• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Ameriikkaa kiertämään?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tijuana
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Tijuana

New member
Ensi vuonna olen lähdössä kiertämään Amerikan mannerta(Usa/Kanada). Olisikohan jollakulla foorumin porukassa kiinnostusta lähteä matkalle suureen länteen?? Kyllähän sitä yksinkin, mutta seurassa(2-4 motoristia) aina mukavampaa.
033102beer_1_prv.gif
(vain yhdet ajopäivän päätteeksi)
Ajoissa asialla, koska vaatii paljon suunnittelua ja järjestämistä etukäteen.
Kiinnostuneet ottakaa yht. vaikka privana tai palstalla.
062802moto_prv.gif

Mulla ja avokilla on suunnitelmissa moinen reissu elokuussa. Tosin omastamme tulnee rajallinen ainakin ajan suhteen(parisen viikkoa). Reissumme suuntautuu lähinnä Mainen alueelle. Tuolla asuu mun vanha kaverini, jonka luona olis tarkoitus punkata. Suunnitelmiimme kuuluu kuitenkin myös HD:n vuokraus viikoksi ja ajelu Mainen ja New Hampshiren ympäristössä, eli jos reissusi elokuussa noille seuduille suuntautuu, niin ois hauska käydä vaikka sillä "yhdellä"
wink.gif
oluella....

Elokuussa on tarkoitus lähteä, reissun kesto 3-4vkoa. Aion nimittäin lennättää pyöräni sinne.Vuokrapyörän hinta samalta ajalta on helposti enemmän kuin lentorahti.
En vielä tiedä/suunnitellut lopullista reittiä, mutta tottakai maanmiehiä, varsinkin motoristi sellaisia, mielellään moikkaisi vaikka sen "yhden"seurassa.  
sport05.gif

Nonniin, nyt kun tuo reissusi konsepti selvisi ja kun näytät ajavan "sopivalla" pyörällä, niin seuraavassa muutama vinkki, jos passaa:

* hankkiudu kiiruusti jäseneksi jenkkien BMWLT.com-foorumille (jollet jo olekin) ja kerro siellä aikeistasi. (Samalla kannattaa täytää itsestään vähän tietoja jäsenprofiiliin, jotta tietävät, että oot ihan "oikea ihminen".) Kunhan pääset muutamalla viestillä tutuksi porukoille saat helposti heiltä reittivinkkejä, yöpaikkatarjouksia, matkaseuraa jollekin legille tms.

* nämä porukat järjestää joka vuonna suuret LT-treffit, jotka ensi vuonna pidetään Utahissa 26-29. 8. http://www.bmwlt.com/forums/showthread.php?t=27269
koeta sisällyttää tämäkin reitillesi jollain keinolla. Ja ilmoittautua sinne aika pikapuoliin, viimeistään kuitenkin vuodenvaihteen tienoilla.

* sitten kannattaa liittyä jäseneksi BMW Motorcycles Owners of America-klubiin
http://www.bmwmoa.org/
Ei oikeastaan minkään muun kuin näiden kuuluisan "Anonymous Bookin" takia. Tuo kirja on äärimmäisen arvokas opus mantereen kiertäjälle siinä tapauksessa, että jotain odottamatonta tapahtuu. Kirjassa on nimittäin listattu kerhon jäsenten puhelinumeroita osavaltioittain sekä mainittu minkä tyyppistä apua k.o. numerosta on saatavissa. Apu voi olla kaikkea täydellisen korjaamon ja pelkän sympatian valiltä. Nimiä kirjassa ei esiinny, vain puhelinnumerot. (Siitä tuo kirjan nimikin.)
Itse kylläkin sain tuon opuksen lainaksi eräältä LT-foorumilaiselta liitymättä itse BMWOA:an ja saatat itsekin saada noita tarjouksia. Onneksi en tarvinnut opusta käyttää...

Itse lähtisin kyllä kaveriksi, mutta ei nyt pahus vie onnistu ennen vuotta 2011 koska silloin olen luvannut ottaa mamman mukaan.
biggrin.gif
Eka sooloreissu meni sillä varjolla, että kävin "katsastamassa paikat valmiiksi".

terv. pozo

062802moto_prv.gif

Mietin kaksi kertaa tätä asiaa ja voisi vaikka kiinnostaakkin.
Ensinnäkin olen käynyt Tijuanassa, toiseksi olen käynyt Ameriikoissa autolla tienoilla L.A.-Las Vegas-San Diego. Kolmanneksi olen lukenut kirjan "Zen ja moottoripyörän kunnossapito" monta kertaa. Neljänneksi olen vapaa kuin taivaan lintu eli "taivis".
Kaikista tärkein pointti on henkilökemiat reissuseuran valinnassa. Tarttis nähdä ja sit vasta edetä suunnitelmassa.

Mietin kaksi kertaa tätä asiaa ja voisi vaikka kiinnostaakkin.
Ensinnäkin olen käynyt Tijuanassa, toiseksi olen käynyt Ameriikoissa autolla tienoilla L.A.-Las Vegas-San Diego. Kolmanneksi olen lukenut kirjan "Zen ja moottoripyörän kunnossapito" monta kertaa. Neljänneksi olen vapaa kuin taivaan lintu eli "taivis".
Kaikista tärkein pointti on henkilökemiat reissuseuran valinnassa. Tarttis nähdä ja sit vasta edetä suunnitelmassa.
Samat reitit on tullut ajeltua itsekin,siltä reissulta kait se nimim."Tijuana" kait tarttui. Kohtalaisen vapaa olen minäkin reissaamaan, vaimoni ei ole hirveän paljon puuttunut ajoreissuihini,kiitos ja kunnioitus hänelle.
Olet aivan oikeassa sen henkilökemioden suhteen,niinkin pitkä reissu vaatii paljon ei pelkästään fyysisesti kuin myös henkisesti, ei muuta kuin sovitaan tapaaminen. Mainitsemaasi opusta en ole lukenut , mutta taidanpa lukaista pikimiten.
Laitan privana yhteystietojani, sovitaan muusta sitten.
bowdown.gif

Pozolle: Saa kait ottaa yhteyttä, kun olet jo yhden reissun heittänyt. Vinkkejä ja arvokasta tietoa, ettei tule tyhmyyksissään tehtyä turhia juttuja(tulee niitä kuitenkin)
idea3.gif

Keväällä lennetään Los angelesiin, vuokrataan hd:t ja ajetaan New yorkiin.
Siinä kaikki mitä on päätetty. Vuokraamon kanssa sovittu, että pyörät pidetään niin pitkään kun halutaan ja hinta katotaan sitten kun pyörät palautetaan. Eli vuokrataan ne losista ja saman vuokraamon toimipisteeseen palautetaan ne (nykissä)

Kauanko aiotte olla reissussa? Kannattaako antaa avointa valtakirjaa vuokraamolle pyörien hinnoittelulle? Jokin katto vuokralle kannattaa pyytää, ettei tule yllätystä loppulaskussa.
Itse vertailin pyörien vuokria, tietysti HD painoitteisia kun ovat,ja esim Bemaria en olisi voinut edes useimmista vuokraamoista vuokratakaan, niin kolmen -neljän viikon vuokrat tulevat samoihin hintoihin, jopa kalliimmiksi kuin oman lennättäminen sinne!!
Mutta hyvältä kuullostaa tuo coast to coast -reissunne. Onnea matkaan!

niin kolmen -neljän viikon vuokrat tulevat samoihin hintoihin, jopa kalliimmiksi kuin oman lennättäminen sinne!!
Ihan mielenkiinnosta kysäisen, että mitäpä mopon lennättäminen kaikkineen maksaa..?

Ja vielä sellasta, että oletko jotenkin varautunut pyörän hajoamiseen tms. esteeseen joka vaatisi pyörän kuljetuksen takaisin kotiin jostain "huitsin Nevadasta"?
Meinaan, kun siellä on aikamoisen pitkiä ne välimatkat, eli voipi tulla mahdollisille kuljetuksille hintaa. Ja iso osa mannerta todella karua erämaata.. Niin pitkälle kuin silmä kantaa - ja paljon pitemmällekin..

Ei kannata aliarvioida lämpötilojakaan.. Kokemusta on tosin vain heinäkuulta 2006, mutta koskaan aiemmin en ole sellaisessa pätsissä ollut.. Viime kesän Kroatian 35 astetta ei tuntunut missään, jos Amerikan lämpötiloihin vertaa.

niin kolmen -neljän viikon vuokrat tulevat samoihin hintoihin, jopa kalliimmiksi kuin oman lennättäminen sinne!!
Ihan mielenkiinnosta kysäisen, että mitäpä mopon lennättäminen kaikkineen maksaa..?

Ja vielä sellasta, että oletko jotenkin varautunut pyörän hajoamiseen tms. esteeseen joka vaatisi pyörän kuljetuksen takaisin kotiin jostain "huitsin Nevadasta"?
Meinaan, kun siellä on aikamoisen pitkiä ne välimatkat, eli voipi tulla mahdollisille kuljetuksille hintaa. Ja iso osa mannerta todella karua erämaata.. Niin pitkälle kuin silmä kantaa - ja paljon pitemmällekin..

Ei kannata aliarvioida lämpötilojakaan.. Kokemusta on tosin vain heinäkuulta 2006, mutta koskaan aiemmin en ole sellaisessa pätsissä ollut.. Viime kesän Kroatian 35 astetta ei tuntunut missään, jos Amerikan lämpötiloihin vertaa.
Elokuussa 2006 K 1200 LT:n lennätys Frankfurt-Calgary ja takaisin Toronto-Frankfurt maksoi 2100 euroa. "Ihmislippu" Ebookersilta oli jotain  1200 e. Eli joko ihmisten lennätys on kallista tai sitten yli 400 kiloisen mopon lennätys on halpaa...
Lisäksi pitää hommata paikallinen vakuutus, joka on noin 500 usd.

Hyvä "vakuutus" on myös tuo aiemmin mainitsemani BMWOA:n "Anonymous Book". Jos mopo hajoaa, niin sieltä löytyy apuja aina sen verran, että se saadaan korjaamolle. Lisäksi jos vähänkään viitsii tehdä tuttavuutta ennakolta BMWLT.com foorumilaisten kanssa, niin sieltä löytää aina jonkun joka jeesaa, jos tulee ongelmia.
Eihän mopoa sentään kotiin asti kannata ruveta rampana kuljettelemaan, kuntoon vaan ja matkaa jatkamaan!  
buttrock.gif

Välimatkat kyllä ovat isoja, se on totta. Ja lämpötilat vaihtelee. Mopon lennätyksessä kun täytyy varautua saapumaan / lähetemään Kanadan puolelta niin siellä voi elokuussakin olla vuorilla aika vilpoista erityisesti aamuisin eli 10 astetta ja silleen...Etelässä sitten menee neljäkymppiä rikki helposti.
Oman reissun pahin varustemoka oli se, kun jätin windstopperin hupun ja kaulasuojan kotiin. LT:lle ominainen niskaveto ei pysynyt kurissa kahdella buffilla alkuunkaan ja tuo aiheutti turhaa kolotusta niillä legeillä, joilla lämmöt oli "valkoisen miehen" lukemissa.

Hieno reissu siitä tulee ja kun on vielä kunnon matkakone alla...
wink.gif

t. pozo

062802moto_prv.gif

Tottakai täytyy varautua myös pahimmankin varalle,vakuutuksilla jne. Mutta täytyy kuitenkin luottaa baijerilaisen peruskestävyyteen,pyörä on heinäkuussa otettu käyttöön ja nyt ajettu 4000km.Ensi kesän ajot mahdollisesti 5000km ennen reissua, joten n.10 000km mittarissa, kun startataan. Ja takuuta vielä vuosi. Takuu on " world wide", toimii varmaan jenkkilässäkin.
smile_org.gif
Eri juttu, jos tapahtuu jotain odottamatonta kolari, ulosajo tms. Näihin jos alkaa varautumaan , niin paras pysyä kotona.
nixweiss.gif

Mutta avoimin mielin suureen seikkailuun, otetaan mahd. kiperät tilanteet sellaisina kun tulevat ja ratkaistaan ne apukeinoja käyttäen. Mm motoristit ovat hyvin sosiaalisia ja auttavaisia toisia motoristeja kohtaan ja eritoten jos sinulla on jokin ongelma tienvarressa. Harvoin silloin ohiajetaan, jos nähdään joku pysähtyneenä tienviereen vian vuoksi.
Ja kuten Pozo kertoi BMWOA:sta, sellaisen otan mukaan ilman muuta.
sport05.gif

Sitä amerikkaa mäkin olen kiertänyt ja kaukaa. Taidan tehdä niin vastakin ja voi olla että myös J.Karjalainen tekee samoin tän keikan jälkeen.

Eri juttu, jos tapahtuu jotain odottamatonta kolari, ulosajo tms. Näihin jos alkaa varautumaan , niin paras pysyä kotona.

Mm motoristit ovat hyvin sosiaalisia ja auttavaisia toisia motoristeja kohtaan ja eritoten jos sinulla on jokin ongelma tienvarressa. Harvoin silloin ohiajetaan, jos nähdään joku pysähtyneenä tienviereen vian vuoksi.
Lähinnä sitä odottamatonta tarkoitinkin..
En kuitenkaan sitä, että sen vuoksi pitäisi pysyä kotona. Se vaan on niin, että jostain tuhansien kilsojen päässä rannikolta - keskeltä ei mitään - on melkoinen työ saada se mopo kotiin.. Ja jos vielä itse on saanut siipeensä.
Siis jos vertaa siellä tapahtuvaa odottamatonta tapaturmaa vaikkapa Saksassa tapahtuvaan, niin puhutaan kuitenkin aivan eri asiasta.

En myöskään luottaisi ohiajavaan motoristiin, koska sellaisia ei pitkillä asumattomilla taipaleilla juurikaan näe. Tosi vähän pyöriä tosiaan huristeli pitkin autiomaita ja taajamissakin motoristeja näkyi huomattavasti vähemmän kuin esim. kotimaassa. Kaipa ne katoaa niiden miljoonien autojen sekaan, vaikka lukumääräisesti motoristeja varmaan paljon onkin..

Niin joo.. Jos kunnossa ollaan ja ajatukset toteutuu, niin vielä sinne jenkkilään toisenkin kerran mennään. Tosin vasta joskus 4 vuoden päästä. Se ollaan vaimon kanssa kuitenkin päätetty, ettei ikinä enää keskikesällä.
Ja vuokrapyörällä ajetaan varmasti, omaani en moiselle reissulle ota. Ei ne vuokrat kuitenkaan niin mahdottomia ole, vaikka ottaisi ilman kilometrirajoituksiakin. Ja täytyyhän sen oman moponkin kuluiksi laskea myös ajetut kilometrit, joita kertyy runsaasti.

Mopon voi vuokrata toiselta rannikolta ja jättää toiselle. Isommilla vuokraamoilla on pisteitä koko maassa ja jos jotain sattuu, niin toisen mopon saat saman tien tilalle eikä tartte murehtia kuljetuksista. Kaskoa vastaava vakuutuskaan ei ihmeitä muutamalta viikolta maksa.

Odottamaton on odottamatonta, näinhän se on...
Mutta jos hieman viitsii etukäteen pohtia sitä, mikä ihan oikeasti tuommoisella reissulla voisi matkan katkaista tai sitä ratkaisevasti viivästyttää, on ajovarustus (tai oikeammin sen puute).
Paikalliseen tyyliin (ja kumma kyllä myös näemmä monien vuokrapyöräilijöidenkin tyyliin) kuuluu ajella shortseissa, T-paidassa, sandaaleissa ja tottakai ilman kypärääkin niissä osavaltioissa, joista kypäräpakko puuttuu. Ikäänkuin oltaisiin jossakin Pattayalla tai Kreetalla vuokramopolla liikkeellä. Kun on niin kuuma ja kaikki...
nixweiss.gif
Niinpä niin...
buttrock.gif

Tässä on nyt turha ryhtyä mihinkään laajempaan kukkahattu/vetomies väittelyyn, mutta tuommoisella reissulla on kyllä oman käsitykseni mukaan täyttä hulluutta vedellä puutteellisissa ajovarusteissa. Semminkin kun hyviä kuuman kelin ajovarusteitakin on keksitty. Vakuutus on laiha lohtu sille, että pääsee heidän piikkiinsä makaamaan pois asfaltti-ihottumaa johonkin Taka-Utahilaiseen kunnansairaalaan jonkin muuten harmittoman köntsäyksen takia.

Vuokrapyörällä ajaessa luulisi tuon tarpeen vielä korostuvan kun alla on useimmille kuskeille (ehkä HD- tai Wingimiehiä lukkunottamatta) ihan toisenlainen pyörä niin jarruiltaan kuin muitakin ominaisuuksiltaan.

Mutta mutta, jokainen taaplaa tyylillään ja Amerikkahan on "vapaa maa", eli siellä ollaan äkkiä barikaadeilla, jos joku ryhtyy puuhaamaan minkäänlaisia rajoituksia yksilön vapauteen.

Kuten J@ck, itsekin meinaan uusia reissun joskus neljän vuoden päästä. Mutta edelleenkin vien oman kulkupelin mukanani...
tounge.gif

t. pozo

062802moto_prv.gif

Tässä on nyt turha ryhtyä mihinkään laajempaan kukkahattu/vetomies väittelyyn, mutta tuommoisella reissulla on kyllä oman käsitykseni mukaan täyttä hulluutta vedellä puutteellisissa ajovarusteissa. Semminkin kun hyviä kuuman kelin ajovarusteitakin on keksitty. Vakuutus on laiha lohtu sille, että pääsee heidän piikkiinsä makaamaan pois asfaltti-ihottumaa johonkin Taka-Utahilaiseen kunnansairaalaan jonkin muuten harmittoman köntsäyksen takia.
Tässä asiassa olen 100 % samaa mieltä. On sulaa hulluutta ajella ilman asiallisia ajokamppeita. Ja ne tosiaankin pitää olla kuumiin keleihin soveltuvat, käsineitä, jalkineita ja kypärää myöten.
Goretexeissä kuolee lämpöhalvaukseen, aivan kuten nahkoissakin (siis ainakin keskikesällä)

Tuli vielä mieleen tuosta oman pyörän viennistä.. Mun ajatukset vuokrapyörän suhteen perustuu siihen, että matkalla ollaan pari-kolme viikkoa. Jos olis tarkoitus olla kauemmin - kuukausi ja ehkä enemmänkin, niin toki se oma-mopo-vaihtoehto voisi olla ihan mielekäskin..
Ja mielipiteeseeni vaikuttaa varmasti myös hyvät kokemukset vuokrapyöristä. Eli route 66:sella meillä oli ajokkina pakasta vedettu Electra Glide Classic, siis aivan brand new. Ja kaikilla muillakin porukan reissaajilla oli joko uusi, tai lähes uusi HD alla.

Olikohan se pyörävuokra 1700 € luokkaa parilta viikolta, ilman kilometrirajoituksia. En muista enää tarkkaan, ne taisi itse asiassa olla taaloja. Ei tuo enää paha ole ja dollari on halventunut lisää kesästä 2006. Eli yksi plussa lisää vuokramopolle.

Lännessä ollaan reilu kolme viikkoa ja 4-5pv Saksaan ja takaisin,elikkä kuukausi koko reissulla. Kolmen viikon vuokra menee samoihin kuin lentolippu mopolle ja kalliimaksi ,jos pyörä on muun maalainen kuin H-D.En minäkään parin viikon takia lähtisi omaani sinne roudamaan.
Ja kyllä sinne mukaan voi lähteä myös vuokrapyörällä(siis perillä vuokratulla).
sport05.gif

Keski-kesällä ei ole tarkoitus lähteäkään vaan loppukesästä(elo-syyskuu).Reittivalinta tietysti ratkaisee kuinka kuumat oltavat siellä on.
blush.gif

Anyway; pääasia on itse matka!! Omalla tai vuokratulla.Onpahan sitten vanhana käpynä mukava muistella kuinka kaasuteltiin preerialla.
smile_org.gif

Olisiko jollain noita MP vuokraamojen linkkejä, kun en perhana Googlella löydä muuta kuin autovuokraamoja...

-09 mäkin olen vapaa agentti matkaseuraksi, kertaalleen maassa käyneeksi jo tiedän, että ne on tolloja, mutta muuten menee hyvin...
Suomen ameriikkaa ne ei muka ymmärrä..

Kauanko aiotte olla reissussa? Kannattaako antaa avointa valtakirjaa vuokraamolle pyörien hinnoittelulle? Jokin katto vuokralle kannattaa pyytää, ettei tule yllätystä loppulaskussa.
Itse vertailin pyörien vuokria, tietysti HD painoitteisia kun ovat,ja esim Bemaria  en olisi voinut edes useimmista vuokraamoista vuokratakaan, niin kolmen -neljän viikon vuokrat tulevat samoihin hintoihin, jopa kalliimmiksi kuin oman lennättäminen sinne!!
Mutta hyvältä kuullostaa tuo coast to coast -reissunne. Onnea matkaan!
Vuokraamon kanssa on sovittu hinta per. päivä.
Joten pystyy vähän laskeen kuinka iso lasku on tulossa.
Ite en noita hintoja kun yks kaveri hoitanu sen puolen (mä olisin vaan munannu kaiken
biggrin.gif
)
Mietittiin kyllä omien pyörien ottamista mukaan, mutta päädyttiin siihen että pyörän pitää olla hd.
Matkan pituudesta ei oo oikein mitään tietoo, max. 2kk mutta muuten niin pitkään kun reissaaminen maistuu ja lompakko kestää

Back