot jotka pitkät päällä ajelee häikäisee kyllä...
 
Mitä olen noita tien päällä katsellut, niin suuntaus, suuntaus ja suuntaus.

Kuten täällä mainittu, niin tarkka rajaus ja pikkuisen liian ylös säädetty umpio, niin häikäisee.
 
Olispa hyvä jos peruutusvalot näyttäis takapyörän viereen. Suoraan taakse lähelle ei nää peileistä eikä ikkunasta.
 
Liekö perus peruutusvalon tarkoituskaan valaista taaksepäin vaan lähinnä indikoida takana olijoille peruutusaikeesta... Lisäperuutusvalot on muutenkin laittomia, pakuihin oon niitä joskus laittanut niin aina on inssi tarkistanut että ne pitää sytyttää erillisestä kytkimestä (=työvalo) eikä saa syttyä peruutusvaihteen kytkemällä.
 
Vanhukseen vaihdoin Aliexpressin paremman ( alumiinirunko, jäähdytysripa, tuuletin, varjostukset kohdillaan, ledit siellä missä hehkulangat olisivat olleet) H4-ledin. Ajanpuutteen vuoksi en koskaan ehtinyt sillä pimeällä ajamaan mutta autokatoksessa seinää vasten testaten tuli kirkkautta reilusti lisää. Valokuviokin oli tarkka - ja miksi ei olisi perinteisellä pyöreällä lampulla jos ledit on samassa paikassa kuin hehkulanka olisi.

Parempi valoteho perustui varmasti tässä tapauksessa siihen että ledien hakkuritekniikalla toteutettua virtalähdettä ei paljon kiinnosta mitä jännitettä se (kohtuuden rajoissa) saa sisäänsä kun taas liian pitkien ja ohuiden piuhojen ja hapettuneiden kytkinten läpi lediä suurempaa virtaa vaativa halogeeni tiputtaa käyttöjännitteensä onnettomaksi.

Releytyksellä saa toki tehtyä paremmat valot laillisestikin.

Nykyiseen ei onneksi tartte (vielä(?)) tehdä.
 
Liekö perus peruutusvalon tarkoituskaan valaista taaksepäin vaan lähinnä indikoida takana olijoille peruutusaikeesta... Lisäperuutusvalot on muutenkin laittomia, pakuihin oon niitä joskus laittanut niin aina on inssi tarkistanut että ne pitää sytyttää erillisestä kytkimestä (=työvalo) eikä saa syttyä peruutusvaihteen kytkemällä.

Jos lampulla on e-hyväksyntä ja se korvaa alkuperäisen valon, niin silloin saa asentaa. Henkilöautossa saa olla max. 2 kpl peruutusvaloja, eli periaatteessa jos on yksipuoleinen pakkivalo, niin saa laittaa toisen lisäksi.

Katsastuskonttorilla voi hetken joutua vääntämään, mutta eivät ne lähtökohtaisesti ole täysin laittomia.

Työvaloja ei saa henkilöautossa edes olla, joten niissä ei auta muuta ruuvata valot irti konttorille mentäessä.
 
Jos lampulla on e-hyväksyntä ja se korvaa alkuperäisen valon, niin silloin saa asentaa. Henkilöautossa saa olla max. 2 kpl peruutusvaloja, eli periaatteessa jos on yksipuoleinen pakkivalo, niin saa laittaa toisen lisäksi.

Katsastuskonttorilla voi hetken joutua vääntämään, mutta eivät ne lähtökohtaisesti ole täysin laittomia.

Työvaloja ei saa henkilöautossa edes olla, joten niissä ei auta muuta ruuvata valot irti konttorille mentäessä.

Lisäisin, et perutusvalojen sallittu korkeus on 25-120cm maasta.

Et ne pakuun, useinmiten katolle asennetut työvalot, ei käy perutusvaloiks, vaikka olis hyväksytyt valaisimet.
 
Se mainittu "poika" täältä vastailee. Kuten kommentissani luki, laitoin valonsuuntausta hieman alemmaksi jo asennus/testausvaiheessa eikä vastaantulijat ole olleet moksiskaan. Nuo asentamani LED-päivävalot palavat CAN-ohjaimen kautta 30% teholla lyhyillä ja 100% teholla pitkillä että siinäkään ei pitäisi olla ongelmaa.
Koko prosessilla tavoittelen sitä että NÄYN liikenteessä paremmin enkä kenenkään häikäisemistä. Ja kyllä selvästi ovat vähentyneet ne tilanteet että sivutieltä tulija ei olisi nähnyt pyörän lähestyvän. Sakkojen uhallakin aion jatkaa samoilla valoilla.
Kato, pojat on poikia. Vaikka kyllä taidan olla jo setämies iän puolesta.
 
Kannattaa varmaan kiinnittää huomiota siihen että LEDin valmistaja on tunnettu merkki. Näissä saattaa valonlähde olla hyvinkin tarkasti halogeeniin vastaavassa paikassa, joten kuvio ei leviä. Mutta E-merkkiähän niissä ei ole.

Olisi kiva syksyisin nähdä edes hieman, ja itse käyn hieman Jaakopinpainia että voiko Philipsin 200+ halogeenit asentaa vanhaan museowingiin. Vai sulaako siitä johdot...
 
Ja minkähän takia katsastuspakko on taas tapetilla?

Ei ainakaan ledipolttimoiden.

Autoissa näkee kaikenlaisia kiinanledejä, sinisiä parkkivaloja ja muuta lystiä. Ei niitäkään ole katsastuksella saatu kitkettyä vaikka autot on katsastettu määräajoin jo vuosikymmeniä
 
Back
Ylös