• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Annatko tietä?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja T-Doggy
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Annatko tietä? - Annoin muttei yli menty

• 1. Kyllä, aina ja kaikille

Ääniä: 0 0,0%
  • 2. Silloin tällöin, kun jaksaa/ehtii

• 3. Vain vastakkaiselle sukupuolelle

• 4. Tietyille ryhmille, kuten vanhukset,vammaiset, liiikuntarajoitteiset

• 5. En koskaan!

• Ääniä yhteensä
    0

T-Doggy

New member
Itsellä sattui tällänen tillanne että näin mummon seisovan koiransa kanssa suojatien edessä. Päätin näyttää hyvää esimerkkiä ja pysäyä aikomuksena päästää mummo koirineen tien yli. Suojatielle oli matkaa näin arviolta sellaiset 15metriä. Konetta en kierrättänyt. Mummolle viittosin että mene vaan, mutta ei! Sitten lähdin rauhallisesti ajamaan ohi. Olemmeko tosiaan niin pahoja ja pelottavia?
ghostface.gif

Muilla vastaavanlaisia kokemuksia tien antamisesta?

E:jäi välistä vielä että odotin siinä ~10sec

Kyllä sitä aina välil tulee yritettyy, ja useimmiten myös yhteispeli toimii.. Mut noi mummot nyt varmaan oikeesti on ne vainoharhaisimmat...

Mut ainahan se niin on!! Eka ne ei millään uskalla ylittää, ja sit ku ite vääntää kaasusta pienen odottelun jälkee, ni just silloin ne haluiski lähtee ylittää. Sit ne säikähtää moottorin ääntä ja kattoo vihasesti ku mukamas hämäs niitä ja yritti tappaa... Eli pitäis varmaan pidättää mut epäiltynä murhasta!!
biggrin.gif

Jostain syystä mp:llä liikkuessa annan huomattavasti useammin tietä kuin autolla ajaessa. Jalankulkijat ei kyl kovin usein kovin rohkeesti pidä oikeuksistaan kiinni suojatien ylityksen kanssa
smile_org.gif

Motorisoidut tienkäyttäjätkin ehkä oppis lopulta kunnioittamaan suojateitä paremmin jos jalankulkijat ei aina jäis sinne pientareelle aina seisomaan kun vaan jossain kauempana näkyy joku auto/mopo lähestymän.

Ihan sopivaa vaihtoehtoa en tuosta itselleni löytänyt, mutta useimmiten tulee moottoripyörällä tietä annettua.

Moottoripyöräillessä kun ei yleensä ole niin kiire mihinkään ja muutenkin tuntuu mukavalta eroittua motoristina positiivisessä hengessä autoilevan massan seasta.

katon kyllä kaks kertaa kannattaako pysähtyä. ura-ohjukset volvoineen jyrää yli jos tossa hämeenpuistossa rupeet jarruttelemaan. ja suojatien eteen jos pysähtyy niin vierestä menee ohi viis-kuus autoo pysähtymättä. sainpa kerran järkättyä muutamalle autolle jopa sakot kun pysähdyin antamaan tietä jalankulkijalle. siellä ootteli partio lappuineen ja kiireisimmät odotti hiukan pidempään kotiopääsyänsä.
cool.gif

Yleensä pysähdyn suojatien eteen tyhjäkäynnille ja vasta pysähdyttyäni viittaan kädellä, jos ei muuten ymmärrä ylittää tietä.
Yhden kerran oli niin jästipäinen pappareinen, että viittasin kädellä, hän myös, mä uudestaan ja hän myös. Siinä vaiheessa alkoi molempia pikkasen naurattamaan. Mä morjestin ja lähdin jatkamaan matkaa ja pappa morjesti takasin. Taisi olla entinen motoristi
biggrin.gif

Kyllä mä tietä annan, jos mun takana on enemmän kuin 1 tai 2 kulkuneuvoa... Muuten siinä ei kauhiasti järkeä ole....

Kyllä kandee juu katella peileihin, ettei "hyvästä tarkotuksesta" tule äkkiä itelle konttauskeikka  
crazy.gif

Monasti tulee jo ihan senkin takii "annettua tietä", kun alkaa pykäliä latoo alaspäin moposta (risteysalue), niin siin samalla kipittää mummeli fifinsä kanssa tien yli  
tounge.gif

Järkeä tähänkin hommaan...kohtuulliset pörinät putkessa pitää kyl kummasti porukat siel suojatiemerkin takana "kurkkimassa"  
biggrin.gif

Itsellä sattui tällänen tillanne että näin mummon seisovan koiransa kanssa suojatien edessä. Päätin näyttää hyvää esimerkkiä ja pysäyä aikomuksena päästää mummo koirineen tien yli. Suojatielle oli matkaa näin  arviolta sellaiset 15metriä. Konetta en kierrättänyt. Mummolle viittosin että mene vaan, mutta ei! Sitten lähdin rauhallisesti ajamaan ohi. Olemmeko tosiaan niin pahoja ja pelottavia?
ghostface.gif

Muilla vastaavanlaisia kokemuksia tien antamisesta?

E:jäi välistä vielä että odotin siinä ~10sec
En! koska jos motoristi pysähtyy suojatien varteen,tulee joku kotilon kanssa ohi ja vika on taas motoristin
tounge.gif

Kävin tuossa muutama vuosi sitten Ruotsissa, olisko joku viisi vuotta sitten ja pääsin siellä paikallisen kyytiin joksikin aikaa. Silloin koin sellaisen valaistuksen tässä asiassa. Siellä ihan oikeasti jalankulkijaa kunnioitettiin ja annettiin mennä vapaasti yli. Päätin silloin että itse yritän samaa täällä härmlandiassa ja siitä reissusta asti olen antanut tietä jos joku on oikeasti yrittämässä yli eikä pelkästään juorumassa siinä suojatien vieressä.

Päästän kyllä menemään jos ei itsellä ole jonoa perässä.

Tuosta tuli mieleeni ettei esim. vanhukset aina tajua edes kohteliaisuutta... aikoinaan olin tankkaamassa vanhan papparaisen kanssa ja kun lähdettiin kassalle maksamaan niin ajattelin pinkaista edelle ja avata oven papalle, herrahan tarrasi kiinni ja mumisi jotain "eipäs etuilla saat*nan rakkari", sen verran hölmistyin etten tainnut edes yrittää selittää tarkoitusta.

Jostain syystä mp:llä liikkuessa annan huomattavasti useammin tietä kuin autolla ajaessa. Jalankulkijat ei kyl kovin usein kovin rohkeesti pidä oikeuksistaan kiinni suojatien ylityksen kanssa
smile_org.gif
Mopolla tosiaan tulee annettua useammin tietä. Autoilijoita ei yleensäkään tunnu jalankulkijat kiinnostavan, oli suojatielle sitten tulossa mummo tai pikkutyttö niin edessä häämöttäviin punaisiin valoihin on pakko päästä jonottamaan mahdollisimman nopeasti.

Jalan kun olen liikkeellä niin pidän kyllä tiukasti kiinni oikeuksistani ja välillä ihmetyttää miten useimmat muut antavat kiltisti autojen mennä ensin. Tiukka tuijotus kuskiin ja jalkaa toisen eteen, kyllä se auto ennemmin tai myöhemmin pysähtyy
033102bebe_1_prv.gif

Tosiaan kannattaa miettiä missä antaa tietä. Ei olisi ensinmäinen kerta kun auto vetäsee suojatielle pysähtyneen ajoneuvon ohi pysähtymättä----> ihminen jää auton alle
Tai joskus voi käydä myös niin että auto tulee takaata päin perseeseen.
Joskus jalan liikkeellä olessani huomaan autojen vetävä ohi seisoessani keskellä tietä suojatiellä.
mad.gif

Back