Alipainemittari

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Topo68
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Topo68

"titteli"
Minkälaisella mittausalueella pitäisi olla kaasuttimien synkkaukseen vaadittavat alipainemittarit?
Mietin, josko kävisi tuollaiset perusmittarit joita autoissa käytetään. Omassa pyörässä kun on 2 sylinteriä, niin hintakaan ei aivan päätä huimais. Tarvittaessa kuristin vielä letkuun, niin mittarin liikekin olisi rauhallinen.

Joskus ostin jonkun halvan yli/alipainemitarin. Sillä ei tehnyt mitään - jo nollakohta oli pielessä eikä sitä voinut kalibroida.

Mittaukseen tarvitset samanaikaisesti kaksi mittaria, ja mittausalueella ei ole väliä kunhan mittarit näyttävät suunnilleen samaa. Jos niissä on eroa niin se pitää vaan ottaa mittaustilanteessa huomioon. "Kalibrointi" tapahtuu kytkemällä mittarit yhteen vaikka t-liittimellä ja esim. kylmän viileesti imaisemalla ja seuraamalla näyttöjä. Sitäpaitsi pitää hommata ainakin liitososa, joka ruuvataan imupuolelle. Sen jotkut on vissiin tehneet jopa porailemalla reiän sopivaan ruuviin, mutta katsoisin sentään ensin moista esim. Biltemasta.

Ja vaimennuksen tarvitset varmasti, muuten mittari paukuttaa reunasta reunaan. Mulla itsellä on Louisista hommatut mittarit ja niissä on mittarin juuressa kuula, joka painaa ruuvisäädöllä kumiletkua lyttyyn. Eli itse letku toimii sitten varsinaisena vaimennusosana. 40 egee näyttävät nyt moisesta Moto-Detail mittarisatsista pyytävän.

DIY-keino on halpa: kaksi kirkasta 1/3L limsapulloa korkkeineen, pätkät sopivaa muoviletkua, värillistä vettä tms. ja kaksi 0,6mm miggisuutinta vaimentimiksi, lisäksi poranterä ja tiivistesilikonia. Rakenteen voi päätellä itse, vinkki: samassa paineessa nestepinnat asettuvat samaan tasoon. Tarkka kun mikä.

Muuten, ks. uusin MP-maailma...

Itse väkersin moisen 3-4 metristä 5mm kirkasta letkua, laudasta ja yhdestä 0.6mm migsuuttimesta. Suutin sinne letkun puoleenväliin, jotta se vesi joutuu menemään pienestä reiästä. N. metri vettä putkeen (eikä yhtään kuplaa!). Letku lautaan kiinni mutkalle. Letkun päät kaasareiden nippoihin ja hyvin toimi.

Back