Akun lataus?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jysky
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Sanonpahan vaan;höpö,höpö
talktohand.gif

"Kuivatin akun " niinpä niin.Kyllähän kontrolli pitää akunkin latauksessa olla .Takaan että se onnistuu halvalla laturillakin ja maalaisjärjellä.

Se on aivan sama kun kytket kamelin liekaan ,etkä anna sille vettä muutamaan viikkoon.Mitenhän kamelin käy?

"JÄRKI HOI,ÄLÄ JÄTÄ!
mad.gif
cool.gif
omg.gif
tounge.gif
buttrock.gif

Sanonpahan vaan;höpö,höpö
talktohand.gif

"Kuivatin akun " niinpä niin.Kyllähän kontrolli pitää akunkin latauksessa olla .Takaan että se onnistuu halvalla laturillakin ja maalaisjärjellä.

Se on aivan sama kun kytket kamelin liekaan ,etkä anna sille vettä muutamaan viikkoon.Mitenhän kamelin käy?

"JÄRKI HOI,ÄLÄ JÄTÄ!
mad.gif
cool.gif
omg.gif
tounge.gif
buttrock.gif
Niinpä... Vaan kunnon laturilla näin voi tehdä... Eikä tarvi juottaa akkua koko talvena, varsinkin kun on suljettua mallia...  
smile_org.gif

bowdown.gif
Vannon yhä Bilteman ja 8 euron nimeen...  
bowdown.gif

biggrin.gif

Enpä ennakkoon arvannut minkälaisen keskustelutulvan (mielestäni) yksinkertaisella kysymyksellä käynnistäisin......
Olen nyt vakuuttunut, että voin ladata akkuani virran ulosoton kautta. Nyt tarvii enää päättää minkälaisella himmelillä sen tekee. Joku mainitsi CTEKin laturin ja että sitä on myynnissä myös Orgin Shopissa. Mitähän se siellä maksaa? Kävisin itse katsomassa, mutta ei onnistu. Olen kaksi kertaa rekisteröitynyt, mutta mitään ei ole tapahtunut. Ilmeisesti kauppa käy niin hyvin ettei uusia asiakkaita kaivata.....
Wunderlicin katalookista löytyy CTEK Multi XS 3600 noin 74 juuron hintaan. Aika suolainen, mutta jos se on hyvä, niin miksei. Kun ei tarvitse ostaa Hallikaiselta kasettisoitinta, niin ehkä rahat riittää kalliinpaan laturiin....

Oli siellä muistaakseni 59€. Halvin tähän mennessä mitä olen hintoja löytänyt. Suosittelen. Voit jättää huoletta lataukseen hieman pidemmäksikin aikaa... Lisää infoa kys. laitteesta täältä: C-TEK  
wink.gif

Voihan olla että meikäläisen laturissa oli jotain vikaakin, kannattaa kuitenkin tarkistaa että latausjännite akun ollessa täysi ei nouse yli 14,7V Tuo CTEK pitää sen tuossa 14,4V:n paikkeilla. Sen mitä minä sähköstä tiedän (siis se on sinistä ja sattuu) niin kytkentäsi on ihan asiallinen. Veikkaisin että jo puolentunnin lataus vuorokaudessa riittää pitämään akun latingissa. Itselläni on viikkokello ajastimena ja latausaika 2 tuntia kerrallaan ja akku pysyy täynnä.
Mitenkään ei ole tarkoitus pottuilla. Aikaansaannoksesi oli kuitenkin kiintoisa. Olet ensimmäinen tiedossani, joka on saanut 500 mA:n latausvirralla akun kuivaksi. Kuinka kauan latasit? Oliko "märkä" akku vai huoltovapaa? Yleensä auton latureilla tuhotaan mp-akut, kun latausvirta on pahimmillaan 6 A.

Ajatus siitä, että akku pitää pitää "täytenä" on kanssa jännittävä. Kai tällainenkin oppi jossain on jaettu. Ennen vanhaan opetettiin, että sen lisäksi, että akun kunto tulee varmistettua purkauskokeessa, on itse akulle hyväksi, että sitä puretaan silloin tällöin. Kylmässä ei tietenkään akkua kannata täysin tyhjäksi vetää (syväpurkaa), mutta muuten akkua kannattaa latauksen lisäksi myös purkaa. En myöskään ole vakuuttunut siitä, että akkua on mitenkään tarkoituksenmukaista latailla päivittäin. Onko jossain tätä teoriaa perusteltu?

Voihan olla että meikäläisen laturissa oli jotain vikaakin, kannattaa kuitenkin tarkistaa että latausjännite akun ollessa täysi ei nouse yli 14,7V Tuo CTEK pitää sen tuossa 14,4V:n paikkeilla. Sen mitä minä sähköstä tiedän (siis se on sinistä ja sattuu) niin kytkentäsi on ihan asiallinen. Veikkaisin että jo puolentunnin lataus vuorokaudessa riittää pitämään akun latingissa. Itselläni on viikkokello ajastimena ja latausaika 2 tuntia kerrallaan ja akku pysyy täynnä.
Mitenkään ei ole tarkoitus pottuilla. Aikaansaannoksesi oli kuitenkin kiintoisa. Olet ensimmäinen tiedossani, joka on saanut 500 mA:n latausvirralla akun kuivaksi. Kuinka kauan  latasit? Oliko "märkä" akku vai huoltovapaa? Yleensä auton latureilla tuhotaan mp-akut, kun latausvirta on pahimmillaan 6 A.

Ajatus siitä, että akku pitää pitää "täytenä" on kanssa jännittävä. Kai tällainenkin oppi jossain on jaettu. Ennen vanhaan opetettiin, että sen lisäksi, että akun kunto tulee varmistettua purkauskokeessa, on itse akulle hyväksi, että sitä puretaan silloin tällöin. Kylmässä ei tietenkään akkua kannata täysin tyhjäksi vetää (syväpurkaa), mutta muuten akkua kannattaa latauksen lisäksi myös purkaa. En myöskään ole vakuuttunut siitä, että akkua on mitenkään tarkoituksenmukaista latailla päivittäin. Onko jossain tätä teoriaa perusteltu?
Ei se pieni virta vaan se liian korkeaksi noussut jännite. Tuo 16,7V on todellakin hieman liikaa akulle kun akulle. Oli oikein korvin kuultavissa kuinka akku "kiehui" Ilmeisesti kyseisessä laturissa ei tuo jännitteen rajoitus toiminut suunnitellulla tavalla... Laturi oli kytkettynä akkuun ainoastaan viikonlopun joten ei periaatteessa mitenkään liian pitkään (jos latausjännite olisi ollut oikea) Olet oikeassa että akkua pitää myöskin purkaa välillä ja näin myöskin olen tehnyt ehkä pari kolme kertaa talven aikana. Ja kuten mainitsin nykyisin lataan akun kerran viikossa puolentunnin ajan ja sillä se pysyy täytenä. Kytkennän hoitaa kellokytkin joten siihen ei tarvitse puuttua sen kummenmin.

No eipä se enää auta... Viime keväänä siis jouduin jokatapauksessa ostamaan uuden akun kun vanha ei enää virtaa ulos antanut... Mittasivat myös kyseisen laturin paikallisessa akkuliikkeessä ennekuin ostin uuden akun ja suosittelivat laittamaan kyseisen laturin verkonpainoksi ja myivät sopivaan pakettihintaa uuden akun ja asiallisen laturin. Ei tuollaista vajaan sadan euron akkua joka kevät viitsi ostaa joten laturi kyllä tienaa rahansa takaisin... Ja onpahan tuolla laturilla tullut kotilonkin akkua latailtua... Väittävät ainakin ohjeissa laturin soveltuvan 1,2-120Ah akuille...

Kannattaa mitata ulostulopistokkeen napaisuus että kytkee laturin siihen oikein päin.Pistokkeita on kahdenlaisia.on ns.tupakansytytinmallisia ja sitten on vaan se toinen yleinen pistoke.ovat standardeja.Yleensä plussa on keskellä ja miinus reunassa.Tuonkokoisessa BEMARISSA on jo niin iso akku että voit ladata sitä tunnin verran ihan tavallisella 12 voltin laturilla joka antaa ulos virtaa 3-4 amppeeria.mittari näyttää.Pääsääntöisesti akkua pitäis ladata virralla joka on
kymmenesosa akun kapasiteetista.Eli 60ah:sta akkua max kuudella amppeerilla ja 20 amppeeritunnin akkua max 2:lla
amppeerilla.Jos lataus on lyhytaikaista suuremmalla virralla
niin akku ei ole siitä moksiskaan mutta sitä ei pidä unohtaa lataukseen pitkäksi aikaa.ps.tiedän jotain sähköstä.
Itse lataan tarvittaessa ihan tavallisella laturilla  akun navoista.Laturissa taitaa lukea Matti.
Miksi haluat, että joku pilaa akkunsa isolla virralla vain siksi, että tiedät "jotain sähköstä"
sad_orig.gif

Hieman perustietoa akusta, joita moottoripyörissä on:

- kennopinta-ala murto-osa auton akun vastaavasta
- Siksi maksimi latausvirta mielellään alle ampeerin
- Kennon pinta ei siten ala kiehuttaa nestettä ylikuumetessaan
- Yksikin ylivirralla tehty lataus voi lyhentää akun elinikää dramaattisesti

Virran ulosoton kautta voi ladata ja kannattaa muistaa, että sulake palaa, jos ulosoton oikosulkee. Siksi on hyvä käyttää liittimessä joko lämpösulaketta tai lasiputkisulaketta ainakin, jos mopon oma sulakepesä on hankalassa paikassa. (Kuten Ducatissani)

Hiljaa hyvä tulee.

Nimim. "Tiedän PALJON sähköstä ja akuista."
wink.gif

Enpä ennakkoon arvannut minkälaisen keskustelutulvan (mielestäni) yksinkertaisella kysymyksellä käynnistäisin......
Olen nyt vakuuttunut, että voin ladata akkuani virran ulosoton kautta. Nyt tarvii enää päättää minkälaisella himmelillä sen tekee. Joku mainitsi CTEKin laturin ja että sitä on myynnissä myös Orgin Shopissa. Mitähän se siellä maksaa? Kävisin itse katsomassa, mutta ei onnistu. Olen kaksi kertaa rekisteröitynyt, mutta mitään ei ole tapahtunut. Ilmeisesti kauppa käy niin hyvin ettei uusia asiakkaita kaivata.....
Wunderlicin katalookista löytyy CTEK Multi XS 3600 noin 74 juuron hintaan. Aika suolainen, mutta jos se on hyvä, niin miksei. Kun ei tarvitse ostaa Hallikaiselta kasettisoitinta, niin ehkä rahat riittää kalliinpaan laturiin....
Se on 59,90 ja vierailla voit shopissa väliaikaisilla tunnuksilla, jotka pistin sulle privana.
wink.gif

Viive tunnuksissa johtunee siitä, että rekisteröinnit joudutaan nykyään ilkivallan takia tekemään manuaalisesti.
sad_orig.gif

sanoi:
....Viive tunnuksissa johtunee siitä, että rekisteröinnit joudutaan nykyään ilkivallan takia tekemään manuaalisesti.  
sad_orig.gif
.....
P#RKELE !!!    
veryangry.gif

meni ohi topikin, mut pakko ottaa kantaa. (Huomasin: "johtunee")

sanoi:
....Viive tunnuksissa johtunee siitä, että rekisteröinnit joudutaan nykyään ilkivallan takia tekemään manuaalisesti.  
sad_orig.gif
.....
P#RKELE !!!    
veryangry.gif

meni ohi topikin, mut pakko ottaa kantaa. (Huomasin: "johtunee")
Väliaikaisen tunnuksen saa kiireessä koska vain, kun pistää mulle meilillä (tai privalla) viestiä tai jos ne on unohtuneet, niin saa ihan omansa. Ne on meillä tallessa kaikki.

Uudet tunnukset joudutaan tosiaan avaamaan kaikki manuaalisesti arkipäivinä ja ajamaan sen jälkeen systeemiin, että se hyväksyy tunnukset. Siksi välillä kestää se omien tunnusten saanti. Ja syy on ilkivalta.

Aina joku jaksaa pilata hyvän ja tehokkaasti toimivan asian kun syöttää tarpeeksi potaskaa rekisteröinteihin.

Tähän on kyllä tulossa parannusta pian.

t. Spagu

Ymmärsinkö väärin, että itseltäsi puuttuisi tunnarit vaiko?
Pistin ne sulle varmuuden vuoksi privana.

Hieman perustietoa akusta, joita moottoripyörissä on:

- kennopinta-ala murto-osa auton akun vastaavasta
- Siksi maksimi latausvirta mielellään alle ampeerin
- Kennon pinta ei siten ala kiehuttaa nestettä ylikuumetessaan
- Yksikin ylivirralla tehty lataus voi lyhentää akun elinikää dramaattisesti
Hienoa oppia!

Olen pitkään ihmetellyt sinänsä muuten ihan ajattelemaan kykeneviä ihmisiä, jotka pilaavat mp-akkunsa autolatureilla. Sitkein tuhos kolme, ennen ku usko.
nixweiss.gif

Back