Ajovalon korkeudensäätö sähköiseksi?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja lakari
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

lakari

MotOrg ry
Ajovalon korkeudensäätö sähköiseksi?

Aamuisin työmatkalla kun ajelen yksiksikseni niin valojen korkeus on liki täydellinen, mutta illalla kun ajellaan kaksistaan niin valot näyttää aivan liian korkealle ja nyt kun valoille olis jo käyttöä. Onkohan kukaan muuttanut valojen korkuden säätöä sähköiseksi? Vai onkohan se edes mahdollista? On niin hiton hankala (mahdotonta) katteiden takaa säädellä valoja päivittäin ettei vaan tule tehtyä koskaan... Niin CBR1100XX...
 
Pyörää en tunne sen tarkempaa mutta voi olla aika haastava homma rakennella joku systeemi säätöruuviin jota vois pyöritellä sähkömoottorilla. Kai se ruuvilla säädettävä sentään on. Ja onko edes tilaa.
 
Moi, täällä oli muutama vuosi sitten aiheesta asiaa. Oli autosta (Nissan Almera??) evakuoitu ajovalon korkeuden aparaatti kiinnitetty juurikin XX:ään.

En nyt vaan osaa etsiä sitä, ehkä oli jopa "1100XX (Blackbird)" -topiikissa.

Tätä samaa olen itsekin kaivannut välillä. Mutta en ole saanut aikaiseksi... :right:
 
Jos ei tartte olla automaattisesti säätyvä niin helpommalla vois (riippuu tilasta yms) päästä tekemällä etäsäädön tyyliin kaasarien tyhjäkäyntivaijeri.
Elikkä sorminuppi josta vaijeri/tanko-välitys säätöruuvin kantaan.
 
Eipä tuo nyt ameriikantemppu olis korvata sitä ruuvia just jonkun auton servolla ja potikkaohjaus katteeseen. Eiköhän sielä pallopää ole sen ruuvinkin kärjessä.
 
Jos P.Peloton -henkeä löytyy, niin tutkii miten joku 3D prittaussofta pelaa ja tulostuttaa jossain netisssä muovista sopivat kilkkeet siihen säätöruuvin päähän että saa vaijerin kiinni..
 
Sais ton umpion käsiinsä niin ne vaijeripidikkeet/päädyt tekis siihen kyl ihan käspelilläkin.
 
Sais ton umpion käsiinsä niin ne vaijeripidikkeet/päädyt tekis siihen kyl ihan käspelilläkin.

Tuon näköistä möykkyä myyvät ebayssa: XX ajovalon takaosa

toinen versio lampuista

Näyttäs olevan kovinkin helppo juttu varsin jos tuossa takana on tilaa. Sorminuppi irti ja motori tai vaijerisysteemi siihen kiinni - tai sen voi kiinnittää tuohon sorminuppiinkin varsin helposti.

Edit: vaijeri systeemissä toki täytyy tukea se vaijeri hyvin ja tehdä tuohon nuppiin kiinnitys sen verran joustavaksi (tai tarkasti) ettei aiheuta taivustusta.
 
Joo tämännäköinen ainakin mun pyörästä löyty XX-valo ja takana on jopa hieman tilaakin. Sähköinen säätö olisi tietty näyttävämpi ja mukavampi käyttääkin kuin ruuvattava. Täytyypä penkoa se XX-keskustelu läpi, eihän siinä ole edes sataaa sivua, kerran kaiken läpi lukenut ja hämärä mielikuva tosiaan on että asiasta olisi ollut mainintaa.
 
Joo tämännäköinen ainakin mun pyörästä löyty XX-valo ja takana on jopa hieman tilaakin. Sähköinen säätö olisi tietty näyttävämpi ja mukavampi käyttääkin kuin ruuvattava. Täytyypä penkoa se XX-keskustelu läpi, eihän siinä ole edes sataaa sivua, kerran kaiken läpi lukenut ja hämärä mielikuva tosiaan on että asiasta olisi ollut mainintaa.

Säätömoottoreita.
- ei ihan mahottoman hintasia tuolleen.
Mut millasen ohjauksen nuo tarttee? mahtaako pelkkä potikka riittää että saa tiettyyn asentoon.
mut meneekö pelkällä katkasijalla käsin ohjattuna ajamalla ylös/alas?
 
Mitä mä olen noita laittanut tuontiautoihin niin siinä on kolme nastaa, yhteen tulee miinus ja toiseen plussa ja kolmanteen siten 10 k potikasta 0-12 V joka määrää servon asennon. Voi tietty olla muitakin ratkaisuja, nämä oli Volvossa ja Volkkarissa. Itse asiassa Boschin mooottorikin oli täsmälleen sama, liitin vaan erilainen.
 
'04 XC70:ssä on nelinastainen mut olettaisin siinäkin olevan anturin syötön se neljäs nasta ettei tarvi ulkoista virtaa. Alottaa nyt vaikka sillä kymppikilosella lineaaripotikalla ja kattoo saako eloa, jos liikkuu vaan pikkusen niin pienempää, jos menee laidasta laitaan varttikierroksella niin isompaa.
 
Kannattaa kyllä selvittää tavalla tai toisella se kytkentämekanismi jolla kyseisen säätimen on tarkoitus toimia...

Vuosimallin 2000 Volvo S40:ssä sähköinen korkeussäätö oli muistaakseni kolmella kiinteällä portaalla, eli täysin ylhäällä, "keskellä" tai täysin alhaalla. Valintarullassa oli naksut noille, eikä siinä ollut mitään portaatonta potikkaa, vaan homma oli jotenkin "kytkentäinen", ja säätömoottoreissa oli ilmeisesti mikrokytkimiin perustuva asentotunnistus eikä mitään portaatonta potikkaan perustuvaa mittausta.

Se on sitten oma lukunsa, kuinka hyvin se säätömoottorin liikevara natsaa siihen toivottuun liikkeen määrään, vai tarvitaanko siinä jotain virityksiä jotka lyhentäisivät säätömatkaa. Siis olettaen, että säätömoottori ei salli portaatonta muutosta....
 
Back
Ylös