Mulla oli/on tuommoinen lyijyhyytelöakku. Lähtee kyl hyvin käyntiin, vaikka mopo seisoo ulkona käyttämättömänä viikon (niinkuin nyt
).
Esitettyjä hypoteesejä akun säilytyksestä (en puutu akkuveden läträykseen):
1.Ei mitään huoltoja, vain lataus ennen ajoonlähtöä
2.Ylläpitolatausta talvella jonkun kerran, säilytys viileähkössä
3.Purkua jollain poppakonstilla (vaikka lamppuviritelmällä) ja sitten täyteenlataus, toistetaan jonkun kerran seisontakauden aikana. Säilytys viileähkössä. Etenkin hyytelötapauksille, joissa se hyytelö saattaa jotenkin "jämähtää", eli pelkkä ylläpitolataus ei riitä.
4. Syksyllä täyteenlataus ja sitten akku pakkaseen, keväällä "sulatus", lataus tarvittaessa ja menoksi!
5. Lataus pitäisi suorittaa riittävän pienellä virtamäärällä, (alle 1 A?en ole sähköinsinööri), paitsi että hyytelöakkua pitäisi ladata ensiksi reippaamilla lukemilla, koska silloin jo ehkä jämähtäneet (sulfatoituneet?) osat saadaan vielä henkiin.
Tämä sieltä täältä kuultua/kerättyä, ota noista ohjeista nyt sitten selvää...
Minulla on sellainen hmm..mikäs se nyt oli....enpä muista...ruotsalaisten tekemä automaattilaturi, johon akun voi tökätä koko talveksi ja se ylläpitolataa sitä halutulla jännitteellä tarvittaessa. Näppärä vehje, vaikka oli hieman hinnakas. Vielä askarruttaa tuo purkaminen ja säilytyslämpötila...
älkää välittäkö termivirheistäni, en tosiaankaan ole sähköpuolen ekspertti