Autovero poistuu 01.01.2010
vai poistuuko...?
Toivon itsekin että hankitavero poistuisi, mutta siinä jutussa minkä minä jostain netistä luin ( olisiko muuten ollut täällä foorumilla jossain toisessa ketjussa ), mainittiin että AKE:lle jäisi vielä jotain vastuuta vuodelle 2010 ja osa toiminnoista siirtyisi uudelle liikenteen turvallisuusvirastolle. Tuossa on perustavaa laatua oleva asiavirhe, koska AKE:a ei enää ole vuonna 2010.
Itse olen melko varma että kyseessä on vain fiksusti kirjoitettu bluffi, mutta toivotaan toivotaan...
Mielestäni muutokset jotka tapahtuvat Tullissa vuodenvaihteen jälkeen kertovat että jotakin ISOA muutosta autoveroon on tulossa. Nyt on kymmenen tullin toimipistettä jotka hoitavat autoverotusta, ensivuonna on yksi!
Onhan autoverossa jo tapahtunut kaksi isoa muutosta viime vuosina joiden tarkoitus oli selkeyttää autoverotusta, no ei oiken onnistunut. Seurasi 20.000-30.000 verovalitusta, EY-tuomioita joissa valtio määrättiin hyvittämään perittyjä autoveroja ja ALVja. Piti palkata kymmeniä uusia henkilöitä tulliin selvittämään väärin perittyjä autoveroja. Kustannukset Kuitusen jääräpäisyydestä olivat kovat.
Ehkä nyt ollaan hyvin lähellä sitä hetkeä jolloin on huomattu että sama verokertymä saadaan valtion kassaan kerättyä vuotuisilla ajoneuvoveroilla.
Ajoneuvoveroa on erittän helppo nostaa jos verokertymä ei miellytä hallitusta. Siihen tarvitaan vain yksi henkilö joka muuttaa %-lukua vero-ohjelmaan.