Aloittelijan kysymyksiä

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Rouwaru
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Rouwaru

New member
Olen jo 39 vuotiaaksi ehtinyt mies ja nyt alkaa oleman olo, että moottripyöräily olis kiinostavaa ja antaa sisältöä elämään.
Pari kysymystä vaan olis joihin kaipaisin vastausta.
Ensi ajokortista. Olen ajokorttini saanut vuonna 1987 ja se on AB eli tuolloin ei ollut mitään erillistä MP koulutusta vaan toi A tuli autokortin kylkiäisinä. Saako tuolla kortilla ajaa mitä vaan pyörää vai onko jotain rajoituksia?
Saanko siirrettyä autosta kertyneet vakuutusbonukset moottoripyörä vakuutukseen vai pitääkö aloittaa nollista?
Ekaksi pyöräksi olen suunnitellut hankkivani 90 luvun alusta olevan Viragon, Savagen tai Kawa EN. Miltä nuo kuulostavat ekoiksi?
Kuinka yleistä on , että noiden käytettyjen pyörien kilometrejä on mittarissa vähennetty?
 
Eli AB-kortilla saat ajaa moottoripyörää.

Vakuutuksista sen verran että sain pohjolasta lähtöbonuksia jonnin verran... En ole varma onstuuko toi bonusten siirto
nixweiss.gif
Kallista tää on joka tapauksessa.

Ja jos "kylmiltään" suunnittelit lähteä liikenteeseen, vois olla hyvä kokeilla ajoa eka jossain suljetulla alueella... (esim. autokoulut tai kaverit vois auttaa asiassa.)

Itse juoduin ajamaaan tämän A-kortin erikseen ja se oli erittäin suositeltavaa... Vastaohjaus ja jarrutustekniikka PITÄÄ osata ennenkuin on valmis liikenteeseen.

Autokoulusedät sanoi että tää A-kortti on kaikista haastavin...
Eli vaik A on kortissa, ei tarkoita et osais pyörää ajaa...

Turvallisia ajoja ja tervetuloa joukkoon
062802jumpie_prv.gif
 
Ensi ajokortista. Olen ajokorttini saanut vuonna 1987 ja se on AB eli tuolloin ei ollut mitään erillistä MP koulutusta vaan toi A tuli autokortin kylkiäisinä. Saako tuolla kortilla ajaa mitä vaan pyörää vai onko jotain rajoituksia??
Saanko siirrettyä autosta kertyneet vakuutusbonukset moottoripyörä vakuutukseen vai pitääkö aloittaa nollista?
-Ei rajoituksia. Saat ajaa pyörää kuin pyörää - tehoista ja kuutioista riippumatta.
-Bonuksia ei nykyään enää voi siirtää autosta pyörään. Jos otat uuden vakuutuksen pyörään, saat 20% bonarit liikennevakuutukseen. Kaskoon yleensä saa täydet bonarit puhumalla...
 
Ensi ajokortista. Olen ajokorttini saanut vuonna 1987 ja se on AB eli tuolloin ei ollut mitään erillistä MP koulutusta vaan toi A tuli autokortin kylkiäisinä. Saako tuolla kortilla ajaa mitä vaan pyörää vai onko jotain rajoituksia?
Kyllähän tuo saavutetu etuus pysyy, eli rajoitukset ja erillinen A-tutkinto ovat tulleet 1990-luvun alkupuolella. Vanhat nk. lahjakortit ovat edelleen täysivaltaisia A-kortteja. Jos sinulla  kuitenkaan ei ole aiempaa moottoripyöräkokemusta, olisi syytä etsiä lähistöltä joku vakavissaan moottoripyöräkoulutusta tarjoava autolkoulu, ja kysyä sieltä joko Motopassi-koulutustatai muuten vain muutamia ajotunteja, joilla päsee käsiksi moottoripyörän peruskäsittelyyn ja niihin moottoripyörällä ajamisen erityispiirteisiin, joihin autolla ajoon tottuneen on syytä kiinnittä huomiota aloittaessaan moottoripyöräilyä.

Saanko siirrettyä autosta kertyneet vakuutusbonukset moottoripyörä vakuutukseen vai pitääkö aloittaa nollista?

Käytäntö muuttui rakkaan yhteisen unionimme myötävaikutuksesta pari vuotta sitten. Eri ajoneuvoluokkien välillä ei voi siirtää bonuksia. Mutta ei niin suuta hätää, yhtiöt tarjoavat yleensä uudelle vakuutukselle liikennevakuutuksen  n. 20% ja kaskoon n. 50% bonukset jo lähdössä.
 
Saanko siirrettyä autosta kertyneet vakuutusbonukset moottoripyörä vakuutukseen vai pitääkö aloittaa nollista?
Kannattaa nähdä vähän vaivaa ja kysellä tarjouksia eri yhtiöistä. Ite sain uuteen vakuutukseen (eka pyörä siis, aiemmin vakuutuksessa vain kotilo+koti) täydet lähtöbonukset sekä liikennevakuutukseen, että täyskaskoon pienimmällä omavastuulla. Vaati tosin myös kotivakuutuksen siirron ko. puljuun, mutta edullinen paketti tuli silti.
 
Huomenna tarvis päättää kolmen pyörän kesken minkä ostaa.
Jos tänään vielä sais teiltä kokeneemmilta vähän vinkkiä, että mihin suuntaan kalistuis.
eli:

Honda VT 600 Shadow -92
40000 KM
3200 euro

Kawasaki EN 500 -91
35000 KM
3000 euro

Suzuki Savage -93
16000 KM
3000 euro

Mikä noista olis ensikertalaisen hyvä valita jos oletetaan, että kaikki hyvässä kunnossa?
Kriteereinä: Ajettavuus, Kestävyys, Käyttökustannukset(varaosat, huollot)

Antakaa nopeesti mielipiteitä kun huomena tarvis tehdä kaupat;)
 
Ääni kawasakille.
tounge.gif


Se nyt vaan on sellanen betonimylly joka vaan liikkuu ja liikkuu. Ketterästikin ja pieniruokainen (noin 5 ltr) ja ... no se on kawa...

Varaosia saa kaikkiin yhtä hyvin/huonosti ja huollossa eivät välitä merkistä.
 
Huomenna tarvis päättää kolmen pyörän kesken minkä ostaa.
Jos tänään vielä sais teiltä kokeneemmilta vähän vinkkiä, että mihin suuntaan kalistuis.
eli:

Honda VT 600 Shadow -92
40000 KM
3200 euro

Kawasaki EN 500 -91
35000 KM
3000 euro

Suzuki Savage -93
16000 KM
3000 euro

Mikä noista olis ensikertalaisen hyvä valita jos oletetaan, että kaikki hyvässä kunnossa?
Kriteereinä: Ajettavuus, Kestävyys, Käyttökustannukset(varaosat, huollot)

Antakaa nopeesti mielipiteitä kun huomena tarvis tehdä kaupat;)
Kunto ratkaisee, mutta jos mopot ovat kunnoltaan "yhdenveroiset", niin Savage olisi mun valinta.
 
Oiskos sulla Rouwaru ketään tuttua motoristia joka vois neuvoo, jotenkin tuntus että olis kepein tie.
cool.gif
 
Huomenna tarvis päättää kolmen pyörän kesken minkä ostaa.
Jos tänään vielä sais teiltä kokeneemmilta vähän vinkkiä, että mihin suuntaan kalistuis.
eli:

Honda VT 600 Shadow -92
40000 KM
3200 euro

Kawasaki EN 500 -91
35000 KM
3000 euro

Suzuki Savage -93
16000 KM
3000 euro

Mikä noista olis ensikertalaisen hyvä valita jos oletetaan, että kaikki hyvässä kunnossa?
Kriteereinä: Ajettavuus, Kestävyys, Käyttökustannukset(varaosat, huollot)

Antakaa nopeesti mielipiteitä kun huomena tarvis tehdä kaupat;)
Ihan tosi on, pudottaisin kyllä tuon Suzukin heti kättelyssä pois, jos on tarkoitus lähteä yhtään yli 100 km päähän kotoa koskaan. On melko jytistin verrattuna noihin kahteen, yksipyttyinen kun on - toisaalta jos juuri sitä haluaa niin mikäs siinä. EN500:sta en tiedä, mutta pitäisi senkin olla vähän iisimpi matka-ajossa - muuta en ala sanomaan kun en ole mokomilla ajellut. Shadowilla nyt pitää vaikka tuollaista 140 matkavauhtia mittarin mukaan jos vähän viimaa kestää
lookaround_orig.gif


600 Shadowilla tuli kaveri Lapista Stadiin asti saaden noin tonnin mittariin about 13 tunnissa, joten matkakelpoisuus (tai kaverin reikäpäisyys) tuli todettua, varsinkin kun ei ollut mitään pleksiä. Kestävyydestä, samainen Honda on 5 vuoden aikana käynyt kerran huollossa (varmuuden varalta) ja muuten öljyjä ja nesteita itse vaihdeltu ja eteenpäin tuntuu kulkevan.

Ei hitto, pidän itseäni Kawa-miehenä ja huomaan kehuvani Hondaa
eek.gif
nyt äkkiä nukkumaan.
 
Ei hitto, pidän itseäni Kawa-miehenä ja huomaan kehuvani Hondaa  
eek.gif
nyt äkkiä nukkumaan.
Hondat on silleen hienostuneempia. EN500 on vähän rouhee käyntiääneltään, mutta EN:n hyvä puoli on että sitä ääntä riittää pitkään. Eli ei juuri lastentauteja tuossa 80 -luvulta asti tehdyssä koneessa.

Kulkee 500:seksi customiksi oikein rivakasti, omaa tukevan rungon, hyvät tilat ainakin minulle (180 cm), jaksaa ajaa matkaa, kiertää paljon.. (customiksi), pitää hauskaa pörinää, muistuttaa brittitwiniä.

Itse ajoin yhden sellaisen 32 000 -> 68 000 km ja hyvä kampe se oli. Käytetyt on kuitekin aina yksilöitä.

Vastaus on siis: Koeaja kaikki, pyydä pari tuntia aikaa ja osta ajetut bensat tankkiin. Osta se, jolla ajaminen on sinusta itsestäsi kivointa.

Jos kärpänen puraisee, niin olet kohta uppaamassa isompaan, vähemmän pyörivään kenttäsirkkelin moottorilla varustettuun puksuttimeen, jonka yhteen mukiin putoaa vähintään kolmivarttikyykyn koneen pytyt ja jossa kiekkakello korvataan laskemalla sytytyksiä tolpanvälille.

Tai osta suoraan joku VN800 -kokoluokan peli. Ei lähde lapasesta yhtään sen helpommin kuin EN500, on yhtä kestävää tekoa, saa kohtuulliseen hintaan (täällä Mot.origissa oli joku Kawapalstalla myymässä 7000:lla eculla selaista missä on 600 euron arvoinen hihnaveto ja parempi satula - molemmat hyviä hankintoja tuohon). VN800 riittää jo moneksi vuodeksi, ellei pidemäksikin aikaa ja painossakaan ei ole käytännön eroa EN500:een.

Itte en tiedä minkä merkin kuski olisin, ennemmin sekakäyttäjä. Merkkejä ollut HD, Honda ja Kawa.
 
Ei Savagea.. Siinä loppuu kaikki ominaisuudet jos sen saa kulkemaan yli 80 km/h.. Noista kolmesta ehdottomasti Kawa EN 500.
 
Kaikkea noita mainitsemaasi olen ajellut ja kallistun hondan puoleen. Ajettavuudeltaan se on paras noista vaikka kawakin on ihan hyvä. Savage on yksi pyttyinen peli ja täten aikamoinen jytisijä. Käy ainakin koittamassa sekä hondaa ja kawaa, mutta savagea en laskisi noiden kahden tasolle.
 
Kaikkea noita mainitsemaasi olen ajellut ja kallistun hondan puoleen. Ajettavuudeltaan se on paras noista vaikka kawakin on ihan hyvä. Savage on yksi pyttyinen peli ja täten aikamoinen jytisijä. Käy ainakin koittamassa sekä hondaa ja kawaa, mutta savagea en laskisi noiden kahden tasolle.
Oleko kokeillut ZL 600 Kawaa?

On aika paljon erilainen...
 
Kaikkea noita mainitsemaasi olen ajellut ja kallistun hondan puoleen. Ajettavuudeltaan se on paras noista vaikka kawakin on ihan hyvä. Savage on yksi pyttyinen peli ja täten aikamoinen jytisijä. Käy ainakin koittamassa sekä hondaa ja kawaa, mutta savagea en laskisi noiden kahden tasolle.
Oleko kokeillut ZL 600 Kawaa?

On aika paljon erilainen...
Sitä peliä en o tullu koskaan koittaneeksi
 
Kuinka yleistä on , että noiden käytettyjen pyörien kilometrejä on mittarissa vähennetty?
Kannattaa olla tarkkana noiden valkkaamiesi yksilöiden osalta. Pitäisin enemmän kuin todennäköisenä, että jotakuta niistä on ruuvattu, ovathan pyörät jo yli 15 v vanhoja, ja kilometrejä alle 50 tkm
omg.gif
. Terve skeptisyys mukaan, kun pyöriä menee tarkastelemaan. 16tkm ajettu Savage.. hmm.. Naarmuton, jalkatapit tuskin kuluneet... Bajahill.fi löytyy lisää tarkastuslistaa, ja tarvittaessa AKE:lta saat tietoon ensimmäiset omistajat, ja onko tuontipyörä jne.
Pientä laittoahan noissa varmaankin tulee vastaan jo iän puolesta, mutta toivottavaa on että parhaillaan käsillä oleva ajokesä ei keskeydy.
 
Back
Ylös