• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Aloittelijoiden aloittelija vinkkejä ja viisautta

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja saga
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Aloittaja tais ihan itse kysyä GSX-R600:sta... sanoi myös olevansa pitkä ihminen, mutta sinulle hän ilmeisesti on automaattisesti pieni neitorukka joka on sillai vähän avuton ja heikko ja ei missään nimessä samalla tasolla muiden kanssa, kuten ei naiset yleensäkään? 600cc nykysportit ei ole ISOJA pyöriä, piste.

Kuten Djinn sanoi, tämä periprotestanttinen lagom-hurskastelu ja "ei makiaa mahan täydeltä, varsinkaan tytölle" -linja on kyllä niin
033102ass_1_prv.gif
että oksat pois. Noh, aloittaja valitsee sen linjan mikä tuntuu omalta.
Sama nauratti muakin tätä ketjua lukiessa. Jos aloittaja olisi mies olisi lähes kaikissa vastauksissa sanottu aloitusviestissä mainitun gixxerin olevan ihan ok ensipyöräksi. Toinen hieman huvittava detalji on se, että suurin osa pienemmän ensipyörän suosittelijoista on itse jollain pienemmällä pyörällä ajavia miehiä. Eihän nyt NAINEN voi ostaa ensipyöräksi isompaa kuin itsellä on!
033102bebe_1_prv.gif
biggrin.gif

Käy nyt ainakin kokeilemassa se gsxr jos sellaista olit ajatellut. Muuten se jää vaivaamaan.

Sama nauratti muakin tätä ketjua lukiessa. Jos aloittaja olisi mies olisi lähes kaikissa vastauksissa sanottu aloitusviestissä mainitun gixxerin olevan ihan ok ensipyöräksi.
Ja myös suuressa osassa viestejä neuvottas että ota tonninen, kuussatku käy pieneks ennen talven tuloa. ;D

Pyysit apua pyörän valintaan?
Mutta meedioitahan me ei olla 🙂
Joten jos paremmin haluat apuja valintaan niin kerro mieltymyksistä ja tarpeista.

Mopo/kevari -tausta mielestäni takaa sen ettei kannata kokemattomuuden vuoks kattella jotain varmasti helppoa ja mahdollisimman tehotonta menopeliä.
Vaan fiilistelet että mitä oikeasti haluat.
Käy ihmeessä rohkeasti mp-liikkeissä ihmettelemässä ja koeistumassa pyöriä jo ennenkuin mitään korttiakaan on!

Ja älä tingi ajovarusteissa! Hyyyvin helposti voi tuhannenkin euroa varata niihin rahaan. Sopivasti tarjouksia poimien tietty siinä voi "tinkiä" ja päästä halvemmallakin.

..Ja miks ihmeessä edes mietit A1-korttia? Kyllä se tosiaan on se oma kaasukäsi mikä määrää jotta paljonko niitä tehoja sitten käytetään 🙂 Ei ne pollet aitauksistaan käskemättä karkaa 😉 Eikä varmastikkaan tartte pelätä että ihan vaan vahingossa singahdat maata kiertävälle radalle kun oli niin paljon poweria reservissä
smile_org.gif

"Minkä pyörän ostaisin"-teeman threadeissa on se vähän kenkku puoli noin ostajan kannalta, että jokseenkin kaikki suosittelevat sellaista pyörää/pyötäryyppiä, josta itse sattuvat pitämään. Ja oma makusi ei välttämättä osukaan ihan samaan... mutta eipä silti, kyllä tänne nettiin jauhantaa mahtuu! bottom linena kuitenkin: selvitä itse, mistä SINÄ tykkäät, ja hanki sellainen
wink.gif

"Minkä pyörän ostaisin"-teeman threadeissa on se vähän kenkku puoli noin ostajan kannalta, että jokseenkin kaikki suosittelevat sellaista pyörää/pyötäryyppiä, josta itse sattuvat pitämään. Ja oma makusi ei välttämättä osukaan ihan samaan... mutta eipä silti, kyllä tänne nettiin jauhantaa mahtuu! bottom linena kuitenkin: selvitä itse, mistä SINÄ tykkäät, ja hanki sellainen  
wink.gif
Näinhän se on niinkuin pecha asian ilmaisi ja oma mielipiteeni on että, pyörätyypin/mallin valintaan ei juurikaan saisi antaa ympäristötekijöiden vaikuttaa (naapuri, puolitutut, yleinen mielipide, moottoripyörä.org, ym.) vaan ihan oma mielipide, etenkin jos ei ole millään moottoripyörällä ajellut.
Minkälaisena moottoripyöräilijänä sinä itsesi näet, näetkö itsesi ajelemassa leppoisassa kesäillan tuulessa rennolla meiningillä maaseutujen halki vai näetkö itsesi enimmäkeen kiertämässä ratapäiviä. Ensimmäiseen vaihtoehtoon sopii oikeastaan minkätyyppinen pyörä tahansa, kyykkykin ..ehkä kun taas toiseen vaihtoehtoon sopii ainoastaan kyykkypyörä. 26 vuotias nainen vääntyy muistaakseni (tuosta iästä on mulla vierähtänyt lähes 30v)vaikka minkälaiselle mutkalle joten kyykkypyörä ei tuottane mitään ongelmia siinä suhteessa. Mulla on naku ja välillä tekis mieli enskaa joka antais vähän enemmän vapauta reitinvalintaan, välillä tekis mieli customia. Kaikilla niillä on omat puolensa. Kun pyörä tyyppi on selvillä niin siinä vaiheessa tietty jo voikin kysellä muilta mielipiteitä ominaisuuksista. Ja kun on parikin kautta ajanut samalla pyörällä niin saattahan se mielikin muuttua, sanoihan se Suomen viimeinen presidenttikin että "vain idiootit eivät muuta mielipiteitään"  😉

Ihan hyvä aloittelijan pyörä tuo 600:nen kikseri on. Taitaa olla sillai että noi er-5 miehet eivät ole ikinä ajaneetkaan "kireää" kyykkypyörää ja eivät täten tiedä mistä puhuvat. Tosi asiahan on se että tuollaisessa kuussatkussa ei tapahdu mitään ihmellistä tai yllättävää alle 10.000 kierroksen ja sinne asti ne kierrokset eivät katuajossa ihan vahingossa eksy tästä pitävät jo huolen nopeusrajoitukset ja pyörän välitykset.

Ajoasennosta voi olla montaa mieltä onko se kyykky nyt niin hankala. Alkuun voi olla vähän hankalampi jos on tottunut autokoulussa pystypyörään mutta ei siinä montaa kilometriä mene kun alkaa se kyykympikin ajoasento tuntumaan ihan omalta.

Itse kävisin koeajamassa vähän erilaisia pyöriä ja sitten tekisin valinnan pyörätyypin suhteen. Kaikissa pyörätyypeissä on omat hyvät puolensa ja se on sitten omista mieltymyksistä ja budjetista kiinni mikä on se paras vehje.

Miksikö suositella aloittelijalle pientä tehotonta mopoa?
-Edullinen aloittaa
-Samalla rahalla uudempi
-Vähäiset huoltokulut
-Edullinen vakuuttaa, pienillä bonuksilla (Samalla kerää niitä bonuksia)
-Hallittavuus helpompaa.
-Näkee mihin suuntaan harrastus etenee, pää edellä, jalat edellä vai omille teille...

Näinhän se menee rr:kin 125-250-motobike??? Ja moto crossissa ja ...

Ja itse kuitenkin tekee ratkaisut, ostaa vaikka hajapussin jos siltä rupeaa tuntumaan.

Vaan minä mistään mitään tiedä, tuli vaan mieleen...

Ja itse ajanut vanhalla tehottomalla mopolla 3 vuotta, eikä uudesta tietookaan..näillä palkoilla
sad_orig.gif

Ite ostin viime kesänä Suzuki GS500E -00 pyörän ensipyöräksi hintaan 2350 euroa. Myin sen tänä kesänä pois hintaan 2340 euroa (tosin takarenkaan ehdin vaihtaa uuteen).

Nyt on sitten alla sitten se 937cc muoviohjus, mistä olen haaveillut.

Ei ole kaduttanut, että eka pyörä oli GS500E, koska:
- Kaadoin sen paikaltaan kerran (jalka upposi soraan). Jos ois ollut muoviohjus, niin katteisiin rumat naarmut. Pikkasen ois harmittanut, jos uuden unelmapyöräni olisin kaatanut.
- Sain saman hinnan pyörästä pois myydessä!
- Jäi enemmän rahaa hyviin varusteisiin.
- Vähän ajettu GS500E oli todella luotettava ja helppo huoltaa. Ja halvat vakuutukset.
- Ajaessa alkoi sitten muodostua, minkälaisen pyörän sitä oikeasti haluaa. Olis muuten tullut virheostos varmaan tehtyä (600cc kyykky oli alunperin mielessä)

Välissä tulee kaupungissa ajellessa jopa ikävä GS:ää... on se niin mukavan kevyt pyöritellä.

gsxr 600 on ihan hyvä kevyesti hallittava pyörä ja tehoakin on riittävästi aloittelijoille ainakin ensimmäisille vuosille. Alle 6000rpm kierroksilla ei tapahdu mitään yllätyksiä, ajo on täysin tasaista ja rauhallista.

Minä aloitin moposta, kevarista ja sitten 500 kuutiota ja nyt 1000 kuutiota. Jälkeen päin voin todeta että minä olisin ihan hyvin voinut jättää kevarin ja 500cc:n pois. Minä Olisin ihan hyvin voinut mopon jälkeen ostaa 600cc pyörän.

Jos päätöksen teko edelleen tuntuu vaikealta niin koeajo olisi suositeltavaa. jos päädyt hankkimaan ensimmäiseksi pyöräksi gsxr 600:sen niin sinä et ole ainoa joka niin on tehnyt. Katsoppa esim. youtubesta ulkomaalaista video bloggaajaa nimimerkillä "ashfoot" hänkin ajelee sellaisella sujuvasti ja kyseessä on hänen ensimmäinen pyöränsä.

Ketjun aloittaja itse ei ole kommentoinut mitään?  
tounge.gif
Varmasti pelästyi tätäkin ihan hyvästä kysymysasettelustaan aikaansaamaansa väittelyä
smile_org.gif
.

Mitä aiheeseen tulee, niin minä en enää ota kantaa siihen *millaisen* pyörän tulisi tehoiltaan/kuutoiltaan/tyyliltään olla. Mielipiteeni olisi kuitenkin ns. "väärä™". Aloittelija saa mun puolesta ostaa vaikka turbobusan, jos tietää omaavansa k.o. laitteen hallintaan tarvittavan itsehillinnän, vaikkei se maailmankaikkeuden paras idea olisikaan. Pääasia on että se ensipyörä on itsellen sen verran sopiva (hinnaltaan, tehoiltaan, käytökseltään) että se *edistää* aloittelijan harrastuksen jatkamista, eikä vieroksuta pois ekan kauden jälkeen kun hallinta/hillintä jne onkin osoittautunut liian vaikeaksi. Se ensipyörä on helppo vaihtaa mieleisempään sitten kun alkaa hahmottaa enemmänkin sitä millaisen pyörän *oikeasti* haluaa.

/MarcusB

Pyörästä niin väliä kunhan sillä pystyy hymyssä suin ja hyvin mielin ajamaan. Ja tuntuu että kuski vie pyörää eikä toistepäin. Itse hankin viime kesänä ekaksi pyöräksi Kawan Er-6ännän ja toki mieli tekisi vaihtaa isompaan, mutta tämä kausi nyt loppuun tuolla. Sitten katsotaan uudelleen.

Hyvät ja mukavalta tuntuvat ajovarusteet ovat mielestäni erittäin tärkeä osa tätä harrastusta. Niihin kannattaa panostaa ja kokeilla eri malleja.

Itse ostin ensimmäiseksi kypäräksi hienon. Loppupeleissä se hölsky päässä kun mikäkin kirnu. Eli tänä kesänä kypärä meni uusiksi ja nyt onkin sitten jämäkän tuntunen.

Asiaa voi lähestyä tunteen tai järjen kautta. Suosittelen kuitenkin menemään omien mieltymysten mukaan. Käy testaa eri vaihtoehtoja ja valkkaa niistä se mikä eniten miellyttää. Jos vähääkään on talenttia hommaan niin kyllä kaikkien mopojen kaa sinuiksi pääsee. Jokaisella laitteella riittää voimavarat kaseikkoon ajamiseen, hengen menettämiseen ja kortin lähtöön (paitsi ehkä PV), joten valkkaa se millä eniten tykkäät ajaa. Sitten kun mopo on alla suosittelen paria ratapäivää hitaassa ryhmässä. Jeesaa kummasti sen kanssa sinuiksi pääsemistä ja kehittää ajotaitoa ylipäätään.

Oma prätkäily alkoi Supermotolla, joka vaan on mulle kadulle SE juttu. Pari kyykkyä kävi hetken pihassa pyörähtämässä, mutta totesin olevan kadulla melko tylsiä laitteita kun täällä Suomessa ei tykätä yli 200 vauhdeista ja etupyörä ylös kytkettynä ajamisesta (motolla jää tuo +200 osio pois...). Eikä niillä omasta mielestä yksinkertaisesti ollut mitään järkeä vaan kruisailla. Aloittelijan näkökulmasta en nää noille kyykyille mitään estettä, jos vaan pää kestää olla survomatta sitä kaasua joka paikassa auki. Oli meinaan melkoinen hetki kun ensimmäisellä ratapäivällä tajusin miten pienellä taitotasolla sitä oli tullut vedettyä olevinaan kovaa noita mutkapätkiä... Sitten kilvettömällä tonnisella yksi kausi Superbikea ja se on mun mielestä prätkäilyn paras formaatti - radalla ajo. Eikä haitannut kokemattomuus, hyvin pysyi lapasessa ja kovaa pääsi enkä ollut edes viimeinen. Nyt taas pakon sanelemana alla kilvellinen ja Supermoto luonnollisesti. Jotenkin se vaan soveltuu itselle parhaiten. Tosin kyllä tosta ratailusta jäi sellainen polte, että jos vaan mitenkään kisaaminen ens kesänä mahdollista niin viivalla ollaan ja katumopot saa jäädä.

Toivottavasti ketjun aloittaja lukee vielä näitä viestejä... Itse ajoin A-kortin kolme vuotta sitten (silloin olin 29-vee) ja kävi niin, että minulta iso pyörä ei taipunutkaan niihin temppurinkuloihin vaikka kuinka yritin. Koska en omistanut silloin vielä pyörää, niin ajoin A1-kortin, koska sen sai ajamalla ketterämpää piikkistä ja kuitenkin siitä kahden vuoden päästä kortti vaihtui täys-A:han joka tapauksessa. Hankin heti kortin saatuani itselleni 250cc customin, joka riitti ihan hyvin minun menoihini. Myin tänä kesänä tuon pyörän pois, koska saan käyttää sukulaispojan Hornettia hänen ollessaan työreissuilla ja se riittää minun ajoihin aivan loistavasti, lisäksi ei tule itselle vakuutusmaksuja... Mutta. Jos tuota ei olisi ollut, niin varmaan ajelisin vieläkin tuolla vanhalla pyörällä.  Ei minun mielestäni ollut ollenkaan hankalaa eikä vastenmielistä tehdä näin, pikkupyörä oli ihan mukava ajella mutkateillä ja niillä ajelen tuolla isommallakin ihan samalla tavalla 60-80 km/h vauhteja ja vain motarilla satasta. Ainoa plussa tuossa isommassa pyörässä on se verrattuna pieneen, että sillä jaksaa ajella paremmin pitempää matkaa motareillakin, pienellä sai aina olla käsi vääränä vääntämässä kaasua.

Näinkin siis voi käydä, että iso pyörä ei toimikaan niissä käsittelytempuissa ja sitten voi ajaa sen pikku-A:n, jotta saa ylipäätään sen kortin. Tuttavani, joka on autokoulun pyöräope ja myös opetti minua, totesi, että on ihan väärä asenne niillä, jotka vain tahtoo sitä isoa-A:ta heti huolimatta siitä, onko valmiudet sen kuuden 30 min. ajotunnin jälkeen ison pyörän käsittelyyn. Hänen mukaansa olisi monille naisille nimenomaan parempi ajaa se pikku-A, koska sen käsittelykokeen voi tehdä tuolla piikkisellä pyörällä ja se on ketterämpi ja kevyempi käsitellä kuin iso pyörä, se sopii naisille niin sanotusti paremmin käteen. Sitten sitä voi kortin saatuaan hankkia vaikka kuristettuna jonkun 600cc pyörän, jolla pääsee kuitenkin motarillakin ihan riittävän lujaa. Itselleni oli hyvä ajaa sen pikku-A, koska hallitsin sen piikkisen pyörän ikäänkuin itseni jatkeena ja homma meni kerrasta putkeen. Jos tuntuu yhtään hankalalta sen pyörän käsittely, niin kannattaa tosissaan miettiä, onko se iso-A ihan must just heti nyt.

Mitä tulee pyörän hankintaan, niin kannattaa ensisijaisesti miettiä sitä, mitä sillä tekee. Ajaako matkaa, mutkaa, rataa, nopeasti vai hitaasti - isokaan pyörä ei tosiaan karkaa kädestä ellei sitä itse väännä kaasua ja sen voi tosiaan kuristaa myös tarvittaessa. Samalla saa vähän pienemmät vakuutusmaksut. Jalat kannattaa ylettyä maahan satulassa istuessa niin, ettei ihan varpaillaan vaan ota kiinni - silloin voi olla vaikeaa esmes valoissa seistessä tai silloin kun pyörä meinaa syystä tai toisesta kaatua. Oman mielen mukaisesti myös se painaa, tahtooko ajaa kyykyssä suihkumunassa, istua selkeästi takapuolellaan vai matkata jalat edellä.

Ajovaatteiden osalta tarjontaa on rajattomasti, siihen kannattaa miettiä, millä budjetilla on liikkeellä, mutta ihan kauheasti ei kannata pihistellä - ne kamat on kuitenkin ainoat, jotka suojaa jotenkin, jos jotain sattuu. On makuasia, onko ne nahkaa vai texiä, molemmat on ihan ok. Kypärän pitää istua päässä niin, että se ei pyöri ja heilu mihinkään suuntaan, kun leukahihna on kiinni (ellei päätä käännä siis...). Pyörän ja ajokamojen osalta saat parhaan avun asiantuntevasta pyöräliikkeestä.

Onnea kuitenkin valitsemasi mukavan harrastuksen parissa. Ja muistathan, että kaikki, mitä tällä palstalla puhutaan, ei välttämättä ole se, miten asiat oikein pitäisi tehdä... Miehet nääs...  
baaa.gif

Mä näkisin tuon asian niin, että eikö se parempi olisi opetella se käsittely samantien sillä isolla pyörällä, henkilön(=ajo-opettaja) joka osaa antaa vinkkejä siihen, valvonnassa? Ettei käy niin että kun ostaa sen isomman pyörän, niin silloin ehkä tulee niitä niin sanottuja noloja kokemuksia esim. pyörän kaatamisen muodossa jossain yleisellä paikalla...?

Mun mielestä kannattaa ajaa suoraan "iso A".
Ei sillä ole mitään merkitystä minkä painonen tai kokonen se mopo on(jalat ois tietty hyvä yltää maahan), koska ei sitä kuulu käsitellä voimalla. Kunhan kuuntelee mitä se opettaja neuvoo ja pitää pään kylmänä, nii hienosti menee.

Voipi olla jopa helpompi ajaa isolla pyörällä käsittely, kun ei tartte pahemmin keskittyä vaihteisiin ja jos meinaa vaikka pujottelussa kipata, niin riittää pieni kytkimen nosto ja homma pelastettu.

Kukin tyylillään, jatkakaa!  
062802moto_prv.gif

Edit:Video

Itse kannattaisin suoraan isoa A:ta. Hankin oman ensimmäisen pyörän v. 2007 - ikää on sen verran että ajokortissa oli automaattisesti ajo-oikeus, mutta otin vapaaehtoisesti muutamia ajotunteja moottoripyörällä. Ostin Honda Hornetin ja kyllä se tuntui kooltaan ja tehoiltaan ihan sopivalta aloittelijalle - pienempitehoinen olisi varmaan käynyt ahdistamaan aika nopeasti. Toisaalta siinä oli sen verran potkua että aloittelija luuli käsiensä repeytyvän irti kiihdytyksissä
biggrin.gif
Pyörä oli myös näppärä ja ketterä joten sitä oli ilo pyöritellä teillä ja kaupungissa. Jälkikäteen ajatellen olisi kannattanut ostaa käytetty pyötä kun sen kuitenkin kaataa nutulleen jossain vaiheessa niin ei sureta arvon lasku ihan niin paljon.

Edellispäivänä Hornetti vaihtui Busaan ja taas totutellaan ajamaan pyörää jossa on enemmän tehoja kuin itsellä taitoja, mutta alussa varovasti vain sen kaasun kanssa niin kyllä se taas tästä...

Ihan hyvä aloittelijan pyörä tuo 600:nen kikseri on. Taitaa olla sillai että noi er-5 miehet eivät ole ikinä ajaneetkaan "kireää" kyykkypyörää ja eivät täten tiedä mistä puhuvat.
No no, ainakin vielä viime kerralla sait radalla katsella takavaloa
wink.gif

er 5 on hyvä pyörä aloittelijalle ja jopa kokeneemmallekkin.

Ihan hyvä aloittelijan pyörä tuo 600:nen kikseri on. Taitaa olla sillai että noi er-5 miehet eivät ole ikinä ajaneetkaan "kireää" kyykkypyörää ja eivät täten tiedä mistä puhuvat.
Tartutaas vähän tähän.
No mielipiteitä ja omia tuntemuksiahan mahtuu, mutta sanoisin, että helpompi on vaikka 900 hornetilla tai matkaenskalla ajella leppoista ajoa alhaisilla nopeuksilla kun "kireellä" kyykyllä.
Vaikka jo ens alkuun sillä, että ei ehkä käy pitemmän päälle käsille niin paljoa kuin kyykyllä, etenkin jos naisimmeisestä puhutaan.

Niinku sanottua, kannattaa itte kokeilla sopivin vehje alle niin ei tartee meidän riidellä.

Tartutaas vähän tähän.
No mielipiteitä ja omia tuntemuksiahan mahtuu, mutta sanoisin, että helpompi on vaikka 900 hornetilla tai matkaenskalla ajella leppoista ajoa alhaisilla nopeuksilla kun "kireellä" kyykyllä.
Vaikka jo ens alkuun sillä, että ei ehkä käy pitemmän päälle käsille niin paljoa kuin kyykyllä, etenkin jos naisimmeisestä puhutaan.
Tartutaas vähän tähänkin kun se ei tunnu tässä ketjussa loppuvan, eikä kukaan uskalla kysymyksiini aiheesta vastata.
Miten se sukupuoli tuohon liittyy? Miten niin "etenkin" jos naisesta puhutaan?

Back