Aloittelijalle pyörä 1000cc?

Hei, eli tarvitsisin hieman muiden mielipiteitä moottoripyörän valintaan. Olen lukenut foorumia ja arvioita.

Eli aion ostaa ensi keväänä tai tänä syksynä moottoripyörän, aloittelen kortin ajamisen muutaman viikon päästä. Asun Helsingissä ja kilometrit tulevat käytännössä kehä III sisällä sekä jokapäiväinen liikkuminen kantakaupungissa. Tietty mutkatie kruisailua muualla ja pari kertaa kesässä keskisuomeen. Olen katsellut Honda CB 1000r, kawasaki z 750 & 1000, KTM superduke & Duke III, kaikki nuo 2007-2009. Koeajo ratkaiseen uskon sen, mutta se mitä saan irti kokemattomana siitä 20km lenkistä muuta kuin että on hauskaa ja jännää eli haluaisin vähän ennakkotietoa, vinkkejä, kokemuksia ja ennen kaikkea vastaväitteitä siitä miksi ei 1000 kuutioista ensi pyöräksi?

Mun mielestä tai mitä olen ymmärtänyt niin 1000 kuutioinen nakupyörä on mukava ajaa ruuhkassa ja keskustassa sekä matka-ajoa. En ole kummiskaan ostamassa mitään ratatykkiä missä on se 180+hp. Esim honda cb 1000r mikä kiinnostaa eniten ja siinä on saman verran hevosvoimia 125 kuin R6 mutta vääntöä enemmän. Olen maltillinen kuski (ikä 26v) autolla ja moottorikelkalla eikä sarvet kasva päähän eli en hae sitä mikä kiihtyy ja kulkee vaan mikä on mukavin ajaa ja ulkonäköä. Nakupyörät ovat ymmärtääkseni helppoja ajaa verrattuna kyykkyihin. Joten miksi ostaa se 600 hornet kun voi ostaa kerralla hyvän eikä tarvitse seuraavana kesänä vaihtaa isompaan tai sellaiseen pyörään minkä olisi halunnut jo edellisenä kesänä.

Kokemukset kawa z1000 ja honda cb1000r ovat erittäin tervetulleita. En mistään löytänyt hyvää keskustelua kawa z 1000 vs. honda cb1000r uskon että kallistun jompaan kumpaan, superduken käyn koeajamassa mutta en usko että pidän ajotuntumasta/käyttäytymisestä. Vaikea sanoa kun ajokilometrejä on n. 100 km moottoripyörällä ja skootterilla 2000km.

Tulipa sekava teksti, mutta jos joku saa selvää ja viittii hieman valaista niin kiitos etukäteen.

Kun kerran meinaat ajaa stadissa ja ihan ympäristössä, eli ruuhkaliikenteessä pääosin, niin kiinnittäisin huomiota ajoasentoon. Mitä pystympi, niin sitä parempi liikenteen seassa. Näkee siis yksinkertaisesti päätä kääntämällä ilman kurkottamisia.
Siis tälleen ku tää kalle...
062802moto_prv.gif

Hei, eli tarvitsisin hieman muiden mielipiteitä moottoripyörän valintaan. Olen lukenut foorumia ja arvioita.

Eli aion ostaa ensi keväänä tai tänä syksynä moottoripyörän, aloittelen kortin ajamisen muutaman viikon päästä. Asun Helsingissä ja kilometrit tulevat käytännössä kehä III sisällä sekä jokapäiväinen liikkuminen kantakaupungissa. Tietty mutkatie kruisailua muualla ja pari kertaa kesässä keskisuomeen. Olen katsellut Honda CB 1000r, kawasaki z 750 & 1000, KTM superduke & Duke III, kaikki nuo 2007-2009. Koeajo ratkaiseen uskon sen, mutta se mitä saan irti kokemattomana siitä 20km lenkistä muuta kuin että on hauskaa ja jännää eli haluaisin vähän ennakkotietoa, vinkkejä, kokemuksia ja ennen kaikkea vastaväitteitä siitä miksi ei 1000 kuutioista ensi pyöräksi?

Mun mielestä tai mitä olen ymmärtänyt niin 1000 kuutioinen nakupyörä on mukava ajaa ruuhkassa ja keskustassa sekä matka-ajoa. En ole kummiskaan ostamassa mitään ratatykkiä missä on se 180+hp. Esim honda cb 1000r mikä kiinnostaa eniten ja siinä on saman verran hevosvoimia 125 kuin R6 mutta vääntöä enemmän. Olen maltillinen kuski (ikä 26v) autolla ja moottorikelkalla eikä sarvet kasva päähän eli en hae sitä mikä kiihtyy ja kulkee vaan mikä on mukavin ajaa ja ulkonäköä. Nakupyörät ovat ymmärtääkseni helppoja ajaa verrattuna kyykkyihin. Joten miksi ostaa se 600 hornet kun voi ostaa kerralla hyvän eikä tarvitse seuraavana kesänä vaihtaa isompaan tai sellaiseen pyörään minkä olisi halunnut jo edellisenä kesänä.

Kokemukset kawa z1000 ja honda cb1000r ovat erittäin tervetulleita. En mistään löytänyt hyvää keskustelua kawa z 1000 vs. honda cb1000r uskon että kallistun jompaan kumpaan, superduken käyn koeajamassa mutta en usko että pidän ajotuntumasta/käyttäytymisestä. Vaikea sanoa kun ajokilometrejä on n. 100 km moottoripyörällä ja skootterilla 2000km.

Tulipa sekava teksti, mutta jos joku saa selvää ja viittii hieman valaista niin kiitos etukäteen.
Jos pitäis valita 07-09 Z1000:n ja CB1000R:n välillä niin valinta olisi ehdottomasti honda.
Jos taas pitäis valita 2010 Z1000:n ja CB1000R:n väliltä olisi valinta ehdottomasti kawa.

CB1000R on kevyempänä huomattavasti ketterämpi ja pirteämpi ja rungoltaan parempi pyörä kuin vanha zeta.

Ja mielestäni olet ihan oikeilla jäljillä siinä että kannattaa ehdottomasti ostaa tonninen(naku) vaikkapa ekaksi pyöräksi.
Eipähän pala niin paljoa rahaa kun sitä tonnista rupeaa kuitenkin tekemään mieli.
Kuitenkin kaikki on kiinni siitä korvien välistä ja kaasukahvan asennosta ja jos kokee itse että järkeä ja malttia löytyy niin Go for it!

Tonninen kyykky on sitten ehkä vähän eri asia kun tehoa on jonkun verran enemmän ja siten ympärikeulimiset ynnämuut lapasesta karkaamiset voi olla aloittelijoille herkemmässä.

Mutta jos uutta tonnista nakua olet harkinnut,niin ehdottomasti kannattaa kokeilla kaikkia ja muodostaa itse oma mielipide kun pyörätkin ovat vähän sellaisia ettei kaikkia voi miellyttää.

Tuollaiseen kaupunkiajeluun olisi varmaan paras joku 125-300 kuutioinen skootteri. Aivan turhaa ampua kärpästä ilmatorjuntaohjukselal.

Semmoista sanoisin, että kannattaa käydä koeajamassa myös se 600 Hornet, tuntui mulla ainakin aloittelijan käsissä aika peliltä. Ja hyvin kuljetti neljä ensimmäistä kesää. Sitten vaihdoin isompaan.

Tuollaiseen kaupunkiajeluun olisi varmaan paras joku 125-300 kuutioinen skootteri. Aivan turhaa ampua kärpästä ilmatorjuntaohjukselal.
Asut sitten varmaan 15m2 yksiössä, kyllähän sinnekkin mahtuu? Omistat myös varmaan 14-tuumaisen matkatelevision?

Aloittajalle - käy koeajamassa kaikki ne mitkä kiinnostaa ja päätä sitten mikä miellyttää eniten. Hyviä pyöriä nuo ovat kaikki.

Joo olen katellut tuota uutta kawaa ja saanut arvosteluissa hyvät pisteet ja saisi vielä abs jarrut. Ulkonäkö ei omaan silmään miellytä ikävä kyllä, satula sattuu silmiin ja ei ole sellaista hyökkäävyyttä. Pitäisi nähdä luonnossa tosin ennen kun voi sanoa.. Väännöstä vielä että eikös se helpota ajamista kun pyörä vetää hyvin tyhjäkäynniltä saakka eikä tarvitse kierrättää.

Toisaalta KTM Duke III kiinnostaa vaikka lähtöjä siinä ei ole mutta varmasti liikkuu ja on näppärä kaupungissa ja on turvallinen ohitustilanteissa normaaleissa nopeuksissa eli ei jää jalkoihin.

Joo ja skootterista, omistan viritetyn 50cc joka kulkee sen 65 km/h, jouduin virittämään oman turvallisuuteni vuoksi
biggrin.gif
. Kokeilkaapa ajaa tuolla 40 km/h kun autot ohittelee joka suunnasta ja ajaa takarenkaassa kiinni. Joku sanoi että aja mopotiellä, siellä lasten seassa ohitella lastenvaunuja ja pomppivia lapsia, ei kiitos.. vespa 250cc kulkisi varmaan ja olisi näppärä mutta aion siis ostaa moottoripyörän. En 500cc peruspyörää vaan 60% ajettavuutta ja 40% ulkönäköä. Joku 1000 gsx-r 2009 on kyllä makee peli ja jos en asuisi kantakaupungissa ja ajokokemusta olisi muutama kymppitonni niin mikä jottei. Mutta nyt kilsat tulee ratikoiden ja bussien seassa ruuhkassa päivittäin. Kun lähden illalla ajelemaan niin en aio jäädä kehä III sisälle vaan pikkuteille mutkia taittamaan, johon haluan ajettavuutta ja helppoutta.

Superduke. Japanilaiset on vain mitään sanomattomia, honda varsinkin...
wink.gif

Jos totta puhutaan niin superduken ajoasento on kyllä tosi mukava. Kone sykähtää ihan kivasti alhaalta mutta vähän yläältä tuntu nuutuneelle(itse ajan kadulla 6r kawan faitterilla).

Itse omistan tuon kyseisen tonnisen nakuhondan ja se on kyllä täällä pk-seudun liikenteessä erinomainen. Mikään loistava pyörä se ei tosin mihinkään pidempiin touring -reissuihin ole, mutta kyllä sillä aina muutaman pidemmän lenkin kesässä heittää. Tuuli humistaa päätä yllättävän vähän motarivauhdeissa.

Ajoasento on ehdottomasti plussaa ja pyörä sopii tällaisille persjalkaisille, kuten minä, varsin hyvin. Itse aloitin ensin kuussatasesta nakusta, mutta ei tuo honda mitään voltteja yllättäen heittele vähän löysemmälläkään kaasuranteella. Paha puoli tossa on se, että positiivisen huomion lisäksi tien varrella kukkivat sinivuokot saavat kohtuullisen helposti mahdollisuuksia muistuttaa yleisnopeusrajoitusten voimassaolosta. Vaikka sitä kristillisen hartaasti uskookin omaavansa mielenvahvuutta ajaa maltillisesti, kuten mainitsit, tarjoaa tonninen naku kuitenkin teknisen mahdollisuuden revitellä ja koetella rajojaan enemmän kuin kuussatanen, sillä vääntöä tuossa on kuitenkin tehollisesti samankokoisiin kyykkykusiaisiin verran mukavasti enemmän. Se on itsestä parasta täällä kaupunkiliikenteessä.

Kaikenkaikkiaan olen ollut pyörään enemmän kuin tyytyväinen ja voin lämpimästi suositella sen hankkimista. CB1000r foorumilta saa pyörästä lisää käyttäjien kokemuksia.

Sen verta voin omalla kokemuksella sanoa että samat kuviot oli aikoinaan kuin sinulla, nyt ekaa kesää tonninen naku alla ja kortin ajoin viime syksynä (olin 25v kun ajoin kortin, sillä erolla). En ole kuollut eikä ole läheltäkään käynyt niin kyllä tonnisella pärjää ihan helposti, korvien välistä kaikki on kiinni.

Oman pyöräni valitsin käytännössä sokkona, siis koeajamatta kaikkia eri vaihtoehtoja. Netistä vaan aluksi kattelin pyöriä läpi, alunperin olin tosin jo Ducati Monsteriin iskenyt silmäni eikä muiden pyörien selailu asiaa muuttanut niin valinta oli helppo, tonniseen päädyin lopulta vain sattuman kautta, 800 olisi ihan hyvin kelvannut myös.

Mutta mutta, omaa allekirjotuksen pyörää voin suositella mutta en sen paremmin perustella, hyvä ja hauska sillä on ajaa ainakin omasta mielestä
smile_org.gif
Eiköhän kaikki nakut ole nykyään enemmän tai vähemmän hyviä jos vain on nätisti pidetty niin antaisin mennä ihan fiiliksellä, kunhan ei liian nuhasta pyörää osta. Hukkaan heitettyä rahaa se kaikki kuitenkin on.

SuperDuke noista vaihtoehdoista on ajettavuudeltaan kevyin ja ketterin sekä muutenkin on koottu kohtuullisen kivoista osista verrattuna noihin jaappanilaisiin. Tämä varsinkin jos jokus alkaa kiinnostaa ratareissut tai muut vastaavat niin ei jää harjoittelu ainakaan kalustosta kiinni.

henk kohtainen ostos tuollaiseen ajoon olisi joku n. 600 kuutioinen supermoto tyyliin KTM 690SMC, husqvarna jne jne... Mut sellainen missä on kuiten huoltoväli luokkaa 5tkm niin ei tartte koko aika olla huoltamassa.

Näin on jos käy muissa yhtä ruuhkaisissa paikoissa
Ehkä kommenttini lähentelee etnis- tai seksuaalivähemmistöjä käsittelevien foorumeiden kommenttien tasoa, mutta mielestäni tuollainen moottoripyöräksi luokiteltava skootteri on jokseenkin munaton kulkuneuvo, varsinkin jos keskustelun avaajalle yksi hankintakriteereistä oli ulkonäkö.

Toiseksi, edes pk-seutu ei ole ruuhkaisa paikka muutamia "ruuhkahuippuja" lukuunottamatta ja tuollaisen lainauksessakin mainitun "ylisuuren" skootterin tai edes normaalin skootterin hyöty ei oikeastaan ole moottoripyörää kummempi. Varsinkin kun skoottereilla ei saa irti sitä Suomessa niin halveksittua kaistojen välillä ajelemisen ja pujottelemisen hyötymomenttia, jonka takia skootteri on oikeasti hyödyllinen, vaikkakin varsin vaarallinen, ruuhkaisten etelä-Euroopan kaupunkien menopeli.

On totta, että pienemmälläkin menopelillä, kuten polkupyörällä, pärjäisi ruuhkaliikenteessä - joskus jopa moottoripyörää nopeammin. Kyseessä olevan nakupyörän hankintaa ei mielestäni voi kuitenkaan perustella järjellä, koska se ei ole optimaalinen matka-ajossa, sorateillä saati radallakaan. Parhaiten se kuitenkin sopii urbaaniin katuympäristöön ja tieto, että perseeni alla oleva, ympäristöönsä ja käyttötarkoitukseensa ylimitoitettu tehoreservi on ylipäätään olemassa kasvattaa ajonautintoani potentiaalisesti.

Käyn kunnon koeajolla, sanot te parin tunnin lenkki niin pääset pyörään sisään ja tiedät sopiiko ajoasento sulle.
Sitten vaan ajoa kaupungissa, taajamassa ja valtatiellä, kuten ennenkin sanottu: tunne ratkaisee ei järki
biggrin.gif

1000cc aloittelijalle?!!!!!Missäs se järkikulta on? Itsellä 40:s ajokausi menossa ja pyörät 350-850 ja täytyy myöntää että joskus on kiva ajaa pikkupyörällä. Viissatku ja sillä vuosi ja sitten rupeet miettiin eteenpäin.
mad.gif

Miten olisi iso Bandit. Vääntöä löytyy kivasti alakierroksilla ja muutenki asiallinen pyörä ajella. Ei välttämättä kaikkein seksikkäin pyörä, mutta hyvä ja asiallinen
smile_org.gif

Viime syksynä pohdin samaa. Tuore kortti, ajokokemus nolla. Ostin suoraan tonnisen fasun. Mukana sain IMHO jämptimmän ajettavuuden, kivasti vääntöä niin ei tarvi vinguttaa koko ajan ja Absit jotka halusin. En kadu sekuntiakaan vaikka pikkaisen maksoi. Sen kusiaisen vetää leppään ihan samalla tavalla jos sikseen tulee.

/vitsi/ Ja tilastollisesti olen oikessa. Kaveri osti samoista lähtökohdista ja samaan aikaan Busan, ei osumia. Toinen kaveri osti kusiaisen, se pääsee viikon päästä pois rullatuolista. /vitsi/

Back