• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Akku sippi

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja C-A-D
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

C-A-D

New member
Niin se sitten sippas. Yht'äkkiä. Napajännite 12,8V, mutta startissa putoaa alle kuuden voltin - ei sylkäse ja relekin pitää melkoisen konekivääriäänen. Se on vainaa
kynttila.gif


Onko kollegoilla suositusta uudeksi. Exide, Varta, Hyytelö? Havaintoja hinnoista? Tripin hinnastossa näkyy olevan ilmeisesti Exiden akku 84€inaria...

On muuten raskas työnnettävä käyntiin...
 
Itse vuosi sitten keväällä törmäsin vastaavaan kuolleeseen akkuun, tosin oli jo sentään 11v vanha
eek.gif
ja päädyin Vartaan edullisimman hinnan vuoksi. Vieläpä kun Reliatecin kautta otin, sain Tokimoton hintaan vielä pikkasen alennustakin
thumbs-up.gif
Tosin tuo yksilö oli sitten tänä keväänä aika kuollut
confused_orig.gif
Purki itse itsensä 2vrk sisällä niin pahasti ettei pyörä enää jaksanut kuin juuri ja juuri naksahtaa - startista ei tietoakaan
sad_orig.gif
Mutta yllätys, yllätys. Akun takuu toimi ja Tokimoton poijjaat vaihtoivat lennossa uuden tilalle
thumbs-up.gif


Pitänee varmasti ensi talveksi hommata sellanen full-automatic-erotic-loader tms. härpäke ettei taas ensi keväänä sama toistu
lookaround_orig.gif
Mutta muuten akku on toiminut kuin unelma
smile_org.gif
Hyvä että kerkiää peukkua startilta irrottaa kun pyörä on jo käynnissä
wink.gif
Tuo vanha 11v akuu kun silleen vain pyö...räy...tti => startin pituus oli useampia sekunteja
lookaround_orig.gif
 
Ostin K1100LT pyörään Vartan 12V19A akun viime syksynä. Syksyn aikana akku ei enää pystynyt käyunnistämään ABSia. En hoksannut kysellä takuuta. Mutta uusi ExHiden geeliakku vaikuttaa paremmalta.
 
AUTS! Toteaa nimimerkki, joka juuri käveli Vartan akku kainalossa kotiin...
omg.gif
No takuu on kuulemma vuoden, joten ans kattoo ny...
 
Bemun ensiasennus akku on yllättävän lyhyt ikäinen 3- 4vuotta. Kevään ensi savu yrityksessä meni 1 kenno oikosulkuun ja jännite putosi 10.6V kaput. R850r on vaikeaa löytää tarvike akkua oli haettava Mototripistä a:94 ekua
 
Juuri noin kävi minullekin. 3 kesää riitti väsyttämään akun. Mutta "tarvike"akku eli Varta Bemun leimoilla (taitaa olla vaihtoehtoinen alkuperäisvaraosa) lähti hapotettuna 60 Eurolla. Suosittelen vilpittömästi tälläkin Foorumilla mainostettua Akkupalvelu V. Häkkistä Sörkasta...

Nyt pyörittää taas apinan raivolla....
 
Bemun ensiasennus akku on yllättävän lyhyt ikäinen 3- 4vuotta.
Jaahas. Epäilen alkuperäisakun kestoa edes noinkaan pitkäksi. Kaverin 02 R1100S akku sippas juuri viimeviikolla, eikä ota enää virtaskaa vastaan ollenkaan. Startti vaan naksuu
Itsellänikin 00 mallin S, joka on käyttöön otettu 02 alkaa akku hiipumaan jo ihan selvästi. Ajan kuitenkin lähes päivittäin, joten ei voi seisottamiseen vedota. Kaveri tosin ajelee satunnaisesti, kun aurinko paistaa
smile_org.gif
 
Niin, en omista bemaria, mutta kolme kesää mullakin akku kesti (ensiansennusakku, olettaisin). Oireet olivat just prikulleen samanmoiset. Pikku gallupi tututtujen keskuudessa osoitti, että mopon akku voi lopahtaa nopeastikin. Paljon on asiaan vaikutusta sillä, miten akkua talven aikana säilyttää/ylläpitää....vaikka siihenkin on noin äx potenssin yy neuvoa
nixweiss.gif
.
 
BMW:n ensiasennusakku Exide (neste) kesti pari kesää. Toki päästin sen tyhjäksi pari kertaa. Viime kesänä ostin Yuasa-akun, kun en uutta Exiden geeliakkua raaskinut hankkia.

Kovin vaivalloisesti pyörä käynnistyy, jos sillä ei ole ajettu pariin päivään, ja on kylmää. Akku talvehti huoneenlämmössä, ja latasin sitä parin kuukauden välein.

Toimiikohan geeliakut kelvollisesti?
 
Mulla oli/on tuommoinen lyijyhyytelöakku. Lähtee kyl hyvin käyntiin, vaikka mopo seisoo ulkona käyttämättömänä viikon (niinkuin nyt  
confused_orig.gif
).

Esitettyjä hypoteesejä akun säilytyksestä (en puutu akkuveden läträykseen):

1.Ei mitään huoltoja, vain lataus ennen ajoonlähtöä
2.Ylläpitolatausta talvella jonkun kerran, säilytys viileähkössä
3.Purkua jollain poppakonstilla (vaikka lamppuviritelmällä) ja sitten täyteenlataus, toistetaan jonkun kerran seisontakauden aikana. Säilytys viileähkössä. Etenkin hyytelötapauksille, joissa se hyytelö saattaa jotenkin "jämähtää", eli pelkkä ylläpitolataus  ei riitä.
4. Syksyllä täyteenlataus ja sitten akku pakkaseen, keväällä "sulatus", lataus tarvittaessa ja menoksi!
5. Lataus pitäisi suorittaa riittävän pienellä virtamäärällä, (alle 1 A?en ole sähköinsinööri), paitsi että hyytelöakkua pitäisi ladata ensiksi reippaamilla lukemilla, koska silloin jo ehkä jämähtäneet (sulfatoituneet?) osat saadaan vielä henkiin.

Tämä sieltä täältä kuultua/kerättyä, ota noista ohjeista nyt sitten selvää...

Minulla on sellainen hmm..mikäs se nyt oli....enpä muista...ruotsalaisten tekemä automaattilaturi, johon akun voi tökätä koko talveksi ja se ylläpitolataa sitä halutulla jännitteellä tarvittaessa. Näppärä vehje, vaikka oli hieman hinnakas. Vielä askarruttaa tuo purkaminen ja säilytyslämpötila...

lookaround_orig.gif
älkää välittäkö termivirheistäni, en tosiaankaan ole sähköpuolen ekspertti  
blush.gif
 
Ehkä tätä asiaa voisi lähestyä siltä kannalta, jotta mikä on maksimimäärä vuosia, jonka akun tiedetään Bokseri-puimurissa kestäneen?

Tuntuu tuo ison Twinin käyntiin vääntäminen (ja mahdollinen ABS:n starttaus) olevan kova paikka...

Oma siis kesti 3 kesää / rapsakat 22tkm.
 
Ehkä tätä asiaa voisi lähestyä siltä kannalta, jotta mikä on maksimimäärä vuosia, jonka akun tiedetään Bokseri-puimurissa kestäneen?

Tuntuu tuo ison Twinin käyntiin vääntäminen (ja mahdollinen ABS:n starttaus) olevan kova paikka...

Oma siis kesti 3 kesää / rapsakat 22tkm.
Omassa tonnisessa airheadissa akku meni vaihtoon aina kevään kunniaksi. Käytin tosin taiwaallisia pattereita; niitä sai useamman uusattua vaikkapa Varta-akun hinnalla.

Kyllähän se puolilitraisten vaakapyttyjen käymäänlaitto vaatii akulta aikalailla tehoa ja vähänkin huonommalla homma menee vain starttireleen naksutteluksi...
biggrin.gif
 
4. Syksyllä täyteenlataus ja sitten akku pakkaseen, keväällä "sulatus", lataus tarvittaessa ja menoksi!
Tämä tapa on toiminut minulla, sopii hyvin laiskalle miehelle.

Tosin entiseen pyörään (Suzuki DR 600) akku maksoi vain 12e, joten suurista ei investoinneista ole kyse.

Aikaisemmin olen kokeillut lataamista ja purkamista talven mittaan ja lopputuloksena sökö akku lyhyessä ajassa. Akku oli lämpimässä talven ajan.
 
Alan miehenä pitäis varmaan tietää mutta en. Eiks se jäädy? Siis rikkihappoliuos ei jäädy?
 
Täyteen ladattu akku ei jäädy kovinkaan nopeasti. Pakastimen -18 on vielä reippaasti "lämpöisen puolella"
wink.gif
Mutta ans olla jos akku onkin tyhjä, niin johan napsahtaa ja nesteet jäätyessään tuppaa turpoamaan => kuoret halki
sad_orig.gif
 
Back
Ylös