zuha
New member
Afrikkalainen (RD07 '94) päätti grillata akun eilen kun keli oli mitä parhain. Oireet alkoi sellaisella lievällä mädän kananmunan hajulla ja mätä lemu voimistui entistä enemmän joka liikennevaloissa kunnes pääsin himaan. Rikkihappo lirisi asfaltille ja höyry nousi satulan alta! Akku irti vähän kiireellä ettei pala koko pyörä, sitten tutkimaan asiaa.
Tutkittua ja havaittua: kaikki polttimot täysin ehjiä, pyörä kävi nätisti loppuun saakka, kiehuva akku ei saanut mopoa enää uudestaan käyntiin. Sähköjärjestelmässä ei näkyviä vaurioita muualla kuin laturilta tulevassa johtonipun liittimessä: LIITIN. Näyttää siltä että kalliit osat kuten cdi boxi ja "ajotietokone" on ehjät. Regulaattori on mitattu haynesin oppaassa olevien ohjeiden mukaan ja kaikki arvot on haynesin ilmoittamien rajojen sisäpuolella. Regulaattorin pitäisi siis olla ehjä tai vika ilmenee vasta lämmetessä. Laturin käämien välinen resistanssi on 1.1ohm kaikkien karvojen välissä -> ok?
Joko akku kuoli sisäisen oikarin muodossa (mitä en usko) tai sitten pyörä latasi ylijännitteellä? Latausta en pääse testaamaan ennenkuin huomenna kun ostan uuden akun ja korjaan liittimet. Kysymys kuuluu: voiko yhden "vaiheen" huono kosketus (ks. kuva yllä) aiheuttaa sen että latausjännite nousee yli sallitun vaikka regu olis ehjä? Minä kun en vaihtosähkötekniikkaa niin tarkkaan tunne... Entä onko noilla laturin ja regulaattorin keltaisten piuhojen järjestyksellä mitään merkitystä?
Uudella akulla ja uusilla liittimillä latausjännitteen mittaus selvittää taas paljon lisää, päivitän tilannetta kunhan saan mittaukset tehtyä. Mistähän löytäs sievän jännitemittarin mopoon vastaisuuden varalle ettei pala koko saata**n häkkyrä kuten nyt meinas käydä! (ohut muovi akun ja muovisen polttoainesuotimen välissä
)
Tutkittua ja havaittua: kaikki polttimot täysin ehjiä, pyörä kävi nätisti loppuun saakka, kiehuva akku ei saanut mopoa enää uudestaan käyntiin. Sähköjärjestelmässä ei näkyviä vaurioita muualla kuin laturilta tulevassa johtonipun liittimessä: LIITIN. Näyttää siltä että kalliit osat kuten cdi boxi ja "ajotietokone" on ehjät. Regulaattori on mitattu haynesin oppaassa olevien ohjeiden mukaan ja kaikki arvot on haynesin ilmoittamien rajojen sisäpuolella. Regulaattorin pitäisi siis olla ehjä tai vika ilmenee vasta lämmetessä. Laturin käämien välinen resistanssi on 1.1ohm kaikkien karvojen välissä -> ok?
Joko akku kuoli sisäisen oikarin muodossa (mitä en usko) tai sitten pyörä latasi ylijännitteellä? Latausta en pääse testaamaan ennenkuin huomenna kun ostan uuden akun ja korjaan liittimet. Kysymys kuuluu: voiko yhden "vaiheen" huono kosketus (ks. kuva yllä) aiheuttaa sen että latausjännite nousee yli sallitun vaikka regu olis ehjä? Minä kun en vaihtosähkötekniikkaa niin tarkkaan tunne... Entä onko noilla laturin ja regulaattorin keltaisten piuhojen järjestyksellä mitään merkitystä?
Uudella akulla ja uusilla liittimillä latausjännitteen mittaus selvittää taas paljon lisää, päivitän tilannetta kunhan saan mittaukset tehtyä. Mistähän löytäs sievän jännitemittarin mopoon vastaisuuden varalle ettei pala koko saata**n häkkyrä kuten nyt meinas käydä! (ohut muovi akun ja muovisen polttoainesuotimen välissä