• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Ajovalot

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja YAZO!
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

YAZO!

New member
Kertokaa joku viisaampi tai Pohjoisessa asuva ( Sodankylän pohjoispuolella) miksi siellä päin ei käytetä ajovaloja juuri ollenkaan.

On tullu nyt muutamana vuotena siellä ajeltua eri puolilla ja aina törmää samaan. Autoilijat eivät käytä ajovaloja tai yleensäkään mitään tuikkuja autoissaan ( olen tulkinnut tämän niin, että kyseessä on lähinnä paikalliset asukit). Onko moiselle olemassa joku perusteltu syy
confused_orig.gif

Ihan vaan mielenkiinnosta kyselen.

Kertokaa joku viisaampi tai Pohjoisessa asuva ( Sodankylän pohjoispuolella) miksi siellä päin ei käytetä ajovaloja juuri ollenkaan.

On tullu nyt muutamana vuotena siellä ajeltua eri puolilla ja aina törmää samaan. Autoilijat eivät käytä ajovaloja tai yleensäkään mitään tuikkuja autoissaan ( olen tulkinnut tämän niin, että kyseessä on lähinnä paikalliset asukit). Onko moiselle olemassa joku perusteltu syy
confused_orig.gif

Minä en ainakaan käytä muuta kuin pakon edessä. Jos siellä napajään tuntumassa on virkamieskanta fiksumpaa kuin täällä ministeriöiden lähettyvillä? Turha ajovalojen polttaminen keskellä kaunista päivää on nimittäin lievästi sanottuna tragihysteeriskoomista puuhaa - ja kuluttaa myös joltisestikin menovettä (josta näemmä ei sitten olekaan mitään pulaa).

-hh-

edit: kirovihre

Pohjoisessa kun ei voi niin helposti ajaa kenenkään päälle, ( vähemmän ihmisiä).

Pitäähän etelässä jalankulkijoiden nähdä että nyt joku tulee ja meinaa ajaa päälle. Olishan se surkeaa jos vaikka ei ehtisi nähdä kun joku ajaa päälle.

saavat ajaa sen muutaman kuukauden ilman ajovaloja, koska muulloin siellähän on pimeätä kuin säkissä. Täällä etelässä viritetään kulkupelejä tehon osalta, mutta pohjolassa valotehon osalta
biggrin.gif
biggrin.gif
biggrin.gif

confused_orig.gif

Minä en ainakaan käytä muuta kuin pakon edessä. Jos siellä napajään tuntumassa on virkamieskanta fiksumpaa kuin täällä ministeriöiden lähettyvillä? Turha ajovalojen polttaminen keskellä kaunista päivää on nimittäin lievästi sanottuna tragihysteeriskoomista puuhaa - ja kuluttaa myös joltisestikin menovettä (josta näemmä ei sitten olekaan mitään pulaa).

-hh-

Siis et pyörälläkään ajaessa??? Onnea ja pitkää ikää sinulle.
Niin, tutkimusten mukaan ajovalojen käyttö lisää kulutusta KESKIMÄÄRIN 0,15l/100 km, eli kustannuksena noin 0,23€.
Suhteellisen edullinen henkivakuutus minun mielestäni.
nixweiss.gif
062802moto_prv.gif

confused_orig.gif

-hh-

Siis et pyörälläkään ajaessa??? Onnea ja pitkää ikää sinulle.
Niin, tutkimusten mukaan ajovalojen käyttö lisää kulutusta KESKIMÄÄRIN 0,15l/100 km, eli kustannuksena noin 0,23€.
Suhteellisen edullinen henkivakuutus minun mielestäni.
nixweiss.gif
062802moto_prv.gif
No, kerropa tuo 2 miljoonan kotteron ja 200000 mp:n vuotuisella ajosuoritteella. Oisko päässä laskien tuollaiset 10 miljoonaa litraa vuodessa aivan kankkulan kaivoon? Joku nörtti voisi laskea.

En, en etenkään mp:llä (Bandussa on niin v*tun huonot valot, että menee paistattelu pelkäksi lämmöntuotoksi
tounge.gif
). Mutta kun on pakko. Kiitos samoin
smile_org.gif

-hh-

No, kerropa tuo 2 miljoonan kotteron ja 200000 mp:n vuotuisella ajosuoritteella. Oisko päässä laskien tuollaiset 10 miljoonaa litraa vuodessa aivan kankkulan kaivoon? Joku nörtti voisi laskea.
Ja ei kun Audi-tyyliset LED-päivävalot mopoihinkin niin maailma pelastuu - siis täällä etelässä missä on valoisaakin aikaa edes jonkun pätkää vuodesta
wink.gif

Ja ei kun Audi-tyyliset LED-päivävalot mopoihinkin niin maailma pelastuu - siis täällä etelässä missä on valoisaakin aikaa edes jonkun pätkää vuodesta
wink.gif
Audi-kuskit luulevat romunsa näyttävän peremmalta, kun siinä on vain ledit päällä.
Ajovalot ne eivät ole, joten miksi pitää niitä muuten päällä?

Ovat ns. päivävalot (Daytime Running Lights) tai huomiovaloiksikin noita on täällä joskus kutsuttu. Idea onkin säästää kalliita HID:ejä kuluttavilta sytytyskerroilta - sen lisäksi että ne säästää sen 0.01 litraa sadalle
wink.gif

Kyllä ne ovat ihan ajovalot, ja sellaisiksi kelpaavat päivisin. Ajovalojen tarkoitus päivisin on herättää huomiota, jotta vastaantulija / muu tielläoleva näkee. Niiden ei ole tarkoitus päivisin valaista itse tietä.

Tähän nuo LEDit toimivat mainiosti, ovat kirkkaat ja näkyvät. Samasta syystä ajovaloja käytetään jatkuvasti, ei sen takia että itse ajaja näkisi tien paremmin, vaan että muut näkevät sinut.

Kyllä ne ovat ihan ajovalot, ja sellaisiksi kelpaavat päivisin. Ajovalojen tarkoitus päivisin on herättää huomiota, jotta vastaantulija / muu tielläoleva näkee. Niiden ei ole tarkoitus päivisin valaista itse tietä.

Tähän nuo LEDit toimivat mainiosti, ovat kirkkaat ja näkyvät. Samasta syystä ajovaloja käytetään jatkuvasti, ei sen takia että itse ajaja näkisi tien paremmin, vaan että muut näkevät sinut.
Harvoin täytyy sanoa etten omaa varmaa tietoa, mutta siitäkään huolimatta en mitään myönnä. :P
Tai no sama se. Käsitykseni mukaan Suomessa on ajovalopakko, mutta samaan kategoriaan kai kuuluu (vaikka ovatkin tyyppihyväksytyt) kuin minivilkut ym.

Yleensä ilman valojakin jo ajotavasta huomaa kyseessä olevan Audi.

Harvoin täytyy sanoa etten omaa varmaa tietoa, mutta siitäkään huolimatta en mitään myönnä. :P
Tai no sama se. Käsitykseni mukaan Suomessa on ajovalopakko, mutta samaan kategoriaan kai kuuluu (vaikka ovatkin tyyppihyväksytyt) kuin minivilkut ym.
Ei siinä mitään ihmettelemistä ole. Valoisana aikana voi ajovalot korvata hyväksytyntyyppisillä huomiovaloilla, kuten vaikkapa uusissa Audeissa ja vanhoissa Saabeissa.

Volvossakin on muutamissa malleissa ollut Saabin tapainen huomiovalokytkentä, jossa kaksilankaisien parkkivalopolttimoiden tehokkaampaa lankaa käytetään ajovalojen sijasta. Volvo ei vain tuota kytkentää tullut tyyppihyväksyttäneeksi, joten hyväksyimme ne itse muutama vuosi takaperin Oulun Automuseolla Volvo-tapaamisessa
biggrin.gif

Eniten minua ottaa pattiin noissa Audin ledivaloissa se, että sitten joskus kun nykyisten A4 ja A6 mallien hinta on vaipunut tasolle jonka voisin ajatella autosta maksavani, on suurin osa niistä pelkillä päivävaloilla varustettuja, eikä ledipatsaiden parina olevilla ns. ajovaloilla ei tee juuri mitään.

Motoristin autossa tärkeimmät varusteet ovat hyvät valot, kunnon lampunpesurit ja lämmityslaite sekä istuinlämmittimet. Ilmastointi on toisarvoinen, koska kesällä ajetaan moottoripyörällä.

Kun ihminen menhee Laphin, se muuthuu heti paremhaks ihmiseksi.
Paremhat ihmiset eivät tarvithe valohja. Oikein hyvä ihminen
pärhjää revonthulillakin. Rakhovakhea voi tiukhan paikhan tulhen
panha taskhun ja otha mukhan - se lämmithäkin samalha.
crazy.gif
Rockh ..

Ilmastointi on toisarvoinen, koska kesällä ajetaan moottoripyörällä.
Varsin yleinen harhakäsitys että se ilmastointi muka liittyisi vain kesään
omg.gif
Kyllä minä ainakin 4-pyöräisessä käytän ilmastointia paitsi lämpötilan säätöön, mutta myös kosteuden poistoon ja erityisesti rankan sateen tahi loskapaskakelin aikaan. Myös esim. säbä-treenien jälkeen kun autoon tunkee junnu kavereineen hikisenä, on tuo ilmastointi varsin oiva laite pitämään akkunat avoinna
cool.gif

Poikkesin tänään isolla kotilolla Keravalla, siellä näytti olevan vallalla tapa ajella motukalla pitkät(kaukovalot) päällä.
Ei muuten sitten motukan vilkku näy ollenkaan, ainakaan eteen päin.

Poikkesin tänään isolla kotilolla Keravalla, siellä näytti olevan vallalla tapa ajella motukalla pitkät(kaukovalot) päällä.
Ei muuten sitten motukan vilkku näy ollenkaan, ainakaan eteen päin.
Pyöräilijan näkökulmasta vastaantulijalle se vilkun näkymättömyys ei ole niin traaginen ongelma kuin takaa tulevan tapauksessa. Kunhan pyörä ylipäänsä huomataan edestä, se on tärkeää.

Back